Hårddiskvagga på Define R4 vibrerar

Permalänk
Medlem

Hårddiskvagga på Define R4 vibrerar

Vibrerar så högt så det låter ner på nedanvåningen.
Har googlat lite på det och förstått att det är ett problem.
Testat att sätta extra gummipluppar runt hårddisken men det hjälper inte helt.
Någon som har samma chassi och en bra lösning så man får tyst på skiten?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan (2013) jag byggde hustruns dator i ett Fractal Design Define Mini, men jag tror att hårddiskvaggorna är desamma som i Define R4. Jag upplevde att hur jag än gjorde blev chassit en stor cello. Lösning: jag rev ut snabb-vaggorna och hängde upp disken med bred resår med knapphål (https://laglappen.se/produkt/knapphalsresar/) – då kan man sätta i skruvar i disken och knäppa fast snabbt i knapphålen och det blir smidigt och bra. Resårupphängd hårddisk är det i särklass bästa sättet att eliminera missljud. (Jag har hängt hårddiskarna i resår även i min egen maskin samt i datorn på jobbet av denna anledning.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

När jag fortfarande hade en vanlig hårddisk så stal jag min flickväns sminkbortagningslappar och tejpade runt hårddiskvaggan vilket faktist gjorde en stor skillnad. Men om datorn hörs till nedervåningen så verkar det kanske som att disken är på upphällningen. Kolla så att chassit inte tar i något i närheten då vibrationer kan fortplanta sig till andra möbler om dom vidrör varandra och kanske lägg en matta under chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Vibrerar så högt så det låter ner på nedanvåningen.
Har googlat lite på det och förstått att det är ett problem.
Testat att sätta extra gummipluppar runt hårddisken men det hjälper inte helt.
Någon som har samma chassi och en bra lösning så man får tyst på skiten?

Kör en ssd enklast kanske ?

Permalänk
Medlem

Hur många diskar har du?
Vilket märke är det på dom?
Hur gamla är dom?
Har du använt gummidistanserna som följde med chassit och rätt skruvar så diskarna inte är för hårt monterade eller ligger metall mot metall?

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Det är också väldigt i skillnad mellan exemplaren på snurrdiskar även i samma serie i hur mycket dessa vibrerar. Somliga är så tysta att det går inte att känna om de är igång eller inte utan att vicka på dem och känna gyrokrafterna - andra kan vibrera rätt betänkligt.

jag vet att tex. Seagates 8TB diskar av archive-typ (de första 8TB som kom ut på marknaden) var väldigt lugna och tysta i avseende vibration - men de var å andra sidan inte ursprungligen tänkt för konsumentmarknaden utan för molnlagringscenter och mer specifikt för 'cold' storage iom. att de var de första SMR-diskarna och hade sina issue om man skrev mycket små filer med placering i slumpmässig ordning på diskytan och behöver sina pauser i dom lägena. - men suget efter 8TB diskar var väldigt stor... och sedan försökte köra NTFS på dessa och man den vägen fick 'bekräftelse' på att SMR-diskar suger utan att reflektera att NTFS är den sämsta filsystemet man över huvud taget kan placera på en SMR-disk pga att dess skrivmönster är i direkt mothårs mot vad SMR-diskar behöver i skrivstrategi för att behålla bra prestanda, medans tex BTRFS skriver väldigt mycket i linje i hur en SMR-disk arbetar och problemen med prestanda är nära icke existerande

Dock har jag intrycket att dom större diskarna med rätt många skivor i sig (>= 8TB) har mindre problem med stora vibrationer än mindre diskar med 1-3 skivor i sig typiskt dagens 4 TB-diskar i storlek och det kan vara att man under tillverkningen av hårddisken vrider runt de olika skivorna för balansera ut skivpacken bättre, men är det 1-3 skivor så är det svårare.

och en av de värsta diskarna i avseende vibration så att tom. diskdockan med disken i kryper runt på bordet står det WD Black på... (dock av Tandon-plant tillverkning - inte från HGST som senare generationer WD-diskar var lite senare)

Permalänk
Medlem

Ja att bara köra SSD hade ju varit najs men det är mer av en budget fråga.
Då är det nästan lättare att köpa ett nytt chassi bara.
Kör 3st mekaniska diskar som är olika märken och ålder och tycker alla låter mer eller mindre samma (har kopplat ur diskarna en och en för att se om någon låter mer).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kör en ssd enklast kanske ?

Men det är ju ett jättedåligt förslag för exempelvis den som har ett lagringsbehov på 20 TB och inte oändligt med pengar.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Har du använt gummidistanserna som följde med chassit och rätt skruvar så diskarna inte är för hårt monterade eller ligger metall mot metall?

