Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Låter ju märkligt. Särskilt att bli inlåst när dörrhandtagen har en mekanisk öppning förutom de elektriska. 12V batteriproblem har väl i princip inte varit ett problem alls sedan VW bytte alla 12V batterierna.

Har hört folk säga detta tidigare och som du säger finns ju även mekanisk öppning så det är ju lite trollvarning på det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Har hört folk säga detta tidigare och som du säger finns ju även mekanisk öppning så det är ju lite trollvarning på det.

Fullt möjligt, beroende på bilens konstruktion:
https://www.volvocars.com/se/support/car/xc70/article/a814b61...

Sedan vet jag inte ens hur det är Volvos SPA-bilar, och än mindre VW, men funktionen fanns redan på S70 och första S80. Detta är förstås en funktion som syftar till att försvåra inbrott.

Permalänk

Fick en laddare installerade förra veckan. Det blev charge amps halo 11kW med lastbalansering.
När jag laddar bilen så går den bara upp till 5.3kW.
Inga hushållsapparater eller värmepump är igång när jag testar.
Bilen är en Peugeot e-expert och ska klara 11kW. Säkring i huset är 20A.
Borde jag inte kunna kräma ut mer ur laddaren? Elektrikern säger att allt är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Fick en laddare installerade förra veckan. Det blev charge amps halo 11kW med lastbalansering.
När jag laddar bilen så går den bara upp till 5.3kW.
Inga hushållsapparater eller värmepump är igång när jag testar.
Bilen är en Peugeot e-expert och ska klara 11kW. Säkring i huset är 20A.
Borde jag inte kunna kräma ut mer ur laddaren? Elektrikern säger att allt är korrekt.

Enligt google ska bilen den klara 7.3kw
Antagligen med 2fas

Klarar amps halo 2fas? Min easee har 1 och 3fas men inte 2 så blir samma där med en q4 etron

Edit: nya e-expert ska klara 3fas 11kw

Kolla bilens inställningar för laddning med

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Finns tyvärr inga iställningar att göra för laddning. Finns bara schema och uppskjuten laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Fick en laddare installerade förra veckan. Det blev charge amps halo 11kW med lastbalansering.
När jag laddar bilen så går den bara upp till 5.3kW.
Inga hushållsapparater eller värmepump är igång när jag testar.
Bilen är en Peugeot e-expert och ska klara 11kW. Säkring i huset är 20A.
Borde jag inte kunna kräma ut mer ur laddaren? Elektrikern säger att allt är korrekt.

För att utesluta att det är bilen så testa en 11/22kW stolpe ute på stan, ger den samma är det något i bilen, ger den 11kW är det något i boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Fick en laddare installerade förra veckan. Det blev charge amps halo 11kW med lastbalansering.
När jag laddar bilen så går den bara upp till 5.3kW.
Inga hushållsapparater eller värmepump är igång när jag testar.
Bilen är en Peugeot e-expert och ska klara 11kW. Säkring i huset är 20A.
Borde jag inte kunna kräma ut mer ur laddaren? Elektrikern säger att allt är korrekt.

Börja med att kolla om effektvakten är online. Är den offline så stryper boxen till ca 6 kW.

Logga in på https://my.charge.space/ och gå till "Statistik". En bit ner på sidan ska du ha effektvakten listad med "Active" (true/false) och "Status" (online/offline).

Du kan också få trendkurvor för effekt längst ned på den sidan, be att din installatör aktiverar det. Vet de inte hur man gör, be charge Amps support om instruktioner som du skickar vidare till installatören.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Börja med att kolla om effektvakten är online. Är den offline så stryper boxen till ca 6 kW.

Logga in på https://my.charge.space/ och gå till "Statistik". En bit ner på sidan ska du ha effektvakten listad med "Active" (true/false) och "Status" (online/offline).

Du kan också få trendkurvor för effekt längst ned på den sidan, be att din installatör aktiverar det. Vet de inte hur man gör, be charge Amps support om instruktioner som du skickar vidare till installatören.

Allt är tomt på den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

<Uppladdad bildlänk>

Allt är tomt på den sidan.

Så här ser det ut för mig. Märkte att den var offline och startade om nyss, därav avsaknad av historik längst ned.

Maila till Charge Amps support och be dem hjälpa dig att få in trendkurvor för strömmen, så slipper du ringa installatören för att ta reda på en sån här enkel sak.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Så här ser det ut för mig. Märkte att den var offline och startade om nyss, därav avsaknad av historik längst ned.

