Google Maps får ruttvy i 3D

Permalänk
Melding Plague

Google Maps får ruttvy i 3D

Nyaste uppdateringen till Google Maps gör det enklare att i förväg se sin rutt, förbättrar Lens och utökar sökfunktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow riktigt coolt.

Permalänk
Medlem

Men va? Ska det inte finnas i webbversion? Skandal i så fall!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hoppas den uppdateringen kommer till oss i Sverige också! Ser bra ut! Jag använder goggle maps i bilen med Android auto

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att fixa alla jävla adresser som inte existerar i google maps men finns på hitta o eniro.
Ett helvette o hitta till folk på landet när man jobbar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Dom kan ju börja med att fixa alla jävla adresser som inte existerar i google maps men finns på hitta o eniro.
Ett helvette o hitta till folk på landet när man jobbar.

Så varför envisas du att använda Google Maps då istället för Hitta eller Eniros karttjänst?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så varför envisas du att använda Google Maps då istället för Hitta eller Eniros karttjänst?

Ja för att dom 2 inte går att köra med. Man måste leta efter huset på eniro eller hitta. Sen kolla vart det är o sen klicka en pin på google maps o köra efter google maps.

När jobbet inte betalar för en riktig GPS så får jag köra med det som är gratis.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Är helt beroende av maps. Önskar dock att den hade undvikit vissa vägar som den väljer. När man kör ut till kunder brukar man lätt hamna på tvivelaktiga grusvägar i skogen och så. Men man kommer oftast fram ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Aldrig hört om Google Maps, kanske man borde testa.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja för att dom 2 inte går att köra med. Man måste leta efter huset på eniro eller hitta. Sen kolla vart det är o sen klicka en pin på google maps o köra efter google maps.

När jobbet inte betalar för en riktig GPS så får jag köra med det som är gratis.

Tycker denna funkar rätt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tycker denna funkar rätt bra

<Uppladdad bildlänk>

MM det kunde kunder som bor åt helvette i skogen kanske göra på sitt hus när dom promt ska beställa hemleveranser.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

MM det kunde kunder som bor åt helvette i skogen kanske göra på sitt hus när dom promt ska beställa hemleveranser.

Skrik åt dem nästa gång.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

"bankomater"?!

Det var länge sedan!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Aldrig hört om Google Maps, kanske man borde testa.

Hur är det möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur är det möjligt?

Jag tror han skämtade.

Permalänk

Största problemet jag har med Google Maps i Android Auto är textskalningen på vägnamn och dyl. kontra meny storleken. Jag har möjlighet med min AAWireless att ändra DPI men det blir antingen så man får fokusera blicken för att se vad det står (vilket kan vara rentav farligt) eller så tar menyerna för stor plats i skärmen och hur mycket område jag ser på GPSen blir väldigt liten. Konstigt att man än idag inte kan justera textstorleken.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ah, där har vi anledningen varför vi var tvungna att peka ut trafikljuset m.m. i deras reCaptcha.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

De ligger fortfarande efter TomTom men framför allt Garmins kartdata som är överlägsen på alla plan (Here).
Spelar ingen roll hur det ser ut om kartdatan är kass och adresser saknas. Det enda de verkar satsa på är att lägga till nya POI. Riktiga adresser betyder tydligen inget. Borde vara tvärt om.

Kör endast med TomTom Amigo via Android Auto då TomTom även har sin egen navigationsröst som är bättre än alla förutom Garmin. Hade Garmin haft en app så hade jag tveklöst kört med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Dom kan ju börja med att fixa alla jävla adresser som inte existerar i google maps men finns på hitta o eniro.
Ett helvette o hitta till folk på landet när man jobbar.

Testa TomTom Amigo. Du kommer inte bli besviken. Den är gratis och finns på både playstore och applestore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Testa TomTom Amigo. Du kommer inte bli besviken. Den är gratis och finns på både playstore och applestore.

Jag varierar mig själv men använder jag inte goggle naps så är Waze klart bästa enligt mig och gillar online funktioner för du som användare kan rapportera händelser längst vägen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag varierar mig själv men använder jag inte goggle naps så är Waze klart bästa enligt mig och gillar online funktioner för du som användare kan rapportera händelser längst vägen

Waze är dock enligt min erfarenhet ännu värre än Maps och klart sämst gällande adresser och vägar. Väldigt mycket som saknas där. Undviker Waze så mycket det går.

Det går lika bra att rapportera händelser längs vägen på TomTom Amigo också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

"bankomater"?!

Det var länge sedan!

Eller hur, jag hade samma tanke, vem vill bli guidad till en bankomat…🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Waze är dock enligt min erfarenhet ännu värre än Maps och klart sämst gällande adresser och vägar. Väldigt mycket som saknas där. Undviker Waze så mycket det går.

Det går lika bra att rapportera händelser längs vägen på TomTom Amigo också.

Tittade på TomTom Amigo, den har ju färre funktioner, dessutom får Waze in nya gator eller förändringar väldigt snabbt för användarna vill ha poäng så de lägger in korrigeringar väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tittade på TomTom Amigo, den har ju färre funktioner, dessutom får Waze in nya gator eller förändringar väldigt snabbt för användarna vill ha poäng så de lägger in korrigeringar väldigt fort.

Vilka funktioner saknar du som behövs av en navigator?
De gånger jag rapporterat en förändring via TomTom Mapshare så är ändringen uppdaterad inom 2 dagar som snitt.

Det du säger om Waze och gator samt förändringar spelar ingen roll om de trots det ligger hopplöst efter, eller hur?
Genom det du skriver tvivlar jag starkt på att du testat båda mot varandra för att veta skillnaden.

Permalänk
Medlem

Det största jag vill att de implementerar är funktionen att ställa in sin maxhastighet. När en kör med släp/husvagn är det svårt att välja snabbaste väg och beräkna hur lång tid det tar att komma fram.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Det största jag vill att de implementerar är funktionen att ställa in sin maxhastighet. När en kör med släp/husvagn är det svårt att välja snabbaste väg och beräkna hur lång tid det tar att komma fram.

Om ingen väg längs sträckan har högre fartgräns än 80 kan du ju använda tiden du får fram. Om hälften är motorväg kan du ta halva tiden, gångra med 1.3 och lägga till andra halvan igen. I praktiken lär det väl gå ännu långsammare. Ruttplanerare i Google Maps, Eniro, m fl, förstår inte att man inte kan köra maxfart hela tiden. En rutt genom en tätort med 40 och 50 på skyltarna kanske i verkligheten får en snittfart på 30, pga korsningar, rondeller, platser där man får köra sakta för att det är skymd sikt, m m. På landsvägar utan viltstängsel, framför allt i skymning och gryning, kör jag mycket långsammare än max tillåten fart, för jag vill hinna se och väja för en älg eller liknande. 40-50 är ganska normalt på en 70-väg under såna förhållanden. Sånt vet inte heller ruttplanerarna om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter. Detta är defenetivt högst Välkommet 👍

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde välja rutt som inte inkluderar sin nuvarande position och ta i beaktning andra färdmedel än bil?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Vilka funktioner saknar du som behövs av en navigator?
De gånger jag rapporterat en förändring via TomTom Mapshare så är ändringen uppdaterad inom 2 dagar som snitt.

Det du säger om Waze och gator samt förändringar spelar ingen roll om de trots det ligger hopplöst efter, eller hur?
Genom det du skriver tvivlar jag starkt på att du testat båda mot varandra för att veta skillnaden.

Jag har inte testat TomTom Amigo bara tittat på den, men jag ska ge den en chans på vägen hem så får vi se.
Jag tittade endast på den i Appstore, och jag kan erkänna att jag gick en del på alla de TomTom jag använt innan, då har det varit en jäkla massa knapptryck för att starta en rutt, har de förbättrat det så kanske den kan vara ett alternativ.

Hur ser det ut med laddstationer, har den laddstationer i realtid så man ser vilka som har lediga platser?
Rapportering av polis såg jag inte att det fanns, finns det, tycker det är en ganska bra funktion att ha.
Hur snabbt kommer det in information om t.ex föremål på vägen?
Jag tror det hänger mycket på hur många användare tjänsten har, ju fler desto snabbare kommer det in en rapport om hinder.
Kan användarna själva rösta ner falska rapporter så de försvinner?

Edit: den var bra mycket segare än Waze, känns som sirap att scrolla runt på kartan så den får inte ens chansen att guida mig till bästa vägen hem i trafikkaoset.
Den valde samma rutt som Waze iaf så det är ju ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

"bankomater"?!

Det var länge sedan!

Lycka att det äntligen ska bli lättare att hitta dem, jag har inte besökt en på säkert 10 år, kanske är dags nu med nya Lens. Känns visserligen som jag kan komma på ungefär hundra saker jag hellre vill hitta till..