Permalänk
Avstängd

OLED vs LCD vid låg ljusstyrka

Det är dags för ny TV. Huvudfokus är film och serier. Spelar inte på TV'n idag, men inte omöjligt att det kan hända i framtiden. Spel är ej prioriterat dock. Siktet är inställt på 75-85 i storlek, men är inte helt klar på om det ska bli OLED eller någon LCD-variant.

Till saken hör att tjejen är ljuskänslig och att vi *kan* behöva ställa ned ljuset mer än vad som kanske är lämpligt med bildkvalitet i tanke. Jag skriver *kan* på grund av att jag är osäker på hur en nyare TV hanterar ljus idag med nyare teknik, olika zoner m.m.

Min fundering nu vilken TV som hanterar låg ljusinställning bäst. OLED eller en LCD?

Min första tanke är att en större TV alstrar mer ljus vilket kanske ger följden att vi behöver ställa ned ljuset extra. Å andra sidan så kanske en nyare TV är bättre på att hantera ljusfördelning och kontrast så att det inte blir ett problem? Vi kommer iaf ha möjlighet att mörklägga rummet hyggligt.

Vill ju inte heller lägga ut dyra pengar på en OLED eller toppklass LCD om man inte får ut värdet ur en sådan på grund av ovan problem. Så nästa fundering blir ju om en bättre TV hanterar denna situation bättre, eller om det är bortkastade pengar och att mellanklass-TV skulle funka lika bra (dåligt) i denna situation.

Tittar man i @laxpudding fina TV-guide så känner jag spontant att en toppklass-TV kanske är bäst med tanke på att en sådan hanterar allt bättre och då kanske kan kompensera lägre ljusstyrka en aning genom att den hanterar bilden bättre i helhet. Isf faller vi tillbaka på frågan om OLED eller en LCD.

Men som sagt, kanske detta inte är ett problem med nya TV-apparater och att vi inte behöver justera ned ljuset så mycket. Men jag vill gärna få lite input från kunnigt TV-folk då det var ett tag sedan jag handlade TV sist.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är som så ofta annars inte en fråga om OLED vs. LCD utan om de enskilda produkternas egenskaper och hur de är konstuerade/programmerade.

Med det sagt kan man dra lite slutsatser. En TV byggd för att lysa med 2000+ nits via mini-LED har kanske inte alltid räckvidden för de där riktigt dämpade ljusnivåer. Man når botten på reglagen och kan betala ett pris för att sänka ljusstyrkan så långt, till exempel sämre dynamiskt omfång.

Samtidigt kan den TV:n som är ljusstarkast kanske också ha den bästa FALD:en och det bästa reflexfiltret. Samsungs bättre modeller kan verka bra i ljusnivåer ned mot 100 nits (studionivåer). Så även Sonys och Panasonic modeller generellt, LG:s OLED (förutom nya G3-modellen) klarar det också utmärkt. Finns många LG OLED:s som fungerar prima på 100 nits i film- och produktionsstudiomiljöer.

Philips bygger sina modeller för högre ljusstyrka, inte ens säkert man kan dämpa ljusstyrkan hela vägen ned mot exempelvis 100 nits. TCL:s ljusstarkare maskiner tappar lite dynamik när man drar ljusstyrkan för långt ned. Nämna LG OLED G3 är också olämplig för låga nivåer då den tappar dynamiskt omfång när man försöker motverka den höga ljusstyrkan den är byggd för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det är som så ofta annars inte en fråga om OLED vs. LCD utan om de enskilda produkternas egenskaper och hur de är konstuerade/programmerade.

Med det sagt kan man dra lite slutsatser. En TV byggd för att lysa med 2000+ nits via mini-LED har kanske inte alltid räckvidden för de där riktigt dämpade ljusnivåer. Man når botten på reglagen och kan betala ett pris för att sänka ljusstyrkan så långt, till exempel sämre dynamiskt omfång.

Samtidigt kan den TV:n som är ljusstarkast kanske också ha den bästa FALD:en och det bästa reflexfiltret. Samsungs bättre modeller kan verka bra i ljusnivåer ned mot 100 nits (studionivåer). Så även Sonys och Panasonic modeller generellt, LG:s OLED (förutom nya G3-modellen) klarar det också utmärkt. Finns många LG OLED:s som fungerar prima på 100 nits i film- och produktionsstudiomiljöer.

Philips bygger sina modeller för högre ljusstyrka, inte ens säkert man kan dämpa ljusstyrkan hela vägen ned mot exempelvis 100 nits. TCL:s ljusstarkare maskiner tappar lite dynamik när man drar ljusstyrkan för långt ned. Nämna LG OLED G3 är också olämplig för låga nivåer då den tappar dynamiskt omfång när man försöker motverka den höga ljusstyrkan den är byggd för.

Ja det gällande Philips såg jag i din guide, så de faller nog bort iaf. Och i korthet så kan man väl säga att jag får får försöka söka lite uppgifter om individuella modeller om hur de funkar vid lägre ljusstyrka. I övrigt så gäller din guide med att OLED och toppklass är säkrare kort rent generellt.

Jag tror det kan bli lite av en chansning ändå då det är lite svårt att veta hur stort det eventuella problemet är. Jag tänker mig att en TV på 75+ tum ändå avger lite mer ljus än en 50 tums TV vid samma inställningar. Men det är ju svårt att testa den upplevelsen i en upplyst butik.

Tackar för svar. Det är alltid uppskattat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jawik:

Jag tror det kan bli lite av en chansning ändå då det är lite svårt att veta hur stort det eventuella problemet är. Jag tänker mig att en TV på 75+ tum ändå avger lite mer ljus än en 50 tums TV vid samma inställningar. Men det är ju svårt att testa den upplevelsen i en upplyst butik.

Skillnaden mellan det totala ljusflöde, lumen och ljusstyrka nits. 50 tum som lyser med 100 nits är runt 220 lumen. 75 tum 100 nits är närmare 500 lumen. Så vid samma ljusstyrka kommer en 75-tums TV sprida lite mer (2,25 ggr) än dubbla mängden ljus i rummet jämfört med en 50 tummare eftersom den till ytan är 2,25 ggr större. Detta kommer pupillen att kompensera för genom att dra ihop sig mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Skillnaden mellan det totala ljusflöde, lumen och ljusstyrka nits. 50 tum som lyser med 100 nits är runt 220 lumen. 75 tum 100 nits är närmare 500 lumen. Så vid samma ljusstyrka kommer en 75-tums TV sprida lite mer (2,25 ggr) än dubbla mängden ljus i rummet jämfört med en 50 tummare eftersom den till ytan är 2,25 ggr större. Detta kommer pupillen att kompensera för genom att dra ihop sig mer.

Nu klämde jag till på en Samsung OLED S90C 77 tum som var på kampanj nu för 22990:-. Får hoppas att den går att justera till så att tjejen klarar av ljusstyrkan utan allt för stora tapp i kvalitet/dynamik. Annars kanske jag får sätta den i hobbyrummet. 😋

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jawik:

Nu klämde jag till på en Samsung OLED S90C 77 tum som var på kampanj nu för 22990:-. Får hoppas att den går att justera till så att tjejen klarar av ljusstyrkan utan allt för stora tapp i kvalitet/dynamik. Annars kanske jag får sätta den i hobbyrummet. 😋

Om du vill ha den för dig själv i hobbyrummet är det enkelt fixat!