När jag försökte få bukt med oväsendet i Fractal Design Define Mini var jag i kontakt med Fractal Design och de ställde samma fråga. Jag hade både testat med rätt skruvar och pluppar och allt mellan fast dragna skruvar och lösa skruvar men slutsatsen var nog att deras hårddiskvaggor helt enkelt är dåliga sett till buller och vibrationer.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

En lösning är att borra bort nitarna som håller uppe hela hårddiskhuset och ersätta med gummifötter.
Att ersätta enskilda vaggor till varianter som är bättre vibrationsisolerande är också en bra lösning.

Som tidigare sagts så ska du se till att ingen metall mot metall kontakt sker då detta skapar flanktransmission.

Om det hörs ner till bottenvåningen kanske du kan tänka dig att ställa datorn på en matta, risk att du råkat ut för stomljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Hur många diskar har du?
Vilket märke är det på dom?
+Vilken modell är det på dom?
Hur gamla är dom?

Har du använt gummidistanserna som följde med chassit och rätt skruvar så diskarna inte är för hårt monterade eller ligger metall mot metall?

Skrivet av d97jro:

När jag försökte få bukt med oväsendet i Fractal Design Define Mini var jag i kontakt med Fractal Design och de ställde samma fråga. Jag hade både testat med rätt skruvar och pluppar och allt mellan fast dragna skruvar och lösa skruvar men slutsatsen var nog att deras hårddiskvaggor helt enkelt är dåliga sett till buller och vibrationer.

Du "missade" ett par frågor, för att man ska få nån slags uppfattning om varför din dator låter...

Jag körde under ett par år ett Define R5 med 8 st diskar av väl valda märken och modeller snurrandes inuti, och på den tiden sov jag i samma rum där datorn stod igång.
Det är extrem skillnad i vibration mellan olika modeller, så för att man ska få nån uppfattning om vilken utmaning du har byggt upp för dig så får du gärna svara på relevanta frågor, om du vill ha några tips dvs.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Vibrerar så högt så det låter ner på nedanvåningen.
Har googlat lite på det och förstått att det är ett problem.
Testat att sätta extra gummipluppar runt hårddisken men det hjälper inte helt.
Någon som har samma chassi och en bra lösning så man får tyst på skiten?

Fractal Design har rätt dåliga gummibussningar och jag har haft vibrationer i samtliga av deras chassin när jag försökt använda dem. Min lösning var att använda skruv och bussningar som jag tog från tidigare Antec chassin. Problem som uppstår är att varannan plats för hårddiskvagga behöver vara tom då skruv och bussningar är mycket större och hårddisken då tar i vaggan över.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Fractal Design har rätt dåliga gummibussningar och jag har haft vibrationer i samtliga av deras chassin när jag försökt använda dem. Min lösning var att använda skruv och bussningar som jag tog från tidigare Antec chassin. Problem som uppstår är att varannan plats för hårddiskvagga behöver vara tom då skruv och bussningar är mycket större och hårddisken då tar i vaggan över.
https://i.imgur.com/SWnlGro.jpg

Bra tips! Tackar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

väl valda märken och modeller snurrandes inuti

Det är väl egentligen här skon klämmer, och en stor anledning till att man just behöver en vibrationsdämpande upphängning:
Att köpa en ur-slö 2.5"-disk för laptops som tuffar på knappt hörbart kan eliminera behovet för sådana åtgärder, men är helt odugligt om man behöver någon form av prestanda på disken (eller större lagringsutrymme, eller båda). Sen kanske man, som jag, har 100% värdelöst track record på Western Digital-diskar, så att de går bort oavsett hur festliga de är på pappret eller hur fint de funkar första tiden innan de havererar. Sen kanske man har ett para ganska tysta Seagate som ändå funkar rätt bra, förutom att de är sorgligt långsamma, tillbaka till ritbordet. I slutänden är det ganska begränsat med vad man vill köpa. Efter att Samsung slutade med diskar körde jag med Hitachi länge men sen gick ju den eran i graven också och dagsläget är det Toshiba som har gett mig minst krångel. För så festligt är det inte att ha diskar i omlopp i RMA-ärenden.

Utbudet tunnar liksom ut, och där får man då i slutänden kika på hur man kan göra den kompromiss man landar i så bra som möjligt genom att eliminera så mycket vibrationer och oväsen som möjligt.

(En gång i tiden hade jag Seagate Cheetah 10k RPM-disk i min Digital AlphaStation, den var allt annat än tyst. )

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

I min Fractaldesign R3, så sköt jag ej in vaggan helt. Men nästan. När vaggan var helt i klickad då vibrerade det. Vet ej om det kan efterliknas på ditt chassi.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |