Handhållna Playstation Portal kostar 2 600 kronor

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Grejen är väl att det finns alternativa lösningar som är betydligt billigare och enklare. Mobil, dator, surfplatta kan du ju köra Remote Play, så en dedikerad enhet för en specifik funktion känns sådär.

Funderade på det, och visst går det att köra på en mobil tillexempel, men då kräver det en hållare för att fästa mobilen på en handkontroll och det blir en ganska topptung och osmidig lösning. Billigare? ja, men inte nödvändigtvis bättre då du har en betydligt mindre skärm med stor sannolikhet. Jag har testat med ipad en del och det fungerar riktigt bra. Det ska dock säga att ergonomin blir vad det blir då plattan behöver stå på ett bord i en bekväm ställning. Sista alternativet är en dedikerad kontroll du klämmer fast på mobilen och där är det väl bara backbone som idag har en kompatibel modell. Den kostar dock typ 1500 kr och då är du kvar med problemet att du har en liten skärm.

Ofta lirar jag något handhållet medan jag kikar en fotbollsmatch på TV:n som är halvintressant eller har annat jag vill låta rulla samtidigt. Det finns ett användningsområde för den. Jag tror inte att den kommer att vara för alla men det kommer säkerligen finnas en kundbas för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Många verkar grymt skeptiska, men jag som älskar att sitta i sängen och mysspela lite handhållet, hade absolut kunnat tänka mig en sådan här.

Samma här, jag är sjukt taggad på denna och perfekt om teven är upptagen, eller - som du skriver - sitter nedsjunken bland kuddarna i sängen och vill spela lite.

Dessutom: Det här med att den inte kommer kunna strömma annat än lokalt från PS5, det måste väl ändå kunna ändras i framtiden med en uppdatering? Sony verkar satsa på att kunna spela strömmande spel, jag är övertygad att denna PlayStation Portal är en del av den satsningen. Det behövs väl fortfarande inte mer än en stabil wifi-uppkoppling, medan den nödvändiga hårdvaran finns i "molnet", tänker jag?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tänk när man fick en hel konsol för den typen av pris.
Det var grejer det.

Frånsett Nintendos konsoler så var senast det hände 1999 med Dreamcast för 2 499.

Ps2 4 500
Ps3 6 000
Ps4 3 890

Xbox 5000
Xbox 360 4 000
Xbone 4 495
https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-...

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror ni det tar innan man jailbreakar den för att kunna köra steam remote? eller andra OS?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Frånsett Nintendos konsoler så var senast det hände 1999 med Dreamcast för 2 499.

Ps2 4 500
Ps3 6 000
Ps4 3 890

Xbox 5000
Xbox 360 4 000
Xbone 4 495
https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-...

Och om vi inte frånsätter Nintendo? De är väl ändå ganska relevanta när vi snackar om en handhållen enhet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Och om vi inte frånsätter Nintendo? De är väl ändå ganska relevanta när vi snackar om en handhållen enhet.

Wii U 2012
Snackar vi bärbara konsoler så var det Nintendo DS 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

2600kr för att kunna spela dina PS5 spel när TVn är upptagen... Förlåt, men jag har svårt att se vem detta riktar sig till? Bortskämda barn vars förälder pungar ut 2600kr bara för att kunna kolla på sporten i fred?

Precis, den fyller inget behov för fattiga människor utan behov - det vore ju lite konstigt.
Skämt åsido, jag håller med dig - bättre att kidsen kan spela på Switch. Uppfyller samma funktion fast antagligen bättre.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Xangeon:

2600kr för att kunna spela dina PS5 spel när TVn är upptagen... Förlåt, men jag har svårt att se vem detta riktar sig till? Bortskämda barn vars förälder pungar ut 2600kr bara för att kunna kolla på sporten i fred?

Den riktar sig mot mig som bor i liten lägenhet med små barn och sambo som vill titta på tv på kvällarna. 2600:- är ju lite pengar men billig tillfällig lösning. Mycket billigare och mindre huvudvärk än att flytta till större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Är inte detta i princip WiiU men utan de olika extra gameplaymöjligheterna? Gick ju bra för Nintendo...

Haha, vi var flera som kommenterade att det var en Wii U när nyheten släpptes först. En jävligt dyr om man lägger ihop Portal + konsol. Sen gav väl Wii U inspiration till Switch, så helt dumt är det väl inte att experimentera heller. Jag har bara svårt att se vad det här ska leda till? Wii U och Switch är som sagt var redan gjort och tekniken för Remote Play har de ju redan, vad ska man lära sig av det här?

