Microsoft ska begränsa AI-missbrukare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ska begränsa AI-missbrukare

Windows-användare som utnyttjar Microsoft Copilot och andra AI-funktioner ”för mycket” kommer få tillgången till funktionen begränsad, säger företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Happ då blir det snart leka med bootloaders med crackade Windows igen, som på gamla goda tiden, bara för att få missbruka CoPilot..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Testade bing chatten lite i veckan och den gav inte några vettiga svar. Så skulle inte våga lita på den med ämnen jag inte har koll på. Frågade vad jag skulle köpa till en speldator. Gav några alternativ på komponenter jag funderade på.
Ex var ryzen 7 5700x en bra kombination ihop med ett am5 kort och snabba ddr5 minnen och ryzen 5 7600 prisvärd för en speldator med am4 och ddr4 minnen. Däremot hade den koll på att pentium d inte var jämförbar och inte rekommenderas att användas i en modern speldator. ( tog med den för att testa )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Min gissning. I framtiden kommer programtillverkare ta betalt för Ain. Ai kommer göra allt mer arbete åt en, man kommer ha svårt att vara konkurrenskraftig utan. och vissa företag kommer håva in pengar för detta.

Som en ledande utvecklare för ett megastort program sa om att de skulle ta bort möjligheten att köpa programmet istället för hyra.
Jag minns ej ordagrant men det var något att deras programvara har haft dominant ställning de senaste 30åren, de har därför knappt behövt utveckla deras produkt. De gillar dock inte att folk kör med äldre versioner som de köpte för länge sedan och som fungerar idag i princip lika bra. Därför tänker de bara tillåta folk hyra programmet, så de kan mjölka ut pengar varje år. Självklart kommer de också lägga in artificiell begräsning som gör att de med gamla program ej kan öppna filer skapade i nya och det blir problem vid konverteringen.

Permalänk
Medlem

Sjukt, tvingar in en funktion på OS-nivå och stoppar dig sedan från att använda den.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Sjukt, tvingar in en funktion på OS-nivå och stoppar dig sedan från att använda den.

Fast ingen kommer att använda den. Det blir väl som Clippy eller Cortana. Nåt man stänger av eller försöker bli av med det första man gör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gissning. I framtiden kommer programtillverkare ta betalt för Ain. Ai kommer göra allt mer arbete åt en, man kommer ha svårt att vara konkurrenskraftig utan. och vissa företag kommer håva in pengar för detta.

Som en ledande utvecklare för ett megastort program sa om att de skulle ta bort möjligheten att köpa programmet istället för hyra.
Jag minns ej ordagrant men det var något att deras programvara har haft dominant ställning de senaste 30åren, de har därför knappt behövt utveckla deras produkt. De gillar dock inte att folk kör med äldre versioner som de köpte för länge sedan och som fungerar idag i princip lika bra. Därför tänker de bara tillåta folk hyra programmet, så de kan mjölka ut pengar varje år. Självklart kommer de också lägga in artificiell begräsning som gör att de med gamla program ej kan öppna filer skapade i nya och det blir problem vid konverteringen.

Det handlar om något annat. Det handlar om att LLMs sätter igång en beräkning på deras GPU-kluster som kostar pengar, om du sätter igång en sån beräkning för många gånger förlorar de pengar och det vill de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast ingen kommer att använda den. Det blir väl som Clippy eller Cortana. Nåt man stänger av eller försöker bli av med det första man gör.

Förmodligen, men principen stör mig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Testade bing chatten lite i veckan och den gav inte några vettiga svar. Så skulle inte våga lita på den med ämnen jag inte har koll på. Frågade vad jag skulle köpa till en speldator. Gav några alternativ på komponenter jag funderade på.
Ex var ryzen 7 5700x en bra kombination ihop med ett am5 kort och snabba ddr5 minnen och ryzen 5 7600 prisvärd för en speldator med am4 och ddr4 minnen. Däremot hade den koll på att pentium d inte var jämförbar och inte rekommenderas att användas i en modern speldator. ( tog med den för att testa )

