Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Uppskattar att du delar med dig! Är beredd att jag i framtiden kommer behöva hosta upp en del pengar. 375' är det jag ska ge för en P90D Ludicrous från 2015 med free supercharge som gått 18.000 mil vilket jag tycker låter som en schysst deal förutsatt att inget är galet. Gör mig inte så mycket att det är pre-facelift. Just gummilister osv är väl det som jag kan tänka mig är en av de första sakerna som får bytas. Hoppas bara mina länkarmar klarar sig ett tag

Har också tänkt tanken många gånger på en begagnad model s, men hela tiden så vågar jag inte har man otur kommer det lite olika 50k utgifter lite då och då

Permalänk
Medlem
Skrivet av discot:

Har också tänkt tanken många gånger på en begagnad model s, men hela tiden så vågar jag inte har man otur kommer det lite olika 50k utgifter lite då och då

Tror "lite då och då" är överdrivet. Klart att saker går sönder på en äldre bil men när du väl har bytt ut den får du ju räkna med att det håller ett tag om du inte kör flera tusen mil om året.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Någon Android Tesla ägare? Klarar man sig som tekiknörd med den kombinationen trots avsaknaden av Android Auto? Själv använder jag väldigt ofta voice kommandot "nyheterna" som jag i Android Auto (använder trådlös android auto som autostartar) har gjort som en shortcut att spela upp det senaste nyheterna från finlandssvenska Yle Radio (jag antar borde gå göra motsvarande med Sveriges radio typ). Jag antar man är tvungen att leva med Teslas egna appar eller har det kommit nån smart Android Auto lösning ännu? Jag använder dessutom YouTube Music då jag har YouTube Premium prenumeration bl.a och lyssnar ofta till mixar jag själv laddat till YouTube, verkar som Tesla endast stöder Spotify?

Vart lite intresserad utav nya Model 3 men är osäker va gäller avsaknaden av Android Auto, avsaknaden av blinkersspaken och Heads-up display vilket jag litegrann fäst mig vid på min Mazda 3 2020.

Jag är ingen större androidentusiast men kör en gammal note 10 och har just skaffat tesla my lr. Ser inte att du skulle ha något större problem med dina önskemål, enkelt att koppla bluetoothljudet till bilen men visst android auto funkar inte. Ser dock inte varför man skulle behöva det, tycker Teslas infotainment är super. I övrigt är det trams med hela hud grejen, går alldeles utmärkt att kolla displayens övre vänstra hörn. Sen gick jag från en v50 från -05 också så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Skulle kolla med någon annan laddare/kabel och se om du får samma dåliga laddning får du det måste det vara fel på bilen eller så stödjer den inte det fast det står att den ska göra det.

Edit: Vad jag kan se på deras sida så har standard bara 6,6Kw max men luxury varianten har 11KW
Var ett jäkla jobb att hitta på deras sida.
https://www.mgmotor.eu/sv-SE/model/mg4

frågan är om den typ stödjer 6kw via att den går att ladda med typ 32A en-fas. Känns lite lurt då säljaren sa att den skulle kunna ladda med 3-fas

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Skulle kolla med någon annan laddare/kabel och se om du får samma dåliga laddning får du det måste det vara fel på bilen eller så stödjer den inte det fast det står att den ska göra det.

Edit: Vad jag kan se på deras sida så har standard bara 6,6Kw max men luxury varianten har 11KW
Var ett jäkla jobb att hitta på deras sida.
https://www.mgmotor.eu/sv-SE/model/mg4

Stämmer, endast 1 fasladdning på snikmodellen. Får en själv om nån vecka. Du behöver dock 32A för att få ut 6.6kw.... vilket ingen har. Jag har 20A så det blir väl strax över 4kw. Inga problem för mig då jag har inga större behov av att ladda snabbt hemma.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av achdor:

Jag är ingen större androidentusiast men kör en gammal note 10 och har just skaffat tesla my lr. Ser inte att du skulle ha något större problem med dina önskemål, enkelt att koppla bluetoothljudet till bilen men visst android auto funkar inte. Ser dock inte varför man skulle behöva det, tycker Teslas infotainment är super. I övrigt är det trams med hela hud grejen, går alldeles utmärkt att kolla displayens övre vänstra hörn. Sen gick jag från en v50 från -05 också så...

Är du nöjd med bilen? Måste varit ett stort steg uppåt att gå från en volvo -05 till en Tesla...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Hej! Har precis hämtat ut en MG 4 standard range, dvs den som går att leasea för 3000sek/månad.

Vad jag kan läsa mig till så ska den ha 3-fas laddning men jag kan bara få den att gå på 16A via en fas, dvs 3,5kw.

Hade BMW i3s innan och den laddade med alla faser. Har inte ändrat något alls i boxen som för övrigt är en Zaptec go. Hjälp och tips mottages gärna.

Standard range har inte 3-fas, enbart 1-fas 32A. Sa säljaren något annan var det brist på kunskap. Sorry! Luxury-versionen har stöd för 3-fas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är du nöjd med bilen? Måste varit ett stort steg uppåt att gå från en volvo -05 till en Tesla...

Överlag är jag skitnöjd, finns alltid saker och funktioner som hade kunnat vara liiiiitet bättre just för mig. Det gäller följade:

- sambon vill ha varmt, jag kallt eller tvärtom (volvons ac funkade inte på senare tid så...)
- takets tint är lite för kraftfullt för norrland (knappt ens tittat uppåt)
- backkameran blir blöt vid körning i väta med skymd sikt som följd (fortfarande van vid backspeglar och bakruta)
- öppna/stänga frunken hade kunnat vara smidigare (går faktiskt att köpa keyfob/använda telefon)
- parkeringsassistans tjuter för mycket

Sen är det andra saker som inte hör hemma ovan:
- tight in i garaget
- svart blir snabbt skitigt
- öppningsmekanismen inifrån är mer intuitiv när det gäller nödöppnaren (bra säkerhetsmässigt, kasst för bilen med impulsiva personer)
- får inte ladda i garaget enligt föreningen

Det är annars vansinnigt skönt att aldrig behöva fylla bensin, att ha full tank för 25 kr efter en dag på jobbet, tystnaden vid körning, fantastiskt ljud, autopilot, autotorkare (funkar bra för mig), att längta efter att köra istället för att fasa inför det m.m.

Tycker det är lite småmysigt att kolla på chargefinder var det finns bäst laddmöjligheter inför olika semesterplaner, fixa med smågrejer i/på bilen med släckt garage och radion på.

Upplever att det passar mig prefekt, hade jag inte bott i norrland hade jag köpt rwd versionen och kommit undan aningen billigare. Nyhetens behag har ändå fått ge med sig lite och jag har landat i mer behag och mindre upprymdhet.

Permalänk
Avstängd

Kör också Tesla, en Model Y Performance. Hur någon kan önska sig Android Auto eller Carplay i en Tesla går över mitt förstånd. Förstår om en motorjournalist som sitter några timmar i varje bil tycker det är praktiskt att alla bilar fungerar likadant, men som ägare? Som att byta ett modernt OS mot Windows 95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Kör också Tesla, en Model Y Performance. Hur någon kan önska sig Android Auto eller Carplay i en Tesla går över mitt förstånd. Förstår om en motorjournalist som sitter några timmar i varje bil tycker det är praktiskt att alla bilar fungerar likadant, men som ägare? Som att byta ett modernt OS mot Windows 95.

Jag lyssnar mycket på Storytel dom har en app för Carplay, jag använder appen Overcast för podcasts som jag tycker fungerar väldigt bra och jag gillar både Ways och ABRP. Jag tycker Teslas Spotifyapp är rörig och svårnavigerad jämfört med Carplat. Jag har även Easypark direkt i bilen vilket är smidigt när man parkerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dum fråga: Nu har jag ingen elbil men körde förbi en OKQ8 häromdagen som har laddstationer där en kWh kostar 5,50kr. Är det inte lite väl stort påslag när elpriset ligger under kronan i SE3?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu har jag ingen elbil men körde förbi en OKQ8 häromdagen som har laddstationer där en kWh kostar 5,50kr. Är det inte lite väl stort påslag när elpriset ligger under kronan i SE3?