Maila till Charge Amps support och be dem hjälpa dig att få in trendkurvor för strömmen, så slipper du ringa installatören för att ta reda på en sån här enkel sak.

<Uppladdad bildlänk>

Du hade rätt. Tillverkar sa direkt att strömmätaren är offline. Skickade instruktioner till elektrikern. Borde inte sånt här kollas vid driftsättning ?

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/overkansliga-bilar-utgor-en-sakerhetsr...

Hoppas verkligen att det hittas en bra balans här 🙏 Om Euro NCAP skulle dra av stjärnor för invasiva säkerhetssystem lär det ske förändring snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://alltomelbil.se/overkansliga-bilar-utgor-en-sakerhetsr...

Hoppas verkligen att det hittas en bra balans här 🙏 Om Euro NCAP skulle dra av stjärnor för invasiva säkerhetssystem lär det ske förändring snabbt.

Detta hade varit det första jag hade stängt av med någon form av jailbreak. Om det hade varit möjligt. Låter helt sjukt att bilen ska pipa för att jag kör fortfare än hastighetsgränsen. Tänk om bilen inte kan registera korrekt hastighetsgräns då? Ska den då pipa för att jag kör lagligt. Nä lägg ner detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Boka en bil för att köra 4 km.... Cykel låter som ett bra alternativ.

Givetvis, men det funkar säkert för hemtjänsten men inte för IT som mer ofta än inte måste transportera utrustning.
Jobbar själv med nät och släpa på en 30000-kronors switch på 5kg under armen i regn är ingen höjdare

Har funkat bra med våra toyotor senaste 5 åren. Det dock skandal kommunen inte bara kan köpa lös dom och köra dom 5 år till.

Men bra ekonomiska beslut och miljötänk är inte lika viktigt som greenwashing.

Permalänk

Följer denna tråd sedan en längre tid, många med elbils-kunskap här. Vad skulle ni satsa på i elbilsväg om ni hade 200-300000 i budget? Köp, ej leasing. Börjar ju finnas lite begagnat för de pengarna. Typ Nissan Leaf 2021-22, Kia Niro lite äldre med fler mil. Såg att man får en helt ny MG4 standard för 329000 om man sträcker budgeten lite. Vad skulle ni säga är ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Vart rankar ni Tesla när det kommer till kvalitet? (genomsnittligt dvs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Givetvis, men det funkar säkert för hemtjänsten men inte för IT som mer ofta än inte måste transportera utrustning.
Jobbar själv med nät och släpa på en 30000-kronors switch på 5kg under armen i regn är ingen höjdare

Har funkat bra med våra toyotor senaste 5 åren. Det dock skandal kommunen inte bara kan köpa lös dom och köra dom 5 år till.

Men bra ekonomiska beslut och miljötänk är inte lika viktigt som greenwashing.

Nu blir det här väldigt offtopic. Men att äga och att leasa är väldigt olika saker bokföringsmässigt vilket påverkar såna beslut väldigt mycket i offentlig sektor pga redovisningsregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vart rankar ni Tesla när det kommer till kvalitet? (genomsnittligt dvs)

Beror på vad man menar med kvalitet och vilken modell vi pratar om. Är det hur de håller? Hur de slits? Upplevd kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror på vad man menar med kvalitet och vilken modell vi pratar om. Är det hur de håller? Hur de slits? Upplevd kvalitet?

Hmm, man kanske ska ta modellerna från dom senaste 5 åren för att vara rättvis? Dom förbättras väl hela tiden antar jag.

Min kompis tjötade med mig om elbilar och till min förvåning sa han att Tesla har förhållandevis låg kvalitet jämfört med många andra elbilstillverkare. Man tycker ju att dom borde vara toppen på snoppen med tanke på att dom sysslat med elbilar så länge.

Men det är såklart jättediffust och svårt att analysera, jag är mest nyfiken på en mer casual take på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Detta hade varit det första jag hade stängt av med någon form av jailbreak. Om det hade varit möjligt. Låter helt sjukt att bilen ska pipa för att jag kör fortfare än hastighetsgränsen. Tänk om bilen inte kan registera korrekt hastighetsgräns då? Ska den då pipa för att jag kör lagligt. Nä lägg ner detta.

