Windows 10 är fortfarande mer populärt än Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 är fortfarande mer populärt än Windows 11

Två år efter lanseringen av Windows 11 sitter den äldre föregångaren fortfarande på cirka 75 procent av marknadsandelarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, Windows 10 är ju bättre

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Inte så konstigt, Windows 10 är ju bättre

Tycker inte jag. Finns en hel del saker som är bättre i Windows 11 enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju oerhört dumt att frivilligt nergradera sitt OS.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är bättre tycker jag. 100%.
Däremot förstår jag solklart varför många stannar på 10. Det finns hårdvarukrav som sätter stopp.
Det är som alla windows-versioner. Ingen vill byta för nytt är svårt.
Det finns fortfarande stöd för gamla versionen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Fast det är ju inte så konstigt egentligen? Till och med företag drar sig från att göra det pga bland annat kraven på det.

Det jag har märkt mycket på jobbet är att Windows 11 är mer resurs krävande än Windows 10, sure finns där fall där 11an faktiskt är bättre med bättre optimering för BIG.little arkitektur.

Men inget av det finns på majoriteten av företag, snarare tvärt om. Det är hur många större svenska bolag där majoriteten sitter med datorer som knappt har 8GB ram tillgängligt, och ITn på företagen kan inte byta pga kostnaderna.

Vissa har gjort tester med windows 11 men kommit fram till att det skulle kosta så pass mycket pengar så dom krämer ur allt dom kan ur de "gamla" häckarna (det är datorer som är knappa 1-2 år gamla, men det ska sparas pengar, som dom senare får lägga för att saker ändå fungerar som det är tänkt)

För att inte tala om mycket av ändringarna som gjorts sett till UI kostar också företag pengar då folk som är teknik-analfabeter inte vill lära sig det(vilket shockade mig)

Denna väldigt simpla utbildning kostar pengar, både i from av faktisk utbildning samt att folk som lärt sig "bare minimum" för att göra sitt jobb inte längre gör det lika effektivt.

Säger inte att det är Microsofts fel helt och hållet, även fast det är ju ändå det på sätt och vis. Men hej, det är svårt att lära en gammal hund sitta och dom företagen som har personer som har jobb med datorer som redskap är inte glada

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Sötast

Med tanke på hur högljudda W11 folket är så hade jag trott tvärtom faktiskt!

Permalänk

Jag uppgraderade till 11:an för ganska länge sedan, men har inte riktigt blivit vän med den. Jag har allvarliga funderingar på att rulla tillbaka till 10:an.

Permalänk
Medlem

wtf är det redan 2 år sen w11 släpptes
Körde win11 ett tag men gick tillbaks till win10. Känns bättre bara.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

kanske för att det är lättare med gratis nycklar till 10n?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med Windows 11 och är väldigt tacksam för allt jobb microsoft gör som ser till att vi får uppgradera gratis.

Alla enheter kopplar bättre mellan varandra och allt går smidigare. Mobil, Jobbmobil, Privat dator, stationär privat dator, jobbdator. Funkar otroligt smidigt med nästan alla microsofts programvaror. Glad över att dom släppte Windows Phone funktionen till iPhone nyligen.

Kan starkt rekommendera att uppdatera till W11 för er som inte gjort det och utforska vilka onlinefunktioner som ni vill ha seamlessly mellan enheterna.

Permalänk
Musikälskare

Win 10 alla dar i veckan, får se hur 12an står sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

kanske för att det är lättare med gratis nycklar till 10n?

Är samma nyckelsystem till W10 som till W11 så det bör inte vara någon skillnad alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är samma nyckelsystem till W10 som till W11 så det bör inte vara någon skillnad alls

aha ok tack för upplysningen

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Ja är det konstigt eller? Med krav på TPM och secure boot så stänger de ju ute alla som anser att det är de själva och inte Microsoft som bestämmer över deras dator. Att äga det man har köpt är nog fortfarande viktigt för folk, även om fler och fler företag försöker styra det mot att man snarare ska hyra det man köpt, och det på företagets villkor. Äganderätt över sin egen egendom brukade ju vara poppis, men nu bryr sig folk inte längre verkar det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det jag har märkt mycket på jobbet är att Windows 11 är mer resurs krävande än Windows 10, sure finns där fall där 11an faktiskt är bättre med bättre optimering för BIG.little arkitektur.

Mycket är kanske bara dåligt testad mjukvara? De har ju haft problem med minnesläckor i utforskaren och liknade.

Skrivet av jnsson:

Är samma nyckelsystem till W10 som till W11 så det bör inte vara någon skillnad alls

Windows 7-nycklar fungerar väl också?

Permalänk
Snusfri

Inte nå större fel på Windows 11 som jag kör på mina burkar.
Men det är ju alltid häftigt att "hata" på MS senaste OS och tycka att det föregående är så sjukt bäst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har installerat 11 ett par gånger, dock gått tillbaks till 10 varje gång, tycker det mesta är smidigare i 10.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara på att Valve släpper ett nytt bra VR-headset. Då går jag över till Linux på heltid (just nu dual-bootar jag mellan Linux och Windows p.g.a. Windows Mixed Reality till min Reverb G2) Förhoppningen är att lagom tills supporten av Windows 10 år slut hoppas kan jag gå över helt och hållet.

Bara tanken av en prenumerationsmodell för Windows 12 får håren att resa på sig.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte nå större fel på Windows 11 som jag kör på mina burkar.
Men det är ju alltid häftigt att "hata" på MS senaste OS och tycka att det föregående är så sjukt bäst.

Alltid? Jag har aldrig i hela mitt liv hört någon som klagade på Windows 10 och tyckt att Windows 8 är så sjukt bäst.

Är ju bara när Microsoft släpper dåliga versioner som ME, Vista, 8, etc som det är "poppis" att hata.

Jag tvingas köra Windows 11 på jobbet och tycker det fungerar hjälpligt när det fungerar som bäst. Sen spelar det väl ingen roll för funktionaliteten men tycket formspråket känns som något en praoelev från estetlinjen tagit fram på en kvart. Det känns omoget, nästan barnsligt.

Sen hjälper det ju inte att funktioner, försvinner och läggs till hipp som happ utan logik. Vem i helvete fick för sig att det var en bra idé att ta bort dra och släpp? Och om det var ett misstag... Hur kunde något så grundläggande missas vid tester? Nej jag säger då det. Önskar jag fick köra Windows 10 på jobbet men det får vi inte längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Mycket är kanske bara dåligt testad mjukvara? De har ju haft problem med minnesläckor i utforskaren och liknade.
Windows 7-nycklar fungerar väl också?

Inte mycket minnes läckor faktiskt, och mjukvaran som körs generellt är väldigt beprövad om vi säger så, ganska antika grejer med dagens mått.

Men där ska köras hela sviten från microsoft då Word och Excell är pelare, Likaså kommunikation som Teams eller dylikt körs det också. ganska mycket web applikationer så ett gäng flikar i Chrome/Firefox/Edge är i stort sätt alltid igång.

sen en del säkerhets program(som är resurs intensiva) finns överallt som är måsten att köras, som snor sin del av dom begränsade resurserna.

Och majoriteten av datorer som körs rätt så begränsade resurser att jobba med pga kostnader

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

La in Win11 när jag byggde nytt för snart 1 år sedan. Så ungt OS har jag nog inte haft sedan Win2k. Förra datorn kör fortfarande Win 8.1. Funkar väl likvärdigt, UI mässigt är de lika kassa. Tur att Startisback och liknande program kan återställa lite grann.

Däremot kör jag inget MS-konto och har ej heller igång automatiska uppdateringar. Så blir inte av med funktioner fram och tillbaka.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte nå större fel på Windows 11 som jag kör på mina burkar.
Men det är ju alltid häftigt att "hata" på MS senaste OS och tycka att det föregående är så sjukt bäst.

*this*

Samma jävla visa varje gång. Hur länge satt inte folk och höll hårt i Win7!? Och XP innan dess. Nu håller de hårt i sitt älskade 10 som bara var spyware när det kom.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tycker inte jag. Finns en hel del saker som är bättre i Windows 11 enligt mig

75% av användarna håller uppenbarligen inte med.

Windows 11 är vad Windows 8 var för Windows 7 - Något som vi alla lär ha glömt inom några år efter nästa, riktiga OS

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Windows 7-nycklar fungerar väl också?

Borde göra det ja, däremot verkar ju MS till slut valt att inte längre kunna aktivera W11 (dock med 23H2) med W7/W8 nycklar enligt Sweclockers nyhet för någon dag sedan

Skrivet av SuperSverker:

Windows 11 är vad Windows 8 var för Windows 7 - Något som vi alla lär ha glömt inom några år efter nästa, riktiga OS

Nah, inte i närheten. Men du får tycka vad du vill. För mig är W11 snabbare o bättre än W10 på mina datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ser ingen poäng själv med att uppgradera till Windows 11. Primära datorn uppfyller officiellt inte heller kraven. Finns inga nya funktioner jag behöver och toolbars vilket jag använder dagligen var borta senast jag testade.

Lite skillnad mot Windows 7 vilket jag fick över till fullt ut redan när det var beta. Vista var jag tidig med också, gick från XP 64 med en gång. Vista var bra mycket bättre än kritiken det fick.

På jobbet är det förövrigt Windows 10 som gäller med.

Får bli 11an tidigast när jag skaffat ny burk.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

*this*

Samma jävla visa varje gång. Hur länge satt inte folk och höll hårt i Win7!? Och XP innan dess. Nu håller de hårt i sitt älskade 10 som bara var spyware när det kom.

Eller så installerar de Linux och gör ett inlägg någonstans om hur underbart det är, efter ca. en kvart. Två månader senare fuckar de upp grub och postar en bild på ett meddelande som får en miljard träffar om man googlar på det. 🤣

Jag har genom åren kört många operativsystem, DOS och framåt, Xenix- och System V-varianter av Unix, ett otal Linux-distributioner, några iterationer av MacOS. Tycker man att steget från Windows 10 och 11 är för stort så är det en skill issue, om du frågar mig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Tja. Har inga datorer hemma som uppfyller kraven för Windows 11. Kör det på en dator som inte uppfyller ett enda av de huvudkrav som MS har (uppgraderade från 10-11 med hjälp av Rufus). Tycker 11 funkar bra men inte en chans att jag köper ny hårdvara för det. 10 funkar kanon!

Permalänk
Medlem

7 > 10 > XP SP3 > 2000 > 8.1 > XP > 11 > Vista > 8 > ME

Permalänk
Medlem

11an är det första OS jag inte behövt installera om. 26e dec 2021.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!