Ja precis så är det, dagens neurala nätverk tänker inte själva utan presenterar och sammanfogar information från sin träningsdata (något förenklat såklart)

Dess ’minne’ är bara att all data i chattfönstret matas in som prompt, inklusive tidigare svar

Många enkla saker som matematik eller större programmeringsfrågor gör den ofta något som ser rätt ut på ytan, men ibland totalt fel uträkning eller inte alls fungerande

Det är absolut vettiga verktyg som kan underlätta för en människa som kan saker om det man frågar om, men också extremt lätt att få felaktig information som den presenterar på ett självsäkert sätt (som då kan misstolkas som sanning)

Som med mycket annat här i världen så ska man vara väldigt skeptisk till allt den genererar, men ändå se till möjligheterna som den kan bidra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Testade bing chatten lite i veckan och den gav inte några vettiga svar. Så skulle inte våga lita på den med ämnen jag inte har koll på. Frågade vad jag skulle köpa till en speldator. Gav några alternativ på komponenter jag funderade på.
Ex var ryzen 7 5700x en bra kombination ihop med ett am5 kort och snabba ddr5 minnen och ryzen 5 7600 prisvärd för en speldator med am4 och ddr4 minnen. Däremot hade den koll på att pentium d inte var jämförbar och inte rekommenderas att användas i en modern speldator. ( tog med den för att testa )

Den kan hjälpa ibland men samtidigt svara väldigt fel. Den påstod till exempel att värme minskar resistans i en glödtråd fast värme ökar resistansen. Som tur är tyckte jag svaret var lite konstigt och källorna den använde var läxhjälp som dessutom inte sa vad den påstod så kunde inse att den hade fel. Hade jag inte lärt mig innan att resistansen är minst vid 0 grader kelvin i kablar och ökar med temperaturen hade jag nog bara tagit det den sa om glödlampor rakt av för den lät väldigt övertygande med förklaring på varför det var så som den påstod. Det är lite som att prata med en lögnare som kan ljuga extremt övertygande med förklaringar på varför det är så även fast det är fel. Blir lite som de där programmen på TV där de ska gissa om personen talar sanning eller hittar på något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gissning. I framtiden kommer programtillverkare ta betalt för Ain. Ai kommer göra allt mer arbete åt en, man kommer ha svårt att vara konkurrenskraftig utan. och vissa företag kommer håva in pengar för detta.

Det gör dom redan. Det finns massor av specifika AI:n som har månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Förmodligen, men principen stör mig.

Kommer fortsätta eftersom folk fortsätter köpa Windows.

Enda sättet att visa sitt missnöje är att använda alternativ, särskilt ens tanke på utvecklingen framåt där Windows börjar bli mer och mer en prenemurationstjänst

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Låter rimligt att de ger sig rätten att begränsa användningen. Något annat vore konstigt. Får hoppas att de lägger sig på en rimlig nivå så att det inte påverkar normalanvändaren som skickar lite frågor då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Den kan hjälpa ibland men samtidigt svara väldigt fel. Den påstod till exempel att värme minskar resistans i en glödtråd fast värme ökar resistansen. Som tur är tyckte jag svaret var lite konstigt och källorna den använde var läxhjälp som dessutom inte sa vad den påstod så kunde inse att den hade fel. Hade jag inte lärt mig innan att resistansen är minst vid 0 grader kelvin i kablar och ökar med temperaturen hade jag nog bara tagit det den sa om glödlampor rakt av för den lät väldigt övertygande med förklaring på varför det var så som den påstod. Det är lite som att prata med en lögnare som kan ljuga extremt övertygande med förklaringar på varför det är så även fast det är fel. Blir lite som de där programmen på TV där de ska gissa om personen talar sanning eller hittar på något.

Ett bra sätt att använda den är för att hitta ett begrepp för någonting så att man kan läsa på om det.

Med ditt exempel så kan man fråga vad det kallas när resistansen ökar med temperaturen, och då hade man fått veta att det kallas för att materialet har "positiv temperaturkoefficient (PTC)".

