Cooler Master Qube 500 Flatpack – IKEA-inspirerat datorchassi

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Qube 500 Flatpack – IKEA-inspirerat datorchassi

Enligt Cooler Master kommer framtidens chassin i platta paket, där testlabbet får besök av Qube 500 Flatpack – ett kompakt ATX-chassi som levereras i byggsats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ändå som att jag hade uppskattat att bygga ihop det själv faktiskt. Framför allt blir väl som säkert nämnts i artikeln det mycket enklare att montera processorkylare och IO-plåten.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ibland:

Känns ändå som att jag hade uppskattat att bygga ihop det själv faktiskt. Framför allt blir väl som säkert nämnts i artikeln det mycket enklare att montera processorkylare och IO-plåten.

Det var faktiskt väldigt tillfredsställande att bygga en dator på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det var faktiskt väldigt tillfredsställande att bygga en dator på det här sättet.

Jag förstår det. Blev sugen på att köpa bara för att testa.

Trevlig helg

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
DingDongerMcDongface

Bonus: Lego-versionen som medföljde (tyvärr bara med recensionsexemplaren). Jag tror det tog mig längre tid att bygga ihop den än vad det tog för @JonasT att bygga det riktiga chassit

Permalänk
Medlem

Häftigt chassi, kan bli en julklapp åt min son, som jag tycker har ett för lite fult och tråkigt chassi..
Layout påminner en del om Silverstone SG09/SG10 men då med ATX istället för mATX.. Gillar skarpt!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Platta paket med datorchassin måste ju vara framtiden. Tänk hur många fler som kan skeppas i en container.

"Krokarna fungerar även utmärkt som ett displaystöd för ett 3dfx Voodoo-kort om de monteras på sidopanelen."

Den meningen var aningen otippad!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Kul med en mer påkostad uppdatering av föregångaren Q500L vars största nackdelar var just extremt trångt utrymme att bygga i och icke existerande luftflöde. Plus i kanten att de kostat på tempered glass istället för den lätt repade plast sidan.

Några bilder på mitt Q500L bygge. Luftflödet tweakades lite lätt i topp, botten och front med hjälp av en Dremel 😁

Permalänk

Nu ska jag gömma mitt ansikte i mina händer och tänka riktigt hårt. På något som borde varit infört sedan länge men ingen tänkt på. Bra gjort att Coolermaster. Hoppas fler tillverkare följer.

En på mitt gym berättade att en engelsman sagt till honom att den som kommer på något roligt att göra (utomhus) när det regnar, den kommer bli rik. Han har funderat på det i decennier men fortfarande inte kommit på något.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Platta paket med datorchassin måste ju vara framtiden. Tänk hur många fler som kan skeppas i en container.

Borde leda till ett lägre pris?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrRunaway:

En på mitt gym berättade att en engelsman sagt till honom att den som kommer på något roligt att göra (utomhus) när det regnar, den kommer bli rik. Han har funderat på det i decennier men fortfarande inte kommit på något.

De flesta roliga utomhusaktiviteter som är kul när det regnar är nästan gratis. Men skaffa en treåring som ständigt vill gå ut och hoppa i vattenpölar så snart det kommit två droppar regn så har ni bra sällskap och underhållning

Gillar konceptet med platta paket till datorchassin. Hoppas på fler och större modeller i framtiden!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte Jonas lite lik Linus på tech tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hmm, är inte Jonas lite lik Linus på tech tips?

Eller Ola-Kony..?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Tauri85:

Eller Ola-Kony..?

Hörrudu!

Permalänk
Medlem

Kul Qube, påminner lite om mitt V21 med modulariteten. Tyvärr bara 3 paneler (V21 har 4 som kan flyttar och en roterbar front) som egentligen bara flyttar runt fötterna, något jag saknar på mitt V21, fotympning.

Kan man montera PSU i "taket" och sedan sätta fötterna på "fronten" så vore det riktigt trevligt.
Nästa gång får som bättre på luftlödet så blir detta en kalas-Qube.

Bra recension.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mandrogoran:

Kul med en mer påkostad uppdatering av föregångaren Q500L vars största nackdelar var just extremt trångt utrymme att bygga i och icke existerande luftflöde. Plus i kanten att de kostat på tempered glass istället för den lätt repade plast sidan.

Några bilder på mitt Q500L bygge. Luftflödet tweakades lite lätt i topp, botten och front med hjälp av en Dremel 😁

Snyggt! Och mitt Q300L. Kul chassin men svårt att kyla med dagens grafikkort. 5700XT är definitivt i övre gränsen på effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Borde leda till ett lägre pris?

Borde men kommer inte.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av m4gnify:

Borde men kommer inte.

För några år sedan pratade jag med en tillverkare som arbetade med att utveckla ett "IKEA-chassi", men som beslutade att aldrig lansera det på marknaden. Som jag förstår det, handlade det om att det inte blir så mycket billigare att låta kunderna montera chassit själva. Jag vill minnas att det rörde sig om mindre än 10% av slutpriset. Dessutom var de oroliga för att ökade returer och RMA, samt behovet av att tillhandahålla reservdelar, snabbt skulle äta upp marginalen.

