Helgsnack: Hur ser ditt hemnätverk ut?

Permalänk
Medlem

Kör med en Asus RT-AX86U Pro och det mesta genom Wi-Fi och det fungerar bra i hela huset, så jag är bara nöjd.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5600X - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk

1 Gbit/s fiber via NetAtOnce (ingår i avgift till BRF). En AC68U med Merlin och YazFi placerad i hallen. Utöver en NAS som står bredvid och ansluter via Ethernet så ansluter alla övriga enheter trådlöst då det inte går att få till en snygg kabeldragning utan en väldans massa borrande. Det innebär att alla stationära datorer har fått trådlösa nätverkskort installerade i sig. Fungerar över förväntan. Flaskhalsen är Wi-Fi 5 som begränsar nedladdningar till ca 400-600 Mbit/s. Segmenterat nät (olika SSID/VLAN) för jobb, IoT och övrigt.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

2x1gbit fiber in.
Splittar den med lokalt 40gbit fibernät på en OpnSense-maskin, gamla 1gbit ethernet sitter kvar så den kör lite mindre viktiga grejjer, typ wifi-nätet, kamerafeeden och automation m.m.
Fullständigt onödig setup, men kul.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

250 Mbit fiber.
Tp-link AC1750 router och en Tp-link RE450 Wifi-repeater i hallen.
Det är allt jag har så bara wifi i huset så väldigt simpelt.

Stationära har en ASUS PCE-AC68 så jag får 170 Mbit åtminstone till den.
Duger men ska dra tråd till stationära datorn tänkte jag iaf så småningom.

Permalänk
Medlem

Jag är så tråkig så jag skickar info i gammal hederlig textformat:

Fiber in, Firewallx2 tyvärr inte nyaste generationen, kostnadsfråga.
Rack, 2m högt, nästan fullt, med flera NAS, vlan-servers,
patch-paneler för både RJ-45 och opto-fiber, både single-mode och multi-mode,
och diverse annat crap.

Ett gäng HP switch, från 48+4 ner till 8, alla med VLAN.
Alla AP på eget VLAN.
ALLT som är möjligt går trådat med MINST CAT6, för 10GB.

Offsite kopia på det jag vill ha via egen VPN-lösning.

Ha säkert glömt massor, men men...

Känns nästan ok .... men fan vet ...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Kör en HP mini pc med dubbla nätverkskort som router, installerat opnsense.
Två unifi puckar med en RPi som cloudkey.
och några switchar.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Blir imponerad över hur folk satsat på sina hemnätverk. lol.
Antar att det är hobby.

Jag kör:
Modem-> Router -> Klienter.

Förstår inte varför man behöver mer i sitt hem.
Känns rätt onödigt att sätta upp diverse brandväggar som pfsense, opensense i ett hem.
Kan förstå vissa bitar att man vill ha en VPN till sitt hemnätverk, eller isolerade nätverk. Men vem har det liksom(0.0000000001%).

Annars räcker Defender gott.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Fiber från leverantör som går direkt in i UniFi NeXt-Gen Gateway PRO, från den går det med fiberpatch sfp+ till en USW-Aggregation switch med spf+
som grenar ut med fiberpatch till en cisco swtich för dom saker saker som använder koppar och poe, samt med fiberpatch till 3 mindre switch som ligger i media luckor och sedan grenar ut med koppar till olika saker. samt ger usw switchen 10gig till server samt min huvuddator som båda har sfp+ kort i sig. valet att byta ut majoriteten av koppar linorna till fiberpatch har varit väldigt bra för stabilitet och hastighet samt att man slipper denna jätte härva av tjock cat6a. tidigare fylldes 2st 50mm rör helt av kopparn, nu ligger det bara en liten mm smal kabel i rören. för den trådlösa delen körs fortfarande 2st unifi hd, det får bli ett byte när wifi7 kommer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Fiberuttag i hallen så där måste routern stå. Fördragna kablar till vardagsrummet där en switch sitter med TV, PS4 och HTPC inkopplade. Sedan ligger en kabel från routern längs golvlisterna in till lilla sovrummet som är kontor/mancave med en switch där 3 datorer för närvarande är inkopplade. Skrivare och en del annat lullull kör wifi. Lägenheten är så konstituerad att routerns wifi räcker över hela, den står i princip mitt i lägenheten.

Borde försöka göra en bättre lösning med kabeln som går längs golvlisterna, som att borra hål i väggen och dra den så men dels är det garderober i vägen samt att jag helt enkelt inte orkat ta tag i det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ett jävla härke. Att lavja kabeltattare är inte min grej. ..

Kommer in i lägenheten, sedan går en kabel vidare till en lokal jag hyr i samma hus. Men jag sluta köra rackservar. Använder typ billiga ASUS routrar. Men för att vara ensams hushåll, så slår jag nog rekord i antalet enheter som är inkopplade på nätverket.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte tillräckligt. Telia fiber 500 mbit. Har en fiberomvandlare i en ände av huset där ingen elektronik finns. Drog en 15m kabel över vinden till datorrummet där jag bytte ut min Telia-router till en Asus RT-AC86U. Denna är kopplad med kabel till två datorer, och genom väggen (1 m) till TV och PS5. Nedervåningen funkar med en större WiFi-antenn på ungarnas dator, men den maxar nog på 60-80 mbit. Telefoner på nedervåningen får knappt något WiFi alls, men där är bara barnens rum ändå, och de får inte använda telefoner på natten

Permalänk
Medlem

Fiber in. Ubiquity DM med extra PoE switch för video övervakning.