Väldigt användbart när man har lätt för att glömma vad saker heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast ingen kommer att använda den. Det blir väl som Clippy eller Cortana. Nåt man stänger av eller försöker bli av med det första man gör.

Microsofts AI är baserad på GPT-4 vilket borde göra den användbar, särskilt när den integreras i mjukvara och blir kontext medveten. Eller syftar du till att ingen kommer använda AI? Isåfall tror jag du är väldigt fel på det, jag använder Chat-GPT-4 dagligen både privat och jobb, den både hjälper mig med arbetsuppgifter och utbildning. Visst får man vara införstådd med att den ibland kan ha fel men de kan även "internet" ha.

Att få ställa frågan 1 gång i timmen är på tok för lite men jag misstänker att detta handlar om någon form av prismodell som kommer växa fram där man tvingas betala för AI användning. Just nu betalar jag närmare 300 kr / mån för Chat-GPT och även om det är DYRT så är det värt det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Hoppas det bara handlar om de som försöker utnyttja den kommersiellt eller nåt där det handlar om tusentals per minut.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Wizbro:

Sjukt, tvingar in en funktion på OS-nivå och stoppar dig sedan från att använda den.

Oroa dig inte, de kommer ha ett fint erbjudande snart, bara öka din prenumerationstjänst från 199:-/mån till 249:-/mån så får du fråga hur mycket du vill. Glöm inte säga tack för deras generositet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast ingen kommer att använda den. Det blir väl som Clippy eller Cortana. Nåt man stänger av eller försöker bli av med det första man gör.

Oj, jag tror du har missat hur det här fungerar om du jämför det med Clippy och Cortana. Vi har precis fått copilot 365 på jobbet och det är GRYMT! Det tar anteckningar och sammanfattar Teams-möten åt mig. Jag frågar "vem kan hjälpa mig med XXX uppgift?" och den svarar "Pelle hade en presentation för ett tag sen angåend YYY som har med XXX att göra. Han har även pratat med många av dina kollegor. Han kanske kan vara en bra början att kontakta?" Och, men han är Tysk Doktor. Hjälp mig med ett formellt e-mail till honom. "ok, börja såhär....." osv osv

Och i Excel hjälper den mig med komplexa pivot-tabeller och annat bös. Och analyserar snabbt data i min Excel. Eller transformerar den till något användbart.

Use case tar aldrig slut. Det här kommer ALLA använda om några år. De som inte tar till sig tekniken kommer få svårt med arbete i framtiden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oj, jag tror du har missat hur det här fungerar om du jämför det med Clippy och Cortana. Vi har precis fått copilot 365 på jobbet och det är GRYMT! Det tar anteckningar och sammanfattar Teams-möten åt mig. Jag frågar "vem kan hjälpa mig med XXX uppgift?" och den svarar "Pelle hade en presentation för ett tag sen angåend YYY som har med XXX att göra. Han har även pratat med många av dina kollegor. Han kanske kan vara en bra början att kontakta?" Och, men han är Tysk Doktor. Hjälp mig med ett formellt e-mail till honom. "ok, börja såhär....." osv osv

Och i Excel hjälper den mig med komplexa pivot-tabeller och annat bös. Och analyserar snabbt data i min Excel. Eller transformerar den till något användbart.

Use case tar aldrig slut. Det här kommer ALLA använda om några år. De som inte tar till sig tekniken kommer få svårt med arbete i framtiden.

Jag ser det som en lite tramsig leksak just nu. Om 5-6 år kanske det blir nåt mer användbart och vardagligt, men eftersom det finns NOLL kvalitetssäkring just nu, men 100 % självsäkerhet i svaren, så är det i praktiken både meningslöst och skadligt att använda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser det som en lite tramsig leksak just nu. Om 5-6 år kanske det blir nåt mer användbart och vardagligt, men eftersom det finns NOLL kvalitetssäkring just nu, men 100 % självsäkerhet i svaren, så är det i praktiken både meningslöst och skadligt att använda.

Dina svar gör att jag tror att du aldrig testat det i arbetet. Enligt mig fungerar det ypperligt nu

Och det är en CO-pilot, inte pilot. Så självklart måste du verifiera svaren...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dina svar gör att jag tror att du aldrig testat det i arbetet. Enligt mig fungerar det ypperligt nu

Och det är en CO-pilot, inte pilot. Så självklart måste du verifiera svaren...

I arbetet skulle jag inte ens få lov att använda det. Jobbar på en statlig myndighet.

Jag betvivlar inte att det kan bli användbart framöver. Lite som robotdammsugare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tycker Bing chat/copilot blir sämre och sämre. Stora bolagen är för rädda för reprimander i vårt lätt kränkta samhälle vi lever i idag så de censurerar ned modellerna så hårt att de får svårt att lösa någonting. Kunde be bing chat göra massor förr som inte längre funkar. Senast förra veckan började den vägra skriva kod åt mig, antagligen för det är nått de vill sälja nu. Slutar nog med att man i några år kommer börja få köra egna modeller lokalt tills jättarna vågar kliva fram och öppna upp modellerna mer då allmänheten vant sig vid AI. Annat var det när google var nytt, då kunde man snubbla in på allt möjligt märkligt som google rekommenderade utan att någon ryckte på axlarna eller gav skit till google. En annan historia idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gissning. I framtiden kommer programtillverkare ta betalt för Ain. Ai kommer göra allt mer arbete åt en, man kommer ha svårt att vara konkurrenskraftig utan. och vissa företag kommer håva in pengar för detta.

Som en ledande utvecklare för ett megastort program sa om att de skulle ta bort möjligheten att köpa programmet istället för hyra.
Jag minns ej ordagrant men det var något att deras programvara har haft dominant ställning de senaste 30åren, de har därför knappt behövt utveckla deras produkt. De gillar dock inte att folk kör med äldre versioner som de köpte för länge sedan och som fungerar idag i princip lika bra. Därför tänker de bara tillåta folk hyra programmet, så de kan mjölka ut pengar varje år. Självklart kommer de också lägga in artificiell begräsning som gör att de med gamla program ej kan öppna filer skapade i nya och det blir problem vid konverteringen.

Låter som Autodesk... De höjde successivt priserna för att ha så kallad maintenance på köpta programvaror, dvs få uppdateringar, och rabatterade istället att konvertera licenserna till hyrda sådana. Sen har såklart det ökat i kostnad årligen. För ett par år sedan tog de också bort möjligheten till lokal licens server och lade den i molnet. Så nu styr de tillgången helt.

Givetvis insåg vi att det var på G, men hade egentligen inget val. Fick också nyss reda på att just det programmet vi använder officiellt har parkerats i utveckling (i praktiken har inte mycket skett de sista 10 åren). Men ingen info har kommit om det, det bara står nånstans i det finstilta. Så vi finansierar i princip utveckling av andra program i Autodesk svit, som vi inte har nytta av. Fan ta dem.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Låter som Autodesk... De höjde successivt priserna för att ha så kallad maintenance på köpta programvaror, dvs få uppdateringar, och rabatterade istället att konvertera licenserna till hyrda sådana. Sen har såklart det ökat i kostnad årligen. För ett par år sedan tog de också bort möjligheten till lokal licens server och lade den i molnet. Så nu styr de tillgången helt.

Givetvis insåg vi att det var på G, men hade egentligen inget val. Fick också nyss reda på att just det programmet vi använder officiellt har parkerats i utveckling (i praktiken har inte mycket skett de sista 10 åren). Men ingen info har kommit om det, det bara står nånstans i det finstilta. Så vi finansierar i princip utveckling av andra program i Autodesk svit, som vi inte har nytta av. Fan ta dem.

Exakt den mjukvaran som jag pratade om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

det finns NOLL kvalitetssäkring just nu, men 100 % självsäkerhet i svaren, så är det i praktiken både meningslöst och skadligt att använda.

Det låter ju lite som en del kollegor man har haft genom åren. Men skämt åsido, se AI som en kunnig kollega som ibland gör fel. Källkritik är viktigare än någonsin, när copilot aldrig har eller gör fel så behövs vi inte längre.