Barnläkarföreningen: Så lite skärmtid ska små barn ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det har även skrivits artiklar om hur både chefer och vanliga arbetare som jobbar i Silicon Valley och teknik-sektorn i USA kraftigt begränsar skärmtid för både sig själva och sin familj. Om de som vet "hur korven är gjord" väljer att undvika den säger det ju någonting om produkten.

Även toppen i Silicon Valley gör det och har gjort det länge.

https://www.snopes.com/fact-check/tech-billionaire-parents-li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Mina barn, 6 och 10 år, hade ganska fritt med skärmtid tidigare. Förutsatt att de hade en aktivitet (sport) de utförde, sköter skolan och sköter sig i allmänhet. Tänkte då att de var en bra nivå, samma som jag hade när jag var liten.
Men för lite mer än 6 månader sedan infördes en ny regel i hushållet. Går man på förskola/lågstadie har man 1h skärmtid per dag. Går man mellanstadie 1h på vardagar, 2h lördag & söndag. På högstadiet utökas de till 3h på helger. Fortsatt max 1h på vardagar.

Införde detta mest på prov men vilken skillnad det blev! De är mycket bättre på att sysselsätta sig själva, är ute betydligt mer och leker. I ur och skur. Upplever dom som allmänt mer harmoniska/lugna också.

I börjar var det som en avvänjning från någon drog... hela världen gick under. Allt var tråkigt och skit.

Nu är det permanent och barnen har accepterat det. Sätter sina timers själva till och med.

Bra skrivet och bra förklaring på ert tänkande. Har flera kompisar och släktingar med liknande regler för sina barn och önskar mitt ex kunde vilja ändra på hennes tänkande. Som tur var har vår 9åriga dotter inga problem med skolan samt att hon gillar att vara ute och leka

Vi köpte nyss första Five nights at Freddy's och prövade på, phett enkelt och läskigt!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Eott:

Är det inte bra att lära barnet att vara utan konstant stimulans?

Jovisst, konstant stimulans är inget bra heller. Det finns så mycket annat att se så det är väl mest när man är fast i en bil med ett yngre barn jag upplevt det vara ett problem alls. De trivs bra mycket bättre att vara utomhus och peta på blommor se aldrig sett och dylikt. Min poäng var mer att det kan vara ett praktiskt hjälpmedel i vissa fall, men det funkade ju uppenbarligen innan skärmar kom också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Även toppen i Silicon Valley gör det och har gjort det länge.

https://www.snopes.com/fact-check/tech-billionaire-parents-li...

Jag undrar om de vart rika av att följa rekomendationer?
Hur man väljar att leva när pengar inte är ett problem är alltid komiskt att läsa 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att utföra tillförlitliga studier inom ämnet och nästan alla baserar sig på självutvärderingsformulär för att inte tala om publiceringsbias med mera.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Noll skärmtid har amerikanerna haft som rekommendation för barn under 2 år iaf sen vi fick barn 2014. Vi valde att följa USA:s linjer. Bra att Sverige nu kommit ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vi ska knappast skylla på skolorna. De må ha digitala hjälpmedel, men kan knappast jämföras med alla de timmar som unga (och gamla) sitter framför skärmar på sin lediga tid.

Fast om ett barn redan får för mycket skärmtid är det ju väldigt bra om den inte också får det via förskolan, oavsett om det är "hjälpmedel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Har tre barn 3, 5 och 7. Ingen padda och ingen mobil. Man känner sig i minoritet socialt, inget man kan lyfta utan att verka über-präktig. Vi gör även ganska långa bilresor till släkten på 4-7 timmar med rekord 10 timmar + rast i sommar Åre-Skövde.

Det funkar bra i mitt tycke, man får ha rätt förväntningar bara. Det är normalt att ha tråkigt ibland och det blir lite gnäll. Det är ok. Samma som med mat: till vardags äter man för att bli mätt, inte för att det är gott. Man ska inte försöka övertyga barn att deras upplevelse är fel, istället hjälpa dem att hantera olika känslor och se syftet.

Sen har vi tv med chromecast. Där är det kvällstv och morgontv på helger. Tycker bara det blir mycket.

Sen sitter jag själv bra mycket mer med både telefon och dator.

Motsvarar långt vår upplevelse med vår dotter på 3 år. Den enda skärmtid hon har är en stund fredagsmys, helgmorgnar när hon vaknar 06.30 och man vill vakna upp lite långsammare, plus ibland om man har henne ensam och behöver duscha så man vet vad hon gör i 10 min eller så.

Inga appar, ingen telefon vid restaurangbesök eller bil, och ingen tv som står på 24/7. Gör man det från början och har lite inre tolerans för lite gnäll så går det fint, och blir enklare på sikt också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Så.. Deras rekommendationer utgår vad som är utvecklande (den forskningen de tittat på). Så det är inte så att de avråder från skärmtid, bara att det inte är utvecklande.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Så det är inte så att de avråder från skärmtid, bara att det inte är utvecklande.

Om rekommendationen är noll timmar så innebär det att man avråder från all skärmtid.

Saxat direkt ur dokumentet:

Citat:

Ingen skärm före två års ålder. Avråd helt från användande av digitala skärmar för barn yngre än 24 månader utöver videosamtal tillsammans med en vuxen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Snart inför de väl mobilfria zoner, likt dubbdäck.

Men då skulle ingen kunna "betala" för saker så det skuille aldrig kunna ske.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Rimligt att rekommendera begränsning.

Inlärningspotentialen med en skärm blir ju extremt begränsad om man har begränsade kognitiva möjligheter att förstå det som sägs och visas. Platta blir nog lite som att ge en avancerad form av bubbelplast till barnen. Man nuddar och något kul händer, men man lär sig inte så mycket mer än att panga bubblor på olika sätt.

Jämför det med i princip all annan interaktion småbarn (och även vi vuxna) har, där samtliga sinnen är inblandade, så blir det rätt enkelt att förstå hur otroligt begränsad interaktion genom touchscreen är.

Permalänk
Medlem

Tur att ens egna ungar är i tonåren. För sent att införa skärmtidsregler nu hehehe 😬🤯😁

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Bull.. allt handlar om vad som konsumeras.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Sen blir förskolelärarna butthurt för dom anser att dom vet bäst. Ja jisses vilken cirkus, det kunde väl vem som helst räkna ut att inget barn mår bra av att sitta klistrad framför en skärm. Tacka vet jag att man växte upp en tid då fortfarande lek utomhus existerade.

Så "förskollärarna" som tagit del av jättemycket forskning (faktiskt läst det) om metoder, analyser och resultat om digitala verktyg och hur man kan arbeta med dessa på ett främjande sätt vet alltså mindre än i princip övriga samhället som får höra "forskning visar" utan att bli hänvisade till en endaste vetenskaplig artikel utan snarare i stil med "massvis med forskning visar" anser sig ha rätt är konstigt? Snarare som hela befolkningen säger "ha i told you so" baserat på tyckande. De kan väl åtminstone referera till 1? Ja anser också att skärmar behöver ha begränsningar men att använda dessa på ett bra sätt är inget dåligt i förskolan. Exempelvis genom att skapa filmer i stop motion av barnens teckningar. Digitala verktyg är mer än skärmar. Exempelvis användandet av digitalkameror och låta barn ta egna bilder för att sedan diskutera dessa, detta är att jobba med barnens språk. Att skärmen änvänds som barnvakt är givetvis fel. Hela den här grejen känns lite som när man införde prata i telefonförbud på tunnelbanan, folk sket i det. Att 0-2 åringar ska va utan kan ja köpa.

Permalänk
Medlem

"men riktigt små barn kan inte lära sig något alls från det de ser på en skärm."
Detta håller jag inte med med om, beroende vad barnen tittar på men något lär dem sig oavsett vad denna studie visar.
Sen håller jag med om att det ska vara mycket mindre skärmtid för barn upp till en viss ålder, har varit lite på skolor och hört av andra vuxna att barn är typ outvecklade.
Dem vet inte hur man leker och att allt ska gå i 150 km/h, men blir väl så med youtube shorts m.m då blir man van vid att all information matas till dig väldigt snabbt.