Bilarna vi kör i jobbet pratar med oss och säger åt oss vilken hastighet det är på vägen om vi kör för fort. Tyvärr uppdateras inte hårdvaran som kontrollerar och vet inte att hastighetsgränsen är ändrad på flertalet vägar vi kör på.. väldigt irriterande när man kör med farthållare i 70 och den gnäller om att det är 50 om och om igen. Den registrerar ofta korsande tunnlar och broar också... Usch Usch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Hmm, man kanske ska ta modellerna från dom senaste 5 åren för att vara rättvis? Dom förbättras väl hela tiden antar jag.

Min kompis tjötade med mig om elbilar och till min förvåning sa han att Tesla har förhållandevis låg kvalitet jämfört med många andra elbilstillverkare. Man tycker ju att dom borde vara toppen på snoppen med tanke på att dom sysslat med elbilar så länge.

Men det är såklart jättediffust och svårt att analysera, jag är mest nyfiken på en mer casual take på det hela.

https://youtu.be/m1kHsd3Ocxc?si=S2tzIzi1BtK0rULH

Här kan man se hur Tesla bygger sina bilar jämfört med näst bästa byggaren, tillsammans med de som kan berätta om skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

https://youtu.be/m1kHsd3Ocxc?si=S2tzIzi1BtK0rULH

Här kan man se hur Tesla bygger sina bilar jämfört med näst bästa byggaren, tillsammans med de som kan berätta om skillnaderna.

Är Ford näst bästa byggaren av elbilar?? Enligt vem?
Vem är bäst? Inte Tesla väl? För att de bygger bilar med mycket mjukvara som fungerar bra (mjukvaran ihop med hårdvaran) innebär inte att de bygger de bästa elbilarna.
En bil är ju så mycket mer än mjukvara, det är hårdvaran också, själva bilen, och där tycker inte jag Tesla lyckats så bra, det finns bra mycket bättre bilar (med kanske lite sämre mjukvara).

Och efter att väldigt kort ha ägt en Ford (ej elbil), så kommer jag aldrig mer köpa/leasa en Ford igen, sämsta bilen någonsin.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hmm, man kanske ska ta modellerna från dom senaste 5 åren för att vara rättvis? Dom förbättras väl hela tiden antar jag.

Min kompis tjötade med mig om elbilar och till min förvåning sa han att Tesla har förhållandevis låg kvalitet jämfört med många andra elbilstillverkare. Man tycker ju att dom borde vara toppen på snoppen med tanke på att dom sysslat med elbilar så länge.

Men det är såklart jättediffust och svårt att analysera, jag är mest nyfiken på en mer casual take på det hela.

Som sagt beror det på vad man menar med kvalitet. Drivlina, värmepump/AC, batteri och lite sånt håller väl inte alls låg kvalitet så vitt jag vet. Pratar man upplevd kvalitet med materialkänsla och så, så är de väl inte toppklass men inte så usla som många vill påstå, utan har väl ryckt upp sig (använder ordet "väl" rätt frekvent då jag bara har suttit i 2 teslor och därför inte är en expert).

Tror själv att kruxet är att under elbils-boomen så kostade en Tesla (precis som alla andra elbilar) som en rätt dyr bensindriven bil. Det gjorde att folk jämförde med en så dyr bil, och ansåg att Tesla var någon slags lyxbil. Alltså, 700k för en bil = bilen måste vara en lyxbil/premium-bil, och då är knappast Tesla nåt att hänga i julgranen när det gäller upplevd kvalitet.

Om man istället tänker sig att Tesla är prissatt ungefär som en Kia eller Hyundai så får man en lite bättre referens för premium-känslan, och då anar jag att Tesla ändå ligger på en rimlig nivå.

Att dom pysslat med elbilar rätt länge syns med tanke på hur långt fram dom ligger med de elbils-specifika grejorna, men dom är knappt blöta bakom öronen jämfört med t.ex tyskarna när det gäller att bygga bilar, så man får väl tänka på vad man jämför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Är Ford näst bästa byggaren av elbilar?? Enligt vem?
Vem är bäst? Inte Tesla väl? För att de bygger bilar med mycket mjukvara som fungerar bra (mjukvaran ihop med hårdvaran) innebär inte att de bygger de bästa elbilarna.
En bil är ju så mycket mer än mjukvara, det är hårdvaran också, själva bilen, och där tycker inte jag Tesla lyckats så bra, det finns bra mycket bättre bilar (med kanske lite sämre mjukvara).

Och efter att väldigt kort ha ägt en Ford (ej elbil), så kommer jag aldrig mer köpa/leasa en Ford igen, sämsta bilen någonsin.

