Dagarna är räknade för taskiga Xbox-spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Sedan när är hat och hot yttrandefrihet?
Det har aldrig funnits en frihet att precis säga vad man vill i Sverige, du kan säga mycket men inte sprida hat, hot och såra andra människor.

Att du hänvisar till yttrandefrihet i en diskussion som behandlar en community visar ju bara att du inte förstått vad du gått med på när du gick med i den.

Det är beklagligt om du är en av dem som sårar andra med ord.

Hat skyddas sedan 1991 i tal, men sedan 1766 i skrift:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihetsgrundlagen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsf%C3%B6rordningen#F...

Hot är inte skyddat av yttrandefriheten.

Jag har inte gått med i någon Xbox community.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Bra om det införs tydligare regler. