Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Aha, ja då är det kanske inte helt kört trots allt.
Dock verkar "senast tillagda produkter" inte gå att filtrera mer än fasta intervall på x månader? Verkar inte kunna filtrera ut t ex mobiler som funnits < 18 månader på prisjakt?

Håller med där.
Tre radioknappar att välja på är väl det klenaste i laget.
Hoppas att de ändrar till ett reglage istället så man kan välja tidsspannet som man vill.

Permalänk

Det lär ju inte hjälpa men om "alla" kommenterar Prisjakts inlägg på Facebook med "Vi vill ha Classic Prisjakt kvar!" eller liknande så kanske de fattar att de är snett ute.

Permalänk

Det skulle vara intressant om omröstningen görs om inför Black Friday, eller någon annan hitte på-rea, med frågeställningen: Har du slutat använda Prisjakt?

Jag tror att jag kommer fortsätta kolla upp priser för specifika varor framöver men i jakten på rätt produkt kommer ta längre tid.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Det lär ju inte hjälpa men om "alla" kommenterar Prisjakts inlägg på Facebook med "Vi vill ha Classic Prisjakt kvar!" eller liknande så kanske de fattar att de är snett ute.

Skadar väl inte, om man kan/vill.
Gnälls det inte, så kommer de ju aldrig att veta om det.

Permalänk
Medlem

Jag vet att detta låter cyniskt, men med tanke på att Schibsted tagit över Prisjakt så vet vi egentligen inte vad motivet är. Det kan vara så att de egentligen inte är intresserade av att driva den med samma syfte som den skapades, iden kan vara att slakta guldgåsen, mjölka den till sista blodsdroppen, utnyttja trafiken som än så länge dras dit för att försöka maximera reklamintäkter m.m. Det krävs inte mycket fantasi att föreställa sig hur en bra prisjämförelse-sida skulle kunna vara negativ för koncernens övriga ägor. Att på så vis vara den som styr och kontrollerar sidan kan man på ett hyffsat dolt sätt hålla konkurrenter borta.

Jag säger inte att det är så, det kan ju vara så att de faktiskt vurmar för iden av konsumentmakt och tog över den för att de vill skydda den, samtidigt som de ser efter sätt att göra det mer lönsamt. Men den nya sidan verkar ju mer obfuskera möjligheten till en bra 'prisjakt', så något verkar ju ha gått snett.

ETA.
Om jag var en entreprenörligt lagd person med resurser att skapa en konkurrerande site skulle detta vara ett guldläge att starta en ny prisjägarsida...

La till en eftertanke
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nimuel:

Jag vet att detta låter cyniskt, men med tanke på att Schibsted tagit över Prisjakt så vet vi egentligen inte vad motivet är.

De blev majoritetsägare 2006. Det nya är att de ändrar inloggningstypen (och stänger classic), det är inget ägarbyte nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Nimuel:

Jag vet att detta låter cyniskt, men med tanke på att Schibsted tagit över Prisjakt så vet vi egentligen inte vad motivet är. Det kan vara så att de egentligen inte är intresserade av att driva den med samma syfte som den skapades, iden kan vara att slakta guldgåsen, mjölka den till sista blodsdroppen, utnyttja trafiken som än så länge dras dit för att försöka maximera reklamintäkter m.m. Det krävs inte mycket fantasi att föreställa sig hur en bra prisjämförelse-sida skulle kunna vara negativ för koncernens övriga ägor. Att på så vis vara den som styr och kontrollerar sidan kan man på ett hyffsat dolt sätt hålla konkurrenter borta.

Jag säger inte att det är så, det kan ju vara så att de faktiskt vurmar för iden av konsumentmakt och tog över den för att de vill skydda den, samtidigt som de ser efter sätt att göra det mer lönsamt. Men den nya sidan verkar ju mer obfuskera möjligheten till en bra 'prisjakt', så något verkar ju ha gått snett.