Ett exempel är ju paddor på förskolor... varför? vad hände med penna och papper?
Även där märker man på barn att dem har tagit skada, många barn vet knappt hur man skriver vilket är väldigt tragiskt.

Permalänk
Medlem

Hur är det för vuxna då? Blir våran utveckling också begränsad med skärmtid eller vad? Verkar inte så men det nämns inte direkt heller.

Permalänk
Medlem

Well att barn under två år ska vara utan skärm kan jag ta, men över det så är det garanterat inte skärmen utan föräldrar som är problemet. Min 5 åring spenderar nog mer tid än vad många skulle kalla för hällsosamt förmför mobil eller tv. Men då kan han också prata svenska lika bra som alla andra i hans ålder MEN han pratar lika bra engelska vilket han lärt sig helt själv! fasen han räknade till 100 på engelska innan resterande barn i hans förskoleklass knappt kunde räkna till 20!

Tror snarare att det handlar om att föräldrar måste lära sig balansera för barnen, som våran yngsta kan utan problem sitta en hel helg framför tv/mobil, men samtidigt säger vi att vi ska åka till farmor (där är det ingen skärm alls som gäller) eller bara gå ut på en promenad så är han nog den som står först vid dörren och ska ut!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mono:

Japp, och på alla konserter numera står folk och glor in i sina mobiler istället för att uppleva liveframträdandet som man betalat dyra pengar för. Man kan ju inte vara utan sin telefon för ens två timmar.

Edit: Ny bild för att alla ska bli nöjda.
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-a2dd277dcdff176c6c022cd148cb42f0-lq

Gamla bilden här som förövrigt var vald bild av Los Angeles Times som belyser detta ämne.

Generellt är jag ingen motståndare till att folk använder mobilen men det borde vara spöstraff för att hala upp luren under en konsert och ståplatsläktare på fotboll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Samma som med mat: till vardags äter man för att bli mätt, inte för att det är gott.

Lite OT men har kollegor som dagligen har med sig en äcklig lunchlåda som de glatt slafsar i sig och en annan som åt samma sak varje dag hela veckan. För dem är mat energi, inget annat. För mig är mat en upplevelse så jag hade verkligen inte kunnat leva så

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hur är det för vuxna då? Blir våran utveckling också begränsad med skärmtid eller vad? Verkar inte så men det nämns inte direkt heller.

Det är nog inte så att glo på en skärm per automatik är farligt, utan vad man gör med den. Kanske är fel forum men kan tipsa om Digital Minimalism som jag läste efter att jag tappade mobilen och märkte hur skönt det var att vara utan. Ett argument i boken handlar om att vi har utvecklats för att jobba mycket med händerna och att interagera med den fysiska världen.

Permalänk
Medlem

Så många föräldrar som är helt misslyckade på det här.

Permalänk

Min systerson är en skärmtidsbarn av högsta grad. Varit ända sen han varit 1 efter att hans föräldrar valde att separera.
Jag hade förstått min syrras sits om hon bodde helt själv och behöver rodda med hemmet också, men nu bodde hon hemma hos mor och far i över ett år medan båda föräldrarna letade bostäder. Få ordning på grunden liksom.
Min mamma (mormor) i kontexten följde efter med samma mobil-metodik och han behövde ha telefonen på HÖG volym varje gång de/vi satt och käkade. För annars åt han inte.
Det var dessutom allt möjligt trams han kollade på på youtube. Och youtube är ju gudarnas förbannelse till dopaminet. Jag vet själv hur jag kan fastna och kolla på hur jag renoverar en altan, trots att jag inte ens har någon.
Men min systerson kollade på alla möjliga språk. Engelska, franska, spanska, mandarin. Hans farmor pratar persiska med honom och sedan svenska som modersmål då förstås.
Jag är ju som vilket mähä som helst och har ingen vetenskaplig grund utan bara en känsla som alla andra föräldrar och tyckare. Men jag tror dyngan och de olika språken från youtube ledde till hans talsvårigheter han har idag. Han är sex och ett halvt och pratar som att han vore tre. Alla mina kompisars barn som är något yngre pratar hål i örat på mig, vilket jag tycker är jätteroligt. Otroliga diskussioner om absolut ingenting, vilket är min jam. Men med honom är det tungrott. Han kan aldrig svara på andra frågor än ja-och-nej och det blir ingen uppföljning. Och det är bara hans mamma och mormor som han börjar prata med, men de pratar med honom som att han vore tre just för att han pratar på det sättet, vilket provocerar mig något enormt.
Allt han gör är "duktigt", som att dricka upp hela glaset med vatten vore att bestiga mount everest.
Men sen är han å andra sidan helt underbar med min tvåring.