Om du kollar på filmen ser du vad de värderar. Och ja, Tesla är helt överlägset på att bygga elbilar effektivt, dvs med extremt få komponenter. Skärper inte konkurrenterna sig, vilket kräver helt andra incitamentsstrukturer än för att bygga ICE bilar, så kommer Tesla att äta upp deras marknadsandelar då kan sälja bilarna mycket billigare och göra vinst samtidigt.

Dessutom ger extremt få komponenter en mer problemfri bil, givet att västerländska bilar håller ungefär samma detaljkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Om du kollar på filmen ser du vad de värderar. Och ja, Tesla är helt överlägset på att bygga elbilar effektivt, dvs med extremt få komponenter. Skärper inte konkurrenterna sig, vilket kräver helt andra incitamentsstrukturer än för att bygga ICE bilar, så kommer Tesla att äta upp deras marknadsandelar då kan sälja bilarna mycket billigare och göra vinst samtidigt.

Dessutom ger extremt få komponenter en mer problemfri bil, givet att västerländska bilar håller ungefär samma detaljkvalitet.

Volvo jobbar på att kunna bygga bilar effektivt med färre komponenter genom Mega-press tekniken som Tesla använder. Lite efter men bättre sent än aldrig... https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2023...
Toyota också enligt artikeln.

Däremot om man ska minska antalet komponenter genom att ta bort blinkersspak mm är väl tveksamt. Det får vi se i framtiden. Fick precis en minnesbild av att Volvo har presenterat någon modell eventuellt utan skärm framför/bakom? ratten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Om du kollar på filmen ser du vad de värderar. Och ja, Tesla är helt överlägset på att bygga elbilar effektivt, dvs med extremt få komponenter. Skärper inte konkurrenterna sig, vilket kräver helt andra incitamentsstrukturer än för att bygga ICE bilar, så kommer Tesla att äta upp deras marknadsandelar då kan sälja bilarna mycket billigare och göra vinst samtidigt.

Dessutom ger extremt få komponenter en mer problemfri bil, givet att västerländska bilar håller ungefär samma detaljkvalitet.

Men nu var det väl kvalitet som diskuterades och inte effektivitet, sakerna går ju inte hand i hand.
Sen kan man väl inte påstå att Tesla är kända för kvalitet, dom blir ju bättre och bättre (som tur är) men skeva paneler och dålig ljudisolering är väl inte direkt det man förväntar sig av en kvalitetsbil.

Dom sakerna dom har kvalitet på är ju drivlina och mjukvara, men inte övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Volvo jobbar på att kunna bygga bilar effektivt med färre komponenter genom Mega-press tekniken som Tesla använder. Lite efter men bättre sent än aldrig... https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2023...
Toyota också enligt artikeln.

Däremot om man ska minska antalet komponenter genom att ta bort blinkersspak mm är väl tveksamt. Det får vi se i framtiden. Fick precis en minnesbild av att Volvo har presenterat någon modell eventuellt utan skärm framför/bakom? ratten...

Ja, nya EX30 kommer utan förardisplay precis som Tesla Model Y/3!

Åker en Model Y just nu och tycker kvalitén är helt okej. Dom har steppat upp rejält och en Model Y 2021 vs en Model Y 2023 tycker jag det är markant skillnad på. Tyvärr är ju autopiloten sämre nu för tiden. Dom börjar kanske bli en vanlig tillverkare, ok på att bygga men tappar på mjukvaran

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har någon konkret info om hur V2H fungerar? Alltså att driva huset med elbilen?
Jag letar konkret teknisk info om hur kopplingen görs och hur det fungerar, verkar inte helt enkelt att hitta.

Är det så "enkelt" som att man stänger av huvudbrytaren ut på nätet, och sen aktiverar någon funktion i sin V2H-kompatibla laddbox, och så börjar bilen mata ut elen baklänges?

Lite sen på bollen men här är min åsikt gällande V2X.
Tekniken är inga konstigheter och många biltillverkare och laddboxtillverkare skryter om funktionen.
Men där är två riktigt stora utmaningar att knäcka innan vi kommer se något av detta koncept.