ETA.
Om jag var en entreprenörligt lagd person med resurser att skapa en konkurrerande site skulle detta vara ett guldläge att starta en ny prisjägarsida...

Pricerunner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De blev majoritetsägare 2006. Det nya är att de ändrar inloggningstypen (och stänger classic), det är inget ägarbyte nu.

Jaha, ja men då är bara något som gått snett någonstans.

Skrivet av Korverik81512:

Pricerunner?

Pricerunner suger ju, prisjakt va ju överlägset ur användarsynpunkt 😉

Permalänk
Medlem

Nya prisjakt "suger hästballe" som min kompis skulle sagt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Jaha, ja men då är bara något som gått snett någonstans.

Pricerunner suger ju, prisjakt va ju överlägset ur användarsynpunkt 😉

Och Prisjakt ÄR överlägsna fortfarande. Pricerunner känns mer som ett Prisjakt för folk som är nästan totalt otekniska och knappt vet hur internet fungerar. Folk som bara gör ett sök på google och råkar hamna på Pricerunner. Jag vet INGEN som besöker Pricerunner medvetet för att hitta billigaste platsen att handla något de vill ha.

Permalänk
Medlem

Nya prisjakt är totalt skit, kan inte fatta hur dom kan plocka bort classic.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Och Prisjakt ÄR överlägsna fortfarande. Pricerunner känns mer som ett Prisjakt för folk som är nästan totalt otekniska och knappt vet hur internet fungerar. Folk som bara gör ett sök på google och råkar hamna på Pricerunner. Jag vet INGEN som besöker Pricerunner medvetet för att hitta billigaste platsen att handla något de vill ha.

Prisjakt överlägsna hur?, länkar till fel vara, aldrig någon direkt info, nya prylar läggs upp sent eller aldrig. lever på att privat personer lägger info på artiklar. mycket kan förbättras med prisjakt vi skulle behöva en NY sida som kan konkurrera så dom håller en högre standard. skulle lägga pricerunner och nya prisjakt på samma nivå nu.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Prisjakt Classic är Prisjakt. Det nya utseendet är cancer, skit, anus, skräp-- jag kan fortsätta kasta ur mig diverse liknande uttryck tills nästa vecka men ni fattar.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att inte ÅF-jättarna är mer intresserade av att sidan överlever. Det borde ju driva en hel del trafik trots allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite förvånad att inte ÅF-jättarna är mer intresserade av att sidan överlever. Det borde ju driva en hel del trafik trots allt

Klart de inte vill se strikt priskonkurrens. När konsumenten går via sidor så som Prisjakt så väljer de ju sällan butiker med högre pris än de andra rimliga alternativen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Haft lite snack med discord-gänget, vi som skulle bygga ett nytt prisjakt. Kikade bland annat på https://komponentkoll.se/, som för mig i alla fall ser ut att göra rätt mycket av vad jag brukade använda prisjakt för.

Saknar vi någonting i komponentkoll?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle3:

Saknar vi någonting i komponentkoll?

Ja, nästan allt här: https://www.prisjakt.nu/kategorier

En ersättare till prisjakt måste för mig ha mycket, mycket mer än datorkomponenter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Haft lite snack med discord-gänget, vi som skulle bygga ett nytt prisjakt. Kikade bland annat på https://komponentkoll.se/, som för mig i alla fall ser ut att göra rätt mycket av vad jag brukade använda prisjakt för.

Saknar vi någonting i komponentkoll?

Själv saknar jag mer data om produkterna och då även filter för att kunna sortera dem bättre, sedan finns det heller inget sätt att jämföra produkter samtidigt som alla specifikationer visas (utan det som syns är väldigt begränsat)

En allmän funktion i deras filtrering som inte fungerar vettigt enligt mig är, när man väljer att filtrera på en sak (säg AM5 på moderkort) så döljs inte inkompatibla filter automatiskt (t.ex. DDR4 bör ju inte kunna väljas då de inte ens stöds, alla intel chipsets, etc.)

