Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Folk som gnäller och bryr sig för mycket vad andra gör.

Det handlar inte om att bry sig för mycket vad andra gör.

Det som andra gör förstör och skapar merjobb för andra. Om det dom gör inte påverkade mig eller andra drabbade så kunde jag inte bry mig mindre.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Dagligen att vara sur/irriterad över:
Det är fortfarande max 80km/h med bil+släp, bara någon enstaka % som verkar veta detta. Fullpackad husvagn eller lastat 1.5t ved på släpet i 110-120 varför inte.

Folk parkerar på vänster sida i färdriktningen. Olagligt och förstår genuint inte varför folk gör det?

Nu börjar det bli mörkt morgon och kväll och 50% av bilisterna vet inte hur deras bilar fungerar och kör helt nedsläckta eller bara DRL fram, mörkt bak. = Ta färdtjänst istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Dagligen att vara sur/irriterad över:
Det är fortfarande max 80km/h med bil+släp, bara någon enstaka % som verkar veta detta. Fullpackad husvagn eller lastat 1.5t ved på släpet i 110-120 varför inte.

Är det vanligt alltså?
Känns som jag alltid lyckas hamna bakom husvagnar som kör i 50 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det vanligt alltså?
Känns som jag alltid lyckas hamna bakom husvagnar som kör i 50 istället.

Samtliga punkter är daglig förekomst.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Dagligen att vara sur/irriterad över:
Det är fortfarande max 80km/h med bil+släp, bara någon enstaka % som verkar veta detta. Fullpackad husvagn eller lastat 1.5t ved på släpet i 110-120 varför inte.

Folk parkerar på vänster sida i färdriktningen. Olagligt och förstår genuint inte varför folk gör det?

Nu börjar det bli mörkt morgon och kväll och 50% av bilisterna vet inte hur deras bilar fungerar och kör helt nedsläckta eller bara DRL fram, mörkt bak. = Ta färdtjänst istället.

Här kan man ofta möta folk som kör på både vänster och höger sida, även lite crossar, hemmabyggen och ja lite allt möjligt. Kanske tjusningen med landet antar jag 🤣

Permalänk
Medlem

Skulle kolla felanmälan på Folksam och se vad man behöver göra.
Tror ni inte det poppar upp en jävla assistenjävel som dessutom är på tid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Nu börjar säsongen där alla enögda och bakljuslösa fordon upptäcks på vägarna, men det värsta är de som har automatiska och/eller "bländfria" strålkastare som är stendumma med en färgtemperatur på 6000+K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nu börjar säsongen där alla enögda och bakljuslösa fordon upptäcks på vägarna, men det värsta är de som har automatiska och/eller "bländfria" strålkastare som är stendumma med en färgtemperatur på 6000+K.

Hur ska man meddela en sådan ouppmärksam förare på att de kör utan lyse? Egentligen skulle jag vilja ha en stor skylt på taket med texten

LYSET PUCKO!

Men blir lite jobbigt i praktiken av massor med anledningar

Ska man airdroppa en bild till alla som är nära? Starta en riktad FM-sändare och skanna flera frekvener? Slå upp regplåten i fordonsregistret?

Så svårt när man möter folk i över 100 att göra något. Kanske en snabb blink med hellyset strax innan man möts? Eller tror folk det är poliskontroll då istället? Blir så less

Permalänk
Medlem

Hejsan
Jag ville nog egentligen bara ”gubbhnälla” men jag var ute och letade efter en Apple TV 4K 128GB åt mamma och pappa igår, såg att det fanns två i lager hos @Webbhallen så slog till.

När jag vaknade för att ta mig till jobbet så ser jag nu att det står att leveransen är försenad pga att varan inte finns trotts att det fortfarande står att den finns i lager på deras hemsida.

Och faktum är att om produkten hade funnits inslaget hos @inet så hade jag haft den idag mellan 12-13 som vanligt när man beställer ifrån dem.

Jag minns att jag en gång i tiden såg inte och Webbhallen som systerskepp, jag gissar att Webbhallen är det systerskepp som sjukligt.

Nu har jag avbeställt ifrån @Webbhallen och beställt ifrån Kjell som säger sig ha 20+ i lager, så jag hoppas de är mer pålitliga än vad Webbhallen visat sig vara.

Tråkigt att butiker faller så djupt ned, men även en nypa gubbgnäll kan hjälpa en att gå vidare

Permalänk
Medlem

X (tidigare twitter).

Hur länge ska alla skriva det? Vad är relevansen? Folk ska inte bli förvirrade över vad X är för något?
Tänk om man överallt skulle skriva såhär så fort ett företag eller något byter namn eller ägare? Varför är det just Twitter alla har hakat upp sig så abnormt på att man känner att man måste förklara för dom stackars läsarna vad det är?

Skrivet av Sarato:

Det kan jag svara på som har en fru som är lärare: För att vårdnadshavarna ALLTID glömmer bort att informera skolan när folk flyttar eller skiljer sig. Och detta är klart vanligare än vad man tror där folk helt plötsligt bytt nummer eller adress och sedan skäller ut lärarna för att de inte får den post som skolan skulle skicka till dem före terminsstart. I själva verket hade de flyttat för ett år sedan och inte nämnt för skolan att de inte ens tillhör samma kommun som inte ens ger de rätten att gå kvar i den skolan längre.

Haha! Ja det där stämmer ju. Jag frågade samma sak i början av hösten och dom gav exakt detta svar.
Ibland är det svårt att förstå saker som för en själv ter sig så självklart (dvs att man meddelar om man byter adress eller telefonnummer).

En annan festlig sak är att vi har nått värdelöst digitalt skitsystem (Schoolsoft) som har stöd för saker som kontaktuppgifter, vistelsetid och ledighet. Men det funkar så dåligt att dom har "gett upp" och nu delar dom ut fysiska lappar som ska fyllas i istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

X (tidigare twitter).

Hur länge ska alla skriva det? Vad är relevansen? Folk ska inte bli förvirrade över vad X är för något?
Tänk om man överallt skulle skriva såhär så fort ett företag eller något byter namn eller ägare? Varför är det just Twitter alla har hakat upp sig så abnormt på att man känner att man måste förklara för dom stackars läsarna vad det är?

Lika länge som jag går över till att kalla Facebook för "Meta", dvs aldrig förmodligen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

X (tidigare twitter).

Hur länge ska alla skriva det? Vad är relevansen? Folk ska inte bli förvirrade över vad X är för något?
Tänk om man överallt skulle skriva såhär så fort ett företag eller något byter namn eller ägare? Varför är det just Twitter alla har hakat upp sig så abnormt på att man känner att man måste förklara för dom stackars läsarna vad det är?

Haha! Ja det där stämmer ju. Jag frågade samma sak i början av hösten och dom gav exakt detta svar.
Ibland är det svårt att förstå saker som för en själv ter sig så självklart (dvs att man meddelar om man byter adress eller telefonnummer).

En annan festlig sak är att vi har nått värdelöst digitalt skitsystem (Schoolsoft) som har stöd för saker som kontaktuppgifter, vistelsetid och ledighet. Men det funkar så dåligt att dom har "gett upp" och nu delar dom ut fysiska lappar som ska fyllas i istället.

Att byta namn på något som är så djupt förankrat att namnet tom har blivit ett verb i folkmun måste vara fantastiskt korkat. Kommer själv aldrig att säga något annat än twitter/tweeta.

Sen har vi såklart andra namnbyten som inte riktigt kommer upp till samma nivå men som är där och nosar. T.ex fb till meta, hbo till max osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Någon gång vid vad-i helsike-o'clock i natt: vaknar, någon tå sitter fast och "riiitch!".

Skitlakan! Dessa har nog rekord i kort livslängd hittills. Jag har tre omgångar av samma typ, så jag antar att samma upplevelse väntar inom kort med dem också. Amen, asså, de är ju sååå mjuuukaa... Ge hit en manglad planka som håller tills Hin Håles boning fryser till is! #detvarbättreförr

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

X (tidigare twitter).

Hur länge ska alla skriva det? Vad är relevansen? Folk ska inte bli förvirrade över vad X är för något?
Tänk om man överallt skulle skriva såhär så fort ett företag eller något byter namn eller ägare? Varför är det just Twitter alla har hakat upp sig så abnormt på att man känner att man måste förklara för dom stackars läsarna vad det är?

Skrivet av TotalF:

Att byta namn på något som är så djupt förankrat att namnet tom har blivit ett verb i folkmun måste vara fantastiskt korkat. Kommer själv aldrig att säga något annat än twitter/tweeta.

Sen har vi såklart andra namnbyten som inte riktigt kommer upp till samma nivå men som är där och nosar. T.ex fb till meta, hbo till max osv.

Och müsli heter tydligen numera granola …

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Någon gång vid vad-i helsike-o'clock i natt: vaknar, någon tå sitter fast och "riiitch!".

Skitlakan! Dessa har nog rekord i kort livslängd hittills. Jag har tre omgångar av samma typ, så jag antar att samma upplevelse väntar inom kort med dem också. Amen, asså, de är ju sååå mjuuukaa... Ge hit en manglad planka som håller tills Hin Håles boning fryser till is! #detvarbättreförr

Hur vassa tånaglar har du egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Någon gång vid vad-i helsike-o'clock i natt: vaknar, någon tå sitter fast och "riiitch!".

Skitlakan! Dessa har nog rekord i kort livslängd hittills. Jag har tre omgångar av samma typ, så jag antar att samma upplevelse väntar inom kort med dem också. Amen, asså, de är ju sååå mjuuukaa... Ge hit en manglad planka som håller tills Hin Håles boning fryser till is! #detvarbättreförr

Köp dessa lakan, men passa på när det med jämna mellanrum är extrapris:
https://www.newport.se/shop/textil/sangklader/lakan/hudson-un...
De är tjocka, täta, svala och lite ”hårda”, men om man gillar det är de helt fantastiska.

Newports bäddset är också grymma och köps med fördel när priserna sänks med jämna mellanrum:
https://www.newport.se/shop/textil/sangklader/paslakanset

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Och müsli heter tydligen numera granola …

Granola är karameller marknadsförda som frukost.

Permalänk
Medlem

Nytt elavtal

Mitt 5-åriga elavtal går ut sista December, därför tecknade jag ett nytt idag. (3-årigt,var max)
Från fast pris 63,88Kwh (t.o.m. sista dec) till fast pris 138,72Kwh (från 1 jan 2024). Inget skoj med dubbla priset men å andra sidan har jag haft 5 hyfsat billiga år. ( sen tillkommer nätavgift skatt moms o mums)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Och müsli heter tydligen numera granola …

Granola är en slags rostad musli, helt olika saker. Mycket fetare t.ex. då den rostas i olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Lika länge som jag går över till att kalla Facebook för "Meta", dvs aldrig förmodligen.

Twitter har bytt namn till X.
Företaget bakom Facebook heter Meta.
Facebook heter Facebook.
Så varför man skulle kalla (tjänsten) Facebook för Meta förstår jag inte, eftersom det är fel.
Ska vi börja kalla söktjänsten Alphabet istället för Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Twitter har bytt namn till X.
Företaget bakom Facebook heter Meta.

Företaget bakom Facebook bytte namn till Meta men jag kommer ändå kalla dem för Facebook.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Granola är karameller marknadsförda som frukost.

Det gäller väl även müsli?
Den klassiska Start innehåller 20 procent socker …

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Granola är en slags rostad musli, helt olika saker. Mycket fetare t.ex. då den rostas i olja.

Jo, jag vet att det finns en skillnad mellan dem, men många har missat det helt.
Och handeln verkar i dag klumpa ihop [sic!] flera olika saker under namnet granola; kanske för att det låter lite nyare och coolare. COOP kallar till exempel klassiska Start för granola medan Hemköp kallar den för müsli …
Mer än en produkt som tidigare hette müsli kallas dessutom i dag för granola.

/Kapten Stofil

Permalänk
Medlem

Hmm, vad gör man om är rätt säker att man blivit blåst på pengar, här på sweclockers/marknad men det är för lite pengar för att jag ska orka dra igång nått..
312kr för 6 dagar sen och sen ingen mer svar eller kontakt på forum eller sms(sms går inte ens fram).

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det gäller väl även müsli?
Den klassiska Start innehåller 20 procent socker …

Det påminner mer om just "granola" än vanlig müsli... Start! var det för övrigt Marabou som hittade på från början, även om de inte längre äger varumärket, vilket möjligen säger något.

Om du jämför med detta som också är naturellt:
https://handla.ica.se/produkt/1338289

Det är även snäppet magrare i och med att man behöver någon sorts fett när man rostar något i stil med "Start!".

Sedan blir det lite mer socker om man vill ha russin o dyl i:
https://handla.ica.se/produkt/1007825

Det finns dock även mer müsliartat som det är itippat väldigt mycket söta saker i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur vassa tånaglar har du egentligen?

Så går det förstås inte till, utan tyget blir svagt där lakanet har varit vikt och så blir det ett litet hål som man fastnar i. Och när det har hänt blir det ett väldigt mycket större hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Hmm, vad gör man om är rätt säker att man blivit blåst på pengar, här på sweclockers/marknad men det är för lite pengar för att jag ska orka dra igång nått..
312kr för 6 dagar sen och sen ingen mer svar eller kontakt på forum eller sms(sms går inte ens fram).

Du kan i alla fall få personen avstängd från marknaden om det inte löser sig. Jag hade avvaktat lite dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det påminner mer om just "granola" än vanlig müsli... Start! var det för övrigt Marabou som hittade på från början, även om de inte längre äger varumärket, vilket möjligen säger något.

Om du jämför med detta som också är naturellt:
https://handla.ica.se/produkt/1338289

Det är även snäppet magrare i och med att man behöver någon sorts fett när man rostar något i stil med "Start!".

Sedan blir det lite mer socker om man vill ha russin o dyl i:
https://handla.ica.se/produkt/1007825

Det finns dock även mer müsliartat som det är itippat väldigt mycket söta saker i också.

Start! kallades ju faktiskt för müsli från början. Det stod till och med på förpackningarna.
Många sorter innehåller ju dessutom fröer och nötter (bra fetter!) som gör dem fetare utan att blandningen behöver vara rostad i olja.
Begreppsförvirringen är med andra ord ganska rejäl – åtminstone i handeln.
Frågan är bara om medel-Svensson bryr sig ett smack så länge hen får en fetknaprig sockerblandning till frukost …

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jo, jag vet att det finns en skillnad mellan dem, men många har missat det helt.
Och handeln verkar i dag klumpa ihop [sic!] flera olika saker under namnet granola; kanske för att det låter lite nyare och coolare. COOP kallar till exempel klassiska Start för granola medan Hemköp kallar den för müsli …
Mer än en produkt som tidigare hette müsli kallas dessutom i dag för granola.

/Kapten Stofil

Start är ju rostad så det är granola. Så Coop gör ju helt rätt, Hemköp däremot. Epix fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kan i alla fall få personen avstängd från marknaden om det inte löser sig. Jag hade avvaktat lite dock

Ja, det absolut mest sura är att det är datordelar till lillgrabben, alltså grabbens pengar(fast nu står vi för det såklart då)

Visa signatur

The what what in the what now?