Permalänk

Ny skärm för gaming

Jag går i tankarna på att skaffa mig en ny skärm till burken, burken avvänds till 90% för gaming, främst fps.
Jag har kollat mycket på 34" 21:9 res jag jag tror att detta kommer passa mig bra.
Sen så är ju frångan, QD OLED eller annan typ av panel?

Har atm en Odyssey g5 144hz 32" som drivs av en radeon 6950 xt

Eller borde man helt enkelt vänta för att se vad nästa pr har att erbjuda?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

"Gaming" kan betyda väldigt olika saker för olika personer.

Ifall det är rappa shooters och rendering med rendering på flera hundra FPS finns det skärmar som fyller den rollen bättre än andra. Då är inte UW-skärmar det lämpligaste utan ofta det mindre lämpliga.

Ifall du med "gaming" menar grandiösa soloäventyr med fokus på grafikkvalitet är kombinationen av OLED och 4K-upplösningen i andra änden av utbudet. Då behöver du betala rätt mycket mer.

Den skärm du redan har är ganska mycket vaniljskärmen som är någonstans mittemellan ovanstående och detta till relativt lågt pris. Därav att 1440p/144-skärmar är så populära. Villa, Volvo, Vovve och 1440p-gamingskärm.

Tänk också på att 34-tum UW är en skärm som är lägre och bredare än vad du har. Till ytan är 34 tum 21:9 faktiskt lite mindre (8 procent) än den 32 tum 16:9 du använder idag. Det vill säga att du får en tätare pixelstruktur som breder ut sig på bredden av synfältet medan den minskar på höjden. Ifall detta är precis vad du efterfrågar kanske det är rätt väg för vad just du menar med gaming.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"Gaming" kan betyda väldigt olika saker för olika personer.

Ifall det är rappa shooters och rendering med rendering på flera hundra FPS finns det skärmar som fyller den rollen bättre än andra. Då är inte UW-skärmar det lämpligaste utan ofta det mindre lämpliga.

Ifall du med "gaming" menar grandiösa soloäventyr med fokus på grafikkvalitet är kombinationen av OLED och 4K-upplösningen i andra änden av utbudet. Då behöver du betala rätt mycket mer.

Den skärm du redan har är ganska mycket vaniljskärmen som är någonstans mittemellan ovanstående och detta till relativt lågt pris. Därav att 1440p/144-skärmar är så populära. Villa, Volvo, Vovve och 1440p-gamingskärm.

Tänk också på att 34-tum UW är en skärm som är lägre och bredare än vad du har. Till ytan är 34 tum 21:9 faktiskt lite mindre (8 procent) än den 32 tum 16:9 du använder idag. Det vill säga att du får en tätare pixelstruktur som breder ut sig på bredden av synfältet medan den minskar på höjden. Ifall detta är precis vad du efterfrågar kanske det är rätt väg för vad just du menar med gaming.

Jag spelar mer eller mindre enbart fps lir och byggarspel som city skylines

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KimKrigsdans:

Jag spelar mer eller mindre enbart fps lir och byggarspel som city skylines

34 ultra wide 1440p är samma sak som 27 tum 16:9 1440p med fler pixlar på bredden. Mindre fysisk bildyta än 32 tum 16:9. Orsaken jag nämner det är att det är en hel del i forumet som försökt och inte riktigt sett detta som en förbättring mot vad de hade.

Du har egentligen få anledningar till att byta skärm, annat än du tydligt vill förändra något. Då bör man fundera över vad som saknas med den befintliga skärmen? Ifall du saknar ett kontrastförhållande där bilden tecknas mot en distinkt svärta är OLED en svårslagen förbättring även om det leder till ett utbud som ännu är väldigt begränsat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

34 ultra wide 1440p är samma sak som 27 tum 16:9 1440p med fler pixlar på bredden. Mindre fysisk bildyta än 32 tum 16:9. Orsaken jag nämner det är att det är en hel del i forumet som försökt och inte riktigt sett detta som en förbättring mot vad de hade.

Du har egentligen få anledningar till att byta skärm, annat än du tydligt vill förändra något. Då bör man fundera över vad som saknas med den befintliga skärmen? Ifall du saknar ett kontrastförhållande där bilden tecknas mot en distinkt svärta är OLED en svårslagen förbättring även om det leder till ett utbud som ännu är väldigt begränsat.

Bra info här!
Jo jag hade velat ha en något större bild men då verkar inte 21:9 34" vara en höjdare.
Panelen på min nuvarande är VA och jag tillar helt enkelt inte bilden som den tekniken ger mig. 144hz är inte hellre tillräckligt som jag har idag.
Jag är en sucker för välvda skärmar så jag har det idag
Samtidigt så är planen att uppgradera gpu till en 7900 xtx eller bättre om AMD släpper något senare i år eller q1 2024, då min nuvarande gpu är bottleneck på min 7800 x3d cpu.

Så egentligen i korthet aå söker jag en ny grym skärm, för en ny grym gpu som är kung för min typ av spelande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

34 ultra wide 1440p är samma sak som 27 tum 16:9 1440p med fler pixlar på bredden. Mindre fysisk bildyta än 32 tum 16:9. Orsaken jag nämner det är att det är en hel del i forumet som försökt och inte riktigt sett detta som en förbättring mot vad de hade.

Du har egentligen få anledningar till att byta skärm, annat än du tydligt vill förändra något. Då bör man fundera över vad som saknas med den befintliga skärmen? Ifall du saknar ett kontrastförhållande där bilden tecknas mot en distinkt svärta är OLED en svårslagen förbättring även om det leder till ett utbud som ännu är väldigt begränsat.

Ibland är inte goda råd dyra. Känner igen mig mycket i att villhöver känslan tar över ibland (påstår inte att det nödvändigtvis är så just i det här fallet) men utifrån första inlägget så kan man ju ana att det handlar lite om att "jag vill ha mer av något men vet inte vad" och inget fel med det i sig.

Bara för att fylla på med något matnyttigt (inte vetenskapligt) så skaffade jag en platt (ej böjd) UW 34" 165hz IPS skärm för något år sedan. Mina behov var en till lite mer stilren kontorsskärm men som skulle funka till spel också. Jag spelar inte mycket men när jag gjort det tycker jag att formatet är lite jobbigt för fps, avstånd till skärmen spelar kanske roll, jag har ett 80cm djupt skrivbord. Men synfältet tycker jag blir för brett, skulle mycket hellre ha en blixtsnabb 27" 16:9 OLED till FPS. För WoW har den varit bra och till excel superb

Permalänk
Bildexpert 📺

21:9 34-tum är bokstavligen en downer (om vi räknar höjd) med ≈7 cm lägre höjd på bilden.

Om du vill ha mer och upplever VA-panelen som ett problem med eftersläp (åsikterna går isär om Samsungs VA-paneler) är det IPS som utgör en förbättring där OLED löser problemet i panelen. 240 Hz hjälper också. Där finns i OLED-väg endast en handfull skärmar, 27 tum 16:9, 34-tum UW eller 45 tum UW.

Finns också ett gäng skärmar med 240 Hz, 32-tum 16:9 med IPS-paneler.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

Bara för att fylla på med något matnyttigt (inte vetenskapligt) så skaffade jag en platt (ej böjd) UW 34" 165hz IPS skärm för något år sedan. Mina behov var en till lite mer stilren kontorsskärm men som skulle funka till spel också. Jag spelar inte mycket men när jag gjort det tycker jag att formatet är lite jobbigt för fps, avstånd till skärmen spelar kanske roll, jag har ett 80cm djupt skrivbord. Men synfältet tycker jag blir för brett, skulle mycket hellre ha en blixtsnabb 27" 16:9 OLED till FPS. För WoW har den varit bra och till excel superb

Du kan fortfarande köra spelen som 2560x1440 med svarta kanter på sidorna på 34-tummaren och därmed få exakt en 27-tumsskärm. Äta kakan och behålla den.

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Ibland är inte goda råd dyra. Känner igen mig mycket i att villhöver känslan tar över ibland (påstår inte att det nödvändigtvis är så just i det här fallet) men utifrån första inlägget så kan man ju ana att det handlar lite om att "jag vill ha mer av något men vet inte vad" och inget fel med det i sig.

Bara för att fylla på med något matnyttigt (inte vetenskapligt) så skaffade jag en platt (ej böjd) UW 34" 165hz IPS skärm för något år sedan. Mina behov var en till lite mer stilren kontorsskärm men som skulle funka till spel också. Jag spelar inte mycket men när jag gjort det tycker jag att formatet är lite jobbigt för fps, avstånd till skärmen spelar kanske roll, jag har ett 80cm djupt skrivbord. Men synfältet tycker jag blir för brett, skulle mycket hellre ha en blixtsnabb 27" 16:9 OLED till FPS. För WoW har den varit bra och till excel superb

Okej.
Jag det finns absolut en "villhöver" del till detta.
Samtidigt så vill jag ändå ha en ny skärm när jag byter gpu, vill flyrra min bottelneck vidare utan eliminera den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du kan fortfarande köra spelen som 2560x1440 med svarta kanter på sidorna på 34-tummaren och därmed få exakt en 27-tumsskärm. Äta kakan och behålla den.

Sant. Men om när jag nyter gpu så måste jag ändå byta till någon snnan skärm så att jsg inte bara flyttar bottlenecken utan eliminerar den 🙂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan fortfarande köra spelen som 2560x1440 med svarta kanter på sidorna på 34-tummaren och därmed få exakt en 27-tumsskärm. Äta kakan och behålla den.

Så är det så klart. Tror jag gjorde så i cs till och med. Men min andemening var att om jag personligen skulle köpa en skärm exklusiv för fps spel där prestanda är det viktigaste skulle jag inte välja över 27" och 1440p i upplösning och skramlat tills jag fick råd med en oled. För äventyrsspel tror jag storleken har större betydelse. Då skulle jag nog gå på 38" eller över, kanske en OLED tv i 42" om det finns eller också en 49" super ultra wide eller vad dom heter. Andra egenskaper än bara "snabbhet" hade varit viktigt också.

Jag minns när jag bytte från en billig 24" 1080 skärm med tn panel till 27" 1440 och 144hz IPS panel på rean för 7-8 år sedan. Vilket lyft det var. WoW blev ett helt nytt spel. Då insåg jag vilken viktig komponent skärmen är för upplevelsen 🙂