Fdrive X 8 TB – blufflagring som förstör data

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

översättningarna är rassliga här och där ;).
Återvändandepolitik istället för returer exempelvis.

Återvändandepolitik? Inte konstigt att det visar sig sitta ett SD-kort i enheten.

Permalänk
Medlem

Finns fler fake drivar...

Sökte på YSU3 som står på SD minnet och hittade en annan variant liknande Fdrive X

Ännu mer lyx här kan man även öka kapaciteten med ett andra SD-kort.

Källa: https://www.sitejabber.com/reviews/moxtons.co.uk

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bengt-Arne:

Finns fler fake drivar...

Sökte på YSU3 som står på SD minnet och hittade en annan variant liknande Fdrive X
https://static.sitejabber.com/img/urls/482937361/picture_769115.1684777623.jpg

Ännu mer lyx här kan man även öka kapaciteten med ett andra SD-kort.

Källa: https://www.sitejabber.com/reviews/moxtons.co.uk

Intressant! Det där guldiga hologramklistermärket satt på baksidan av vår enhet. Känns som att det kan vara samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Påminner om denna tråd för några månader sedan. Rolig och lärorik läsning hursomhelst!

Edit: Kollade upp på fynd24 för jag var nyfiken och hittade https://fynd24.se/shop/search?s=8tb vad som verkar vara exakt samma enhet

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Pinsamt att dom som går på detta.....vilken chock dom kommer få

Permalänk
Medlem

Tala om att Samsung överprissätter sina SSDer... Inte köper man en sådan för $209.99 när man kan slå till på en alldeles äkta Xameyia för $15.89 eller en X Xhthang för $18.99, båda av samma högklassiga modell som disken i testet. Det är den nya moderna "mSD-SSD"-standarden som används.;)

Skämt åsido - problemet har eskalerat, alltid samma visa och finfina annonser om helt otroliga kapaciteter för priser som ligger runt 95-97% under etablerade tillverkare.

Problemet är ju också att det t.ex kan vara riskabelt att beställa från Amazon då vissa falska minneskort från Marketplace hamnar i samma plats i lagret som äkta vara. Detta har rapporterats av och till tack vare "fulfilled by Amazon".

Vad som är spännande med alla dessa "mSD-SSDer" är att det alltid i princip är okända märken. En sådan disk jag stötte på kom från en textilfabrik enligt annonsen.:D

Permalänk
Medlem

Blir det någon anmälan av återförsäljaren, åtminstone i Sverige, till relevanta myndigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ändå förvånande att de valde att lägga lite extra krut på kontakten!

Med tanke på att de kostar under 30 öre vid +10k volym så är det ett billigt sätt att öka intresset för produkten.

https://www.lcsc.com/product-detail/USB-Connectors_SHOU-HAN-T...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag köpte en Jas 39 gripen på facebok för 795kr. Jag väntade och väntade, tillslut såg jag en flyga över mig och jag tänkte nu kom den, men den flög bara vidare. Så ni som har sett samma annons på facebook så är den en bluff ni får ingen Jas.

Jag förstår mig inte på bluffar som är rent idiotiska, men de vill väl enbart få "de mest lättlurade". De andra kan ställa till med krångel. Att sälja en 8TB ssd superbilligt så får man endast oinsatta köpare. Att sälja en 4TB ssd billigt, kanske halva priset. Så kan personen få bråka med personer som kan bråka och krångla för dem. De vill inte ha dessa svårare personer att lura utan de första offer som för dem är enklare, många av dessa kommer inte upptäcka de har blivit lurade.
Samma är det med alla bedrägerimail. De är skriva på ett sätt så att de slipper folk som är lite misstänksamma, de vill endast få svar från folk som saknar denna källkritiska förmågan eller vad man ska kalla det.

Sist så har vi gått emot en utveckling att det ej går att lita på något alls, jag pratar om datasäkerhet. Om ssd verkligen ha den prestanda och storlek den utger sig för att ha är det som oroar mig minst. Jag skulle aldrig köpa en ej plomberad ssd från en ej välkänd butik.

*edit*
Jag skulle gissa att det är de flesta av sweclockernas föräldrar eller liknande som är målgruppen med såna hära bedrägerier. De har medvetet lagt priset såpass lågt för att slippa oss tekniker som enkelt kan kontrollera produkten och krångla med retur osv.

*edit2*
Källa på mitt påstående om att scammers ofta medvetet vill gallra bort folk som inte är så lättlurade, dessa personer tar tid för dem:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2012/06/22/why-ni...
https://www.businessinsider.com/why-nigerian-scam-emails-are-...

Påminner om Pepsi's reklam där man kunde få ett jet plan och en person samlade till flyget.
Blev en iaf en film av det
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pepsi,_Where's_My_Jet%3F

Permalänk
Skrivet av Sions:

Påminner om Pepsi's reklam där man kunde få ett jet plan och en person samlade till flyget.
Blev en iaf en film av det
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pepsi,_Where's_My_Jet%3F

Ja den dokumentären var bra, jag har sett den .I dokumentären så var det en rättshaverist som antag utmaningen.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag också se en artikel om den (förmodligen) långa diskussionen med försäljaren gällande reklamation.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ja, det är läskigt hur mycket skit som produceras i Kina och som faktiskt säljs och används. Teknik är ju bara en liten del av toppen på ett isberg. Fejkad medicin, sewer oil och fejkat rödvin är andra produkter som säljs och konsumeras dagligen i Kina.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Nu vill jag också se en artikel om den (förmodligen) långa diskussionen med försäljaren gällande reklamation.

Oj, har ditt USB-minne gått sönder? Vad konstigt. Vi byter ut det mot ett nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oj, har ditt USB-minne gått sönder? Vad konstigt. Vi byter ut det mot ett nytt!

Hoppas mer på ett nytt fynd24.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Ska väl erkänna att jag gått på en liknande scam för många många år sedan när whish eller vad det var för sajt sålde USB-stickor, har för mig jag beställde en usb sticka på hela 8GB när den största USB-stickan jag hade då var på 2GB, Var exakt samma problem att den skrev över alla filer som inte fick plats

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det är läskigt hur mycket skit som produceras i Kina

FTFY?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra test och en varning till alla oss godtrogna.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Bra för datahoarders! Mest effektivaste lagringen, blir man ju av med skräp som man nog ändå inte behövde

Permalänk
Medlem

Tack för länken.
Jag beställde 4st. 🙂

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Så himla kul att läsa sådana här artiklar. Mer sådant!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Blir det någon anmälan av återförsäljaren, åtminstone i Sverige, till relevanta myndigheter?

Det kanske också hade vart snällt att pinga de facebook användare som kommenterat om det inte redan gjorts.

Såg också att de säljer blodtrycksmätare

https://www.facebook.com/marc.lindstrom.9/posts/pfbid025Hfy3o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Det kanske också hade vart snällt att pinga de facebook användare som kommenterat om det inte redan gjorts.

Såg också att de säljer blodtrycksmätare

https://www.facebook.com/marc.lindstrom.9/posts/pfbid025Hfy3o...

Fy vad vidrigt. Tänk att som äldre köpa en sådan för att hålla koll på blodtrycket. Skulle vara direkt livsfarligt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr många såna här dropshipping-butiker.

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor andel av deras försäljning är mot folk som försöker påvisa bluff.
Kanske de som är deras målgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Menar du att denna produkt är bra eller vaddå?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Menar du att denna produkt är bra eller vaddå?

Nej
Jag kanske övertolkar dig, men det låter som du säger att det bara kommer massa skräp från Kina - och att det är läskigt.
Min poäng är väl snarare att nästan allt produceras i Kina - skräp likväl som svindyra telefoner - och att det också är läskigt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel!
Blir alltid lika irriterad när jag ser enheter som denna. Enda anledningen till att dom finns är för att lura dom tekniskt ovetande människorna som tror att man kan hitta allting online för en bråkdel av vad det kostar i vanlig butik.

För några år sen fick jag sitta och förklara för en polares far att alla dessa skit butiker som dyker upp hela tiden bara säljer fejk produkter.
Läskigt nog så hade han kollat på Wish och sett at någon sålde en "helt ny Iphone med 128GB lagring för bara 700kr!". Så självklart tänkte han köpa varsin sån till sig själv, frugan och även hans tre barn. God tanke men såklart fattade han inte att det bara var lurendrejeri.

Har en gång varit i kontakt med en industri som tillverkar grund enheten till dessa enheterna (själva kretskortet). Och mängden som dom pumpar ut varje månad är skrämmande. Vi pratar inte om att det är några hundra som säljs i månaden utan det är uppe i tusentals.
Tänker bara på alla stackars människor som köper en lagrings enhet i god tro för att dom ska ha någonstans att lagra bilder på familj, semester, bröllop osv. och sen inse att allting är borta.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej
Jag kanske övertolkar dig, men det låter som du säger att det bara kommer massa skräp från Kina - och att det är läskigt.
Min poäng är väl snarare att nästan allt produceras i Kina - skräp likväl som svindyra telefoner - och att det också är läskigt!

Ah! Då är jag med. Tänker att det mesta som kommer därifrån ändå är bra grejer och det är väl ännu mer läskigt vilket stort beroende vi har, så långt hade jag inte tänkt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jättenöjd med min. Använder den för 4k-videoredigering. Rekommenderas starkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|