Men visst de som gör komponentkoll har ju läge att utveckla sidan för att bli mer generell än att vara helt fokuserat mot att plocka ihop en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Och Prisjakt ÄR överlägsna fortfarande. Pricerunner känns mer som ett Prisjakt för folk som är nästan totalt otekniska och knappt vet hur internet fungerar. Folk som bara gör ett sök på google och råkar hamna på Pricerunner. Jag vet INGEN som besöker Pricerunner medvetet för att hitta billigaste platsen att handla något de vill ha.

Om jag vet exakt vilken produkt jag ska köpa brukar jag alltid dubbelkolla pris på både Pricerunner och Prisjakt. Upplever att ofta har Pricerunner minst lika bra koll på priser, ofta bättre än Prisjakt. Nackdelen är ju att de har den där "denna leverantör har vi inget avtal med" och då inte direktlänk, man får då själv hoppa in på företagets hemsida.

Prisjakts värde är/var ju möjligheten att jämföra produkter enkelt.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Om jag vet exakt vilken produkt jag ska köpa brukar jag alltid dubbelkolla pris på både Pricerunner och Prisjakt. Upplever att ofta har Pricerunner minst lika bra koll på priser, ofta bättre än Prisjakt. Nackdelen är ju att de har den där "denna leverantör har vi inget avtal med" och då inte direktlänk, man får då själv hoppa in på företagets hemsida.

Prisjakts värde är/var ju möjligheten att jämföra produkter enkelt.

Prisjakt har också leverantörer utan länkar. Numera har de dessutom börjat dölja dem så att man måste klicka för att visa alla priser.

Permalänk
Medlem

Hatar nya layouten går inte hitta saker, filtret när man ska söka produkter är värdelöst, butiksinfo saknar listning av vad just den butiken är billigast på, Perfekt när man har ett presentkort och vill hitta vad man vill köpa.

Permalänk
Medlem

Skoj att de använder lösenordsgrejen som undanflykt för att ta bort classic. Känns som att Pricerunner jublar på kontoret just nu.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett konkret exempel på hur "nya" prisjakt är sämre

Skriv in "S90C" i sökfältet. Det är en populär QD-OLED-TV från Samsung.

Classic: Listar 10 förslag, samtliga är S90C-TV:n i olika utföranden samt lite annat som inte distraherar.
Nya: Listar 5 förslag, en helt annan(*) Samsung-produkt, en brevlåda, en robotdammsugare, en radiostyrd bil och en pinnfräs, men inte själva TV:n.

(*) Detta är lite olika dag för dag har jag märkt, antingen en annan Samsung-TV, en Samsung-mobil eller en Samsung-bildskärm, Men inte TV:n som heter "S90C".

Tricket är att skippa de första förslagen och direkt trycka enter. Då listar nya prisjakt alla förslag. TV-apparen S90C allra först och bromsklossar till en Volvo S90 lite längre ned i listan.

Vill man söka inom en en specifik kategori måste man byta sökfält. Man måste först till en kategori, likt "TV" och då finns ett förstoringsglas ovanför kolumnerna i listan över populära modeller. Detta expanderar till ett sökfält och nu kan man börja söka effektivt igen.

Så i praktiken två olika sökfält där sökfältet som är framhävd i gränssnittet söker med samma precision som en avsågad hagelbössa i handen på Helen Keller. (sorry, men kunde inte låta bli)

Den där rappa funktionen som fanns i Classic finns helt enkelt inte här. Nu går det att finna det jag letar efter, med skillnaden att i Classic räckte det med att skriva in beteckningen i sökfältet. Nu måste jag klicka runt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett konkret exempel på hur "nya" prisjakt är sämre

Skriv in "S90C" i sökfältet. Det är en populär QD-OLED-TV från Samsung.

