Novis inom programmering, vill prova på..

Permalänk
Medlem

Novis inom programmering, vill prova på..

Finns det någon site, där man som novis kan prova/testa/lära lite, bara för att se om man gillar det..

Permalänk
Skrivet av Pe_Er_79:

Finns det någon site, där man som novis kan prova/testa/lära lite, bara för att se om man gillar det..

Enklaste är att titta på vad du har för behov.
Vad skulle du vilja göra?

Är det automatisera kontorsarbete, bildanalys, kommunicera över internet osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Enklaste är att titta på vad du har för behov.
Vad skulle du vilja göra?

Är det automatisera kontorsarbete, bildanalys, kommunicera över internet osv?

Det enda jag skulle vilja är att få prova på programmering, för att se om det känns roligt och så. Och tycker jag att det är roligt, så kanske jag kan tänka mig en ordentlig utbildning och därefter arbete inom programmering.

Permalänk
Medlem

https://www.codecademy.com/ kanske? Låter som det är exakt det du är ute efter.

Annars finns det väldigt många tutorials för nybörjare på Youtube. Bara välja ett språk och söka.

https://www.youtube.com/@NetNinja är ett förslag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet som novis är att programmering blir lättare och roligare att lära sig om man sätter upp ett mål.

Jag började med att programmera i javascript ett script som skulle slå till och från ett relä som sedan ska stänga av värmepumpen beroende på elpriset just den timmen. Den skulle även kolla upp snittet över dagen och jag skulle kunna välja att starta under dagssnitt eller på ett definierat värde.

Det finns flera andra grejer att göra, tex köp lite elektronik så du kan mäta fuktigheten i en kruka och så du får information om du behöver vattna den.
Det viktigaste är att du har ett mål, att bara kolla på lite kurser/videos kan man rätt snabbt bli trött på.

Vilket språk du ska kolla mer på kan jag inte hjälpa till med.

Permalänk
Sötast

För att börja behövs det gärna ett mål.

"Jag vill bygga en lila miniräknare" låter lite löjligt men där har du ett par månaders projekt om du inte bara kopierar kod från valfri källa.

"jag hatar att den första bokstaven alltid börjar längst till vänster, jag vill att den alltid börjar efter 32whitespaces in" är ett mål.

Utan mål blir en programmeringsintro bara en abstrakt "x = y å y = p" bla bla bla nobody cares zZzzzzzZzzzz

men med micromål så kan man lära sig mer på 30 min än vad en step by step making a website tutorial på 18h gör!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Project Euler. Om man inte riktigt vet vad man ska programmera, men man vill programmera.

https://projecteuler.net/

Permalänk
Medlem

Jag har inga konkreta tips, bara lite allmänna råd - mest för att vara motvalls kärring.

Verktyg: satsa på en lättanvänd utvecklingsmiljö med en bra debugger, så att du kan stega igenom koden och inspektera variabelvärden. Du vill som nybörjare koncentrera dig på koden, inte slåss mot utvecklingsmiljön. Jag tycker fortfarande Microsoft Visual Studio är den mest lättanvända miljön, IDE:n. Inte Visual Studio Code, som däremot är bra att byta till när man är lite mer van, eller om man kör Linux/Mac.

Lär dig grunderna: Grundläggande imperativ programmering är lite som att pussla, det går dåligt om man inte har tillgång till tillräckligt många bitar för att börja med ramarna. Lär dig teorin. Deklarera och använd olika variabeltyper. Sekvens/iteration/selektion. Rena funktioner. Klasser, objekt, metoder. Det finns fortfarande en vits med att köpa en bok och plöja de första kapitlen från en skön fåtölj innan man sätter sig och knackar kod.

De två ovanstående sakerna tycker jag vrrkar återkommande som problem i trådar av nybörjare på programmering på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Tycker att Hyperskill är riktigt bra både för nybörjare och mer erfarna som vill lära sig mer. Projektbaserat lärande där man väljer ett projekt i lämplig svårighetsgrad baserat på vad man vill lära sig och/eller tycker är intressant, sedan får man teori och praktiska övningar för att lära sig det man behöver kunna för att sedan applicera det i projektet man bygger steg för steg.

Mest fokus på Java men det är inte så viktigt vilket språk man väljer först då nya språk är enkla att lära sig då man lärt sig ett. Väl integrerat med IntelliJ som är en riktigt bra IDE för Java och Kotlin.

Har för mig att det finns en trialperiod på det så värt att testa på.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Pe_Er_79:

Det enda jag skulle vilja är att få prova på programmering, för att se om det känns roligt och så. Och tycker jag att det är roligt, så kanske jag kan tänka mig en ordentlig utbildning och därefter arbete inom programmering.

Om du vill bara lära dig programmering, så är C ett utmärkt val. Det är enkelt att plocka upp och lära sig. Dock så skriver man en hel del kod med det för att göra lika mycket som t.ex. en rad i python , Matlab eller PHP.

Så om du vill bara testa på med programmering och bara känna på hur det känns att göra lite for-satser, while-satser, if-satser, skriva ut lite text och anropa lite funktioner som kör addition. Alltså enkla saker.

Då är C det rätta valet.

Här har du en Online IDE som du kan skriva kod i: https://www.programiz.com/c-programming/online-compiler/
Spellista för dom som aldrig har hållit på med programmering förut: https://www.youtube.com/playlist?list=PL98qAXLA6aftD9ZlnjpLhd...

Så det är bara köra på!
C är dock inte det bästa språket att välja om man har dead-lines att hinna med. Men otroligt snabbt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

https://www.codecademy.com/ kanske? Låter som det är exakt det du är ute efter.

Annars finns det väldigt många tutorials för nybörjare på Youtube. Bara välja ett språk och söka.

https://www.youtube.com/@NetNinja är ett förslag.

Imorse gled jag in och skapade ett konto på Codeacademy. 🙂 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Imorse gled jag in och skapade ett konto på Codeacademy. 🙂 👍

Kul, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Min erfarenhet som novis är att programmering blir lättare och roligare att lära sig om man sätter upp ett mål.

Jag började med att programmera i javascript ett script som skulle slå till och från ett relä som sedan ska stänga av värmepumpen beroende på elpriset just den timmen. Den skulle även kolla upp snittet över dagen och jag skulle kunna välja att starta under dagssnitt eller på ett definierat värde.

Det finns flera andra grejer att göra, tex köp lite elektronik så du kan mäta fuktigheten i en kruka och så du får information om du behöver vattna den.
Det viktigaste är att du har ett mål, att bara kolla på lite kurser/videos kan man rätt snabbt bli trött på.

Vilket språk du ska kolla mer på kan jag inte hjälpa till med.

Håller med, jag har också tänkt att det blir roligare om man har ett verkligt mål.
Jag skulle vilja programmera en shunt styrning, vilket säkert är ganska avancerat, men får väl ta en bit i taget.. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Håller med, jag har också tänkt att det blir roligare om man har ett verkligt mål.
Jag skulle vilja programmera en shunt styrning, vilket säkert är ganska avancerat, men får väl ta en bit i taget.. 🙂

Jag vet inte riktigt vad en shunt styrning är eller vad det gör men det låter som att det är inbyggda system. Du får lära dig C (eller ett annat systemspråk) i så fall. Lärkurvan kommer vara brantare, var beredd på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vet inte riktigt vad en shunt styrning är eller vad det gör men det låter som att det är inbyggda system. Du får lära dig C (eller ett annat systemspråk) i så fall. Lärkurvan kommer vara brantare, var beredd på det.

Finns MicroPython annars. Inget jag provat på, men Raspberry Pi Foundation verkar satsa hårt på det på sina Raspberry Pi Pico.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vet inte riktigt vad en shunt styrning är eller vad det gör men det låter som att det är inbyggda system. Du får lära dig C (eller ett annat systemspråk) i så fall. Lärkurvan kommer vara brantare, var beredd på det.

En elektroniskt styrd shuntventil, reglerar vilken temperatur vattnet har som matas till elementen i en bostad.
Det är då utomhustemperatur och en vald värmekurva som styr vilken temp som matas mot elementen.

Jag är lite sugen på Pyhton, varför vet jag inte. Det bara känns så.. 🙂

Permalänk
Skrivet av Pe_Er_79:

En elektroniskt styrd shuntventil, reglerar vilken temperatur vattnet har som matas till elementen i en bostad.
Det är då utomhustemperatur och en vald värmekurva som styr vilken temp som matas mot elementen.

Jag är lite sugen på Pyhton, varför vet jag inte. Det bara känns så.. 🙂

Har du tittat på Arduino?
Enkelt att komma igång med. Perfekt om man vill styra och reglera. Robust efter koden är klar. Inget SD-kort eller operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Har du tittat på Arduino?
Enkelt att komma igång med. Perfekt om man vill styra och reglera. Robust efter koden är klar. Inget SD-kort eller operativsystem.

Känner till att Arduino existerar men inte mkt mer än så. Skulle gärna vilja veta allt.. 🙂
Rasberry Pi har jag däremot lite mer koll på..

Permalänk
Skrivet av Pe_Er_79:

Känner till att Arduino existerar men inte mkt mer än så. Skulle gärna vilja veta allt.. 🙂
Rasberry Pi har jag däremot lite mer koll på..

En fördel med Arduino är att dom är robustare än en Raspberry Pi. En Raspberry Pi behöver SD-kort och operativsystem, uppdateringar osv.

När en Arduino är programmerad klar...ja, då är den klar. Arduinos språk är C++.

Jag kör dock inte Arduino. Jag kör Nucleo STM32, av rent kostnadsskäl samt prestanda.