Nyttigt, eller mindre onyttigt fredagsmys.

Permalänk

Nyttigt, eller mindre onyttigt fredagsmys.

Har vi några dietister bland oss?

Det har drabbat oss alla, sötsuget… och för egen del blir det oftast godis eller chips men nu är jag på jakt efter nyttigare alternativ.

Chips/godis -Mycket socker/fett
Naturgodis -mycket socker
Div. nötblandningar -Mycket salt
Frukt/gurk, morotsstavar -Gott men inte så kul.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Morsan brukade skiva lite gurka/morötter/paprika osv och sen kan man ha lite chips dip till det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Musikälskare

Jag tränar i veckan varje dag runt 45-60min (cyklar och går i träningstakt eller hur man nu ska beskriva det) bara för att kunna synda med med öl / pizza / chips osv på helgen. Helt omöjligt att ta bort det nöjet som är viktigt för livsglädjen, för mig i alla fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Glass är åtminstone mindre onyttigt när det kommer till kalorier än allt du listade, förutom grönsakerna då. I min mening dessutom betydligt godare än både chips och godis!

Permalänk
Medlem

Popcorn du gör sj i kastrull ska väll vara helt ok? Förutsatt att du inte använder en väldans massa smör/olja och salt.

Brukar själv ha det som snacks då en påse popcorn räcker länge och håller mer eller mindre för evigt, så är suget framme är det bara att plocka fram.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag tränar i veckan varje dag runt 45-60min bara för att kunna synda med med öl / pizza / chips osv på helgen. Helt omöjligt att ta bort det nöjet som är viktigt för livsglädjen, för mig i alla fall

Amen to that.
Tränar för att leva, som jag brukar säga.

Sen ska man såklart inte överdriva. Helgen är lång, äter man godis/chips hela helgen blir det mycket om man räknar fredag lördag & söndag.
Väljer man en dag på helgen där man lyxar till det är de inte hela världen.
Resterande helg kan man ta något enklare, popcorn (ej micropopcorn eller färdig påse), grönsaker med egengjord dipp, underskatta inte diverse uppskuren frukt osv.

Permalänk

Popcorn ska tydligen vara helt okej. Jag är inte ute efter att leva sundare utan att hitta en ersättare som är bättre om ni förstår. Morotsstavar och vanlig dipp är riktigt gott men vill ha fler val. Gurka tycker jag är sådär. Vattnigt och smaklöst. Morötter är lite söta och ger konsistens. Man tycker ju att naturgodis ska vara nyttigt men tydligen är det mesta typ doppat i socker. Brukar även ibland köpa annans på burk som är inlagd i ordinarie lag, ej sockerlag och det funkar oxå. Men måste ju finnas mer än popcorn, morötter och annans.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Om man inte är rädd för salt kan jag tipsa om rostade pumpakärnor. Det kanske finns osaltade eller lättsaltade också, för all del. Jag åt jättemycket under en period. Jag är rätt smal i vad jag gillar, men det var riktigt mumsigt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Salta pinnar är nog det minst dåliga bland vanliga snacks.
Sen kan man ju alltid göra grönkålschips eller ugnsrosta skivad blomkål eller broccoli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om man inte är rädd för salt kan jag tipsa om rostade pumpakärnor. Det kanske finns osaltade eller lättsaltade också, för all del. Jag åt jättemycket under en period. Jag är rätt smal i vad jag gillar, men det var riktigt mumsigt!

Väldigt lätt att rosta själv om man vill styra saltintaget, dock är det precis som med nötter viktigt att kolla mängden då de innehåller nästan 50% fett och det blir lätt rejält mycket kalorier
https://www.risenta.se/produkter/pumpakarnor-1000-g/