Classic: Listar 10 förslag, samtliga är S90C-TV:n i olika utföranden samt lite annat som inte distraherar.
Nya: Listar 5 förslag, en helt annan(*) Samsung-produkt, en brevlåda, en robotdammsugare, en radiostyrd bil och en pinnfräs, men inte själva TV:n.

(*) Detta är lite olika dag för dag har jag märkt, antingen en annan Samsung-TV, en Samsung-mobil eller en Samsung-bildskärm, Men inte TV:n som heter "S90C".

Tricket är att skippa de första förslagen och direkt trycka enter. Då listar nya prisjakt alla förslag. TV-apparen S90C allra först och bromsklossar till en Volvo S90 lite längre ned i listan.

Vill man söka inom en en specifik kategori måste man byta sökfält. Man måste först till en kategori, likt "TV" och då finns ett förstoringsglas ovanför kolumnerna i listan över populära modeller. Detta expanderar till ett sökfält och nu kan man börja söka effektivt igen.

Den där rappa funktionen som fanns i Classic finns helt enkelt inte här. Nu går det att finna det jag letar efter, med skillnaden att i Classic räckte det med att skriva in beteckningen i sökfältet. Nu måste jag klicka runt mycket mer.

Oj, en aspekt jag inte ens reflekterat över. Jag själv saknar mest den mer överskådliga prishistoriken i classic, men detta är också en klar försämring.

Här för framtiden dokumenterat hur olika upplevelserna är:
(bakom spoiler pga bilderna var gigantiska och jag orkar inte klippa)

Dold text
Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite off-topic men relaterat. Här är det för övrigt tydligt hur tillverkarna och återförsäljarna väljer olika produktbeteckningar för att göra prisjämförelser svårare.

S90C (1)
S92C (2)
S93C (3)
S94C (4)

...är alla samma TV med olika färg på stativet. Men de säljs via olika kanaler:
(1) S90C via El-giganten, som ägs av norska Elkjøp (som i sin tur ingår i brittiska Dixons-koncernen)
(1) S90C via Samsung direkt
(2) S92C via den nordiska och lite lösare sammansatta gruppen via Electra-koncernen där Elon, Dustin och bland annat Hifi-klubben hämtar sina TV.
(3) S93C via Norskägda Komplett-gruppen med Komplett, Webhallen och Netonnet.
(4) S94C via Norskägda Power/fd Media Markt Sverige
(1) S90C via diverse mer generiska och obskyra webbutiker, ofta danska samt sådana som CDON som då CDON marketplace vilka i princip samlar samma webbutiker och även lite skumrask.

Det finns varje år en 30–40 olika modellserier som arrangeras på detta sätt. Kosmetiska skillnader där olika försäljningskanaler vill ha "sina egna modeller" som inte dyker upp jämförbara i prissökningar eftersom beteckningen skiljer sig.

Om jag hade gjort en söktjänst hade jag använt know how och buntat ihop dem så att man jämföra alla fyra beteckningar på samma gång. Då kan den som verkligen vill ha en mörkare eller ljusare stativplatta välja om de för stunden vill betala mer pengar för det. Men nu är jag inte den personen, utan kan bara bidra med det jag gör till TV-guiden.

Norskägda företaget Schibstedt – vilka äger prisjakt – har förmodligen inte förmågan till att samla know-how på det sättet. Det måste någon med djup kunskap om TV-branschen för detta. Så behöver de någon som kan guida till skillnader i bromsklossar till Volvo-bilar också. Samt spjutspetskunskap om robotdammsugare. För att inte tala om expertis om brevlådor.

Jag tror ej heller viljan finns. Det är ju lättare att plocka pengarna av de andra norrmännen om man låter dem hålla systemet igång. Förstör man deras strategi att försvåra jämförelser minskar deras incitament att faktiskt betala för att medverka på prisjakt.

Bara så att ni kan få fundera lite grann under fredagkvällen.

Permalänk
Medlem

Ångrar kind of att jag inte tog jobberbjudandet på Prisjakt jag fick för en miljard år sedan

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite off-topic men relaterat. Här är det för övrigt tydligt hur tillverkarna och återförsäljarna väljer olika produktbeteckningar för att göra prisjämförelser svårare.

S90C (1)
S92C (2)
S93C (3)
S94C (4)

...är alla samma TV med olika färg på stativet. Men de säljs via olika kanaler:
(1) S90C via El-giganten, som ägs av norska Elkjøp (som i sin tur ingår i brittiska Dixons-koncernen)
(1) S90C via Samsung direkt
(2) S92C via den nordiska och lite lösare sammansatta gruppen via Electra-koncernen där Elon, Dustin och bland annat Hifi-klubben hämtar sina TV.
(3) S93C via Norskägda Komplett-gruppen med Komplett, Webhallen och Netonnet.
(4) S94C via Norskägda Power/fd Media Markt Sverige
(1) S90C via diverse mer generiska och obskyra webbutiker, ofta danska samt sådana som CDON som då CDON marketplace vilka i princip samlar samma webbutiker och även lite skumrask.

Det finns varje år en 30–40 olika modellserier som arrangeras på detta sätt. Kosmetiska skillnader där olika försäljningskanaler vill ha "sina egna modeller" som inte dyker upp jämförbara i prissökningar eftersom beteckningen skiljer sig.

Om jag hade gjort en söktjänst hade jag använt know how och buntat ihop dem så att man jämföra alla fyra beteckningar på samma gång. Då kan den som verkligen vill ha en mörkare eller ljusare stativplatta välja om de för stunden vill betala mer pengar för det. Men nu är jag inte den personen, utan kan bara bidra med det jag gör till TV-guiden.

Norskägda företaget Schibstedt – vilka äger prisjakt – har förmodligen inte förmågan till att samla know-how på det sättet. Det måste någon med djup kunskap om TV-branschen för detta. Så behöver de någon som kan guida till skillnader i bromsklossar till Volvo-bilar också. Samt spjutspetskunskap om robotdammsugare. För att inte tala om expertis om brevlådor.

Jag tror ej heller viljan finns. Det är ju lättare att plocka pengarna av de andra norrmännen om man låter dem hålla systemet igång. Förstör man deras strategi att försvåra jämförelser minskar deras incitament att faktiskt betala för att medverka på prisjakt.

Bara så att ni kan få fundera lite grann under fredagkvällen.

Det var väl precis sånt som fanns på (gamla) classic. Man kunde skriva egenskaper, felamäla, och så vidare

Så länge någon som visste orkade skriva och pilla så blev det bättre

Det är väl samma sak med alla LGs C2x-modeller, men de brukar (i alla fall på classic) grupperas tillsamman som en modell

Permalänk
Medlem

Saknar kolumnen med kundkorgen som fanns på gamla prisjakt, som visade hur många butiker som har varan. Sen saknar jag prisoptimeraren för ens lista, som kunde visa vilken butik man ska använda om man vill ha det billigast från en och samma butik (eller vilka butiker om man kan tänka sig köpa från flera).
Skrev till supporten och dom sa bara "vi tar det vidare till utvecklarna". (Jaja, tror inte ett dugg på att det kommer hända.)

Permalänk

Jag kände mig som en gammal gnällig gubbe som räds förändringar och rackar ner på nya Prisjakt...sen så kom jag till Sweclockers och insåg att det var inte bara jag som var gubbig angående nya Prisjakt och det värmde mitt gamla 57-åriga hjärta.
Tack för att ni gubbiga med mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorshammare:

Jag kände mig som en gammal gnällig gubbe som räds förändringar och rackar ner på nya Prisjakt...sen så kom jag till Sweclockers och insåg att det var inte bara jag som var gubbig angående nya Prisjakt och det värmde mitt gamla 57-åriga hjärta.
Tack för att ni gubbiga med mig...

Det är en gubbes rätt, nej, skyldighet att gnälla när något skaver! 😉