”Scary Fast” – Apple bjuder in till event med Halloween-tema

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag måste vara trög men hur kopplar man ihop den bilden med den nya M3an?

Det är gamla MacOS-loggan (ett glatt ansikte framifrån, samt att högersidan är ett ansikte från sidan), så det handlar om Macar i alla fall. ”Scary fast” innebär ju att det är snabbare, så då borde det väl vara en ny processor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

MacBook Pro 13 borde aldrig ha hetat "Pro" enligt mig Skaffade som sagt en MacBook Air M1 av en anledning och har numera en MacBook Pro 14 av skälen ovan

Det är ju den udda fågeln i Apples laptop-sortiment. En relik från Intel-dagarna som man antagligen uppdaterade i bara farten eftersom det var enkelt, men man gjorde minsta möjliga jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är ju den udda fågeln i Apples laptop-sortiment. En relik från Intel-dagarna som man antagligen uppdaterade i bara farten eftersom det var enkelt, men man gjorde minsta möjliga jobb.

Apple har gjort så med bärbara förr. De hade ”modell MD101”, en 13” MBP utan Retina-skärm som fortsatte att produceras fram till 2016, trots att den modellen i övrigt slutade byggas 2012. Det finns säkert en anledning, typ att det finns kunder som köper i stora volymer som vill ha precis den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Problemet är ju att Pro 13" med M2 inte heller har stöd för 2 skärmar.

Det löser man enkelt med en dockningstation. Kör en prokord-docka, fungerar alldeles utmärkt med 2 externa skärmar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hoppas Apple förnedrar oss PC ägare igen, så övergången till ny ISA går snabbare.
Vill verkligen RISC-V tar hem allt, tyvärr svårt se hur prestandan skulle vinna över ARM64.
Branchless kod ser inte ut få så mkt kärlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det löser man enkelt med en dockningstation. Kör en prokord-docka, fungerar alldeles utmärkt med 2 externa skärmar.

Vad kan du köra för upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det löser man enkelt med en dockningstation. Kör en prokord-docka, fungerar alldeles utmärkt med 2 externa skärmar.

Ja, DisplayLink funkar ju om man inte bryr sig om latencyn. För kontorsarbete funkar det alldeles utmärkt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Hoppas på en Mac som ser ut som en pumpa

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Påminner mig om den gamla goda tiden med min https://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_SE/30 och mitt specialarbete i gymnasiet skrivet i Pascal.

korrigerad länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, DisplayLink funkar ju om man inte bryr sig om latencyn. För kontorsarbete funkar det alldeles utmärkt.

Jo verkligen, har suttit varje dag i ett år på en displaylink lösning och aldrig reflekterat över delay, tills jag snurrade upp ett spel på macen för första gången för ett par veckor sen. Blev fan åksjuk, så näe spel duger det inte för 😆 lika bra å hålla spelandet till en windows burk ändå

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad kan du köra för upplösning?

På en annan displaylink docka (dell d6000) kör jag antingen 1080p + 1440p eller dubbla 1920×1200 och det funkar bra. Det ska gå å köra 3x4k också, men på 30hz. Dock ingen erfarenhet av det. Det är lite fuzzy, man får läsa på specsen på respektive docka.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad kan du köra för upplösning?

2560*1440 x2 har jag kört samt testade lite snabbt en 4k + 2560*1440 fungerade också bra. Nu har jag dock en stor 4k skärm istället. Men vad du kan köra för upplösningar är nog lite beroende på docka. Gällande hög latancy så har jag ingen erfarenhet av att det skulle påverka nämnvärt. Men sen så spelar jag inte på macen heller.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

2560*1440 x2 har jag kört samt testade lite snabbt en 4k + 2560*1440 fungerade också bra. Nu har jag dock en stor 4k skärm istället. Men vad du kan köra för upplösningar är nog lite beroende på docka. Gällande hög latancy så har jag ingen erfarenhet av att det skulle påverka nämnvärt. Men sen så spelar jag inte på macen heller.

Okej 4k+1440p är exakt det jag kör så det var ju goda nyheter 🙂

Permalänk
Inaktiv

Jag utgår ifrån att det är M3-processorer som lanseras nu, och att M3s GPU får raytracing-stöd precis som A15 i senaste iPhone Pro också får. Man kan ju fundera på vad prestandan blir, M-serien har ju haft ganska tung övervikt på CPU-prestanda hittintills, GPU-delen har inte alls kunnat hänga med desktop-GPUer från AMD/NV.

Så blir spännande detta. Gissningsvis lätt uppskrämd GPU-prestanda, raytracing-prestanda i typ AMD/Intel-klass, inte NV. Frågan är också hur skitdyrt det blir. En 13" Macbook Pro med bästa core i7-processorn kostade 13k 2011, vid 2018 hade priset mer än dubblerats, och sedan har det fortsatt på den vägen. Apple borde skärpa sig tycker man (särskilt som att det är lågkonjunktur just nu), deras rent grisiga överpriser på RAM och flash är ju rena förolämpningen nu när de avskaffat alla möjligheter att uppgradera hårdvaran.

Men Apple kommer ju att Appla, så är det ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag utgår ifrån att det är M3-processorer som lanseras nu, och att M3s GPU får raytracing-stöd precis som A15 i senaste iPhone Pro också får. Man kan ju fundera på vad prestandan blir, M-serien har ju haft ganska tung övervikt på CPU-prestanda hittintills, GPU-delen har inte alls kunnat hänga med desktop-GPUer från AMD/NV.

Så blir spännande detta. Gissningsvis lätt uppskrämd GPU-prestanda, raytracing-prestanda i typ AMD/Intel-klass, inte NV. Frågan är också hur skitdyrt det blir. En 13" Macbook Pro med bästa core i7-processorn kostade 13k 2011, vid 2018 hade priset mer än dubblerats, och sedan har det fortsatt på den vägen. Apple borde skärpa sig tycker man (särskilt som att det är lågkonjunktur just nu), deras rent grisiga överpriser på RAM och flash är ju rena förolämpningen nu när de avskaffat alla möjligheter att uppgradera hårdvaran.

Men Apple kommer ju att Appla, så är det ju.

Håller med om att det är fånigt att priserna springer iväg så fort man ökar på lagring och RAM. Kan förstå RAM lite mer än lagring då det ju är en pott som även används för grafikkretsen, men ändå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma