Extern skivläsare till Playstation 5 kräver uppkoppling

Permalänk
Melding Plague

Extern skivläsare till Playstation 5 kräver uppkoppling

Sony tar en förlegad taktik från Microsoft och har uppkopplingskrav om du vill förse digitala Playstation 5 med skivläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såvida det är uppenbart att detta krävs för konsumenterna så är det inget problem. Även om det inte är uppenbart så föreställer jag mig på något vis att det är otroligt få som faktiskt kommer stöta på detta potentiella problem.

Sen är det ju ett ganska specifikt krav, det vore intressant att förstå orsaken.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Såvida det är uppenbart att detta krävs för konsumenterna så är det inget problem. Även om det inte är uppenbart så föreställer jag mig på något vis att det är otroligt få som faktiskt kommer stöta på detta potentiella problem.

Sen är det ju ett ganska specifikt krav, det vore intressant att förstå orsaken.

Så att man inte bara slänger dit valfri extern DVD-läsare och kringår DRM på skivorna. Oftast är skivläsarna extremt nedlåsta som säljs i konsolerna. Med det sagt tycker jag inte online-DRM är bra på hårdvara...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

De kan ju lika gärna tar det steget längre när de ändå håller på som att man måst ha samma abonnemang för att spela online för att kunna nyttja skivläsaren 😆😆

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

"men för folk utan är det ett större problem då de inte kan använda sin nyligen införskaffade skivläsare"

Kanske inte ska köpa en digital konsol då, om man saknar internet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Såvida det är uppenbart att detta krävs för konsumenterna så är det inget problem. Även om det inte är uppenbart så föreställer jag mig på något vis att det är otroligt få som faktiskt kommer stöta på detta potentiella problem.

Sen är det ju ett ganska specifikt krav, det vore intressant att förstå orsaken.

Orsaken är lika gammal som vår värld - det är att känna mer pengar.

Permalänk
Medlem

Framtiden är här gott folk.
Extern skivläsare med krav på uppkoppling.

Låter som något från multimedia-eran på 90 talet 😅

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

"men för folk utan är det ett större problem då de inte kan använda sin nyligen införskaffade skivläsare"

Kanske inte ska köpa en digital konsol då, om man saknar internet

Så vitt jag vet är det många spel på marknaden som säljs på cd/dvd-skivor (alltså ingen digital utgåva) men när man stoppar skivan i konsollen visar det sig att skivan innehåller bara en launcher som startar nedladdning av spelet via internet. Så igentligen spelar det ingen roll om det är en digital konsoll eller en med en optisk läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Framtiden är här gott folk.
Extern skivläsare med krav på uppkoppling.

Låter som något från multimedia-eran på 90 talet 😅

Vad sägs om en wifi skrivare med krav på internet uppkoppling. (Alltså ett lokalt nätverk räcker inte, för att allt du vill skriva ut skickas till en server och sedan till din skrivare och skriva ut.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vad sägs om en wifi skrivare med krav på internet uppkoppling. (Alltså ett lokalt nätverk räcker inte, för att allt du vill skriva ut skickas till en server och sedan till din skrivare och skriva ut.)

Det är sjukt.
Så kan tillverkaren läsa allt man skriver ut också 🙂

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Microsofts variant var ju att man behövde verifiera varenda spel som stoppas i via nätet. Så detta är ju inte ens i närheten alls samma sak.

Detta är mer att likna vid att det inte gåt att aktivera en Xbox utan nät. Vilket det fortfarande inte gör tror jag.

Fortfarande halvkass lösning dock. Om integrerade drivar kan paras från fabrik så borde det ju kunna göras mellan kretskorten i maskin och drive efteråt lika gärna?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det är sjukt.
Så kan tillverkaren läsa allt man skriver ut också 🙂

Exakt!

Tyvärr så råkade jag köpa en sådan...

Permalänk
Medlem

You’ll own nothing and be happy. Som Louis Rossmann brukar säga.

Allt för att göra det mer svårt i framtiden för någon som vill kunna spela något spel som kanske är deras barndom.

Man har det bra att man bara kan kasta i en PS1 eller 2 skiva och så spelar man.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så att man inte bara slänger dit valfri extern DVD-läsare och kringår DRM på skivorna. Oftast är skivläsarna extremt nedlåsta som säljs i konsolerna. Med det sagt tycker jag inte online-DRM är bra på hårdvara...

Så DRM är inbyggt i skivläsarens hårdvara? Låter som ett mål för moddare att ta sig runt oavsett inbyggd skivläsare eller ej. I och försig sä är ju kravet enbart vid installation, vilket antyder att någon form av registrering görs vid ett tillfälle. Så relationen mellan skivläsarens serie# eller nån annan information & den i PS5 avgör om du har rätt att spela skivan eller ej. Men det låter ändå som alldeles för enkelt att kringgå för att utgöra effektiv DRM.

