Nu är det officiellt: Inga fler gratisuppgraderingar till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Nu är det officiellt: Inga fler gratisuppgraderingar till Windows 10

Microsoft har täppt de sista kryphålen som gjorde det möjligt att uppgradera från Windows 7 eller 8 till Windows 10 och 11 utan att köpa en ny licens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm, ja, det här har ju funkat på övertid helt klart, och med Microsofts goda minne. Men vi som gått från Windows 7 till Windows 10 på detta sätt, är nyckeln då att betrakta som "Windows 10"-nyckel som går att uppgradera till Win 11 även framledes? Eller ska man på dessa burkar hasta med att uppgradera till 11 om det nu fortfarande kan tyckas gå?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, ja, det här har ju funkat på övertid helt klart, och med Microsofts goda minne. Men vi som gått från Windows 7 till Windows 10 på detta sätt, är nyckeln då att betrakta som "Windows 10"-nyckel som går att uppgradera till Win 11 även framledes? Eller ska man på dessa burkar hasta med att uppgradera till 11 om det nu fortfarande kan tyckas gå?

Har du väl uppgraderat till Windows 10 med en Windows 7 nyckel så har du fått en digital licens och således en "ny" nyckel och påverkas inte om du uppgraderar från Windows 10 till 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till Linux istället. Kommer alltid vara en gratisuppdatering.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur Windows inte kan vara gratis för alla alltid.

De säljer ju reklamplatser och annat i systemet samt säljaren användaren till annonsörerna. Dessutom är det plattformen för att konsumera deras tjänster som de faktiskt tjänar pengar på.

Måste ju kosta massa pengar att ha kundtjänst, aktiveringsservrar etc. idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Förstår inte hur Windows inte kan vara gratis för alla alltid.

De säljer ju reklamplatser och annat i systemet samt säljaren användaren till annonsörerna. Dessutom är det plattformen för att konsumera deras tjänster som de faktiskt tjänar pengar på.

Måste ju kosta massa pengar att ha kundtjänst, aktiveringsservrar etc. idag.

Gårt ju bra att köra Windows tills vidare utan att ange licensnyckeln, så på så vis är det gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förstår inte hur Windows inte kan vara gratis för alla alltid.

De säljer ju reklamplatser och annat i systemet samt säljaren användaren till annonsörerna. Dessutom är det plattformen för att konsumera deras tjänster som de faktiskt tjänar pengar på.

Måste ju kosta massa pengar att ha kundtjänst, aktiveringsservrar etc. idag.

Vilket stort IT-bolag har kundtjänst för privatpersoner? Tror inte aktiveringsservrar kostar mycket jämfört med utvecklingsarbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förstår inte hur Windows inte kan vara gratis för alla alltid.

De säljer ju reklamplatser och annat i systemet samt säljaren användaren till annonsörerna. Dessutom är det plattformen för att konsumera deras tjänster som de faktiskt tjänar pengar på.

Måste ju kosta massa pengar att ha kundtjänst, aktiveringsservrar etc. idag.

Ingen reklam i W11 för mig. Jag har dock stängt av följande inställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ingen reklam i W11 för mig. Jag har dock stängt av följande inställningar
<Uppladdad bildlänk>

Jag tror nog microsoft hittar sätt att tjäna pengar även på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vilket stort IT-bolag har kundtjänst för privatpersoner? Tror inte aktiveringsservrar kostar mycket jämfört med utvecklingsarbetet.

Men du tror Microsoft tjänar stora pengar på Retail av Windows? Alltså inte OEM-bundles utan de styckevisa kopiorna de säljer. Och ja, Microsoft har kundtjänst för privatpersoner.

Utvecklingsarbetet av Windows nuförtiden, vad är det som faktiskt utvecklas i Windows regi och inte som drivs framåt av andra projekt som Office eller molntjänsterna? Eller Bing eller annat.

Windows är plattformen för att konsumera Microsofts tjänster. Windows är inte tjänsten som driver Microsofts inkomster. Windows utveckling har ju stagnerat sedan länge imo. Och de har garanterat inte lagt tid på att enhetligt ui

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Gårt ju bra att köra Windows tills vidare utan att ange licensnyckeln, så på så vis är det gratis.

Än mer märkligt varför de då inte bara tar bort aktiveringen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Men du tror Microsoft tjänar stora pengar på Retail av Windows? Alltså inte OEM-bundles utan de styckevisa kopiorna de säljer. Och ja, Microsoft har kundtjänst för privatpersoner.

Utvecklingsarbetet av Windows nuförtiden, vad är det som faktiskt utvecklas i Windows regi och inte som drivs framåt av andra projekt som Office eller molntjänsterna? Eller Bing eller annat.

Windows är plattformen för att konsumera Microsofts tjänster. Windows är inte tjänsten som driver Microsofts inkomster. Windows utveckling har ju stagnerat sedan länge imo. Och de har garanterat inte lagt tid på att enhetligt ui

Ok, specifikt MS kanske har kundtjänst iom att de faktiskt säljer produkter, men jag tror ändå inte de pengarna är stora. Går förmodligen att läsa i årsredovisningen om man har lust. Jag vet inte hur mycket pengar Windows drar in från privatpersoner, men finns även ett värde i att hålla kvar folk i Windows så de är mer benägna att använda det på jobbet.

Permalänk
Medlem

Microsofts stora pengar ligger ju trots allt i företagen. De får ju definitivt hosta upp en rejält slant för Enterprise-utgåvan för varje maskin, samt säkerhetsavtal mm.

Vanliga hemanvändare blir ju då utmärkt att använda som försökskaniner för att testa nya features och funktioner på innan de rullar ut dem till företag, och det blir ju då vi som råkar illa ut när en uppdatering introducerar allvarliga buggar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 11 på min nya dator igår och testade en kod från min mammas jobbdator från 2010. Windows 7 Home Prem OA stod det på etiketten. Fungerade fint

Permalänk
Snusfri

När en licens kostar runt 100-200:- så är det ingen big deal imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När en licens kostar runt 100-200:- så är det ingen big deal imho.

Du glömde en nolla där va? Eller har du någon studentrabatt eller liknande?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Du glömde en nolla där va? Eller har du någon studentrabatt eller liknande?

nycklarna är version specifika inte lands eller språk specifika det är inga som helst problem att köpa billiga nycklar online och använda jag har gjort det i flera år. European "One Market" i sitt esse

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag uppgraderade till Linux istället. Kommer alltid vara en gratisuppdatering.

Där hade vi den obligatoriska Linux kommentaren också. Perfekt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Där hade vi den obligatoriska Linux kommentaren också. Perfekt

Ingen windowstråd är ju komplett utan minst en linux kommentar.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Snusfri
Skrivet av nikwid:

Du glömde en nolla där va? Eller har du någon studentrabatt eller liknande?

Finns flertalet sidor som säljer licenser för 100-200:-
Köpt flertalet gånger till olika datorer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns flertalet sidor som säljer licenser för 100-200:-
Köpt flertalet gånger till olika datorer.

Brukar också köra sådana sajter. Funkar fint och man får sin licenskod i princip direkt, per mail.

Permalänk

Knappast något som stör gemene man, köpte en nyckel förra helgen. Kostade hela 22kr. Passade även på att skaffa en officenyckel, den kostade hela 46kr.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Du kan köpa "giltiga" licenser för runt hundralapp nu för tiden.

Sist jag köpte w10 till en polare så testade vi ringa supporten och kolla om nyckeln var legitim och det var den. Vi gav 79kr

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Typ alla som vill uppgradera en dator till att köra windows 10 har redan gjort det. De andra som är kvar bör köpa ny hårdvara.

Jag gillar inte hur samhället håller på att utvecklas när det gäller licenser och liknande. Tillverkare utvecklar knappt deras produkter något, det stora de gör är att de höjer priserna och försämrar funktionalisten om man ej köper en ny extra licens för att få tillbaka de funktioner man tidigare hade. Så på sätt och viss skulle jag vilja jobba inom Linux, allt frid och fröjd till cloud kom och man nu har cloudleverantörer som beter sig likadant.

Som en högt uppsatt utvecklare skrev på ett forum för en välkänt program. Utvecklare gillade inte att folk kunde köpa deras produkt som visserligen är skitdyr och sedan använder den år efter år utan att betala något mer, han vill att folk ska varje år betala för att de använder mjukvaran. Och detta tankesätt är framtiden. När det gäller windows så är reklam och Appstore nog lösningen på hur microsoft ska få pengar av oss hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Du kan köpa "giltiga" licenser för runt hundralapp nu för tiden.

Sist jag köpte w10 till en polare så testade vi ringa supporten och kolla om nyckeln var legitim och det var den. Vi gav 79kr

Problemet är ju inte att nycklarna i sig är icke-legitima utan att de kan vara införskaffade på sådana sätt (som stulna kreditkort).
Vad MS säger vet jag inte, men det finns spelutvecklare som säger att de föredrar att folk piratkopierar deras spel över att köpa från G2A, som är "gråmarknad" på samma sätt som dessa nycklar.

Så länge som utvecklaren inte får några pengar ser jag ingen skillnad -- förutom att det är värre att ge pengar till kriminella.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Problemet är ju inte att nycklarna i sig är icke-legitima utan att de kan vara införskaffade på sådana sätt (som stulna kreditkort).
Vad MS säger vet jag inte, men det finns spelutvecklare som säger att de föredrar att folk piratkopierar deras spel över att köpa från G2A, som är "gråmarknad" på samma sätt som dessa nycklar.

Så länge som utvecklaren inte får några pengar ser jag ingen skillnad -- förutom att det är värre att ge pengar till kriminella.

Det där är inte alltid helt sant, finns en norsk sida som säljer legit keys. Man får komma ihåg att i fattiga länder så kostar windows knappt något, men dom nycklarna är helt legit att använda.

Känns sjukt att betala 1400 kr för win 11, när du kan få det för 159 kr. Oem borde typ 799 kr, då hade fler köpt. Men folk lägger hellre 1400 på hårdvara än windows.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det där är inte alltid helt sant, finns en norsk sida som säljer legit keys. Man får komma ihåg att i fattiga länder så kostar windows knappt något, men dom nycklarna är helt legit att använda.

Inte alltid nej, därför jag skrev att de "kan vara" införskaffade på så vis.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Man får komma ihåg att i fattiga länder så kostar windows knappt något, men dom nycklarna är helt legit att använda.

Källa på det? På Microsofts svenska sida så kostar Windows 11 Home 1399 kr, medan det på t.ex. den indiska sidan kostar motvarande ca 1360 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

”Till”
Mvh Ove Sundberg

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till