Permalänk
Medlem

Värdera hemsida

Hej!

Driver en hyfsat populär "hemsida" som drar in mellan 4-8000 i månaden i adrevenue + affiliate sales via adsense + adtracion & som har mellan plats 1-5 på många hyfsat populära sökord på google och andra sökmotorer.

Absolut en ok sidoinkomst, men det krävs ju att man underhåller den.

Har börjat fundera lite på vad man kan sälja denna för?
Tänker inte outa sidan.

Snittar ungefär 400-700 besökare per dag.

Har endast varit ett hobbyprojekt för att generera lite extra intäkter.

Är inte säker på om jag vill sälja med tanke på att den ger en del.

Men vad skulle en sida med ovan siffror kunna vara värd?
(genererar ungefär 200-300 kr per dag), såklart finns det dåliga dagar där det kan ligga på 100 kr. Men snittet skulle jag våga påstå är runt 250.

Sidan är nischad inom "finance".

Har googlat lite och sett "En vanlig tumregel är att multiplicera dina månatliga intäkter med 24-36"

Någon som sålt en hemsida förr?

MVH

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Känner ingen som specifikt köpt eller sålt en webbsida, har alltid varit bolaget som driver sidan som värderas. Det du citerar känns ju spontant som något clickbait blogginlägg för dra trafik till sin egna webbsida.

För det som är intressant är ju vinsten och beräkna hur lång tid det tar för att få igen sin investering. Säg att intäkterna är 100 tkr per år, det blir ju skillnad i värderingen om det är 500 timmar eller 100 timmars arbete bakom. Vilket gör ju att det där citatet känns taget ur luften enligt mig.

Permalänk
Medlem

Om din hemsida är på engelska testa https://flippa.com/ Det går att se multiplar där också. Det finns fler liknande sidor, bara googla flippa alternative.