I skrivande stund inser jag nu också att skärmen kanske bara är en bonde i det här spelet. Visst delaktig men det har nog främst att göra med hela föräldraskapet. Det har varit stökigt och därmed har telefonen blivit en trygghet.
Min tvååring har rent objektivt större trygghet med samma bostad och två föräldrar. Honom får man typ tvinga att titta på teve när man ligger hemma och är sjuk, så jag har inte behövt vara sträng över mina värderingar.

Jag ber även om ursäkt för min närmare Karen-rant, men jag träffade familjen igår och behövde få lite utlopp för mina känslor. Nämner man något sånt här så lär man bli utfryst från familjen. :PpppPPpPPP

Men det kanske reder sig, vem vet.
Han kanske blir internationell tolk i vuxenålder då hans hjärna tidigt tog in så många olika typer av språk.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Suck, ja jag läste artikeln.

Det handlar återigen om att barnet skulle på något sätt bli skadat för livet på grund av att de leker med en skärm istället för en ko i plast.

Forskning från spädbarnslabbet i Uppsala visade på att hjärnans utveckling i att uppfatta djup/"3d" försämrades klart när barn tittade på en 2d-yta istället för, säg, en ko i plast. Så ja. Jag vill verkligen lägga med källan, men såklart är det strul när jag söker efter den nu.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Har haft samma issue. Tur är insåg vi att skärmtid är skit. Bebisen ville inte äta utan paddan, och då droppade vi det snabbt som fan.

Är det en uppoffring, ja absolut, tiden du får för dig själv att göra någonting mens barnet sitter framfor en skärm faller bort. Vår strategi var att omringa våra barn med böcker, kalle anka pockets, spel, pyssel, och allt annat som inte har med skärm att göra.

Och all "uppoffring" vi gjorde när dom var små, betalar av sig nu. Default är att ta en bok eller kindle och läsa.

Sen finns det skärmtid och skärmtid. Sitter barnen och spelar Lego Star wars, eller harry potter, eller mario kart, minecraft... skapar spel i Scratch anser jag som ok skärmtid. Detta förekommer kanske ett par timmar i veckan. Oftast inte det heller. Läxor så klart kommer man inte undan.

Men doom scrolling av poänglösa videos på snapchat eller tiktok(den appen är förbjuden hemma) händer inte. Jag kan inte hålla 100% koll, men stora tjejen(12) pratar jag rätt ofta med om det, och minstingen(9) har ingen egen telefon än. De har egna ipads, men dom används enbart vid långa resor, 2 timmar åt gången.

Jag har köpt virke, skruvar och what not för många tusenlappar, hjälp tjejerna bygga koja, blomlådor, käpphäst stall och banor, men det är fan mig värt det, bara för att undvika skärmtid.

Och det här med språk och skärm, bullshit. Båda pratar 3 språk flytande, och har börjat på spanska också som #4.

Så när någon säger det går inte, jo det går, fast det gäller att prioritera, sätta gränser, och vara med framför allt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit noggrann med skärmtid för min dotter fram tills hon var 18-20 månader. Men sen har jag varit mer och mer slarvigt med det. Hon har fått titta mycket på Youtube och Disney och min mobil och familjens Ipad. Förmodligen närmare 3 timmar om dagen totalt på senare tid och hon är 3.
Vi pratade med min sambo och bestämde att vi skulle "ta smällen" av att trappa ner till 30-45 min skärmtid om dagen. Eller kanske två timmar en lördag och inget på fredagen innan osv. Det har bara gått en vecka men det går än så länge betydligt lättare och smidigare än vi befarade. Det blev mest omständligt de två första dagarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Motsvarar långt vår upplevelse med vår dotter på 3 år. Den enda skärmtid hon har är en stund fredagsmys, helgmorgnar när hon vaknar 06.30 och man vill vakna upp lite långsammare, plus ibland om man har henne ensam och behöver duscha så man vet vad hon gör i 10 min eller så.

Inga appar, ingen telefon vid restaurangbesök eller bil, och ingen tv som står på 24/7. Gör man det från början och har lite inre tolerans för lite gnäll så går det fint, och blir enklare på sikt också.

Dom som introducerar skärm tidigt när dom har ett barn tror jag är en relativt liten skara. Utmaningen är att hålla nere skärmtiden när man har barn i olika åldrar och den äldre får ha viss skärmtid. Exakt samma som med lördagsgodis och liknande. Äldsta fick godis första gången när han var 5, yngsta strax efter 1, för det blev ohållbart att förvänta sig att han skulle sluta eller äta det i smyg och ta fighten om det varje helg var lika orimligt.

Det sagt så behöver jag bli bättre på att undvika skärm till barnen. Idag är det ett verktyg för att samla oss när allt blir kaos, men det missbrukas till att användas när det bara är lite kaos och jag vill ha lugnet det innebär. Största hindret är orken, jobbar heltid och har ett stressigt jobb, av den sorten där om jag går ner till 80% så kommer jag ändå sitta med 100% jobb till 80% av pengen, och byta jobb känns inte alls lockande, även om det kanske är enda vägen. Pengarna man behöver offra är också svårt, vi har ju drömmar och mål som då måste skjutas. Det är verkligen inte så bara att reducera skärmtid, även om jag absolut ser att vi borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Intressant, men kommer ju inte som en chock att barn (och människor över lag för den delen) kan påverkas negativt av för mycket skärmtid. Undra hur många föräldrar som faktiskt kommer ta till sig av dessa rekommendationer. Jag gissar på en försvinnande minoritet.

Som blivande förälder har jag redan tagit det till mig. Sen blir det intressant att se hur långt man kan driva det i realiteten. Samma med godis och söta drycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag är född på 80 talet och då satt vi framför film och tv hela tiden, sen när nintendo 8 bit kom in i huset satt man med det hela vakna tiden.

När inget fungerade hade man kalle anka c:o

Enda problemet jag kan se idag är att dagens barn får en fruktansvärd dålig handstil.

Ja det är nog ganska olika, jag är också född på 80-talet och jag hoppades ibland på att det skulle regna ute för då fick jag spela mer NES. Hade absolut inte fri tillgång till spel eller TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag har själv varit noggrann med skärmtid för min dotter fram tills hon var 18-20 månader. Men sen har jag varit mer och mer slarvigt med det. Hon har fått titta mycket på Youtube och Disney och min mobil och familjens Ipad. Förmodligen närmare 3 timmar om dagen totalt på senare tid och hon är 3.
Vi pratade med min sambo och bestämde att vi skulle "ta smällen" av att trappa ner till 30-45 min skärmtid om dagen. Eller kanske två timmar en lördag och inget på fredagen innan osv. Det har bara gått en vecka men det går än så länge betydligt lättare och smidigare än vi befarade. Det blev mest omständligt de två första dagarna.

Vet inte hur vanliga Youtube är för mindre barn men Youtube Kids känns verkligen som att det borde vara katastrof för hjärnan, vi installerade det på barnens platta förut men avinstallerades efter typ en vecka. Nolltolerans mot det nu.