Tror du ska titta på Peter Esses youtube video om laddstationer.
Dom har effektabbonemang och högre effekt så kostar abbonemang en mycket mer och dom pengarna ska med in.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tror du ska titta på Peter Esses youtube video om laddstationer.
Dom har effektabbonemang och högre effekt så kostar abbonemang en mycket mer och dom pengarna ska med in.

Det ska jag, tack för svaret.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning, rekommenderar alla att läsa. För att locka lite, urdrag över vad som skrivs in i de privacy policies biltillverkarna har:

Nissan earned its second-to-last spot for collecting some of the creepiest categories of data we have ever seen. It’s worth reading the review in full, but you should know it includes your “sexual activity.” Not to be out done, Kia also mentions they can collect information about your “sex life” in their privacy policy. Oh, and six car companies say they can collect your “genetic information” or “genetic characteristics.” Yes, reading car privacy policies is a scary endeavor.
None of the car brands use language that meets Mozilla’s privacy standard about sharing information with the government or law enforcement, but Hyundai goes above and beyond. In their privacy policy, it says they will comply with “lawful requests, whether formal or informal.” That’s a serious red flag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Dum fråga: Nu har jag ingen elbil men körde förbi en OKQ8 häromdagen som har laddstationer där en kWh kostar 5,50kr. Är det inte lite väl stort påslag när elpriset ligger under kronan i SE3?

Det tycker jag, och då är ändå OKQ8 en av de billigare. Tesla är billigast vad jag vet med priser från 2,90 kr/kWh.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Sedan prissänkningen av Model S LR och Plaid hamnade dessa båda plötsligt på min intresselista. "Vadå, tänker du byta bil redan?" Det är en fråga som jag har fått många gånger. I dom flesta fall är jag bara nyfiken, men ibland finns ett välmotiverat byte på gång.
Igår åkte jag till Tesla Store & Service här i Uppsala. Inte varit där tidigare. Sedan i mars har man haft en Model S Plaid i "klämrummet" (Show room) och nu sedan i mitten av augusti även en vit Plaid för provkörning.

<Uppladdad bildlänk>

Vita bilar generellt och Teslor i synnerhet är urtråkigt. Som tur är, iom prissänkningen, ingår alla färger i priset. Schysst!

Igår var fokus på interiör, infotainment och ljud. Illa medveten om Teslas besvär med byggkvaliteten nagelfor jag hela förarmiljön. I negativ bemärkelse, drogs ögonen direkt till en "bruten" linje som går från dörr till konsolen. Perfekt på passagerarsidan. Off med flera mm på förarsidan. Vidare kändes skrollhjulen inte i nivå med en bil för drygt en miljon.

I positiv bemärkelse kändes och upplevdes det mesta andra väldigt bra. Det luktade premium, stolarna var enormt sköna, de matta kolfiberdelarna var precis så som jag önskade att jag hade i min vardagsbil.

Skärmarna, de är ju två, har en krispighet som man kan vara nöjd med långt framöver. Svärta och upplösning var utmärkt. Men det här med HUD verkar vara något fullkomligt främmande för Tesla. Representanterna på plats förväxlade vad jag sa, när jag nämnde det, med att det inte finns i M Y och 3, men "här finns det!". Släppte det där. Vidare kan man säga att hur snabbt man kan växla mellan låtar, appar och deras innehåll begränsas bara av uppkopplingshastigheten. Imponerande. Nog det bästa jag har upplevt i en bil.

Ljudet var det ja. Bilen i hallen var i show room-läge. Det innebär bland annat att volymen från Spotify begränsas rejält. "Högsta" volym motsvarade ca. 2-3 för DAB-radio (på en 13-gradig skala, har jag för mig). För att uppleva ljudet fullt ut föreslog dom en provkörning av en S Plaid som var upplåst på den punkten. Ok. Den tanken fanns inte inför besöket, men otillfredsställd och nyfiken gav jag efter. Bokade en provkörning till idag.