Ett VLAN för alla klienter och telefoner.
Ett isolerat VLAN för smarta hem prylar.
Ett VLAN för övervakning

Behöver jag använda VLAN för allt detta? Nja, men det känns skönt att veta att de smarta prylarna inte kan nå mina klienter, övervakningssystem osv. Utan alla enheter måste prata över internet. Har lite dubious saker som t.ex yeelight och xiaomi som jag inte litar på 100%. Om de bara kan prata med internet så kan de bara rapportera sig själva till xiaomi, det ser helt enkelt ut som de är helt ensamma på nätverket och skulle någon komma åt dem genom internet så hamnar de i samma sits, de är isolerade i sitt eget VLAN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Netgate router, Unifi switch och två Unifi accesspunkter. Det mesta är anslutet med kabel.

Sen har jag en andra separat router från Bahnhof som bara används för IP telefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Blir imponerad över hur folk satsat på sina hemnätverk. lol.
Antar att det är hobby.

Jag kör:
Modem-> Router -> Klienter.

Förstår inte varför man behöver mer i sitt hem.
Känns rätt onödigt att sätta upp diverse brandväggar som pfsense, opensense i ett hem.
Kan förstå vissa bitar att man vill ha en VPN till sitt hemnätverk, eller isolerade nätverk. Men vem har det liksom(0.0000000001%).

Annars räcker Defender gott.

hahaha... vissa har ju tagit sina hobbyn till mer ljusskygga områden (ej CSAM, menar vit skalle på svart bakgrund) och därför säkrar man upp och gömmer sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

<Uppladdad bildlänk>

Hyffsat enkel setup.

Hyfsat härligt namn också, men varför heter inte switcharna grogg?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fiberkonverterare -> Edgerouter X -> TP-Link EAP 245. 250/250Mbit hastighet.

Från routern går det även två kablar in till uttag i vardagsrum, där är datorn ansluten.

Kört denna uppsättning sedan 2017, så lite över sex år har det tuffat på utan några problem alls. Mycket nöjd!

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Blir imponerad över hur folk satsat på sina hemnätverk. lol.
Antar att det är hobby.

Jag kör:
Modem-> Router -> Klienter.

Förstår inte varför man behöver mer i sitt hem.
Känns rätt onödigt att sätta upp diverse brandväggar som pfsense, opensense i ett hem.
Kan förstå vissa bitar att man vill ha en VPN till sitt hemnätverk, eller isolerade nätverk. Men vem har det liksom(0.0000000001%).

Annars räcker Defender gott.

Jag håller med, i viss mån.
De allra flesta har ju, precis som många skriver, bara fiberdosan och routern. Kanske nån extra wifi grej.

Men, vad många verkar missa är att har du en relativt modern router så har den inbyggt skydd på många olika sätt som man inte vet om förrän man börjar pilla lite med den. Jag hade en Asus tidigare och den hade en lång rad inställningar för att skydda nätverket och jag använde dem så långt jag kunde.

Sedan beror det nog på vad man arbetar med och pysslar med på fritiden. Alla i familjen jobbar med känsliga data på olika sätt och en del av det på frivillig basis så jag har satt ribban så högt jag har kunnat. Dessutom är jag intresserad av data- och nätverkssäkerhet sedan många år så gillar att pula med sånt.

Någon VPN har jag för närvarande inte, men det är ju bara för att komma åt mitt nät utifrån, och det behovet finns ännu inte. Bara en tidsfråga iofs. Enda VPN jag använder är för att komma åt jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör en ganska enkel lösning hemma när det gäller hårdvaran.
UDM Pro
USW 24 PoE
Har jag inne i mitt med labb samt en 4G router som failover.
US-8-60 Watt i spelrummet och en Mini flex inne på kontoret, 3 APs utspridda på våningarna ( 3 våningar )
Har även lite cisco grejer inne på kontoret för att ha mitt eget cisco labb där jag testar olika saker inom jobbet.

Men hostar lite olika saker som t.ex VPN, Reverse proxy, DNS server samt så använder jag Cloudflare också för saker som pekar utåt.
Sambon har väldigt bra tålamod när det gäller min billiga hobby

EDIT :
Glömde att jag kör en UDM Router nere i sommarstugan med site 2 site vpn, så jag kommer åt allt även där nere som t.ex media server, dns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hyfsat härligt namn också, men varför heter inte switcharna grogg?

Det var en väldigt bra fråga, handlar nog mest om lathet

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Enklast möjliga. Nätverkskabel till routern, sen körs allt trådlöst. Gillar inte sladdar.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Flyttar snart till nytt så då uppgraderar jag från 500/500 till 1000/1000 samt byter ut hela anläggningen. Har tidigare haft ett tankesätt om att jag vill ha flera enheter för bättre täckning men har nu valt att slimma ner och ha så få som möjligt och utöka endast vid behov. Återstår att se hur det blir. Lagt alldeles för mycket tid och pengar på detta.. men kul är det.

Gamla huset:

  • Unifi USG PRO 4

  • Unifi 24 PoE switch

  • Unifi CloudKey G2+ 2TB

  • 3 st Unifi AP AC Pro

  • Nätverksuttag i varje rum

Nya huset:

  • Unifi Dream Machine Special Edition m 10TB

  • Unifi AP 6 Enterprise (börjar med 1, lägger ev till en till senare om det behövs)

  • Unifi AP 6 Mesh (täcker baksida, hemmakontor och garage)

  • Unifi Flex Switch (drivs via PoE+ från UDM-SE, driver 2 kameror och en AP. Sätter ev en till på vinden senare).

  • 2 st Unifi G3 Bullet

  • 1 st Unifi Smart Protect Doorbell

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Det var en väldigt bra fråga, handlar nog mest om lathet

Eller för mycket grog under installation?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av alpha:

Jag gillar Unifi-prylar så jag kör deras 10 Gbit nätverk mellan de viktigaste datorerna och switcharna. Sedan 1 Gbit och Wifi till resten.

Runt 35 ansluta klienter här hemma nu. Jag försöker köra så mycket kabelanslutet som det bara går

<Uppladdad bildlänk>

Det så kallade ”serverrummet” i källaren.
<Uppladdad bildlänk>

Lite sugen på att köra igång men unify grejer, blir dock snabbt en massa enheter hur mycket ström drar allt?

Permalänk
Medlem

Kör Telia router till mesh för surf/streaming och TP plugg för Telias digitalTV (funkar inte genom mesh).
Bor i en avlång lägenhet på 96 kvadrat med riktiga betångväggar = 4 meshnoder.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

För många räcker en vanlig router hyfsat.
Men har man fler saker el upplever någon slags begränsning i det så börjar man titta på något annat.
Kan gälla stabilitet, prestanda, räckvidd, funktioner.
Det kan då finnas ett mervärde i att ha en mer avancerad router/brandvägg och accesspunkter m m.

Sen beror det ju också mycket på vilken typ av bostad/byggnad det är och hur många användare. Ett mindre hushåll med 1-2 personer i lägenhet behöver oftast mindre än en större familj i hus. Dock har ju den första typen oftast mer av både tid och pengar att lägga på utrustningen.

Nätverk är också lite som hemautomation; det finns väldigt mycket man kan göra om man vill/har råd/orkar, går oftast att förbättra ytterligare.

Permalänk

Enkelt och välfungerade i villa på 160kvm:

Asus RT-AX88U --> trådlöst/trådat

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Precis flyttat till ny lägenhet med riktigt påfrestande nätverkslösning. Endast ett uttag för nätverk i ena änden, vilket är irriterande då det funnits omfattande tillgång till nätverk i väggarna i mina senaste boenden med en central switch. Just nu är det kabel till trådlös router och sen kör jag allt trådlöst, vilket funkar okej men är långt från optimalt med 1000/1000-lina. Behöver göra en ordentlig satsning för att allt ska rulla snabbt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Förstår inte varför man behöver mer i sitt hem.
Känns rätt onödigt att sätta upp diverse brandväggar som pfsense, opensense i ett hem.

alla har ju (får man hoppas) en FW i sin router, enten den heter asus eller opnsense. shälv har jag huset full av IoT devices som jag absolut inte litar på, så det hamnar på segregerat IoT nät som bara pratar med t.ex HA och Homekit hubs. sen tycker jag det er kul så why not

opnsense - Unifi - trådat på saker som inte rør sig, wifi på resten.

Permalänk

Kombinerat

Drog in fibern via källaren rakt upp i ett skåp där elskåpet sitter, därifrån har jag trådat till en Netgear Orbi rbr50 som sitter typ mitt i huset på övervåningen via vinden , från den drar jag tillbaka till elskåpet där det sitter en switch som leder till ett uttag i vårt datorrum samt en Orbi ute i vår kvarn (vår lilla bibyggnad på 1500m2)

För övrigt så sitter det en Orbi till på nedervåningen av huset. Har 3st Orbis till som skall placeras ut för att ge WiFi täckning i vår kvarnbyggnad, men har inte orkat det än

ligger på runt 300-400mbs på wifi runt om i huset, med vissa svaga zoner.
Drygast är i köket på det ligger typ mitt emellan två trådade orbis, och normalt sett så är det inga problem, men när man gillar att spela hearthstone som jag gör, särkillt när man lagar mat så blir det drygt för den studsar lite mellan Orbis och spelet är så jäkla känsligt.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Kör kabel till mediaservern och TV:n (mest för att det redan var framdraget kabel). WiFi 6 på alla andra enheter (PC, PS5, Steam Deck, laptops) och det funkar utmärkt. Att det inte går att spela över trådlöst nätverk har inte stämt på många år. Att dra kablar kors och tvärs är onödigt med de fina mesh-routrar som finns idag.