Mäta 3-fas last i realtid och reglera andra förbrukare(spara pengar)

Permalänk
Medlem

Mäta 3-fas last i realtid och reglera andra förbrukare(spara pengar)

Hej!
Jag tror jag ska börja med smarta hem år 2023. Då inte med massa häftiga lampor och grejer. Utan styra stora förbrukare baserat på hushållets totala förbrukning och elpris.
Egentligen har jag för låg huvudsäkring för mitt behov men vill hellre styra förbrukningen än att höja säkringen.

-Jag vill kunna mäta vad husets totala last är direkt efter elmätaren.
-Jag vill kunna slå av och på laddaren till min PHEV-bil. Varken laddaren eller bilen har den funktionen så blir en kontaktor innan laddaren(1-fas) man får styra.
-Jag vill kunna slå av och på värmen i garaget.
I första hand baserat på husets total last och elpris.
-Styra varmvattenberedaren enligt ovan.

Både garaget och varmvattenberedare har egen temperaturmätning så även där bara kontaktorer för av och på.

-Så vad för system ska jag välja för att komma igång med detta?
-Vilken 3-fas strömmätare passar till det systemet.
-Kontaktorer till det systemet(kan annars montera dumma kontaktorer för lasten och sen ha en enkel smart som styr den dumma)?

Jag kommer ha elektriker som gör delarna som kräver behörighet så var den delen ur världen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Vill du mäta enskilda laster så fungerar Shelly 3EM bra (jag kör en till min luft/vatten-värmepump, den har också en kontaktorutgång om man vill styra något. Jag LVVPns föregångare var en elpanna, och kunde då styra rundstyrningen map elpris och ev maxeffekt). Den fungerar även efter mätaren.

När det gäller mätare; har du fått den nya med HAN/P1-port? Isåfall behöver du bara en dongel för 300 spänn (billigare om man meckar själv) - exempelvis Slimmelezer. Kolla annars om du ligger långt borta; jag får den nya om en vecka.

Vad har du för värme i garaget? Dvs vad för styrmöjligheter finns? Kan ju vara intressant kanske att kunna styra temp baserat på  tid/närvaro (jag menar, det är dumt att det är 22 grader i garaget om ni är 50 mil bort) - det går ju att lösa genom att ha värmekällans temperatur som "absolut" max och sen köra en egen termostat som kan begränsa ytterliggare.

När det gäller kontaktorer skulle jag monterat stendumma och låta styrningen vara uppkopplad, och kanske till och med låta styrningen vara klenspänning så du får göra visst underhåll själv.

Hur mycket mjukvara kan du själv? Antingen kör du Home assistant som har stöd för ganska mycket hårdvara, eller rullar något eget.

Jag kör HA, det som är lite lurigt är prognosstyrning kan jag tycka. Vill du bara styra på är-värden är det väldigt simpelt

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@Litenskit:

Vill du mäta enskilda laster så fungerar Shelly 3EM bra (jag kör en till min luft/vatten-värmepump, den har också en kontaktorutgång om man vill styra något. Jag LVVPns föregångare var en elpanna, och kunde då styra rundstyrningen map elpris och ev maxeffekt). Den fungerar även efter mätaren.

Den har jag tittat lite på. Verkade som bra pris och bra tillgänglighet. Jag har inget behov av styrningen som är inbyggd i den i nuläget då den blir på lite fel ställe. Men det är ju inte ett problem. Jag funderade väl egentligen om det fanns något annat enklare(=billigare) alternativ.
Vilka system är den kompatibla med?

Citat:

När det gäller mätare; har du fått den nya med HAN/P1-port? Isåfall behöver du bara en dongel för 300 spänn (billigare om man meckar själv) - exempelvis Slimmelezer. Kolla annars om du ligger långt borta; jag får den nya om en vecka.

Får den nya till sommaren 2024.

Citat:

Vad har du för värme i garaget? Dvs vad för styrmöjligheter finns? Kan ju vara intressant kanske att kunna styra temp baserat på  tid/närvaro (jag menar, det är dumt att det är 22 grader i garaget om ni är 50 mil bort) - det går ju att lösa genom att ha värmekällans temperatur som "absolut" max och sen köra en egen termostat som kan begränsa ytterliggare.

Oljefyllda elelement och en elektrisk värmefläkt. Alla enfas, siktar på att hålla mellan 5 och 10 grader där inne, vilket räcker för att hålla det torrt.

Citat:

När det gäller kontaktorer skulle jag monterat stendumma och låta styrningen vara uppkopplad, och kanske till och med låta styrningen vara klenspänning så du får göra visst underhåll själv.

Bra då resonerar vi likadant.

Citat:

Hur mycket mjukvara kan du själv? Antingen kör du Home assistant som har stöd för ganska mycket hårdvara, eller rullar något eget.

Jag kör HA, det som är lite lurigt är prognosstyrning kan jag tycka. Vill du bara styra på är-värden är det väldigt simpelt

Jag skulle säkerligen klara av något eget men känner samtidigt att om det finns något färdigt som fungerar acceptabelt så sparar jag sannolikt sjuka mängder tid.

Vad menar du med prognosstyrning? Väderprognos eller elpris?

Huset värms i huvudsak med LLVP och den har redan intelligent styrning. Resten av värmen är oljefyllda element. Likaså där, de behöver ingen åtgärd just nu.

Det jag egentligen vill åstadkomma är att styra om alla förbrukare som går utan att påverka komforten till billigare tidpunkter och tex slå av värmen i garaget om jag slår på ugnen och närmar mig maxström på huvudsäkringen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite video om den nu, man ser ström och effekt, jag verkar kunna göra allt jag vill i shellys ekosystem inklusive prisstyrning.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej!
Jag tror jag ska börja med smarta hem år 2023. Då inte med massa häftiga lampor och grejer. Utan styra stora förbrukare baserat på hushållets totala förbrukning och elpris.
Egentligen har jag för låg huvudsäkring för mitt behov men vill hellre styra förbrukningen än att höja säkringen.

-Jag vill kunna mäta vad husets totala last är direkt efter elmätaren.
-Jag vill kunna slå av och på laddaren till min PHEV-bil. Varken laddaren eller bilen har den funktionen så blir en kontaktor innan laddaren(1-fas) man får styra.
-Jag vill kunna slå av och på värmen i garaget.
I första hand baserat på husets total last och elpris.
-Styra varmvattenberedaren enligt ovan.

Både garaget och varmvattenberedare har egen temperaturmätning så även där bara kontaktorer för av och på.

-Så vad för system ska jag välja för att komma igång med detta?
-Vilken 3-fas strömmätare passar till det systemet.
-Kontaktorer till det systemet(kan annars montera dumma kontaktorer för lasten och sen ha en enkel smart som styr den dumma)?

Jag kommer ha elektriker som gör delarna som kräver behörighet så var den delen ur världen.

qubino 3fas mätare (nu mera Shelly) med tillhörande bi-stabil kontaktor för styrning,
https://www.m.nu/sensorer/elmatare-3-fas-smart-meter-din-rail...
https://www.m.nu/tillbehor/bi-stabil-kontaktor-bistable-switc...

annars är m.nu mätare för p1 porten jäkligt rapp på att rapportera men saknar du porten i mätaren är det ju svårt
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare-for-p1-han-port-med-w...

jag började med ovan qubino men har nu både den och mätaren i porten,
rent lätthanterligt tycker jag mätaren i p1 porten är klart lättast och snabbast att använda samt ger den en klart bättre bild av förbrukning och producering.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.