<Uppladdad bildlänk>

Fick "30-40min" på mig. Åkte snabbaste vägen till E4:n. På vägen upptäcker jag en väldigt mjuk acceleration. Bilen var inställd på chill-mode. Ändrar snabbt till Sport. Bilen vaknar till. Testar fjädringslägena, hög, medel, låg och auto. Auto gör ett väldigt bra jobb. Under provkörningen i högre hastighet slås jag av hur snäll och trevlig den kändes i 137km/h (ca 85mph). Otroligt skön. Tyst och odramatiskt. Varför den var begränsad till denna hastighet kan jag bara spekulera om. Någon slags valet-läge, auto-steer-begränsning eller dylikt? Åker av vid norra avfarten E4, Uppsala. Dom som vet, vet att här kör man från en rondell till nästa (och till nästa). Nu blir man påmind om varför avsaknaden av spakar nog blir svårt att leva med. Åker vidare in på mindre vägar, tar fartgupp och förhöjda cykelbanor, sådana som fordrar att man lämnar företräde för cyklister och gångare. Vid minst tre tillfällen vid dylika gupp hasar stänkskärmarna i! Haha... hört sedan länge från andra med Model Y att Teslas egna stänkskärmar är helt enkelt för långa. Trodde någonstans att detta inte var ett problem längre.

<Uppladdad bildlänk>
Ett snabbt besök och sök på Tässla.se visar att det finns alternativ. Nåväl.

Över tågspår och gupp känner jag efter hur mycket rörelser överförs från underlag till kropp och huvud. Luftfjädringen gör återigen sitt. Det är mycket bra. Bättre än i min GT. Annorlunda men också bättre. Jämfört med Zeekr 001 (med luftfjädring) är det svårt att avgöra. Dött lopp i nuläget. Skulle behöva köras på samma underlag back-2-back.

"Accelerationen då?", tänker kanske någon. Färskt i minnet har jag då Zeekr 001 med drygt 540hk och min GT med 585hk (något högre som uppvärmd och över 70%-batterinivå - se Tesla Björns Autabahn-videor). På tillbakavägen, återigen på E4:an har jag tur när jag svänger upp på påfarten. Inte en bil bakom på påfarten eller på E4: n(!). Saktar ner till 50km/h med Plaid-läget påslaget. Trycker plattan i mattan och grymtar till tills bilen återigen begränsar vid 137km/h. Herrejösses. Adrenalinutsöndringen är palpabel. Jag har aldrig aldrig varit med om något liknande på fyra hjul. Det är imponerande på så många plan. Hur lättillgänglig kraften är, kontrollen och det odramatiska i den samtidigt hissnande känslan. Det är det här man köper en Plaid för. Så liten som prisskillnaden (procentuellt) är idag mellan LR och Plaid. Man bör ta Plaid. Om inte annat för dom bättre bromsarna, och förstås, kolfiberdetaljerna.

Och så slutligen, ljudet då? När man nu har en bil som drygt 1000 tysta hästkrafter. Hur är ljudanläggningen?
Stod stilla på parkeringen efter körningen i 10-15 minuter och bara lyssnade igenom gamla "referenslåtar". Och j#vlar i havet! Hittills hade jag avfärdat bilen som alldeles för dyr i förhållande till vad man får - trots upplevelsen från körningen och ffa. accelerationen. Men nu blev det jobbigt. Det lät så förbaskat bra. Klart, välavrundade höga toner, fantastisk ljudscen och basen hade ett dundrande och mullrande som normalt inte förekommer i "vanliga bilar". I en låt där man bl.a. knackar och dunkar på en ytterdörr, skickade ljudsystemet fullkomligt övertygande dunkande, vibrerande ljud genom min kropp.

