Iphone 12 kan återkallas på grund av hög strålning

Permalänk
Melding Plague

Iphone 12 kan återkallas på grund av hög strålning

Medan Apple lanserar nya mobiler får en tidigare modell smäll på fingrarna på grund av för hög strålning och kan återkallas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ta ett djupt andetag allesammans, strålning och SAR är inte elallergi. Låt oss skilja på vetenskap och mumbojumbo

Permalänk
Medlem

Gäller det även pro/pro max mån tro?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Är jag en idiot eller vad för meningsfullt är det att mäta watt per kilogram på saker som ej är fordon eller liknande och behöver energi för att förflyttas? Kan Apple lösa problemet genom att skicka en vikt på 50gram som alla klistrar på sin mobil. Då blir mobilen tyngre och kanske kommer ner till 4 watt per kilogram.
*edit*
Fick svar, det var jag som tänkte fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är jag en idiot eller vad för meningsfullt är det att mäta watt per kilogram på saker som ej är fordon eller liknande och behöver energi för att förflyttas? Kan Apple lösa problemet genom att skicka en vikt på 50gram som alla klistrar på sin mobil. Då blir mobilen tyngre och kanske kommer ner till 4 watt per kilogram.

SAR är alltså värdet på den energi som absorberas i kroppen, inte hur mycket energi som strålas från enheten delat med enhetens vikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kilogrammen är inte telefonens vikt, utan användarens vikt

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

SAR är alltså värdet på den energi som absorberas i kroppen, inte hur mycket energi som strålas från enheten delat med enhetens vikt.

Det låter mycket rimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Gäller det även pro/pro max mån tro?

Samt mini! (undrar jag med).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ta ett djupt andetag allesammans, strålning och SAR är inte elallergi. Låt oss skilja på vetenskap och mumbojumbo

Vad kan höga SAR-värden leda till då? Det framgick inte under min begränsade googling. Något mer än nedan från Wikipedia?

Bakgrunden för gränsvärdena är att ögonlinser skadas (man riskerar att utveckla grå starr) vid långvarig exponering av strålningen 100 watt per kilo, och för extra säkerhet har SAR-värdet valts femtio gånger lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vad kan höga SAR-värden leda till då? Det framgick inte under min begränsade googling. Något mer än nedan från Wikipedia?

Bakgrunden för gränsvärdena är att ögonlinser skadas (man riskerar att utveckla grå starr) vid långvarig exponering av strålningen 100 watt per kilo, och för extra säkerhet har SAR-värdet valts femtio gånger lägre.

Framförallt värme, tänk mikrovågsugn

En telefon strålar ju inom många spektrum, och ett SAR-värde är sammanställningen över vad mänskliga kroppen absorberar/påverkas

Handlar oftast mest om just 2.4GHz som används i mikrovågsugnar, alltså en frekvens som harmoniserar fint med vattenmolekyler och gör att de börjar vibrera, dvs skapa värme. Dessa frekvenser används för bluetooth och wifi, men också annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vad kan höga SAR-värden leda till då? Det framgick inte under min begränsade googling. Något mer än nedan från Wikipedia?

Bakgrunden för gränsvärdena är att ögonlinser skadas (man riskerar att utveckla grå starr) vid långvarig exponering av strålningen 100 watt per kilo, och för extra säkerhet har SAR-värdet valts femtio gånger lägre.

Håller man telefonen intill huvudet så kommer ju strålningsenergin att absorberas av hjärnan och bli värme. Förutom eventuella direkta strålningsskador så kan upphettning av hjärnan tänkas leda till diverse skador.
Några uppenbara skador av den typen blir det ju dock inte om man inte ligger långt över gränsvärdena, utan det är mer ett exempel på vad som skulle kunna hända vid riktigt höga SAR-värden.

Permalänk
Medlem

”Den europeiska standarden är 4,0 watt per kilogram.

Världshälsoorganisationen WHO, skriver på sin hemsida att man inte kunnat påvisa negativa hälsoeffekter av användning av mobiltelefoner.

Fransmän är ju allmänt kända för att vara högljudda av sig av små eller obefintliga anledningar - så varför inte vara högljudda 2023 över en telefon som släpptes 2020? Det känns för mig väldigt franskt i alla fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har det någonsin bevisats att det finns hälsorisker? Visst. Det finns vissa som påstår att de får huvudvärk av wifi och så, men vem lyssnar på sådana stollar? De får ju inlindade i folie om de ska slippa all strålning som oundvikligen går genom deras kropp även om de stänger av sina egna enheter.

Visst brukar jag småmysa lite när Apple får skit de förtjänar, men sådant här är ju bara löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks Gaming

Så om man har två telefoner i fickan, ligger man då över gränsen för vad som räknas som säkert inom EU? eller är det bara per enhet som det är intressant? Sen kan det ju säkert vara försumbart om man står framför en micro varje dag och väntar på lunchen. Framgår ju inte riktigt i deras analys, sen är det ju intressant att man kollar på en så gammal telefon nu, vad har hänt som har gjort att det är högre nu än när den släpptes (då en massa tester lär ha gjorts).

Permalänk
Medlem

Huruvida det finns hälsorisker eller ej spelar väl egentligen ingen roll, det har satts en gräns som alla måste följa. Om man inte ser till att det efterföljs så finns det ingen poäng med att ens ha en gräns.

Frågan är väl snarare varför det tagit flera år att upptäcka att en av de mest populära mobilerna ligger över gränsvärdet? Har Apple ändrat något, eller är det verkligen ingen som kontrollerat iPhone 12 förrän nu?

Permalänk
Medlem

Men har inte iPhone 13, 14 och även 15 samma design då och således liknande SAR värden? Orkar inte gräva igenom hela artikeln på franska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har det någonsin bevisats att det finns hälsorisker?

Om det är bevisat att exponering av elektromagnetisk strålning är hälsoskadlig?
Ja

Om det är bevisat att hålla en mobiltelefon mot örat orsakar cancer?
Nej

Om det är bevisat att hålla en mobiltelefon mot örat under en hel livstid orsakar cancer?
Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Men har inte iPhone 13, 14 och även 15 samma design då och således liknande SAR värden? Orkar inte gräva igenom hela artikeln på franska.

Verkar inte så iPhone 13 5G har ett SAR-värde på 0.99 W/kg om det nu går att lita på.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Verkar inte så iPhone 13 5G har ett SAR-värde på 0.99 W/kg om det nu går att lita på.

Gillar ditt OM. Det är mycket till att lita på folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Håller man telefonen intill huvudet så kommer ju strålningsenergin att absorberas av hjärnan och bli värme. Förutom eventuella direkta strålningsskador så kan upphettning av hjärnan tänkas leda till diverse skador.
Några uppenbara skador av den typen blir det ju dock inte om man inte ligger långt över gränsvärdena, utan det är mer ett exempel på vad som skulle kunna hända vid riktigt höga SAR-värden.

Tio gånger värre att ha telefonen i fickan o prata i handsfree. Det är framförallt vattnet i kroppen som absorberar strålning. Och störst koncentration har du kring buken.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har det någonsin bevisats att det finns hälsorisker?

Vid tillräckligt höga strålningsdoser? Ja, absolut. Det finns inget som helst tvivel om den saken.
Om strålningen håller sig inom de gränsvärden som finns? Nej, det har inte bevisats där, och det finns högst troligt inga hälsorisker då.

Men nu rör det sig om enheter som påstås ligga en liten bit ovanför tillåtna värden. Gränsvärdena är satta med ganska goda marginaler, så troligen är det inga konkreta hälsorisker inblandade i det här fallet, men de bryter ändå mot de regler som finns.

Permalänk
Medlem

Medeleffekten när telefonen sänder på max är 250 mW (vid GSM) och 200 mW (vid de andra tjänsterna som UMTS och LTE), det är dom nivåerna man använder per kommunikationskanal/tjänst när man gör RF-länkbudgetar - vid bra täckning (många bananer/pinnar) så är nivåerna mycket lägre än så.

Dock skall sägas att jag inte har koll med MIMO om det är totala effekten för telefonen eller om det gäller per 'antenn' vid dessa SAR-tester - med flera aktiva antenner (och slutsteg) igång samtidigt kan totaleffekten bli högre än 200 mW om de sänder med full effekt samtidigt, också om man räknar med att ha Wlan och BT igång samtidigt som telefontrafiken (läs sända iväg tunga filer via mobil hotspot), så kanske det blir 100 mW till...

250 mW kokar varken ögona eller hjärnan och mycket av det kommer att reflekteras ut igen för att kroppen och huvudet består mest av vatten och det blir stor dielektriskt hopp mellan luften (Er ~1) och ansiktet/huvudet (Er ~ 50-70 pga. hög vattenhalt) vid de aktuella RF-frekvenserna - dvs. ganska spegelblankt som en toppförseglad glödlampa (eller om man vill en kula av högren kisel som tillsynes är som en lite mörkare metallblank polerad stålkula men är faktiskt genomskinlig som glas för typ 30% av ljuset som tar sig igenom ytan medans resten reflekteras ut igen pga. den dielektriska skillnaden mellan luft och kisel) där mycket som lyser in mot huvudet blänker ut igen och bara lite går vidare in och till > 90% har absorberas till värme inom någon cm djup in i skinnet - om man går ut och solar ansiktet utomhus en klar sommardag så är strålningslasten mot huvudet och ögon räknat som effekt och uppvärmning - mycket, mycket högre...

Salford mfl. har ylat om detta i snart 2 årtionden utan att egentligen bevisat något alls mer än att de desperat försökt hittat något som stärker deras redan bestämda tes och deras rapporter (från främst GSM-tiden) vid närmare granskning har haft så mycket brister och inga analyser av alternativa påverkan som mjukmedel i plaster, lukter, coilwine och tickande från switchade omvandlare i telefoner som möss hör men inte människor hör, djurskötarnas beteende (deras rädsla smittar av på djuren som tex. vetskap om telefoner är på i ena rummet och inte i det andra rummet) och blir stressade av det, med bl.a bilder (bilden med påstådda skador i råtthjärnan) på pixeln lika i 2 olika rapporter som kommer till helt olika slutsatser - dvs. först vid höga nivåer, den senare vid lågan nivåer, att jag inte är främmande att ta ordet 'forskarfusk' i munnen i det fallet...

Sist jag kollade (vilket var några år sedan) så verka dessa på internationell nivå när pengarna tog slut i Sverige och det var lite sektvarning över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tio gånger värre att ha telefonen i fickan o prata i handsfree. Det är framförallt vattnet i kroppen som absorberar strålning. Och störst koncentration har du kring buken.

Den största och farligaste källan av strålning som gemene man utsätts för är solen.

Värre av ingenting är fortfarande ingenting oavsett vilken del av kroppen som utsetts.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

”Den europeiska standarden är 4,0 watt per kilogram.

Världshälsoorganisationen WHO, skriver på sin hemsida att man inte kunnat påvisa negativa hälsoeffekter av användning av mobiltelefoner.

Vän av vetenskap men icke religiös till den undrar - Hur bevisar man att det inte finns negativa hälsoeffekter av mobiltelefoner? De flest av oss idag har den eller flera 24h per dag, ofta nära könsorgan eller hjärnan - från vaggan till graven. En gång i tiden ansåg man väl att man inte kunnat påvisa negativa hälsoeffekter av användning av cigaretter. försiktig förhållning till detta skulle vara fel?

Själv sitter jag med trådlös mus, trådlös tangentbort, en mobil på ena sidan och en surfplatta på andra, trådlös AP precis i ryggen och tittar på tv:n som har wifi i bakgrunden. Så om det finns en risk att med SAR eller eventuella amplifikationer på 2.4 ghz bandet etc som skulle kunna påverka mig negativt så låter det väl rimligt att företag förhåller sig till rimliga gränsvärden, om än arbiträra.

Skrivet av Elakekocken:

Fransmän är ju allmänt kända för att vara högljudda av sig av små eller obefintliga anledningar - så varför inte vara högljudda 2023 över en telefon som släpptes 2020? Det känns för mig väldigt franskt i alla fall.

Just det här gränsvärdet känns ju synnerligen skumt då vikten på produkten tycks avgöra giltigt SAR värdet så en väldigt lätt produkt som mobiler gärna vill vara tillåts inte alstra samma el som en större? Borde det inte vara "en mobil oavsett fetmanivå" har värde X. Teoretiskt borde man ju kunna bygga en mobil som är 10 kg tung och definitivt ha hälsoskadliga effekter men ändå falla inom gränsvärdet för tillåten SAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kontohavemust:

Just det här gränsvärdet känns ju synnerligen skumt då vikten på produkten tycks avgöra giltigt SAR värdet så en väldigt lätt produkt som mobiler gärna vill vara tillåts inte alstra samma el som en större? Borde det inte vara "en mobil oavsett fetmanivå" har värde X. Teoretiskt borde man ju kunna bygga en mobil som är 10 kg tung och definitivt ha hälsoskadliga effekter men ändå falla inom gränsvärdet för tillåten SAR.

Som sagts tidigare i tråden - telefonens vikt är irrelevant i sammanhanget. De kilogram som pratas om i SAR ligger i användarens kroppshydda - dvs det är frågan om hur mycket strålning som absorberas av användaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Frågan är väl snarare varför det tagit flera år att upptäcka att en av de mest populära mobilerna ligger över gränsvärdet? Har Apple ändrat något, eller är det verkligen ingen som kontrollerat iPhone 12 förrän nu?

Det tog ju några år innan fusket med utsläppen från dieselbilar upptäcktes.

iPhone blir kanske motsvarigheten till bilarnas problem. SAR-gate?

Blir det något av så kommer nog mobiler att testas på bred front.

Apple kanske kör kortet "du håller den fel - du bör hålla den två kvarter från din kropp". Extra långa selfiepinnar får kanske en marknad

Permalänk
SpelClockers

pojkvännen skaffade nyss en iphone 12 och jag har en iphone 12 pro max. jag kommer inte göra mig av med min telefon, de kommer inte min pojkvän heller om ja känner honom rätt.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Jag borde leva rätt farligt. Spenderar mycket av min tid i ett rum med dator, wifi, 3 skärmar, spelkonsoler, bluetooth, laddstationer med trådlös laddning osv. Många signaler som studsar runt i ett mindre rum.
Smartklocka och mobiltelefon samt bluetooth hörlurar bär jag titt som tätt. Vore inte konstigt om jag får cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag borde leva rätt farligt. Spenderar mycket av min tid i ett rum med dator, wifi, 3 skärmar, spelkonsoler, bluetooth, laddstationer med trådlös laddning osv. Många signaler som studsar runt i ett mindre rum.

Dricker du mer än 4 små öl vid ett tillfälle? För det har Socialstyrelsen varnat för, tydligen får man cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Dricker du mer än 4 små öl vid ett tillfälle? För det har Socialstyrelsen varnat för, tydligen får man cancer.

Ja. Jag brukar dricka 8 öl ungefär typ var 3e eller 4e månad. Annars dricker jag sockerfri red bull dagligen och annan sockerfri läsk.