Ta bort ljudkällor i Mac OS Ventura

Permalänk
Medlem

Ta bort ljudkällor i Mac OS Ventura

Tjenare gänget

Jag gick nyligen över till Mac igen, efter ett par år med pc.

setup: MacBook Pro 14 m1 - Dell WB19TB Dock - 2x BenQ PD2700Q skärmar
Det vill säga att samtliga accessoarer inkl skärmar går igenom en Thunderbolt dock.

Problemet jag har är att datorn ibland byter till skärmarnas ljudkälla (hdmi/usb) - främst när datorn vaknat ur sömn.
Det händer även att Zoom byter till Realtek 2.0USB (Vilket jag antar är hubben i sig)

Jag har sökt runder för ta bort ljudkällan men utan resultat. (De flesta menar på att man ska ta bort HAL mappen, faktum är att den inte ännu existerar på min dator från första början)

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Tjenare gänget

Jag gick nyligen över till Mac igen, efter ett par år med pc.

setup: MacBook Pro 14 m1 - Dell WB19TB Dock - 2x BenQ PD2700Q skärmar
Det vill säga att samtliga accessoarer inkl skärmar går igenom en Thunderbolt dock.

Problemet jag har är att datorn ibland byter till skärmarnas ljudkälla (hdmi/usb) - främst när datorn vaknat ur sömn.
Det händer även att Zoom byter till Realtek 2.0USB (Vilket jag antar är hubben i sig)

Jag har sökt runder för ta bort ljudkällan men utan resultat. (De flesta menar på att man ska ta bort HAL mappen, faktum är att den inte ännu existerar på min dator från första början)

Jag tror inte det är möjligt, inte bättre att bara låsa output/input till den enhet du vill ha?

Verkar finnas en app som gör just det: https://apps.apple.com/ie/app/audio-profile-manager/

Jag kör samma datormodell, dock ingen docka men väl en skärm som kan agera output. Kan inte minnas att samma sak hänt mig... kan kolla om jag gjort något åt det jag glömt när jag väl är hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Tjenare gänget

Jag gick nyligen över till Mac igen, efter ett par år med pc.

setup: MacBook Pro 14 m1 - Dell WB19TB Dock - 2x BenQ PD2700Q skärmar
Det vill säga att samtliga accessoarer inkl skärmar går igenom en Thunderbolt dock.

Problemet jag har är att datorn ibland byter till skärmarnas ljudkälla (hdmi/usb) - främst när datorn vaknat ur sömn.
Det händer även att Zoom byter till Realtek 2.0USB (Vilket jag antar är hubben i sig)

Jag har sökt runder för ta bort ljudkällan men utan resultat. (De flesta menar på att man ska ta bort HAL mappen, faktum är att den inte ännu existerar på min dator från första början)

Hej!
Hur ser de ut i Ljud/midi inställningarna? kan du ta bort ljudenheten där ifrån?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja