Snabbkoll: Använder du BankID:s digitala ID-kort?

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte tagit mig tid att fixa det.. känns inte så super viktigt att skaffa det

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Sadlade om till... Laglös? Icke-medborgare?

inte haft privat id/pass på snart 10 år och innan hade jag id-kort via förra anställningen.

Inte haft något behov av det iom att jag inte har något intresse av att lämna landet och så länge jag stannar i Sverige så har körkort funkat till allt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Allt som digitaliseras går under kontroll

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Plastbit är snabbare än att logga in, låsa upp logga in och vänta på internet.. liksom mindre stress.. mindre moment att tänka på.

I sista sekunden, öppna plånkan, BOOM! plastbiten! kla't! No fuzz no buzz! It just Works!

Vänta på internet? Kör du uppringt fortfarande?

Permalänk
Medlem

Det pluppa upp i telefon när jag skulle hämta paket här om dagen, men fatta inte vad det var först. 😅

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska med det till. Dricker inte alkohol så Systemet är inget användningsområde för mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetbland:

Vänta på internet? Kör du uppringt fortfarande?

Det slår inte plastbit, boom! Kla't!

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Nej, som andra så ser jag ingen som helst vits med det.

Smidigare att fiska fram körkortet ur byxfickan än att stå och fippla runt med telefonen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Nej, behöver id typ en gång vart femte år så ser ingen mening med det.

Permalänk
Medlem

Hur är det med säkerheten på dessa egentligen? Känner för övrigt att jag hellre har plastbiten än att vara beroende av både telefon och uppkoppling, även om dessa inte är ett problem i 99,99% av fallen.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk

Ser inget användningsområde för det. Är igen giltig id-handling där det saknas utrustning för att läsa av det, så vad ska men med det till när det är väldigt begränsat?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fattar inte var jag ska använda det (förrutom Systembolaget, som ni skrev om nyligen). Frågade på postens utlämningsställe om jag kunde använda det till att hämta ut rekommenderat brev, och det kunde jag inte. Var ska man använda det, om det inte gäller som vanligt leg?

Det har jag gjort.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fattar inte var jag ska använda det (förrutom Systembolaget, som ni skrev om nyligen). Frågade på postens utlämningsställe om jag kunde använda det till att hämta ut rekommenderat brev, och det kunde jag inte. Var ska man använda det, om det inte gäller som vanligt leg?

https://www.postnord.se/om-oss/nyheter-press-och-artiklar/202...

Det ska funka, men alla utlämningsställen kanske inte är med på bollen ännu. Just därför håller jag med dig i sak, det är ett lotteri om det funkar, och går ju därför inte att lita på.

Vad händer om systemet för verifiering ligger nere? Ett fysiskt ID är ett fysiskt ID, ett e-id är beroende av teknik för att fungera...

Dom skulle definitivt behöva lösa "offline"-verifiering.

Permalänk
Medlem

Har inte BankID.

Har Freja e-ID, som har haft en liknande funktion i flera år. Är aktiverat. Aldrig använt.
Jag använder e-legitimation bara för att logga in på 1177 och se vad mina läkare har missat att skriva i min journal.

Jag har både pass och nationellt ID-kort. Tappar jag ett är det inte hela världen (om jag inte är ute i världen dvs.).
Kommer aldrig att skaffa BankID, så länge som det inte är under statlig kontroll, så länge som bedragna inte får den ersättning som de har rätt till, så länge som säkerheten är lägre än vad andra länders e-legitimation eller statlig e-legitimation skulle ha, och så länge som det är olika villkor för olika e-legitimation.
Situationen med BankID är inte bra, och jag vill inte stödja det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mitt nationella ID-kort har svartvitt foto och detta gäller även för inläsningen till det digitala i Bank ID-appen.

Då är "mysteriet" löst. Aktiverar man bank-id med sitt pass så får man färgfoto. Aktiverar man med nationellt id-kort så blir det svartvitt

Permalänk
Medlem

Tycker bättre om mitt körkort där jag kunde photoshoppa bilden själv

Permalänk
Medlem

Nej, ser ingen nytta med det. Inte intresserad av att lägga alla ägg i samma korg.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Använt det en gång vid ett besök på vårdcentralen när jag glömt leg, men där hade det nog gått bra helt utan leg så kanske inte det bästa exemplet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Hur kan det bara vara 5 års giltighetstid på Nationellt ID och Pass? Ett helsike att hålla på att förnya eländet hela tiden.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Skaffade dagen efter det kom. Använt på bl.a apoteket.
Väldigt skönt för ID-kortet var enda hindret för att skaffa ett mobilskal utan kortplats.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Hur kan det bara vara 5 års giltighetstid på Nationellt ID och Pass? Ett helsike att hålla på att förnya eländet hela tiden.

Ja, idiotiskt. Jag har varken pass eller nationellt ID. Jag skaffade pass året innan den nya typen infördes, när det fortfarande var tio års giltighets tid. När det passet upphörde att gälla har jag inte skaffat nåt nytt. Reser inte utomlands, så behöver inget. Körkortet duger för alla ID-behov inom landet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Då är "mysteriet" löst. Aktiverar man bank-id med sitt pass så får man färgfoto. Aktiverar man med nationellt id-kort så blir det svartvitt

Stämmer inte, har aktiverat med pass, mitt är svartvit.

Permalänk
Medlem

Det är väl för de lite mer digitaliserade människorna som inte orkar bära upp något fysiskt idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, idiotiskt. Jag har varken pass eller nationellt ID. Jag skaffade pass året innan den nya typen infördes, när det fortfarande var tio års giltighets tid. När det passet upphörde att gälla har jag inte skaffat nåt nytt. Reser inte utomlands, så behöver inget. Körkortet duger för alla ID-behov inom landet.

Akta er för att låta pass/id gå ut och sedan låta körkortet gå ut.. Då blir man papperslös! haha, DET är jobbigt.. trust me I KNOW!
Nej jag tänker inte förklara hur fan detta gick till...

Skrivet av Fredag:

Tyvärr, du har redan varit på systemet den här månaden och köpt din kvot på fyra öl.
Ytterligare försök resulterar i att ditt saldo nollställs.

Vill du veta mera?
Förtjäna ditt medborgarskap idag!

Skillnaden mot att ha ett fysiskt menar du är?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Hur kan det bara vara 5 års giltighetstid på Nationellt ID och Pass? Ett helsike att hålla på att förnya eländet hela tiden.

Körkortet är på 10år, enda jag använder mig av.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Aktiverade nu och tittade, fick genast en anledning att aldrig visa det för någon.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Anländer hellre Freja e id+ https://frejaeid.com/ deras ID kort fungerar dessutom på fler ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Körkortet är på 10år, enda jag använder mig av.

Jo men ett körkort är ingen godkänd id-handling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Jo men ett körkort är ingen godkänd id-handling.

Va? Det är i högsta grad en godkänd id-handling! Däremot har inte körkortet samma status som id-handling vid resande i EU t.ex. (till skillnad från det Nationrlla ID-kortet)

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Nope, kommer inte göra det heller.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE