Bahnhof stoppar besök av delegation från Hong Kong

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342610:

Brukar inte kommentera på forum och sociala medier om det inte är absolut nödvändigt. Men detta är inte nödvändigt men måste bara säga att.....

Det är okej att skriva på forum utan att först lägga en disclaimer <3

Permalänk
Medlem

En sak om det hade varit muskö basen som är ett större mycket bergrum än pihonen, som är en ganska överhypad datahall. Phionen fördel att den ligger i Stockholm City. Skall finns en datahall i F18 gamla Bergshagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Det är okej att skriva på forum utan att först lägga en disclaimer <3

Det var både bra sagt och snällt. Men tyvärr av erfarenheter så är det bättre att vara extra tydlig och kraftfull i sina ord än att låta trollen få en nypa av luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Men ingen lyfter på ögonbrynen över att kinesiska staten är storägare i svensk vindkraft..

Exempelvis?
Genuint intresserad så att jag faktiskt kan kolla upp det själv.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Exempelvis?
Genuint intresserad så att jag faktiskt kan kolla upp det själv.

Vad menar du, att du inte känner till Kinesiskt storägande i svensk vindkraft här i Svea?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skrif...

Jag vet inte hur sifforna ser ut idag och vad mig behagar så spelar det ingen roll om det så är 5-10-90%, ingen utländsk makt ska äga någon form av kritisk infrastruktur.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Om det i stället hade varit representanter från en av deras mindre (svenska) kunder, vad hade hänt då?
Det är detta som är lite av problemet med outsourcing/molnlagring.
Hur kan jag som kund veta vad underleverantören gör med mina data?
Hur kontrollerar jag att mina data skyddas och hanteras enligt avtal?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Löjligt….vad sjutton är så himla känsligt i det datacentret egentligen..?
Ventilationssystemet?
Passersystemet?

Kina har redan servrar och säkerligen datacenter också. Hade världens snabbaste server ett tag.

Sen är det här med ”demokrati” o ” diktatur” bara ord….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Löjligt….vad sjutton är så himla känsligt i det datacentret egentligen..?
Ventilationssystemet?
Passersystemet?

Kina har redan servrar och säkerligen datacenter också. Hade världens snabbaste server ett tag.

Sen är det här med ”demokrati” o ” diktatur” bara ord….

Jag kan inte tänka mig att Bahnhof är bekymrade över att kineser ska spionera på hur man bygger bra datacenter.

Det är helt andra saker som är bekymret.

Potentiellt kan det finnas känsliga verksamheter som har har sina tillgångar placerade där. Om man får fysiskt tillträde till datacentret kan man studera vilka sårbarheter som eventuellt finns i datacenterfunktionerna.

Jag avser inte alls att vara oförskämd, men du jobbar uppenbarligen inte med cybersäkerhet och samhällssäkerhet.

Din attityd till demokrati är intressant. Uttrycker man sådana åsikter i ett säkerhetsprövningssamtal blir man underkänd direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag läste på en annan site att Trafikverket släppte in dem då de inte ansåg att de hade lagstöd att neka dem. Nu gillar jag vår offentlighetsprincip, men den kanske skulle behöva några undantag när det tex gäller myndighetspersoner från diktaturer.

Var läste du detta? Var blev de insläppta, en besöksarea, ett kontor eller annan verksamhet?

Jag kan inte tänka mig att myndigheter som bedriver samhällsviktig och känslig verksamhet är skyldiga att släppa in någon till något känsligt. Man måste ha sakliga skäl som ligger i myndighetens intresse, samt uppfylla säkerhetskraven. Vid minsta tvekan så nekar man.

Sen om någon har gjort en felaktig eller olämplig bedömning och beviljat ett besök som inte borde ha genomförts, det är en annan sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mhult:

Var läste du detta? Var blev de insläppta, en besöksarea, ett kontor eller annan verksamhet?

Jag kan inte tänka mig att myndigheter som bedriver samhällsviktig och känslig verksamhet är skyldiga att släppa in någon till något känsligt. Man måste ha sakliga skäl som ligger i myndighetens intresse, samt uppfylla säkerhetskraven. Vid minsta tvekan så nekar man.

Sen om någon har gjort en felaktig eller olämplig bedömning och beviljat ett besök som inte borde ha genomförts, det är en annan sak.

https://www.di.se/digital/bahnhof-motade-kinesiska-tjansteman...

"Även trafikförvaltningen vid Region Stockholm har tackat nej, men Trafikverket har gått med på ett möte. "

Är med största sannolikheten källan.
Låst dock bakom betalväg.

Står även under bilden "Trafikverket anser sig dock inte ha lagutrymme att neka till ett möte med gruppen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342610:

https://www.di.se/digital/bahnhof-motade-kinesiska-tjansteman...

"Även trafikförvaltningen vid Region Stockholm har tackat nej, men Trafikverket har gått med på ett möte. "

Är med största sannolikheten källan.
Låst dock bakom betalväg.

Står även under bilden "Trafikverket anser sig dock inte ha lagutrymme att neka till ett möte med gruppen."

OK. Att gå med på ett möte är inte nödvändigtvis samma sak som att dela med sig av någon känslig information eller ge tillträde till någon känslig verksamhet. Man kan ju ta mötet i en besöksarea och bara dela med sig av publik information. Det är rimligtvis exakt vad som sker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mhult:

OK. Att gå med på ett möte är inte nödvändigtvis samma sak som att dela med sig av någon känslig information eller ge tillträde till någon känslig verksamhet. Man kan ju ta mötet i en besöksarea och bara dela med sig av publik information. Det är rimligtvis exakt vad som sker.

Precis.
Det skulle väl ringa varningssignaler annars hos SÄPO om det gick till på ett annat mer känsligt sätt.
De är väl vad jag kan tänka mig. Skulle kanske till och med betraktas som tjänstefel om dom visade
saker som dom inte borde. Har inte koll på lagen kring det ska jag väl tillägga. Snabb analys.

Det som kan vara svårt att kontrollera är väl om någon skulle avvika ifrån besöket. Men det bör och finns
ju säkerhetsrutiner, som i oförutsägbara händelser kan fallera men som borde hindra åtkomst.

Sidnot: Okej det handlar alltså om ett hotellmöte när jag läste allt en gång till. Då fallerar ju farhågorna med möte inuti lokaler.
Däremot finns det ju väldigt tydligt 3 olika tillväga gångsätt. Antingen vill man verkligen ha bättre säkerhet och innovation, eller så vill man ta reda på saker för att använda det emot oss. Eller tredje är väl att kunna förstärka och använda det mot sin egen befolkning på ett sätt som kränker mänskliga rättigheter.
När det kommer till diktaturer skulle jag väl nog ha dom två sista mer som konsekvens analys.

Permalänk

Bra! Vi behöver inte visa allt och alla det vi har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Vad menar du, att du inte känner till Kinesiskt storägande i svensk vindkraft här i Svea?

Nej, det har jag missat.
Det får ju då uppenbarligen inte tillräckligt uppmärksammat i media.

För mig så är sådana frågor mer relevant än exempelvis tjatet om koranbränningar, men gissa vad som syns i tidiningarna.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10