Home Assistant, radiatortermostater och rumstemperaturgivare

Permalänk
Medlem

Home Assistant, radiatortermostater och rumstemperaturgivare

Kära Sweclockers!

Har installerat en kamin i huset där vi endast har gamla radiatorer och termostater som behöver bytas och tänker då att det är ett ypperligt tillfälle att börja med hemautomation.

Någon som har bra tips på vettiga givare och radiatortermostater för styrning via Home Assistant? Har ingenting idag så är inte "låst" till något kommunikationsprotokoll.

Tacksam för tips!

Permalänk
Officiell jultomte

Dessa rekommenderas ofta: https://www.inet.se/produkt/8309901/aqara-radiator-thermostat...

Stöd för Zigbee vilket det finns många utvecklingsmöjligheter för.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathalan:

Kära Sweclockers!

Har installerat en kamin i huset där vi endast har gamla radiatorer och termostater som behöver bytas och tänker då att det är ett ypperligt tillfälle att börja med hemautomation.

Någon som har bra tips på vettiga givare och radiatortermostater för styrning via Home Assistant? Har ingenting idag så är inte "låst" till något kommunikationsprotokoll.

Tacksam för tips!

I med det är värmesystem dvs det som jag räknar till viktigt system, då skulle jag välja något som är stabilt och har långbatteritid eller allra helst kan drivas med fast matning tex https://www.vesternet.com/sv-eu/products/z-wave-plus-remotec-...

Obs dock att båda z-wave och zigbee är meashande protokoll dvs du vill ha en del enheter med fast matning för ett stabilt nätverk om du inte bor väldigt litet, säskilt om du har svaga antenner på din kontroller. Alternativet är z-wave long range där du inte använder meash men jag tror inte det är släppt för eu än.

Dessa har bara 1 års batteritid men du kan driva dom via usb, personligen kommer jag skifta ut mina nuvarade popp till enheter som kan drivas med fast matning för även om batterierna ska räcka 1-2 år så är det jäkligt störande var gång det ska bytas. Sedan står det kanske 2år på vissa men då räknar man inte med att dessa ska styras dagligen tex sänka tempratur när du åker hemifrån eller sover osv då kommer batteritiden minska markant. Sedan får du tänka på att driver du enhter på batteri så kommer inte signalen skickas vidare dvs dessa kommer skicka signalen vidare om du driver dom via usb men inte om du driver dom med batteri.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har själv flera olika tillverkare på våra värmekällor, Panasonic's NZ25YKE värmepump och Mill's invisible element (Gen 3). Jag har inte lyckats koppla just dessa till mitt nätverk ännu vilket är skitstörigt så håller på att jobba på det.

När det kommer till att mäta temperatur och luftfuktighet så kör jag Aqara's givare. De är små och snygga! Väldigt enkelt att lägga till de i HA.

Jag kör lokal HA server på min Raspberry Pi3 med SkyConnect. Funkar smärtfritt än sålänge.