Sen om man ska snäll är det väl så att Remote Play fungerar var som helst där man har en uppkoppling? Wii U var ju direktkopplad till konsolen. Hemma hos mig innebar det att jag kunde välja att spela på plattan istället så länge jag höll mig kvar inne i vardagsrummet. Fantastiskt!

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Den riktar sig mot mig som bor i liten lägenhet med små barn och sambo som vill titta på tv på kvällarna. 2600:- är ju lite pengar men billig tillfällig lösning. Mycket billigare och mindre huvudvärk än att flytta till större.

Sure, men hur stor är den marknaden? Sen ska man iofs alltid tänka Japan när Sony och Nintendo lanserar något, den marknaden kanske är större än jag tänker mig...

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av boogey:

Sure, men hur stor är den marknaden? Sen ska man iofs alltid tänka Japan när Sony och Nintendo lanserar något, den marknaden kanske är större än jag tänker mig...

Underskatta inte desperata föräldrars vilja att kasta pengar på en lösning på deras problem lol

Permalänk
Medlem

Onödigt slöseri med jordens resurser, gör en vettig streamtjänst likt steamlink så man kan använda telefon eller platta + befintlig kontroll.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Onödigt slöseri med jordens resurser, gör en vettig streamtjänst likt steamlink så man kan använda telefon eller platta + befintlig kontroll.

Finns redan och heter Remote Play. Detta är bara tillbehör till detta snarare än en egen konsol.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Sure, men hur stor är den marknaden? Sen ska man iofs alltid tänka Japan när Sony och Nintendo lanserar något, den marknaden kanske är större än jag tänker mig...

Sant, många(unga) i Japan verkar bo i extremt små lägenheter och kanske inte ens har plats för en ordentlig tv. Då kanske denna är bra lösning. Vi bor jue ganska stort i Norden jämfört med vissa andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

2600kr för att kunna spela dina PS5 spel när TVn är upptagen... Förlåt, men jag har svårt att se vem detta riktar sig till? Bortskämda barn vars förälder pungar ut 2600kr bara för att kunna kolla på sporten i fred?

Destiny-spelare som vill ha på underhållning på TVn medans de grindar.

Två st personer som har 1 TV i hushållet.

Det finns ju folk med begränsad boyta och också folk som inte strösslar med skärmar och TV-apparater i hemmet.

Jag kan tänka mig att människor som har sin Playstation kopplad till en TV som är upptagen gärna betalar samma pris som 3 st PS5-spel kostar för att kunna använda sin PS5. Backloggen ska klaras av, Battle- och säsong-pass ska nötas, och uppbokade spelsessioner med vänner får inte missas.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade den hetat "Nintendo Switch Ultralite" och man enbart hade kunnat streama från sin Switch hade folk skrikit "Oooooh" och "Aaaah" och den hade sålts i hundratals miljoner

De provade det. Det hette WiiU och misslyckades fatalt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte detta är en eftergift till hur mobilanvändandet förändrat oss. Innan smartphones kom in i bilden var idealet liten telefon, stor TV och stor bildskärm till datorn. Nu har vi en halv generation som vant sig vid att liggandes i soffan ta del av digitalt innehåll genom en bildskärm på 4-6 tum. För denna grupp verkar ju denna produkt passa perfekt.

Permalänk
Medlem

En av de mest meningslösa podukterna som jag sett

Permalänk
Medlem

Ja eller så köper man en produkt såsom Razor Edge, Pimax Portal eller liknande som kostar ungefär lika mycket, kör upplåst Android, har bra mycket bättre prestanda och kan emulera allt upp till Nintendo Switch.. och såklart streama spel via PS4/PS5/PC/Xbox remote appar och alla cloud gaming tjänster.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot detta, riktigt grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Frånsett Nintendos konsoler så var senast det hände 1999 med Dreamcast för 2 499.

Ps2 4 500
Ps3 6 000
Ps4 3 890

Xbox 5000
Xbox 360 4 000
Xbone 4 495
https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-...

Fast det där är väl vad konsolerna kostade i början av sin livscykel? Vill minnas att jag köpte mitt Xbox 360 för runt 2500 kr runt år 2008. Mitt PS3 slim kostade 3500 kr vet jag när jag köpte det året därpå.

