Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The Last Duel

En adelmans fru påstås bli våldtagen av adelsmannens rival, vilket leder till den sista formella duellen i Frankrikes historia.

Den var okej. Kunde gärna ha fått vara lite kortare och därmed kvickare. Den ska ha cred för att den visade medeltiden på ett till mångt och mycket tidshistoriskt korrekt sätt. Sen är väl kanske inte det det roligaste att glo på 😅

Ridley Scott som står för regin så fina effekter. Är nyfiken på hur de gjorde scenerna med hästar som faller på människor. Försökte hitta ”bakom scenen”-filmer på youtube men hittade inga bra :/

Hursomhelst. 5/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Saw III - Denna binder ihop lite mer saker i denna sagan riktigt bra. Fällorna är även bättre och mer genomtänkta. Folk är dock fortfarande grymt slöa på att bestämma sig om de ska hjälpa eller ej. Bra. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Saw IV - Denna introducerar en hel drös nya karaktärer och återanvänder en. Fällorna är rätt bra och den är rätt spännande men man känner inget direkt för karaktärerna. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Miraklet i Gullspång, 2023

En död syster som mystiskt dyker upp igen. Sen händer en massa andra konstiga saker. Är det en dokumentär, finns personerna på riktigt? En svensk/norsk Twin Peaks med märkliga svängar och turer. Skickligt regisserad av Maria Fredriksson som ger en tät mystisk dimma över historien. Jag har inte kunnat låta bli att tänka på filmen och personerna i flera dagar efteråt.

5/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Miraklet i Gullspång, 2023

En död syster som mystiskt dyker upp igen. Sen händer en massa andra konstiga saker. Är det en dokumentär, finns personerna på riktigt? En svensk/norsk Twin Peaks med märkliga svängar och turer. Skickligt regisserad av Maria Fredriksson som ger en tät mystisk dimma över historien. Jag har inte kunnat låta bli att tänka på filmen och personerna i flera dagar efteråt.

5/5.

Verkar onekligen intressant! Vill se! Var såg du den? Bio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Verkar onekligen intressant! Vill se! Var såg du den? Bio?

Jag är med och driver en förening som driver bio för medlemmar, och vi har möjlighet att se filmer direkt från distributör. Jag tror att den går upp på de kommersiella biograferna nu på fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Miraklet i Gullspång, 2023

En död syster som mystiskt dyker upp igen. Sen händer en massa andra konstiga saker. Är det en dokumentär, finns personerna på riktigt? En svensk/norsk Twin Peaks med märkliga svängar och turer. Skickligt regisserad av Maria Fredriksson som ger en tät mystisk dimma över historien. Jag har inte kunnat låta bli att tänka på filmen och personerna i flera dagar efteråt.

5/5.

De har fått erbjudanden från USA om att få göra en serie baserad på filmen.

Recension: ”Miraklet i Gullspång” av Maria Fredriksson
https://www.svt.se/kultur/recension-miraklet-i-gullspang-av-m...

Hyllat mirakel i Gullspång – möt regissören Maria Fredriksson
54 min - Idag kl 13.06
”Miraklet i Gullspång” är en svensk dokumentär som vänder upp och ned på genrebegreppen. Den har prisats vid festivaler, liknats vid ”Twin Peaks” och kan dessutom bli internationell TV-serie. Vi möter regissören Maria Fredriksson.
https://sverigesradio.se/avsnitt/hyllade-filmiska-mirakel-i-g...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Saw V - Elak polis fortsätter jigsaws arbete med att plåga folk. Inte lika bra som innan. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Get Out 8/10
The Thomas Crown Affair (1999) 7/10
A Lot Like Love 7/10
Somethings Gotta Give 7.5/10
The Life of David Gale 8/10
Sleepers 8.5/10
Marley And Me 8/10
Miss Sloane 7/10
Negotiator 7.4/10
Guardians of the Galaxy Vol. 3 7/10
Mr Brooks 7.7/10

Haunted Mansion 4.5/10
Strays 6.3/10
Scream VI 5.5/10
Ant-Man and the Wasp: Quantumania 6/10
Plane 6/10

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Old Dads
6.5/10
Netflix

Bill Burr spelar väl i stort sett sig själv och hade denna utspelat sig på 90-talet hade man nog tyckt att de människor han blir arg på är väldigt överdrivna, men just nu är känns det mer som det inte är överdrivet alls utan hade lika gärna kunnat vara: A day in Bill Burrs life

Solid komedi med verklighetsförankring som jag inte tycker sticker iväg och blir löjlig åt något håll, även om det finns tendenser hos en specifik karaktär att kunna göra det, men det hålls in. Ganska klassiskt stereotypisk också där frugan bestämmer och män som gift sig rättar sig i ledet, vilket nästan känns som en frisk fläkt ha ha ha

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Five Nights at Freddy's
3/10

Denna kommer varken tilltala de som spelat spelen eller gillar skräckfilmer. Har inte själv spelat spelen, men man har ju sett en del lite här och var när det som som störst så man fick lite av "feelingen". Denna film saknar det - totalt.
Finns inte tillstymmelse till minsta "creepy skräck"... det finns faktiskt ingen skräck alls om jag skall vara helt ärlig, höll på att somna två gånger och sämre betyg än så kan nog inte en "skräckfilm" få.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Star Wars (1977)

10/10

Håller på att kolla igenom samtliga Star Wars-filmer med tjejen, hon har aldrig sett dom tidigare och har typ noll kunskap om karaktärerna och storyn i stort. Det har gjort det jäkligt kul att kika på dom med en helt annan infallsvinkel än vad jag tidigare har gjort.

Den första filmen, originalet, och i min mening kanske den bästa. Tillsammans med Empire Strikes Back är de kanske de enda två som är objektivt bra filmer.

Blir alltid glad av ett se filmen dock, oavsett hur långt tiden går är det en briljant och väl avvägd "block buster" med en välregisserat tempo och ja vad mer kan man säga om denna klassiker. Givetvis är det full pott som gäller.

Permalänk
Medlem

My Cousin Vinny (1992)
Fan vilken helskön snubbe Joe Pesci är asså, skratta så jag grät stora delar av filmen 😂
Hur fan har man kunnat missa denna?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av CrispVanDahl:

Star Wars (1977)

10/10

Håller på att kolla igenom samtliga Star Wars-filmer med tjejen, hon har aldrig sett dom tidigare och har typ noll kunskap om karaktärerna och storyn i stort. Det har gjort det jäkligt kul att kika på dom med en helt annan infallsvinkel än vad jag tidigare har gjort.

Den första filmen, originalet, och i min mening kanske den bästa. Tillsammans med Empire Strikes Back är de kanske de enda två som är objektivt bra filmer.

Blir alltid glad av ett se filmen dock, oavsett hur långt tiden går är det en briljant och väl avvägd "block buster" med en välregisserat tempo och ja vad mer kan man säga om denna klassiker. Givetvis är det full pott som gäller.

Tänk att ha sett Star Wars på bio 1977! Lär ha varit helt galet!
Och vad tyckte tjejen om filmen?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Star Wars (1977)

10/10

Håller på att kolla igenom samtliga Star Wars-filmer med tjejen, hon har aldrig sett dom tidigare och har typ noll kunskap om karaktärerna och storyn i stort. Det har gjort det jäkligt kul att kika på dom med en helt annan infallsvinkel än vad jag tidigare har gjort.

Den första filmen, originalet, och i min mening kanske den bästa. Tillsammans med Empire Strikes Back är de kanske de enda två som är objektivt bra filmer.

Blir alltid glad av ett se filmen dock, oavsett hur långt tiden går är det en briljant och väl avvägd "block buster" med en välregisserat tempo och ja vad mer kan man säga om denna klassiker. Givetvis är det full pott som gäller.

Skrivet av FLAXMANNEN:

Tänk att ha sett Star Wars på bio 1977! Lär ha varit helt galet!
Och vad tyckte tjejen om filmen?

Kan starkt rekommendera denna:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harmy's_Despecialized_Edition

En av de första filmerna min OLED fick äran att visa mig… håller så otroligt bra! Alien är också enormt bra!

Det var några gyllene år av filmskapande där runt 1980 plus-minus några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

My Cousin Vinny (1992)
Fan vilken helskön snubbe Joe Pesci är asså, skratta så jag grät stora delar av filmen 😂
Hur fan har man kunnat missa denna?

Ja, det är en grymt bra film och Joe är riktigt bra i denna, det är nog en av mina absoluta favoriter med honom. Han är riktigt bra i både komiska roller och seriösare/allvarligare roller. Marisa Tomei gör också en riktigt bra roll i filmen, tycker jag.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av FLAXMANNEN:

Tänk att ha sett Star Wars på bio 1977! Lär ha varit helt galet!
Och vad tyckte tjejen om filmen?

Ja det hade varit drömmen. Tyvärr är man född försent men men…

Hon diggade den starkt, tyckte att den hade en charmig och nostalgisk känsla.