Så, kostnadsbesparingsaspekten tror jag inte är särskilt intressant i sig. Däremot öppnar det ju upp för uppgraderbara chassin, som enkelt kan byggas om och utökas vid behov. Det sistnämnda tror jag har betydligt större potential.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

<Uppladdad bildlänk>

Bonus: Lego-versionen som medföljde (tyvärr bara med recensionsexemplaren). Jag tror det tog mig längre tid att bygga ihop den än vad det tog för @JonasT att bygga det riktiga chassit

Villhöver!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Me not likey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Snyggt! Och mitt Q300L. Kul chassin men svårt att kyla med dagens grafikkort. 5700XT är definitivt i övre gränsen på effekt.
<Uppladdad bildlänk>

Du får borra hållen större bara. Det var väl dessa chassin som blev tagna för att stoltsera med att ha bra kylning men sen var ventilationen så dålig att folk blev ombedda att undvika dem?

Permalänk
Medlem

Konceptet med platta paket känns riktigt bra. Chassit hade verkligen massa finurliga saker, man kan vända och bygga om. Ser ut som ett roligt köp.

Men hur stor är kartongen mot t.ex ett matx/atx chassi i samma storlek?
Om jag inte räknat fel (glömt matte) så är det 17% mindre volym är t.ex Fractal Design Meshify 2 Compact kartongen.

Lite mindre blir det i frakten men äts upp av massor med packmaterial och att det är dubbla toppar och fronter så mer miljövänligt blir det nog inte.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men hur stor är kartongen mot t.ex ett matx/atx chassi i samma storlek?

Bra fråga! Enligt videon så verkade kartongen rejält tilltagen och inte sååå mycket mindre än en vanlig kartong?
Känns som man tappar en del av poängen där...
Kul chassi annars, men vore kul att se jämförelse med In-win Chassina som figurerade här på sweclockers runt årsskiftet:
https://www.sweclockers.com/nyhet/35527-in-win-visar-chassin-...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

Hmm, är inte Jonas lite lik Linus på tech tips?

Det tycker jag inte riktigt, men jag står fast vid att Jonas liknar Judd Trump, som är snookerproffs. (Ingen koppling till andra kända Trumps.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Snyggt! Och mitt Q300L. Kul chassin men svårt att kyla med dagens grafikkort. 5700XT är definitivt i övre gränsen på effekt.
<Uppladdad bildlänk>

Cleant och kompakt 👍😁 sneglade på samma låda först men kändes onödigt att byta mobo till m-ATX.

Skrivet av JasBC:

Du får borra hållen större bara. Det var väl dessa chassin som blev tagna för att stoltsera med att ha bra kylning men sen var ventilationen så dålig att folk blev ombedda att undvika dem?

Steve testade att borra med sådär resultat 😂

https://youtu.be/hYDmcSE9KII?si=6WD3hH-6Nr4J-bvz

Permalänk
Medlem

Själva konceptet med att bygga ihop chassit och komponenter tillsammans på det där viset såg ändå rätt najs ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Mycket recensioner nu, jag gillart!

Såg trevligt ut detta chassi ändå. Skulle kunna tänka mig ett om jag var på jakt efter ett nytt chassi.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lagers:

Konceptet med platta paket känns riktigt bra. Chassit hade verkligen massa finurliga saker, man kan vända och bygga om. Ser ut som ett roligt köp.

Men hur stor är kartongen mot t.ex ett matx/atx chassi i samma storlek?
Om jag inte räknat fel (glömt matte) så är det 17% mindre volym är t.ex Fractal Design Meshify 2 Compact kartongen.

Lite mindre blir det i frakten men äts upp av massor med packmaterial och att det är dubbla toppar och fronter så mer miljövänligt blir det nog inte.

Kartongstorleken varierar mellan modellerna, där Macaron Edition jag kikade på är större (513 x 453 x 175 mm) till följd av extratillbehören. Den svarta och vita modellens kartonger ligger på 513 x 453 x 146 mm.

Cooler Master bidrar med lite intressanta specifikationer i sina datablad gällandes hur många chassin som går in i en vanlig 20-fots container. För Qube 500 Flatpack i grundutförande ryms 624 chassin per container medan för ett likvärdigt stort "vanligt" chassi som Masterbox Q500L går det in 440 chassin per container.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mandrogoran:

Cleant och kompakt 👍😁 sneglade på samma låda först men kändes onödigt att byta mobo till m-ATX.

Jo så tänkte jag med och flyttade nätaggregat. I första bygget klämde jag till och med in ett E-ATX mobo. Nu sitter vanligt ATX där bakom.

Permalänk
Medlem

Lite kul koncept, även om jag inte tyckte att den såg så snygg ut.