Nu efter att ha smällt alla intryck av två Model S Plaid 2023 känner jag så här:
Jag inte skiljas från så mycket pengar som Tesla fortfarande begär för den här bilen. Dels för att jag har svårt att motivera varför jag ska lägga så här mycket pengar på en bil i första taget, och i andra taget när den dessutom "lider" av fortsatta Tesla-problem med kvaliteten. På provkörningsbilen var vänster bakpanel och lucka fullkomligt off. Panelen såg liksom inte ens ut vara rätt utformad, som att dimensionerna var fel. Men på insidan var bilen bättre än den i show-rummet. Men sådan här slags lotteri med vilka fel man får i sin 1,3 miljoners bil ska man inte ens behöva fundera på. Det ska banne mig bara vara schysst. Som med min, jäkla, Kia. På Zeekrs förproduktionsbilar var kvaliteten redan mycket bättre än dessa Teslor. Ställde en retorisk fråga till en av representanterna i klämrummet. Varför säljer man sin Model S, varför dyker det upp så många lågmila Model S på Blocket? Jag har åtminstone en aning. Och nu med sådana tilltag som prissänkningar om 209tkr över en natt lär fler tänka till innan man slår till på en sån här bil.

I en Model S Plaid:

  • Åker man väldigt bekvämt och har en världens bästa drivlinor.

  • Är ljudsystemet en fullständig fullträff.

  • Är mjukvara och gränssnitt marknadsledande även om nödvändiga spakar saknas och skrollhjul känns sådär.

  • Får man inte vara för noga med (bygg)kvalité.

Har haft min sen årsskiftet och varit nere på Autobahn två gånger. Bara känslan att ligga i vänsterfilen och veta att ingen annan är i närheten att kunna utmana är en pojkdröm värd varenda krona att uppfylla

I övrigt är jag hyfsat enig med din summering och berömmer dig för en träffsäker analys på så kort tid med bilen. Det största minuset med Tesla är enligt mig och många ägare sälj-, leverans- och serviceorganisationen. Helt magiskt med mobile service som kan göra enklare underhåll osv men all kontakt i övrigt, från försälj till leverans och inte minst service är en total katastrof som skulle vara ovärdig vilken brand som helst.

Kommentarer i övrigt på det du skrev(från en ägare sedan release):

- stereon är grym! som den ska vara i en bil i den är klassen. Men kommer från en Model 3 och tycker den var lika bra, kanske tom något bättre för den mindre kupen skapade mer tryck. Finns en känsla av att ljudet får lite för mycket space i Model Sn.

- har aftermarketstänkskydd från Tässla eller dylikt men ska sägas att det är en låg bil och i miljöer med farthinder och lite höjdskillnader kommer man in i att ställa in fjädringen på högre mode. Bor tex i stadsmiljö med farthinder, kullersten osv osv och satte day 1 högst mode på fjädringen för detta och bilen kommer ihåg det.

- korrekt ang. hastighetsbegränsningen. har också det på när andra använder den (och i vissa miljöer för mitt eget körkorts skull ) . Visningsbilar brukar har mkt saker som är begränsade och är vad jag förstått ofta ratade ex från kunder (extremt konstig taktik av Tesla). Att döma av de brister som fanns var det säkert en sån. Tips att notera regnr för mtp hur många launches den lär utsättas för skulle jag inte rekommendera någon att köpa den på andrahandsmarknaden.

- USS finns inte längre vilket innebär dålig parkeringshjälp. Nöjd att ha en från första batchen med det. Oklart när det kommer till nya kamerasetupen - kan vara allt från nästa vecka till aldrig baserat på Teslas trackrecord. Det är en dealbreaker för mig och värt att tänka på med denna (och andra Teslor).

- ang. priset är det nu ganska ok och känns vettigt enligt mig. Det pushar marknaden. Vem f-n köper ny Volvo EX90 nu liksom när du får en X Plaid för typ samma?? Och den finns inte ens idag!
Det är också satt i nivå med vad de flesta betalat då det reflekterar förhandsbeställningarna. Ska också nämnas att räntan stuckit en del så prissänkningen på lease/lån (vilket jag killgissar gäller 99% av kunderna här) blir inte så stor skillnad i slutändan. Men på det stora hela, trots att jag i sak förlorat på det, är det positivt att hjälpa driva utvecklingen framåt så andra tillverkare måste pusha också. Model S Plaid naturliga konkurrenter är lyxsegment bilar som Taycan osv vilka är betydligt dyrare. Skillnaden är att du får världens bästa drivlina/prestanda men i prissegmentet pinsam kvalitetskänsla. Brukar jämföra med Ferrari osv och det tycker jag man kan fortsätta göra till andra kommer ikapp.

På 5-10 år hoppas jag mycket kommer hända och att Tesla börjar utmanas! Men det är väldigt tydligt att de har ett enormt försprång.

Permalänk
Medlem

Kollade på polestar 3 idag. Initialt intryck är, snygg, mindre än jag trodde, dåligt bagageutrymme för suv-liknande bil, oväntat skönt och rymligt i baksätet, mer premiumkänsla än tesla men lägre än BMW.

Ordentligt bagageutrymme hade jag nog personligen velat ha för att ens fundera på att vänta ett år på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Kollade på polestar 3 idag. Initialt intryck är, snygg, mindre än jag trodde, dåligt bagageutrymme för suv-liknande bil, oväntat skönt och rymligt i baksätet, mer premiumkänsla än tesla men lägre än BMW.

Ordentligt bagageutrymme hade jag nog personligen velat ha för att ens fundera på att vänta ett år på denna.

Samma med Polestar 2 tyvärr, dåligt bagageutrymme för att vara en familjebil.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Samma med Polestar 2 tyvärr, dåligt bagageutrymme för att vara en familjebil.

Ja, men trodde på något sätt att 3 skulle lösa den bristen genom att var lite mer suv/kombi. Tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Kollade på polestar 3 idag. Initialt intryck är, snygg, mindre än jag trodde, dåligt bagageutrymme för suv-liknande bil, oväntat skönt och rymligt i baksätet, mer premiumkänsla än tesla men lägre än BMW.

Ordentligt bagageutrymme hade jag nog personligen velat ha för att ens fundera på att vänta ett år på denna.

Skrivet av Mocka:

Samma med Polestar 2 tyvärr, dåligt bagageutrymme för att vara en familjebil.

Intressant egentligen, verkar vara medvetna avvägningar i designen eftersom samma problem återfinns hos både 2 och 3, och nya Volvo EX30 plus äldre XC40 och C40. Har det kanske nåt att göra med prioriteringar för kinesiska marknaden, när modellerna baserar sig på bilar som sålts där först?

Polestar 4 verkar ju lite bättre med baklucka på 500 liter, men det är ju fortfarande i mindre ändan när man jämför med MEB-bilar och Tesla MY, men okej jämfört med de flesta andra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Intressant egentligen, verkar vara medvetna avvägningar i designen eftersom samma problem återfinns hos både 2 och 3, och nya Volvo EX30 plus äldre XC40 och C40. Har det kanske nåt att göra med prioriteringar för kinesiska marknaden, när modellerna baserar sig på bilar som sålts där först?

Polestar 4 verkar ju lite bättre med baklucka på 500 liter, men det är ju fortfarande i mindre ändan när man jämför med MEB-bilar och Tesla MY, men okej jämfört med de flesta andra.

Tycker det är väldigt konstigt prioriterat. Polestar 3 är 4,9m lång och rymmer 100 liter mindre än en Enyaq, om man tittar på antalet VDA-liter. Polestar 4 är 4,84m lång och även där är ju 500 liter betydligt mindre än en MEB-bil trots att den är längre. Och då är ju MEB-bilarna inte fenomenala i kompakt design, på det vis t.ex Tesla är.

Känns så slösaktigt med en så stor bil med så dåligt lastutrymme när just möjligheten till kompakta yttermått är en av elbilarnas stora fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tycker det är väldigt konstigt prioriterat. Polestar 3 är 4,9m lång och rymmer 100 liter mindre än en Enyaq, om man tittar på antalet VDA-liter. Polestar 4 är 4,84m lång och även där är ju 500 liter betydligt mindre än en MEB-bil trots att den är längre. Och då är ju MEB-bilarna inte fenomenala i kompakt design, på det vis t.ex Tesla är.

