Permalänk
Medlem

Hjälp ang uppgradering

Hej alla, jag är en kille som jobbar i Abobe Creative Cloud programmen och jag känner ibland att photoshop och illustrator och Indesign samt after effects och premiere pro går lite slött jämfört med 2019 då jag köpte denna datorn, hoppas någon här kan hjälpa mig vad ni tycker jag ska uppgradera, eller bättre att köpa helt ny dator ? Jag är öppen för att uppgradera till intel också så alla förslag är välkomna, budjet helst max 10.000 på uppgradering och 20.000 för en helt ny, vad tycker ni ?

Corsair 2x16 vengeance 3200mhz cl16
Amd ryzen 7 3700x am4, 3.7 ghz
Gigabyte x570 aorus elite
Rtx 2060 super ex 8gb
1tb samsung 970 evo plus
4tb seagate barracuda
Asus bw-16d1ht/b 5.25
Seasonic 650w focus+ 650 gold
Wind 10 swe
Fractal design define R5 black
Minneskortsläsare

Benq pd3200u (Ska inte bytas ut)

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Hej alla, jag är en kille som jobbar i Abobe Creative Cloud programmen och jag känner ibland att photoshop och illustrator och Indesign samt after effects och premiere pro går lite slött jämfört med 2019 då jag köpte denna datorn, hoppas någon här kan hjälpa mig vad ni tycker jag ska uppgradera, eller bättre att köpa helt ny dator ? Jag är öppen för att uppgradera till intel också så alla förslag är välkomna, budjet helst max 10.000 på uppgradering och 20.000 för en helt ny, vad tycker ni ?

Corsair 2x16 vengeance 3200mhz cl16
Amd ryzen 7 3700x am4, 3.7 ghz
Gigabyte x570 aorus elite
Rtx 2060 super ex 8gb
1tb samsung 970 evo plus
4tb seagate barracuda
Asus bw-16d1ht/b 5.25
Seasonic 650w focus+ 650 gold
Wind 10 swe
Fractal design define R5 black
Minneskortsläsare

Benq pd3200u (Ska inte bytas ut)

Tacksam för all hjälp

Hejsan!

Som det ser ut nu kostar en Ryzen 7 5800x3d runt 3800kr vilket enligt alternativ ett ger ca 6200kr över till ett grafikkort och då hamnar du i AMD RX 7700 xt / nvidia 4060 ti land. Om det är värt får du själv avgöra. Kan ju vara så att 5800x3d går ner i pris till ca 3000kr (black friday) och ett grafikkort för runt 7000kr också på black friday vilket borde räcka till ett RX 7800 xt... För 10 laxar känns det som en ganska bra uppgradering i mina ögon.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan!

Som det ser ut nu kostar en Ryzen 7 5800x3d runt 3800kr vilket enligt alternativ ett ger ca 6200kr över till ett grafikkort och då hamnar du i AMD RX 7700 xt / nvidia 4060 ti land. Om det är värt får du själv avgöra. Kan ju vara så att 5800x3d går ner i pris till ca 3000kr (black friday) och ett grafikkort för runt 7000kr också på black friday vilket borde räcka till ett RX 7800 xt... För 10 laxar känns det som en ganska bra uppgradering i mina ögon.

Glhf!

Varför 5800X3D och grafikkort om datorn inte används till spel?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför 5800X3D och grafikkort om datorn inte används till spel?

Det finns givetvis ingen anledning alls, bara jag som inte läste inlägget tillräckligt noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Hej alla, jag är en kille som jobbar i Abobe Creative Cloud programmen och jag känner ibland att photoshop och illustrator och Indesign samt after effects och premiere pro går lite slött jämfört med 2019 då jag köpte denna datorn, hoppas någon här kan hjälpa mig vad ni tycker jag ska uppgradera, eller bättre att köpa helt ny dator ? Jag är öppen för att uppgradera till intel också så alla förslag är välkomna, budjet helst max 10.000 på uppgradering och 20.000 för en helt ny, vad tycker ni ?

Corsair 2x16 vengeance 3200mhz cl16
Amd ryzen 7 3700x am4, 3.7 ghz
Gigabyte x570 aorus elite
Rtx 2060 super ex 8gb
1tb samsung 970 evo plus
4tb seagate barracuda
Asus bw-16d1ht/b 5.25
Seasonic 650w focus+ 650 gold
Wind 10 swe
Fractal design define R5 black
Minneskortsläsare

Benq pd3200u (Ska inte bytas ut)

Tacksam för all hjälp

Puget Systems kan vara värt att kika på om du vill veta hur olika komponenter presterar i bl.a. Adobes program: https://benchmarks.pugetsystems.com/benchmarks/?benchmark=Pug...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Puget Systems kan vara värt att kika på om du vill veta hur olika komponenter presterar i bl.a. Adobes program: https://benchmarks.pugetsystems.com/benchmarks/?benchmark=Pug...

Tyvärr är jag inte duktig på sådana saker, jag är inte insatt i hur dem fungerar och vad det betyder, så tänkte jag frågar här för dem som är mer insatta vad som är lönt att göra

/Fredde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Tyvärr är jag inte duktig på sådana saker, jag är inte insatt i hur dem fungerar och vad det betyder, så tänkte jag frågar här för dem som är mer insatta vad som är lönt att göra

/Fredde

Hej igen Fredde

Jag är heller inget vidare på produktivitetsrelaterade benchmarks, mest för att jag inte är så värst intresserad men Pugets hemsida lär vara utmärkt om man tar sig tid och djupdyker. Jag är lite för dåligt insatt men förhoppningsvis kanske andra medlemmar kan ge dig hänvisningar till bra puget test. Med detta sagt bör, om vi tittar på en cpu uppgradering på befintlig plattform så borde steget till t.ex en Ryzen 5800x vara en rejäl uppgradering i de flesta Dobe applikationer. Jag hittade ett test hos Hardware Unboxed där man jämför IPC vinst mellan olika Ryzen generationer i olika produktivitetsapplikationer som t.ex Adobe Photo Shop/ Premiere och bara ipc vinsten är stor, till ipc vinsten kommer ju även en vinst i form av ökad klockhastighet. Vad jag vill ha sagt, tror jag :), är att om du inte arbetar proffesionellt så tycker jag nog att det kan vara id'e att titta på t.ex en Ryzen 5900x för strax över 4300kr eller en 5950x för ca. 5950kr. Kanske en 5800x räcker? Det beror på hur flertrådade dina applikationer är. En uppgradering från Ryzen 3700 till en Ryzen 5800x eller däröver kommer i de flesta fall vara en rejäl uppgradering. Utan att känna dig råder jag dig att köra på cpu uppgradering nu, spara pengar och om några år hoppa på en ny plattform. Här är länk till Hardware Unboxed klippet:

https://youtu.be/OoqnI9jLT9k?si=fSRq_guBypAw4W12

Glhf!

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej igen Fredde

Jag är heller inget vidare på produktivitetsrelaterade benchmarks, mest för att jag inte är så värst intresserad men Pugets hemsida lär vara utmärkt om man tar sig tid och djupdyker. Jag är lite för dåligt insatt men förhoppningsvis kanske andra medlemmar kan ge dig hänvisningar till bra puget test. Med detta sagt bör, om vi tittar på en cpu uppgradering på befintlig plattform så borde steget till t.ex en Ryzen 5800x vara en rejäl uppgradering i de flesta Dobe applikationer. Jag hittade ett test hos Hardware Unboxed där man jämför IPC vinst mellan olika Ryzen generationer i olika produktivitetsapplikationer som t.ex Adobe Photo Shop/ Premiere och bara ipc vinsten är stor, till ipc vinsten kommer ju även en vinst i form av ökad klockhastighet. Vad jag vill ha sagt, tror jag :), är att om du inte arbetar proffesionellt så tycker jag nog att det kan vara id'e att titta på t.ex en Ryzen 5900x för strax över 4300kr eller en 5950x för ca. 5950kr. Kanske en 5800x räcker? Det beror på hur flertrådade dina applikationer är. En uppgradering från Ryzen 3700 till en Ryzen 5800x eller däröver kommer i de flesta fall vara en rejäl uppgradering. Utan att känna dig råder jag dig att köra på cpu uppgradering nu, spara pengar och om några år hoppa på en ny plattform. Här är länk till Hardware Unboxed klippet:

https://youtu.be/OoqnI9jLT9k?si=fSRq_guBypAw4W12

Glhf!

Tack
Klarar mitt moderkort dem cpu som du nämner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Tack
Klarar mitt moderkort dem cpu som du nämner ?

Det går utmärkt, du kanske behöver uppdatera bios vilket jag skulle rekommendera ändå om du inte vet med dig att du redan ligger på ett ganska "sent" bios.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Ok så cpu ger största boosten då i de programen som jag använder? Nåt mer som kan ge en bra boost ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Ok så cpu ger största boosten då i de programen som jag använder? Nåt mer som kan ge en bra boost ?

Som sagt jag är inte hemma i Adobe men har för mig att de flesta applikationerna gillar hög cpu prestanda, vissa av applikationerna drar väl nytta av video codecs också (mpeg, nvenc, coda? m.m) men till vilken grad vet jag inte så generellt borde få störst boost av en cpu uppgradering men försök få det bekräftat av mer än mig för säkerhets skull Photoshop accelreras av gpu? Om så borde väl gpu spela en del roll men ingen aning om hur mycket...

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

Förlåt men vilken cpu skulle vara bäst för mig, 7800x3d eller 5950x ? Om cpu ger bra/bäst boost så helst att jag kan behålla samma moderkort i så fall.

Som sagt jag kan inte så mycket om datorer, jag kan bara arbeta med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Ok så cpu ger största boosten då i de programen som jag använder? Nåt mer som kan ge en bra boost ?

Ja, cpu bör ge störst skillnad.

Svårt dock att veta vad du gör i Adobes program och hur det belastar de olika komponenterna. Om du övervakar belastning på cpu och gpu (och hur mycket internminne som används) under tiden du arbetar i programmen bör du kunna se vilket av dem som belastas mest.

Och du kan ladda ner och bencha din dator med puget systems benchmarks för att jämföra med andras resultat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Förlåt men vilken cpu skulle vara bäst för mig, 7800x3d eller 5950x ? Om cpu ger bra/bäst boost så helst att jag kan behålla samma moderkort i så fall.

Som sagt jag kan inte så mycket om datorer, jag kan bara arbeta med dem

Ska du behålla moderkortet kan du inte byta till en Ryzen 7xxxx cpu då de har en annan socket. Du kan som högst köra Ryzen 5xxxx serien om du ska behålla moderkortet du redan har.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ju svårt att komma med rekommendationer för andras pengar. Vill du ha det absolut bästa rekommenderar jag att du köper ett helt nytt system med allt vad det innebär, nöjer du dig med en rktigt bra uppgradering tycker jag att du ska köpa en Ryzen 5900x eller 5950x och spara lite pengar till nästa datorköp. Arbetar du professionellt och du "tjänar pengar" på så snabb dator så möjligt så kanske du ska titta på det senaste i hårdvara. Är du en inbiten duktig hemanvändare är jag säker på att du klarar dig utmärkt med en 5900x/5950x som kommer att vara en rejäl uppdatering över en 3700x. Hade det varit till mig själv som avancerad hemanvändare hade jag kört på en 5900x/5950x och sedan kollat vad Intel och AMD släpper i nästa generation. GPU, som sagt ingen aning om vilka vinster som finns att göra i Dobes olika program Mina 2 ören

Glhf!

Permalänk
Medlem

Man kan säga att jag är en aktiv hemma användare i adobes program så kanske jag klarar mig med 5950x då ?

Hur kan jag mäta vad olika program belastar ? Fungerar det med alla program eller gäller det bara spel och redigeringsprogram?

Hur mäter man dem och hur utläser man resultatet av dem? Jag är helt nollad på sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Man kan säga att jag är en aktiv hemma användare i adobes program så kanske jag klarar mig med 5950x då ?

Hur kan jag mäta vad olika program belastar ? Fungerar det med alla program eller gäller det bara spel och redigeringsprogram?

Hur mäter man dem och hur utläser man resultatet av dem? Jag är helt nollad på sånt.

5950X är den som ger mest produktivitets prestanda på den plattformen du har.

HWinfo är ett av de populäraste programmen för att övervaka belastning, temperaturer och annat: https://www.hwinfo.com/download/

Men som sagt så kan du även via puget systems program bencha ditt system för mer specifikt Adobes programsvit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

En liten sak till angående min dator, jag kommer att köpa iphone 15 och börja lära mig att videofilma i 4k och prores, kräver sådana filer något speciellt av datorn eller tror ni att jag kan bearbeta sådana videofilmer i min dator? Är det bättre processor jag behöver då dller har det med ram eller grafikkortet att göra ? Jag ska filma typ kanske 20 st 10 sek filmsnuttar och sätta ihop till cinematisk video, någon som kan något om iphone 4k prores och datorer? Vad krävs att jag uppdaterar ?

Tack på förhand för all hjälp