Om det var av DRM skäl hade det varit mer troligt att man skulle kört always on, för då kan du bara köra skivor när skivläsaren har kontakt mot någon central DRM tjänst. Sen om de vill begränsa externa läsare som inte är PS5 exklusiva är det ju enklare att bara neka att alla former av mediaspelare anslutna via USB ska fungera. Klart det går att komma runt, men det är så försvinnande få som kommer orka bry sig att det inte blir ett riktigt problem.

Så för att omformulera frågan, vad är grundorsaken till att kravet är endast vid installation vore intressant att veta.

Skrivet av friArsenik:

Orsaken är lika gammal som vår värld - det är att känna mer pengar.

Kanske, men det käns ju som en obskyr produkt om man vill tjäna pengar. Det måste vara försvinnande få som kommer köpa denna utökning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Var samma sak första gången man skulle kolla film på PS4an, krävdes någon uppkoppling till internet. Märkte det när jag var utan internet en vecka och tänkte kolla igen lite klassiska filmer jag har.

Permalänk
Medlem

Njae, Microsoft ville med Xbox one införa always online drm, vilket var riktigt illa. Att behöva vara uppkopplad vid installations tillfället (*hårdvaran) tycker jag inte låter som någon särskilt stor sak tbh.

Sen finns ju versionen med optiskt läsare också - vet inte hur bra det går att spela spel helt utan uppkoppling idag men tror inte man köper digital edition isåfall

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Så för att omformulera frågan, vad är grundorsaken till att kravet är endast vid installation vore intressant att veta.

Det beror på var styrlogiken sitter antar jag. På PS3 var skivläsaren låst till maskinens moderkort. På PS4 är den på det, och alltså gåt det att byta drive utan transplantation av styrkortet.

Varför det inte är så på PS5 vettefanken dock. Antar att de helt enkelt inte ville ha styrkortet på maskinen när alla PS5 från och med nu tekniskt sett är den utan disc. Oavsett om den är inkluderad eller ej. Det kostar ju säkert en halv € extra.

Skrivet av Ragin Pig:

Sen finns ju versionen med optiskt läsare också - vet inte hur bra det går att spela spel helt utan uppkoppling idag men tror inte man köper digital edition isåfall

Den kommer dock försvinna.

Nä precis. Detta rör ju främst de som just köpt en DE. Och gjorde man det utan att ha nät så har man ju verkligen all anledning att ångra sig och skaffa en skivläsare. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta är förstås ett förhållandevis litet problem då majoriteten av användarna har tillgång till internetuppkoppling, men för folk utan är det ett större problem då de inte kan använda sin nyligen införskaffade skivläsare

Dvs 0.000% av de som köper en PS5.

Vet iofs inte hur uppkopplingen är på Sentinel Island fast å andra sidan kanske inte PS5 är så populär där ändå...

Herregud, vilken icke-nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

uppkopplingen är på Sentinel Island

Eller atomubåtar..

Men det vanligaste argumentet är det om framtiden när service på gamla saker blir krånglig pga servrar som inte kan nås och sånt. Det kan ju helt klart bli ett problem. Som det där med Nintendo för inte så länge sen demonstrerade tydligt.

Men kanske sänks kraven på verifiering när PS6 varit ute ett tag. Och förhoppningsvis har den åtminstone en skivspelare att köpa till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock om inte problemet är värre än så? Vad jag kan se på fotot på Twitter så är det standardutgåvan som avbildats på kartongen, inte Digital Edition. Isåfall är det ju riktigt illa, men jag kan tyvärr se att Sony faktiskt gör det, då de väl bara vill tillverka en SKU (alla tillverkas som digital edition och disk drive monteras på denna i samband med att den packas i kartong, om den ska säljas som Standard Edition).

Permalänk
Medlem

Jag har inte Internet-uppkoppling i alla rum. WiFi:n från grannarna stör för mycket numera, men för några år sedan funkade det.

Sommarstuga?

Kunna spela spelen i framtiden när de anses "retro" och Sonys servrar inte är uppe längre?

Jag har funderat ibland lite smått på om det inte vore bra om EU hade en "abandonware-myndighet" (eller vad man ska kalla det). Tvinga mjukvaruföretagen att låsa sin mjukvara med en nyckel, och ge den till myndigheten. Sedan när företaget gått i konkurs eller stängt sina servrar så publicerar myndigheten nyckeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Bilderna (från twitter källan) visar en PS5 som HAR en blu-ray med från början, så inte en DIGITAL variant.
Verkar inte spela någon roll om man köper en digital eller "fysisk" PS5 alla verkar kräva uppkoppling för att aktivera/länka/låsa blu-ray spelaren till PS5:an.

Antar också att efter den "godkänts" av Sony, kommer den inte längre funka på någon annan PS5a i framtiden.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Aha, gamla klassikern "en storm i ett vattenglas". Jag sticker ut hakan och påstår att noll personer utan internetuppkoppling har köpt PS5.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Frågan är ju dock om inte problemet är värre än så? Vad jag kan se på fotot på Twitter så är det standardutgåvan som avbildats på kartongen, inte Digital Edition. Isåfall är det ju riktigt illa, men jag kan tyvärr se att Sony faktiskt gör det, då de väl bara vill tillverka en SKU (alla tillverkas som digital edition och disk drive monteras på denna i samband med att den packas i kartong, om den ska säljas som Standard Edition).

Vet inte om skivspelaren testas innan skeppning på nuvarande modell. Men om den monteras redan på fabriken vore det bakvänt att inte helt enkelt göra den testen efter montering på de nya.

Kan inte tänka mig att den ligger löst i paketet iallafall.

Eller så är fet därför stället inte är med längre. Bara en sak att klämma dit fortfarande..

Skrivet av Mithos:

Antar också att efter den "godkänts" av Sony, kommer den inte längre funka på någon annan PS5a i framtiden.

I det fallet blir det ju ytterligare ett steg onödigare att inte para den redan innan skeppning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om det innebär att det går att byta skivläsaren så är det väl på sätt och vis en förbättring, eftersom skivläsaren på vanliga PS5 är parad till moderkortet och inte går att byta ut. En modern konsol går knappt att använda utan uppkoppling ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Så DRM är inbyggt i skivläsarens hårdvara? Låter som ett mål för moddare att ta sig runt oavsett inbyggd skivläsare eller ej. I och försig sä är ju kravet enbart vid installation, vilket antyder att någon form av registrering görs vid ett tillfälle. Så relationen mellan skivläsarens serie# eller nån annan information & den i PS5 avgör om du har rätt att spela skivan eller ej. Men det låter ändå som alldeles för enkelt att kringgå för att utgöra effektiv DRM.

Om det var av DRM skäl hade det varit mer troligt att man skulle kört always on, för då kan du bara köra skivor när skivläsaren har kontakt mot någon central DRM tjänst. Sen om de vill begränsa externa läsare som inte är PS5 exklusiva är det ju enklare att bara neka att alla former av mediaspelare anslutna via USB ska fungera. Klart det går att komma runt, men det är så försvinnande få som kommer orka bry sig att det inte blir ett riktigt problem.

Så för att omformulera frågan, vad är grundorsaken till att kravet är endast vid installation vore intressant att veta.

Kanske, men det käns ju som en obskyr produkt om man vill tjäna pengar. Det måste vara försvinnande få som kommer köpa denna utökning.

Det är kanske folk som vill titta på dvd filmer som är målgruppen för denna vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har inte Internet-uppkoppling i alla rum. WiFi:n från grannarna stör för mycket numera, men för några år sedan funkade det.

Din mobil funkar inte i dessa rum heller antar jag?

Ang Sommarstugan (på Sentinel Island?), man kanske kan utföra parningen innan man lämnar civilisationen?

På riktigt, det är ett icke-problem.

Så länge Sonys server finns tillgänglig, förstås. Vilket man kan hoppas att den gör även många år efter att drivarna slutat tillverkats/säljas. Det är ju inte någon service som kräver mängder med underhåll direkt så jämförelser med en del andra tjänster som gått ur tiden haltar i vissa fall.

Eller ännu hellre, när PS5 väl går i tiden och konsolen inte betyder nått för Sony längre så släpper man en sista firmware som godkänner alla parningar utan att det skakas tass på internet. Så icke-problemet är potentiellt lösbart iaf.

Permalänk

Spel på skiva känns så otroligt förlegat. Det stora problemet med spel på lagring är en artificiell begränsning att sälja spel som de har för att maximera deras speltillverkarnas intäkter.
De hade även kunnat göra en lösning där man kan ladda hem spel till en extern hdd/ssd från vilken dator som helst, sedan tar folk med dålig internetuppkoppling hem dessa filer där det finns bra internetanslutning.

Folk i fattiga länder så är en PS5a och dens spel i dyraste laget. Jag tror i framtiden kommer skivor att effektiveras bort, så de finns inte att köpa för de som vill ha dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

"men för folk utan är det ett större problem då de inte kan använda sin nyligen införskaffade skivläsare"

Kanske inte ska köpa en digital konsol då, om man saknar internet

Men man köper ju skivläsaren för att man saknar internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spel på skiva känns så otroligt förlegat. Det stora problemet med spel på lagring är en artificiell begränsning att sälja spel som de har för att maximera deras speltillverkarnas intäkter.
De hade även kunnat göra en lösning där man kan ladda hem spel till en extern hdd/ssd från vilken dator som helst, sedan tar folk med dålig internetuppkoppling hem dessa filer där det finns bra internetanslutning.

Folk i fattiga länder så är en PS5a och dens spel i dyraste laget. Jag tror i framtiden kommer skivor att effektiveras bort, så de finns inte att köpa för de som vill ha dem.

En av de stora poängerna med fysisk media är andrahandsmarknaden.
Vilket är den andra stora anledningen till att publicisterna föredrar digital distribution. Den första stora anledningen är att digital distribution erbjuder större vinstmarginal pga lägre distributionskostnader/marginaler för återförsäljare.