Känns så slösaktigt med en så stor bil med så dåligt lastutrymme när just möjligheten till kompakta yttermått är en av elbilarnas stora fördelar.

Det känns som att plattformen P3 är byggd på inte är helt toppen. Kollade in EX90 här om dagen, som bygger på samma, och den kändes inte så stor på insidan som den ser ut aty vara på utsidan. Inte konstigt alla andra bilar byggs på en annan version 😬

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Känns så slösaktigt med en så stor bil med så dåligt lastutrymme när just möjligheten till kompakta yttermått är en av elbilarnas stora fördelar.

Inte minst när svenska garageplatser och ofta villagarage är rätt små. Efter att ha levt med en Id4 i snart två år är jag inte supersugen på en femmetersklump igen..

Klart subjektivt, men jag tycker verkligen att polestar 3 är en riktigt ful bil framifrån - i klass med BMW IX... Sedan tycker jag sidoprofilen blir rätt märklig med utformningen av fönstret efter C-stolpen och sedan massa plåt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tycker det är väldigt konstigt prioriterat. Polestar 3 är 4,9m lång och rymmer 100 liter mindre än en Enyaq, om man tittar på antalet VDA-liter. Polestar 4 är 4,84m lång och även där är ju 500 liter betydligt mindre än en MEB-bil trots att den är längre. Och då är ju MEB-bilarna inte fenomenala i kompakt design, på det vis t.ex Tesla är.

Känns så slösaktigt med en så stor bil med så dåligt lastutrymme när just möjligheten till kompakta yttermått är en av elbilarnas stora fördelar.

Skrivet av Chippen2188:

Det känns som att plattformen P3 är byggd på inte är helt toppen. Kollade in EX90 här om dagen, som bygger på samma, och den kändes inte så stor på insidan som den ser ut aty vara på utsidan. Inte konstigt alla andra bilar byggs på en annan version 😬

Jag förstår nog inte er kritik riktigt. Polestar är ett märke som uttryckligen säger sig fokusera på design och sportighet. Att då inte förvänta sig "laståsne"-nivåer på utrymmena känns väl inte så oväntat? Polestar 3 är alltså en "sportigare" och mer "design"-inriktad variant av EX90. EX90 sväljer 655 liter upp till lastskyddet, vilket är helt okej (70 liter mer än Enyaq). Att Polestar 3 inte sväljer lika mycket borde inte komma som en överraskning. Behöver man en laståsna så ska man i så fall alltså kolla på Volvo, inte Polestar. Samma sak som att den som gillar VW-koncernen och vill lasta mycket gör klokt i att kanske kolla på Skoda eller VW, snarare än Audi och Porsche...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag förstår nog inte er kritik riktigt. Polestar är ett märke som uttryckligen säger sig fokusera på design och sportighet. Att då inte förvänta sig "laståsne"-nivåer på utrymmena känns väl inte så oväntat? Polestar 3 är alltså en "sportigare" och mer "design"-inriktad variant av EX90. EX90 sväljer 655 liter upp till lastskyddet, vilket är helt okej (70 liter mer än Enyaq). Att Polestar 3 inte sväljer lika mycket borde inte komma som en överraskning. Behöver man en laståsna så ska man i så fall alltså kolla på Volvo, inte Polestar. Samma sak som att den som gillar VW-koncernen och vill lasta mycket gör klokt i att kanske kolla på Skoda eller VW, snarare än Audi och Porsche...

Men varför så stor utvändigt? Förstår att baksätet är stort, men knappast mer än 25cm längre än MEB-bilarna, så var får man ut nåt av det yttermåtter? Köper helt att polestar inte är laståsnor, men då behöver dom inte vara stora som laståsnor heller. EX90 är ju ännu större, 504cm lång. Men då finns iaf ett syfte. 655 liter för en Volvo är enormt för de brukar ofta vara "små" på papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag förstår nog inte er kritik riktigt. Polestar är ett märke som uttryckligen säger sig fokusera på design och sportighet. Att då inte förvänta sig "laståsne"-nivåer på utrymmena känns väl inte så oväntat? Polestar 3 är alltså en "sportigare" och mer "design"-inriktad variant av EX90. EX90 sväljer 655 liter upp till lastskyddet, vilket är helt okej (70 liter mer än Enyaq). Att Polestar 3 inte sväljer lika mycket borde inte komma som en överraskning. Behöver man en laståsna så ska man i så fall alltså kolla på Volvo, inte Polestar. Samma sak som att den som gillar VW-koncernen och vill lasta mycket gör klokt i att kanske kolla på Skoda eller VW, snarare än Audi och Porsche...

Bilen är för stor för vad man får i mitt tycke. Det är, vad MKBHD skulle säga: ”bad use of space”. Men hej, man kallar den ju sportig så då är det okej

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Standard range har inte 3-fas, enbart 1-fas 32A. Sa säljaren något annan var det brist på kunskap. Sorry! Luxury-versionen har stöd för 3-fas

tack för svar. känns lite bittert när man bara har 16A per fas till laddboxen ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Har haft min sen årsskiftet och varit nere på Autobahn två gånger. Bara känslan att ligga i vänsterfilen och veta att ingen annan är i närheten att kunna utmana är en pojkdröm värd varenda krona att uppfylla

I övrigt är jag hyfsat enig med din summering och berömmer dig för en träffsäker analys på så kort tid med bilen. Det största minuset med Tesla är enligt mig och många ägare sälj-, leverans- och serviceorganisationen. Helt magiskt med mobile service som kan göra enklare underhåll osv men all kontakt i övrigt, från försälj till leverans och inte minst service är en total katastrof som skulle vara ovärdig vilken brand som helst.

Oj, tack! Värdesätter saklighet högt och försöker leva som jag lär. Man ska inte kunna peka på en sak jag har sagt/skrivit som ett exempel på något knäppt och osant "man läst på nätet".

En polare fick dragkroken installerad på uppfarten, av en Tesla Mobile service-snubbe. Han trodde knappt det själv när han berättade det. Fick honom att skicka en bild, och visst, där låg en man med halva kroppen under hans Model Y. Smidigt, om inte annat! Men samtidigt hämtade han sin första M Y LR mitt ute i skogen som en jöns kom han till en mobil stuga(?) med kaffe, fika och stolar. Och den andra, skitig, i någon Stockholms-hamn. Med den andra, en Performance, fick han förvisso en gratis tvätt på Mr Cap (har jag för mig). Oavsett, det verkar vara en väldigt annorlunda upplevelse att köpa lyxbil à la Tesla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag förstår nog inte er kritik riktigt. Polestar är ett märke som uttryckligen säger sig fokusera på design och sportighet. Att då inte förvänta sig "laståsne"-nivåer på utrymmena känns väl inte så oväntat? Polestar 3 är alltså en "sportigare" och mer "design"-inriktad variant av EX90. EX90 sväljer 655 liter upp till lastskyddet, vilket är helt okej (70 liter mer än Enyaq). Att Polestar 3 inte sväljer lika mycket borde inte komma som en överraskning. Behöver man en laståsna så ska man i så fall alltså kolla på Volvo, inte Polestar. Samma sak som att den som gillar VW-koncernen och vill lasta mycket gör klokt i att kanske kolla på Skoda eller VW, snarare än Audi och Porsche...

Designen och sportigheten är vad jag gillar med Polestar, men sen behöver man ju också ha en viss storlek på utrymmena. Det var en stor orsak till att vi valde Audi Q4 över bland annat Polestar 2, även om jag gillade mycket av känslan i Polestar.

Och även om man vill minska på lastutrymmet för att kunna ha t.ex. trevligare baksäten så är 25% väldigt mycket att skala bort jämfört med EX90, som ju också är en rymlig bil på många sätt.

Nå, personligen tycker jag att Polestar 4 verkar vara en bra kompromiss. 500 liter är helt användbart, även om man ska ha in en barnvagn eller liknande, men tar inte över hela bilens interiör.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum