Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Vill man ha från 77" och uppåt borde man rimligtvis vilja ha sin TV för att se på film också och då borde verkligen DV vara en dealbreaker. Hoppas Samsung tar sitt förnuft till fånga någon gång och börjar erbjuda Dolby Vision eftersom det verkligen gör en avsevärd skillnad i praktiken. HDR 10+ har ju (märkligt nog) inte få det genomslag det borde ha haft.

DV är väldigt överskattat enligt mig. Jag såg väldigt små skillnader mellan S95B med HDR10 och en Philips 706 med DV. Skillnaderna gick snarare att förknippa med de olika paneltyperna istället för vilket format som användes. Smaken är väl som baken som man säger.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

DV är väldigt överskattat enligt mig. Jag såg väldigt små skillnader mellan S95B med HDR10 och en Philips 706 med DV. Skillnaderna gick snarare att förknippa med de olika paneltyperna istället för vilket format som användes. Smaken är väl som baken som man säger.

Skillnaden är extremt tydlig på min CX iallafall. Verkligen betydande. Men kan säkert vara olika stor hos olika tillverkare. Själv har jag inget annat att jämföra med. Men DV av och på upplever både jag och flickvännen som betydande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Beror nog väldigt på vad man jämför. Bortsett från DV:s möjlighet till 12 bitar är poängen med DV den konsekvens som kommer av att det är Dolby som säkerställer matematiken bakom ljussättningen. För övrigt Dolby som är bakom merparten av arbetet med ST.2084 som är basen för EOTF med HDR10. Dolby Vision adderar till HDR10.

Har man till exempel en TV som hanterar HDR10 till punkt och pricka enligt ST.2084 kommer det inte bli så stor skillnad mot DV (eller HDR10+ för den delen) eftersom de båda åstadkommer samma sak. Särskilt om DV-materialet främst arbetar med statiska ljusnivåer/metadata. Med dynamiska nivåer/matdata kommer DV – på en bra TV – kunna åstadkomma mer ur varje situation, typiskt ljusare eller mörkare scener.

Däremot är det vanligt att HDR10 hanteras inkonsekvent. Det är ganska vanligt att en TV vid HDR10 klipper nivåer över vissa gränser och även klipper på olika nivåer för R, G och B. Ifall man har ett material mastrat exempelvis 4000 nits kommer DV se till att tonaliteten och nyanserna i bilden behålls så bra det bara går på den TV:ns hårdvara. Men ifall TV:n vid HDR10 alltid klipper vid 700 nits luminans och 400 nits i röd kanal – med en skevhet du inte kan korrigera, då kommer det uppstå fel i bilden. Ja, sällan pannkaka av allt, men det blir inte rätt. Då kan DV göra rätt stor skillnad för det materialet.

Samsung problematik är att även om de kör HDR10 till punkt och pricka vid specifika mätningar med specifika testmönster blir det ofta godtyckligt i andra situationer. Praxis för testmönstret man mäter mot vid HDR är 10% fönster, alltså en svart bakgrund med en ruta i mitten som täcker 10% av ytan. Om jag istället ändrar så att bakgrunden inte längre är svart utan en mörk med fortfarande neutral gråton brukar det påverka något, till exempel att max ljusstyrka på en OLED är något lägre eftersom den måste tända lite mer över hela ytan.

Där kan en Samsung istället köra helt bananas och kraftigt ändra ljusnivåerna och även vitbalans. Trots att bakgrunden är neutralt grå och dessutom väldigt mörk grå kan en Samsung plötsligt börja återge den bakgrunden i en annan och ljusare nyans och dessutom skifta om vitbalansen i hela testbilden.