1. Batterierna måste få en mycket bättre livslängd innan biltillverkarna kommer tillåta detta på grund av garantibekymmer.
Ju fler laddcykler, desto mer degraderas batteriet. Tesla exempelvis har idag en garanti som gäller i 8 år / 160 000km med den magiska gränsen 70% kapacitet kvar. Om man plötsligt börjar använda elbilsbatteriet exempelvis för att köpa el billigt och sälja dyrt börjar det snabbt bli problem. Ponera att man tömmer hela batteriet under dagen och laddar upp det under natten - ett helt möjligt scenario. Då motsvarar det med en Tesla Model 3 som att man skulle köra runt 230 000km bara på ett år. Vi ser med denna kalkyl snabbt att tillverkarna kommer vägra eventuella garantier.

2. Precis som med "Ö-drift" när man har solceller och batterier drar detta med sig andra installationstekniska detaljer som måste vara på plats för att en sådan funktion får aktiveras och det handlar om främst om säkerhet. Om nätägaren stänger av elnätet i ens område måste man garantera att det inte kan genereras spänning i andra änden av kabeln från sitt hus. Därför finns det speciell utrustning som måste installeras som frånkopplar huset från elnätet rent fysiskt vid spänningsförlust på elnätet.
Detta drar då med sig att hela huset nu plötsligt drivs av enbart elbilsbatteriet och då har vi nästa utmaning med hur mycket effekt bilarna kan pumpa ut. Många har 3-fas, 16A avsäkring på sina billaddare vilket innebär 11kW (om bilen ens kommer kunna leverera detta). Det är rätt lätt att komma upp i mer än 11kW stundvis i en villa t.ex. när spisen, ugnen, kaffekokaren och värmepumpen drar igång. Det går självklart att lösa med diverse effektvakter som kopplar från stora laster med hjälp av kontaktorer och annat - men plötsligt kommer ens villa likna mer en industriell anläggning än ett hus i elteknisk bemärkelse.

Det finns säkert ännu fler faktorer som gör att V2X lär dröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Lite sen på bollen men här är min åsikt gällande V2X.
Tekniken är inga konstigheter och många biltillverkare och laddboxtillverkare skryter om funktionen.
Men där är två riktigt stora utmaningar att knäcka innan vi kommer se något av detta koncept.

1. Batterierna måste få en mycket bättre livslängd innan biltillverkarna kommer tillåta detta på grund av garantibekymmer.
Ju fler laddcykler, desto mer degraderas batteriet. Tesla exempelvis har idag en garanti som gäller i 8 år / 160 000km med den magiska gränsen 70% kapacitet kvar. Om man plötsligt börjar använda elbilsbatteriet exempelvis för att köpa el billigt och sälja dyrt börjar det snabbt bli problem. Ponera att man tömmer hela batteriet under dagen och laddar upp det under natten - ett helt möjligt scenario. Då motsvarar det med en Tesla Model 3 som att man skulle köra runt 230 000km bara på ett år. Vi ser med denna kalkyl snabbt att tillverkarna kommer vägra eventuella garantier.

2. Precis som med "Ö-drift" när man har solceller och batterier drar detta med sig andra installationstekniska detaljer som måste vara på plats för att en sådan funktion får aktiveras och det handlar om främst om säkerhet. Om nätägaren stänger av elnätet i ens område måste man garantera att det inte kan genereras spänning i andra änden av kabeln från sitt hus. Därför finns det speciell utrustning som måste installeras som frånkopplar huset från elnätet rent fysiskt vid spänningsförlust på elnätet.
Detta drar då med sig att hela huset nu plötsligt drivs av enbart elbilsbatteriet och då har vi nästa utmaning med hur mycket effekt bilarna kan pumpa ut. Många har 3-fas, 16A avsäkring på sina billaddare vilket innebär 11kW (om bilen ens kommer kunna leverera detta). Det är rätt lätt att komma upp i mer än 11kW stundvis i en villa t.ex. när spisen, ugnen, kaffekokaren och värmepumpen drar igång. Det går självklart att lösa med diverse effektvakter som kopplar från stora laster med hjälp av kontaktorer och annat - men plötsligt kommer ens villa likna mer en industriell anläggning än ett hus i elteknisk bemärkelse.

Det finns säkert ännu fler faktorer som gör att V2X lär dröja.

Håller med om del 1 (fast där är nog problemet att man inte riktigt vet hur länge dagens batterier kommer att leva och därför begränsar effektuttag via V2X).
Del 2 däremot så är det ju ingen begränsning på 11 kW då de flesta (än så länge mestadels tänkta lösningar) bygger på att man tar ut likström ur bilen via DC-kontakten och sen har växelriktaren i huset. Då är man inte begränsad av 11 kW utan där kan man köra betydligt högre effekt.

Jag skulle nog idag inte köpa en bil baserat på eventuell kommande V2X-lösning utan den tekniken behöver mogna lite.
Däremot tror jag att det i framtiden kan bli en lösning för att balansera effekttoppar i nätet men det bygger ju då på att det går att styra laddning/urladdning centralt. Min känsla är att det är många år framåt i tiden om det någonsin blir verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Lite sen på bollen men här är min åsikt gällande V2X.
Tekniken är inga konstigheter och många biltillverkare och laddboxtillverkare skryter om funktionen.
Men där är två riktigt stora utmaningar att knäcka innan vi kommer se något av detta koncept.

1. Batterierna måste få en mycket bättre livslängd innan biltillverkarna kommer tillåta detta på grund av garantibekymmer.
Ju fler laddcykler, desto mer degraderas batteriet. Tesla exempelvis har idag en garanti som gäller i 8 år / 160 000km med den magiska gränsen 70% kapacitet kvar. Om man plötsligt börjar använda elbilsbatteriet exempelvis för att köpa el billigt och sälja dyrt börjar det snabbt bli problem. Ponera att man tömmer hela batteriet under dagen och laddar upp det under natten - ett helt möjligt scenario. Då motsvarar det med en Tesla Model 3 som att man skulle köra runt 230 000km bara på ett år. Vi ser med denna kalkyl snabbt att tillverkarna kommer vägra eventuella garantier.

2. Precis som med "Ö-drift" när man har solceller och batterier drar detta med sig andra installationstekniska detaljer som måste vara på plats för att en sådan funktion får aktiveras och det handlar om främst om säkerhet. Om nätägaren stänger av elnätet i ens område måste man garantera att det inte kan genereras spänning i andra änden av kabeln från sitt hus. Därför finns det speciell utrustning som måste installeras som frånkopplar huset från elnätet rent fysiskt vid spänningsförlust på elnätet.
Detta drar då med sig att hela huset nu plötsligt drivs av enbart elbilsbatteriet och då har vi nästa utmaning med hur mycket effekt bilarna kan pumpa ut. Många har 3-fas, 16A avsäkring på sina billaddare vilket innebär 11kW (om bilen ens kommer kunna leverera detta). Det är rätt lätt att komma upp i mer än 11kW stundvis i en villa t.ex. när spisen, ugnen, kaffekokaren och värmepumpen drar igång. Det går självklart att lösa med diverse effektvakter som kopplar från stora laster med hjälp av kontaktorer och annat - men plötsligt kommer ens villa likna mer en industriell anläggning än ett hus i elteknisk bemärkelse.

Det finns säkert ännu fler faktorer som gör att V2X lär dröja.

Mjo, i mitt fall vill jag ju dock "bara" ha det som reservkravft så punkt (1) ser jag ingen risk i.
Första delen av (2) bör ju gå att lösa med en "reservkraftsomkopplare".

Det där med effekten är givetvis mer struligt, men återigen i mitt scenario som reservkraft så får man ju helt enkelt acceptera att man inte kan smeta på alla maskiner samtidigt när man går på reservkraft.
Dock så bör ju bilen/batteriet orka leverera iaf 3x16A annars kommer det bli knivigt.

Typiskt, jag som tänkte att jag hade en bra plan för reservkraft. Kanske får bli att titta på ett dieaselaggregat ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mjo, i mitt fall vill jag ju dock "bara" ha det som reservkravft så punkt (1) ser jag ingen risk i.
Första delen av (2) bör ju gå att lösa med en "reservkraftsomkopplare".

Det där med effekten är givetvis mer struligt, men återigen i mitt scenario som reservkraft så får man ju helt enkelt acceptera att man inte kan smeta på alla maskiner samtidigt när man går på reservkraft.
Dock så bör ju bilen/batteriet orka leverera iaf 3x16A annars kommer det bli knivigt.

Typiskt, jag som tänkte att jag hade en bra plan för reservkraft. Kanske får bli att titta på ett dieaselaggregat ändå

Om en elbil har 120 hk så är det 90 kw det är konservativt räknat då många elbilar har betydligt högre effekter och det är inte batteriet som begränsar. Det kommer inte vara några problem att få ut högre effekter om tillverkarna bara tillåter / konstruerar för det och "laddboxen" kan ta emot det. Med den effekten behöver du inte tänka på effektuttag annat än för att förlänga hur länge batteriet ska räcka.