Skrivet av medbor:

Kan starkt rekommendera denna:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harmy's_Despecialized_Edition

En av de första filmerna min OLED fick äran att visa mig… håller så otroligt bra! Alien är också enormt bra!

Det var några gyllene år av filmskapande där runt 1980 plus-minus några år

Ja! Den är kanon. Önskar den fanns som alternativ på Disney+ eller ännu bättre, släppt officiellt på UHD-BD.

Vi har faktiskt tagit oss igenom Alien 1-2, Terminator 1-2 och Bladerunner på sistone och blir alltid påmind vilka kanonrullar det är. Dom har typ präglat hela min barndom och ungdom.

Permalänk
Medlem

Saw VI - Nu är det mest irriterande. En sak som jag märkt är att musiken i de senaste filmerna blivit märkbart sämre och inte passar in särskilt bra i handlingen. I övrigt känns det verkligen som man sträcker saker och ting ganska jävla långt för att få ihop till en story. 5/10

Saw the final chapter 7? - Sista filmen sen är det nog över. Här drar man fram ett lik som man tidigare sett död i ett badrum vid flera tillfällen men som helst plötsligt lever igen. Jag tycker också fällorna där "du måste göra något annars dör den här personen som har en vag anslutning till dig" är väldigt orättvisa. Det är väl en sak om man själv varit dum och blir straffad om man inte kan ta sig ur sin fälla men varför ska en massa andra drabbas? Lite kul ändå att Chester från Linkin' park var med här som skinnhuvud. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja det hade varit drömmen. Tyvärr är man född försent men men…

Hon diggade den starkt, tyckte att den hade en charmig och nostalgisk känsla.

Ja! Den är kanon. Önskar den fanns som alternativ på Disney+ eller ännu bättre, släppt officiellt på UHD-BD.

Vi har faktiskt tagit oss igenom Alien 1-2, Terminator 1-2 och Bladerunner på sistone och blir alltid påmind vilka kanonrullar det är. Dom har typ präglat hela min barndom och ungdom.

Kul att hon gillade den! De flesta jag har försökt introducera Star Wars för har haft svårt att komma över att det är en gammal film .
Oh bra filmer allihopa! Nu blir sugen på glo på några klassiker.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Ruben Östlunds film De ofrivilliga går på SVT Play just nu, fram till och med 5 november. Speciell film. Har inte jättemycket mer att säga. Förvånansvärt bra skådespelare för en så "gammal" och svensk budgetrulle. 6/10.

Även flera av Rubens andra filmer finns tillgängliga. The Square, Play, Turist, Triangle of Sadness. Den sistnämnda är en kanonfilm, även om jag tycker den gjorde sig bäst på bio.

Permalänk
Medlem

Pain Hustlers - Känns rätt underrated överlag när jag kollade upp den. Var som en Fentanyl-version av Wolf of Wallstreet med flera bra skådespelare och prestationer. 7/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Tänk att ha sett Star Wars på bio 1977! Lär ha varit helt galet!
Och vad tyckte tjejen om filmen?

Såg den på bio när den var Sverige aktuell.
Inte 1977, men kanske 79-80.
Filmer gick ju länge på biograferna då, och det tog ju tid även för stora filmer att sprida sig över världen.

Minns att jag även som liten parvel var besviken, nånting som troligen har gjort att jag fortfarande inte gillar nåt som har med SW att göra.
Vet inte varför jag blev besviken, men kanske var det för att hypen för SW var massiv redan då.
I åratal släpptes det artiklar (smygreklam, precis som nu) över allt möjligt i filmen.
Kommer särskillt ihåg att laser "skotten" skulle ha kostat "hundra tusen" stycket.
Vilket för en pojkspoling var ofattbart mycket pengar.

Men det kan även ha att göra med att när jag väl såg SW så hade jag redan sett "Jaws", "Alien", "Rocky", "Carrie" etc.
Så SW's fullständiga brist på humor och spänning/skräck kanske hade med saken att göra.
Och ja päronen släpade med mig på vuxenfilmer, även om Alien krävde lampan på ett par nätter efteråt

Sen lite senare så exploderade ju kategorin "Action komedi" (kan det ha varit Indianen Jonas i Raiders som var skyldig?).
Och då var man ju helsåld på det ett tag, så jag tror inte ens att jag såg empire strikes back förrän långt efter att den hamnat på video.

Tråkigt kanske, för gillar man SW finns det ju ingen ände på material att läsa eller glo på.
Men å andra sidan finns det ju gott om andra bra klassiker

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Svensktiger:

Såg den på bio när den var Sverige aktuell.
Inte 1977, men kanske 79-80.
Filmer gick ju länge på biograferna då, och det tog ju tid även för stora filmer att sprida sig över världen.

Minns att jag även som liten parvel var besviken, nånting som troligen har gjort att jag fortfarande inte gillar nåt som har med SW att göra.
Vet inte varför jag blev besviken, men kanske var det för att hypen för SW var massiv redan då.
I åratal släpptes det artiklar (smygreklam, precis som nu) över allt möjligt i filmen.
Kommer särskillt ihåg att laser "skotten" skulle ha kostat "hundra tusen" stycket.
Vilket för en pojkspoling var ofattbart mycket pengar.

Men det kan även ha att göra med att när jag väl såg SW så hade jag redan sett "Jaws", "Alien", "Rocky", "Carrie" etc.
Så SW's fullständiga brist på humor och spänning/skräck kanske hade med saken att göra.
Och ja päronen släpade med mig på vuxenfilmer, även om Alien krävde lampan på ett par nätter efteråt

Sen lite senare så exploderade ju kategorin "Action komedi" (kan det ha varit Indianen Jonas i Raiders som var skyldig?).
Och då var man ju helsåld på det ett tag, så jag tror inte ens att jag såg empire strikes back förrän långt efter att den hamnat på video.

Tråkigt kanske, för gillar man SW finns det ju ingen ände på material att läsa eller glo på.
Men å andra sidan finns det ju gott om andra bra klassiker

Tråkigt och tråkigt. Är väl inte så konstigt att inte alla tappade hakan då. Alla kan ju inte gilla allt!
Och som du säger hade du redan sett andra filmer där spänningen är väldigt drivande, så kan verkligen förstå att du saknade något!

Nu vet jag i och för sig inte hur gammal du var då, eller vad den "normala" åldern att se dessa filmer i är. Men jag såg också både Alien och Jaws som väldigt ung, 10-11 år. Tror till och med att jag såg dem innan jag sett hela Empire Strikes Back! Fick aldrig tag på den som barn trots att jag hade varvat A New Hope och Return ett par hundra gånger. 😅

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Killers of the flower moon
Väldigt lång film. Leonardo Di Caprio gör en väldigt bra roll. Märklig historia. Bra bild. Långa scener som gör att det blir lite segt. Som sagt 3,26h lång.
Mest längden på filmen som drar ner mitt betyg. 3/5 hadde den varit kortare så kunde den fått 4/5

Håller med. Alldeles för lång. Annars godkänd. 3/5

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Såg heat igår, klassiker 🙂👍

Verkligen har nog sett den 5 gånger. 9/10. Måste ses!

Permalänk
Medlem

Jigsaw - Det märks väldigt väl att det är helt andra personer inblandade i produktionen för denna filmen känns helt annorlunda än de tidigare. Den är rätt ok. Fällorna är bra och storyn hyfsat genomtänkt. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Går genom lite "gamla filmer" på netflix..
The Negotiator - Håller än, även om filmen är från 1998 och med Samuel L Jackson i huvudroll. 8/10
Ad Astra - Mjah, långtråkig film där Brad Pitt är en sociopat tack vare sin far, som spelas av Tommy Lee Jones. 5/10

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Killers of the Flower Moon
Martin Scorsese är verkligen ett geni. Snyggt filmat i klassiskt Scorsese anda.
Leonardo DiCaprio och Robert De Niro....vilken combo det är! Ruskigt bra spelat från båda, vilket jag iofs inte är speciellt förvånad över.
Även Lily Gladstone och Brendan Fraser gjorde bra ifrån sig.
Kändes verkligen inte som 3.5 timme lång. Satt som klistrad varje minut och bara njöt.

10/10.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Lost in translation (2003)
Har aldrig sett den tidigare. Bill Murray är en smått deprimerad och ensam småbarnsfar och avdankad skådis och Scarlett Johansson är en smått deprimerad och ensam flickvän till en fotograf. De båda råkar bo på samma lyxhotell i Tokyo, där de bondar. The end.

Vet inte riktigt varför den blivit så känd. Antar att den melankoliske framtoningen och intima vänskapen mellan huvudrollerna slår an en klang i folk. För mig var den mest bara trist.

5/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Monty Python's The Meaning of Life - inte alls lika rolig som Holy Grail eller Life of Brian, filmens höjdpunkt är intro-skitten och sen går det bara ut för....

Solo: A Star Wars Story - tyckte den var underhållande nog, förstår inte vad som ska vara så fel på den...dock var rymdstriderna ganska meh, för stark "out of bounds"-känsla från Lego Star Wars.