Permalänk
Medlem

@spanxen här har du en LG B3 eller en Samsung QD-Oled att välja mellan för 22 990 på utvalda Powerbutiker om du inte har köpt en TV än och har nära till någon av butikerna.

https://www.power.se/sveriges-storsta-oppning/

Till detta pris vinner nog Samsungs QD-Oled, framförallt med tanke på att du får välja en annan produkt gratis vid köp av den TVn.
https://annonsblad.power.se/invigning/goteborg/hogsbo/?page=5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

@spanxen här har du en LG B3 eller en Samsung QD-Oled att välja mellan för 22 990 på utvalda Powerbutiker om du inte har köpt en TV än och har nära till någon av butikerna.

https://www.power.se/sveriges-storsta-oppning/

Till detta pris vinner nog Samsungs QD-Oled, framförallt med tanke på att du får välja en annan produkt gratis vid köp av den TVn.
https://annonsblad.power.se/invigning/goteborg/hogsbo/?page=5

Jag försökte läsa på men som jag uppfattar det så har samsung inga garantier mot inbränning? Inte för att jag tror jag skulle vara orolig med mitt algorithms tror jag.

Samsung en lockar för den kan subventioneras av att sälja tilläggsprodukten...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aradove:

Jag försökte läsa på men som jag uppfattar det så har samsung inga garantier mot inbränning? Inte för att jag tror jag skulle vara orolig med mitt algorithms tror jag.

Samsung en lockar för den kan subventioneras av att sälja tilläggsprodukten...

Jo, 10 års garanti mot inbränning. Om du köper en LCD-modell...

Inte för att LCD:er är immuna mot permanenta skador de heller, likt trasiga lysdioder och panelröta av olika slag. Men där finns ingen 10-årig garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jo, 10 års garanti mot inbränning. Om du köper en LCD-modell...

Inte för att LCD:er är immuna mot permanenta skador de heller, likt trasiga lysdioder och panelröta av olika slag. Men där finns ingen 10-årig garanti.

Räknar du deras qd oled som lcd?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aradove:

Räknar du deras qd oled som lcd?

Mig veterligen har inte Samsung 10 års garanti mot inbränning på QD-OLED-modellerna:

https://www.samsung.com/se/offer/offline/screen-burn-warranty...

Av en anledning får man gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

@spanxen här har du en LG B3 eller en Samsung QD-Oled att välja mellan för 22 990 på utvalda Powerbutiker om du inte har köpt en TV än och har nära till någon av butikerna.

https://www.power.se/sveriges-storsta-oppning/

Till detta pris vinner nog Samsungs QD-Oled, framförallt med tanke på att du får välja en annan produkt gratis vid köp av den TVn.
https://annonsblad.power.se/invigning/goteborg/hogsbo/?page=5

Detta pris gäller även online på Netonnet nu

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq77s93...

Permalänk

Är riktigt sugen på Samsung S93C, https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq77s93...

Vad tror ni ska man slå till? Är bara rädd att den blir ännu billigare på black friday? Logiken är ju att den borde gå ner mer? Vad tror ni? Behöver verkligen hjälp hur jag ska tänka…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Är riktigt sugen på Samsung S93C, https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq77s93...

Vad tror ni ska man slå till? Är bara rädd att den blir ännu billigare på black friday? Logiken är ju att den borde gå ner mer? Vad tror ni? Behöver verkligen hjälp hur jag ska tänka…

Ja eller så går dom upp , vem vet . Är alltid en rea rundt hörnet .. 2021 köpte jag en 65 Samsung på black friday super rea , som sänktes ytterligare 2000 3 veckor efter midt i december helt random..

Köp! Bra pris

Permalänk
Medlem

Som tidigare diskuterat i tråden: Är stöd för Dolby Vision oviktigt för dig, köp!

Permalänk
Skrivet av thesutex:

Ja eller så går dom upp , vem vet . Är alltid en rea rundt hörnet .. 2021 köpte jag en 65 Samsung på black friday super rea , som sänktes ytterligare 2000 3 veckor efter midt i december helt random..

Köp! Bra pris

Ja så är det ju så klart! Hade helst velat ha en LG C3 men vet inte om priset kommer vara liknande detta under black friday. Plus så ska tydligen S93C 77 tum ha samma panel som S95C.

Samsungen känns väldigt attraktiv i pris just nu…

Permalänk
Skrivet av edson:

Som tidigare diskuterat i tråden: Är stöd för Dolby Vision oviktigt för dig, köp!

Hmm detta som är det svåra, hur vet jag om det är viktigt 😂. Jag gillar ha allt i en TV, vissa säger att Samsung inte har Dolby vision och det är dåligt. Medan den samtidigt har högst rating på rtings.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Hmm detta som är det svåra, hur vet jag om det är viktigt 😂. Jag gillar ha allt i en TV, vissa säger att Samsung inte har Dolby vision och det är dåligt. Medan den samtidigt har högst rating på rtings.com.

Kan du länka rtings på 77ans samsung?

Permalänk

Här kommer den :

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market

De verkar inte göra så stor grej av att den inte har Dolby vision

Permalänk
Medlem

Kör en C2 77" från LG. Fantastiskt tv helt klart. Saker varit "negativa" för min del, det är små skavanker men värda att ha i helhetsbilden. Jag skulle köpa en LG idag igen om denna gick sönder. Har kört Switch, PC, Xbox Series X och PS5 på den.

- Strömsladden sitter fast i tv:n på C2

- När tv:n är väldigt ljus kan man höra ett svagt brummande

- Är man känslig för reflexer och har stora fönster så är detta som att ha en stor spegel i vardagsrummet när det är väldigt ljust ute

- Verkar finnas ett problem på C2 som åtgärdats på C3 är att den kan gå in i någon form av sparläge och då får man inte samma punch i bilden utan måste väcka den ur det genom att t.ex byta till en annan bildkälla

- Xbox Series X och TV kan ibland tappa sync via bilden och man måste då starta om Xboxen. Felet ligger hos LG vad jag förstått det som, har något med handskakning att göra har jag för mig (Har inte haft några återkommande problem, men det finns där)

- Massor av reklam och en del bloatware på hemskärmen

Skulle ändå gå för en 77" C3 om jag vore du - Svårt att gå tillbaka från OLED och inte tycka allt är grått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Här kommer den :

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market

De verkar inte göra så stor grej av att den inte har Dolby vision

Tack, men står 90c inte 93c... men är samma ?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Tack, men står 90c inte 93c... men är samma ?

Ja det är samma, enda skillnaden är att 93c har bättre ljudsystem.

Så står det:

S90C: 40-watt sound, 2.1 sound formats (two speakers and a subwoofer)

S92C, S93C, S94C: 2.1.2 sound format (three speakers and two subwoofers), 60-watt sound power.

Just 77 tum i 93c har samma panel som i 95c, de andra storlekarna har den gamla panelen samma som finns i förra årets modell.

Permalänk
Medlem

Blir ju redigt sugen när man ser 77" oled för 23k och bonusprodukt på det... Får nog tejpa lite på väggen för att se hur stort det blir

Frågan är om underhållningsbudgeten skall gå till tv eller ljud denna säsongen...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Skulle ändå gå för en 77" C3 om jag vore du - Svårt att gå tillbaka från OLED och inte tycka allt är grått.

Den Samsung-TV som diskuteras just nu är dock en Oled den med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Ja det är samma, enda skillnaden är att 93c har bättre ljudsystem.

Så står det:

S90C: 40-watt sound, 2.1 sound formats (two speakers and a subwoofer)

S92C, S93C, S94C: 2.1.2 sound format (three speakers and two subwoofers), 60-watt sound power.

Just 77 tum i 93c har samma panel som i 95c, de andra storlekarna har den gamla panelen samma som finns i förra årets modell.

Ok.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nadzington:

Ja det är samma, enda skillnaden är att 93c har bättre ljudsystem.

Så står det:

S90C: 40-watt sound, 2.1 sound formats (two speakers and a subwoofer)

S92C, S93C, S94C: 2.1.2 sound format (three speakers and two subwoofers), 60-watt sound power.

Den informationen stämmer inte heller. Samsung svenska sidor är som följer
S95C: 4.2.2/70W
S90-94C: 2.1/40W

Skillnaden S90-S94C är färgen på foten och syftet en prissegmentering mellan butiker.

Om du plockar information från diskussionenr i andra länder och särskilt andra regioner än Europa kan det däremot skilja sig på just sådana här detaljer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Tack, men står 90c inte 93c... men är samma ?

De är likadana men skiljer sig på färgen på stativet samt vilka butiker som säljer den.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Samsung är men på min 77 LG Oled så dimmar den ganska mycket när det är stora ljusa delar länge . T.ex is planeter på Starfield . Störigt som fan. Så störigt att jag faktisk heller gamar på qled mindre skärm, 65

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den informationen stämmer inte heller. Samsung svenska sidor är som följer
S95C: 4.2.2/70W
S90-94C: 2.1/40W

Skillnaden S90-S94C är färgen på foten och syftet en prissegmentering mellan butiker.

Om du plockar information från diskussionenr i andra länder och särskilt andra regioner än Europa kan det däremot skilja sig på just sådana här detaljer.

Läste det på denna sidan, https://en.tab-tv.com/differences-between-samsung-oled-s90c-s...

I Europa så finns dessa variationer S90C, S92C, S93C, S94C, S95C. Det finns inte i andra världsdelar på samma sätt, antar att alla dessa tv har samma produktion som kommer till Europa.

Permalänk
Medlem

Samsung 77an oled försvann som en avlöning 🫣😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Den Samsung-TV som diskuteras just nu är dock en Oled den med

Jag förstår, tack för att du förtydligar - Min intention var att lyfta fram brister på LG:n men att jag ändå tycker C2 är bra nog för att köpas igen, men förstår att det som kom fram var att jag rekommenderar paneltekniken och inte varumärket/tv-modellen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nadzington:

Läste det på denna sidan, https://en.tab-tv.com/differences-between-samsung-oled-s90c-s...

I Europa så finns dessa variationer S90C, S92C, S93C, S94C, S95C. Det finns inte i andra världsdelar på samma sätt, antar att alla dessa tv har samma produktion som kommer till Europa.

När det finns tydliga skillnader mellan modellerna som går att mäta och observera, likt olika pixelstruktur och andra distinkta mönster, då kan man tala om riktiga skillnader. Nu förekommer det faktiska skillnader som undantag men annars är det främst spekulationer baserade på gissningar och oklar information från tillverkarnas sida. Den sida du länkar till visar inte på några sådana skillnader och anger specar som inte stämmer med Samsungs egna specar. Kan vara vem som helst som skriver vad som helst.

Länken ovan rekommenderas för att öppnas i inkognito-läge för övrigt med tanke på popuperna och reklamen som är insprängd mellan varje stycke.

Samsungs ursprungliga europeiska lansering var S90C och S95C där Samsungs koreanska ingenjörer/produktansvariga på plats och med knölig engelska förklarade att det var samma paneler med emfas på att S95C har one connect, smalare design och bättre högtalare.

De övriga varianterna dök upp senare först när försäljningen började och det är tydligt att det är en separation på olika butiker och distributionsvägar.

S94C listas enbart av Power, fd Media Markt.
S93C listas enbart av Komplett-ägda Netonnet, Webhallen och Komplett själva
S92C listas hos elon, dustin, och Hifi-klubben, vilket tyder på distribution via Electra-gruppen
S90C säljs via El-giganten och Samsung själva
QE90C vs TQ90C är icke-nordisk import mot nordiska modeller. Märks också på vilka butiker som säljer.

Detta är lokala, regionsbaserade beslut med ändringar som just färgen på stativet i syfte att separera modellerna mellan kedjor och försvåra jämförelser. De stora distributörerna går in med krav på "sin egen modell" och då gör man sådana enkla förändringar som handlar om att plocka lite olika externa komponenter i fabriken, likt just stativets färg. Detta är något som pågått länge och utökats i och med att allt mer tillverkning flyttar över till kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Vet inte hur Samsung är men på min 77 LG Oled så dimmar den ganska mycket när det är stora ljusa delar länge . T.ex is planeter på Starfield . Störigt som fan. Så störigt att jag faktisk heller gamar på qled mindre skärm, 65

Håller med om att ABL är ett jävla skit. Kört starfield både från Xboxen och PCn, PCn har ett gammalt 1080 som förvisso levererar bra grafik men inget HDR vilket verkar vara receptet för att slippa ABL.

Plöjt ner över 300 timmar i Starfield, de första 100 på Xboxen men sedan kom en patch som gjorde det nära ospelbart så testade PC och där flöt det på bra. Kändes RAM-relaterat på boxen.