Microsoft vill verkligen veta varför du laddar ner Chrome

Permalänk
Medlem

Föredrar Chrome framför Edge för att det ser skönare ut helt enkelt. Den som körde IE fick gruppstryk när jag växte upp och det där sitter i.

Synd att Firefox inte är vidare bra längre, kanske ska testa Brave på min privata dator och se hur det lirar. DDG på telefonen tycker jag funkar bra.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag kör Edge sedan de bytte till Chromium, ser ingen anledning till att använda Chrome istället för Edge längre.

Permalänk
Medlem

Bakåt i tiden var Chrome den enda webbläsaren som fungerade tillfredställande på en telefon. Detta fick mig att byta Firefox till Chrome även på vanliga datorn. Nu är jag van vid Chrome och ser ingen riktig anledning till att byta den till Edge. Vanans makt helt enkelt. Sedan finns det en anledning till och det är att Edge upplevs som en tattarlösning där MS vill bestämma vad jag ska titta på genom deras portal.

Med det sagt så har jag börjat använda Brave på mobilen i högre omfattning eftersom den har mycket bättre annonsblockering. Vissa sidor är numera närmast oanvändbara på Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Kör Firefox på desktop, laptop, mobil. Mozilla är ju den ENDA motkraften mot Google's monopol. Jag är förvånad över att Sweclockare använder Edge och Chrome. Trodde att entusiaster tillhörde den lilla kategori som värnar och ett internet med öppna standarder. Vi befinner ju oss i ett läge där Google's monopol styr hur internet utvecklas, vilket i sin tur är extremt exploativt, där vår personliga integretet blir lidande.

Så bara för man är entusiast så måste man alltid gå emot strömmen?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Du kan köra Edge där med om du vill.

Såklart man kan det, vill dock inte köra Chromium baserade webbläsare av den enkla anledningen att det är inte bra om Chromium får ett monopol på webbläsare.

Skrivet av Bobiri:

Haha alltså. Alltid någon i varje tråd. Helt galet.

Fö. börjat köra mer Edge nu och tycker det fungerar bra. Sen att de trycker upp uppdateringar med popups och annat är lagom irriterande.

Såklart man måste säga att man kör Linux!
Men den enda anledningen jag kör Linux är för att Microsoft beter sig som de gör, men Linux är långt från perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag använder Chromium, inte Chrome. Det är mindre Google.

På min Windows-platta använder jag faktiskt Edge ibland, men inte i någon jättestor utsträckning. Det är en 32-bittars x86-dator så den får inte uppdateringar.

Tack, jag ska testa chromium - använder juu edge mest för att det är mindre google.

Största problemet med Edge är just att jag har en windowsplatta och de tog bort i princip all touchfunktionalitet när de gick över till chromium....
Så mitt största önskemål just nu verkar faktiskt finnas i chrome, touch interface som default och dragndrop enablat, men jag ska se om det finns i chromium ...

Permalänk
Medlem

What if Microsoft stoppar så att man inte kan ladda ner och använda Chrome i framtiden...

Permalänk
Medlem

Kör Brave och har gjort det i flera år. Snabbare och bättre än både Chrome/Edge/Firefox. Google självfallet standard sökmotor. Har dock inget emot Chrome/Edge, båda funkar bra att använda.

Permalänk
Medlem

Nu är jag Firefox-användare sedan ....20 år typ när som helst. Kommer alltid köra Firefox om det är möjligt, finns inget alternativ för mig. Men med resterande chrome/ium-baserade browsers så känns det som det kvittar. Kör hellre Edge än Chrome. Men då är det i bästa fall en sekundär webbläsare, aldrig primär.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Så bara för man är entusiast så måste man alltid gå emot strömmen?

Håller med, finns inget som säger att man måste gå mot strömmen. Jag är entusiast och älskar både Microsoft och Google.

Använder både operativsystem och massvis av program och tjänster från både Microsoft och Google, i dator, mobil, tv etc, som jag oftast vart supernöjd med under väldigt många år och som underlättat mitt liv både privat och i jobb många gånger. Tycker faktiskt den "monopolliknande ställning" som ovan pratar om är ganska trivsant, många program under samma tak, kompabilitet och designmässigt enkelt att navigera.

Permalänk
Medlem

Microsoft får inte veta ett skit så länge de försöker pracka på mig Edge varje jävla uppdate....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Men uppenbarligen är det ingen som använder Opera?

Opera köptes upp och blev till dynga.
Grundarna lämnade och utvecklade webläsaren Vivaldi.

Jag har inte provat Vivaldi, men den sägs vara mer lik hur Opera var förr i tiden.
Den har inbyggda blockerare för trackers, reklam och popups.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att Microsoft och Edge tappar väldigt många användare pga startsidan. Folk orkar inte ändra sånt längre

Jag vill också veta varför så många använder Chrome. Är den resurssnålare om man har en äldre dator? Jag använde länge IE4 och IE6 då de på mina gravt föråldrade datorer (med 486 och Pentium) med lite fan funkade bättre än alternativen. (Jag har använt i huvudsak Opera sedan 2005, Firefox är andrahandsvalet)

Skrivet av Findecanor:

Opera köptes upp och blev till dynga.
Grundarna lämnade och utvecklade webläsaren Vivaldi.

Jag har inte provat Vivaldi, men den sägs vara mer lik hur Opera var förr i tiden.
Den har inbyggda blockerare för trackers, reklam och popups.

Opera är rätt ok på MacOS, men efter att de gått över till webkit/blink/chromium som bas tog det flera år innan de var på banan igen. Jag har provat Vivaldi några gånger, kanske dags att prova igen snart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det är idiotiskt att ge MS monopol på webbläsaren, kolla vad som hände med IE. Då implementerades massa specialfunktioner som bara fanns i IE. Nä bättre då att alla webbläsare fungerar med det man utvecklat. Därför använder jag Chrome och Firefox

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Man kan t.o.m slippa använda edge första gången om man installerar chocolatey:
@%SystemRoot%\System32\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe -NoProfile -InputFormat None -ExecutionPolicy Bypass -Command "[System.Net.ServicePointManager]::SecurityProtocol = 3072; iex ((New-Object System.Net.WebClient).DownloadString('https://community.chocolatey.org/install.ps1'))" && SET "PATH=%PATH%;%ALLUSERSPROFILE%\chocolatey\bin"

Och sedan bara installerar firefox:
choco install firefox -y

Jag älskar chocolatey. Installerar allt som går via cmd nu, precis som paket på linux typ.

bara kör winget install -e --id Google.Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men du litar på Google då ? hehe Intressant...

Jag har sålt min själ till djävulen för längesedan och matar "big data" med alldels för mycket info - men smidighet framför mycket annat... det vinner i längden!

Mer än på microsoft iaf

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

The more they nag the less I want it.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Hur menar du? Varför skulle inte Edge synk funka på samma sätt som Chrome? Vad är skillnaden att spara inloggningsuppgifterna/bokmärkena i Chrome eller Edge? Ett hett tips är också att skaffa en lösenordshanterare, typ Bitwarden.

Menar att då måste man byta rakt av, överallt (speldatorn, laptopen, mobilen och jobbdatorn).

Lösenordshanterare kräver ju också att man har någon form av sync, annars får man uppdatera på flera ställen. Eller den där du nämnde kanske är online? Jag kör KeePass med lokal kopia.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Man blir bara gladare att man bytt till Linux när man hör sånt här, även om Linux också har sina nackdelar.

Jo, har råkat på ett liknande tilltag på Linux med. "Vet du att det finns en snap-version av programmet?" ;D

Ibland är prylar så frågvisa eller hjälpsamma att det blir störigt. Särskilt direkt efter installationer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

På min Windows-platta använder jag faktiskt Edge ibland, men inte i någon jättestor utsträckning. Det är en 32-bittars x86-dator så den får inte uppdateringar.

Du borde väl få uppdateringar genom Windows 10? Kör också en Windows-platta här, men även där är Edge utrotat till fördel för Chrome.

Windows 10 LTSC 32-bit har support i många år till

Permalänk
Medlem

Blir svårt, gick över till Brave i våras, gillar Brave rewards. Ser ut att kunna betala för min årliga Proton Mail avgift.
Den inbyggda AdBlockern är grym, även Brave Search är överraskande bra.

Edge, samlar alldeles för mycket data för min smak.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Frågan är vilka bolag som är värst när det gäller att samla in uppgifter om sina inte ont anande användare, Google, Microsoft eller kanske Sweclockers? Med alla sina skumma frågor om vad vi tycker och gör

Om man låter en AI-bot läsa alla inlägg i forumet kan man säkert få en bra profil för de flesta av oss

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Sötast
Skrivet av Landhow:

Är du på riktigt eller är du ett barn?

Tror att han kanske är trött på att bli kränkt av sitt OS......

Permalänk

Chrome webb-appar

Jag laddar ner/använder mest Chrome för att jag kör Linux och tycker det är smidigt med att skapa webb-appar för de sidor jag använder mest och där det saknas bra app för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Så bara för man är entusiast så måste man alltid gå emot strömmen?

Jag har väl för höga förhoppningar om mänskligheten, men jag tänker mig att med förståelse och medvetenhet kommer aktiva val där jag vill tänka mig att man väljer saker som gynnar ens framtid. Visst kan man ha sina invändningar mot Mozilla också, men i dagsläget är det den största motkraften mot google, och de HAR kämpat emot många av Google's förslag av nya webstandarder som kraftigt exploateringen slutanvändaren.

Jag hade förstått ifall att folk hade valt Chrome och Edge ifall Firefox var en dålig browser... Nu är den ju inte det... man har ju till och med fördelen att kunna köra "extensions" på mobilen. Med andra ord fungerar adblock och telemtriblockerare etc. Av denna anledning alena tycker jag att det är värt att installera Firefox eller annan likvärdig icke-chrome-baserad browser.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Kör Edge för vi använder google gcp. Kör jag google blir chrome slav under företagspolicy. I princip samma webläsare idag och Edge är (var kanske nuförtiden) snabbare. Det enda jag stör mig med Edge är att jag inte kan ha vilken home-sidan jag vill som ju är google och inte bing fast man söker från adressfältet ändå så spelar inte jättestor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

What if Microsoft stoppar så att man inte kan ladda ner och använda Chrome i framtiden...

Ingen risk, det vore ett gigantiskt konkurrensbrott som de skulle få lida rejält för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Opera köptes upp och blev till dynga.
Grundarna lämnade och utvecklade webläsaren Vivaldi.

Jag har inte provat Vivaldi, men den sägs vara mer lik hur Opera var förr i tiden.
Den har inbyggda blockerare för trackers, reklam och popups.

Vivaldi är den bästa Chromiumbaserade enligt min mening, främst pga sin extrema konfigurerbarhet, så det är den jag har som alternativwebbläsare för Chromiumtester.

(Annars är det 111% Firefox som gäller för min del.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag hade förstått ifall att folk hade valt Chrome och Edge ifall Firefox var en dålig browser... Nu är den ju inte det... man har ju till och med fördelen att kunna köra "extensions" på mobilen. Med andra ord fungerar adblock och telemtriblockerare etc. Av denna anledning alena tycker jag att det är värt att installera Firefox eller annan likvärdig icke-chrome-baserad browser.

Det enda jag inte kan med i Firefox är dom otroligt fula och förvirrande floating "tabs", ja och förstås det faktum att man tryckte ner en enerverande UI uppdatering i halsen på sina användare. Något som f.ö. Thunderbird tog efter nu i Supernova som totalförstörde min config, vill mest kräkas varje gång jag startar Thunderbird nu.

Men men, Firefox och Vivaldi är det jag kör. Kan inte med Edge och hur M$ pushar för skiten och sen ska det bingas hit och dit. Jag vill verkligen inte ha med det att göra!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag hade förstått ifall att folk hade valt Chrome och Edge ifall Firefox var en dålig browser... Nu är den ju inte det... man har ju till och med fördelen att kunna köra "extensions" på mobilen. Med andra ord fungerar adblock och telemtriblockerare etc. Av denna anledning alena tycker jag att det är värt att installera Firefox eller annan likvärdig icke-chrome-baserad browser.

Direkt bra tycker jag inte att den är. Konstig rendering på vissa sidor, problem med bandning, smooth scroll är fruktansvärt dåligt implementerat och känns inte lika rapp som Edge eller Chrome.

Jag gillar visserligen varken Edge eller Chrome heller. Det som stör mig mest är trasig färghantering. Direkt pinsamt att storföretag inte lyckas med det år 2023.