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att den där grejen har aktiv support mer än ett år. Kommer säljas i obefintliga siffror, garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Finns inte en chans att den där grejen har aktiv support mer än ett år. Kommer säljas i obefintliga siffror, garanterat.

Både Vita, PSVR1 och PSVR2 bör tas i åtanke. Hade precis köpt min Vita när Sony tyst slutade prata om den helt. PSVR1 gick också trögt där Sony verkade ge upp och verkar finnas en del tecken även med PSVR2. Om det inte blir en toksucce verkar Sony bara skita i det tyvärr.

Så länge den fungerar som en extern skärm till PS5 och man kanske kan få den för en bra bit under 2000kr på en rea så lär den fortfarande sälja. Man "slipper" problemet med att supporta den med spel iallafall. Även om jag nog hellre sett en PS Vita 2 eller motsvarande. Men samtidigt, vi har ju redan Steam Deck.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig förstå poängen med en handhållen enhet som liks måste vara i samma hushåll konstant kopplad till konsolen.

Permalänk
Skrivet av jhN322:

Kommer aldrig förstå poängen med en handhållen enhet som liks måste vara i samma hushåll konstant kopplad till konsolen.

Jag har en Backbone One och kör via wifi på jobbet under lunchen, tar en kort stund längre att ansluta men flyter på utan större problem. Spelar på en S23 Ultra så den hänger med utan problem, drar inte farligt med batteri heller.
Så om denna fungerar på samma sätt behöver man bara stabilt och någorlunda vettigt wifi.

Har spelat allt från Diablo 4, Cities Skylines samt The Crew 2 för att nämna några

Lade till exempel
Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Kylare: be quiet! Pure Rock
CPU: i7 6700K@4.0Ghz | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 8GB SC2 Gaming ICX
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming | Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133Mhz | Hårddisk: Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 840 EVO 120GB | Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Från vad jag har läst så är det ju absolut ingenting som säger att man måste vara hemma för att använda den? Om den kör via Remote Play så kan du ju vara vart du vill (inom vettigt avstånd i världen för skaplig latens då). Jag använder Remote Play på min iPad nästan varje vecka när jag reser i jobbet och det är få wifi jag inte fått det att funka på även med halvtrött hotellwifi för det mesta. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ta med den här produkten för att spela med lite mer känsla i kontrollen eller hemma när TVn är upptagen.

Permalänk
Viking

Xbox Series S har funnits för 2690kr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Personligen så är den enda (stora) dealbreakern att den inte klarar av att strömma spel, det är ju ett otroligt korkat beslut...

Helt klart en öppning för MS - Game streaming fungerar skitbra beroende på titlar och jag kan se en framtid med typ Logitech G Cloud för typ 1500kr...

Edit*
Ja, förutom priset då. Vad ligger ett series S på? Samma?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite med ps remote play på min steamdeck och det fungerar helt ok, men lite skakigt till och från trots ethernet i ps5an och 5ghz wifi med perfekt signal.
Jag gillar definitivt grejen av att kunna spela Bloodborne eller nåt annat köttigt trots att barnen är vakna etc. Kanske spela lite i sängen när andan faller på. Har dom på något magiskt vis fått till kontakten mellan ps5an och denna så man sitter med låg latens och "rock solid" connection så tror jag denna kommer sälja som smör i solsken.

Jag tycker det är förvånande att många här på forumet är så negativt inställda till all ny teknik som släpps. Det går alltid att vända till något negativt, oavsett om det är en mjukvaru eller hårdvarugrej.

Permalänk
Skrivet av Electrizer:

Jag har lekt lite med ps remote play på min steamdeck och det fungerar helt ok, men lite skakigt till och från trots ethernet i ps5an och 5ghz wifi med perfekt signal.
Jag gillar definitivt grejen av att kunna spela Bloodborne eller nåt annat köttigt trots att barnen är vakna etc. Kanske spela lite i sängen när andan faller på. Har dom på något magiskt vis fått till kontakten mellan ps5an och denna så man sitter med låg latens och "rock solid" connection så tror jag denna kommer sälja som smör i solsken.

Jag tycker det är förvånande att många här på forumet är så negativt inställda till all ny teknik som släpps. Det går alltid att vända till något negativt, oavsett om det är en mjukvaru eller hårdvarugrej.

Ja herregud nog för att det inte är årets produkt direkt men så är det knappast skräp heller. Som du säger skulle den fungera klockrent så skulle jag absolut vara intresserad.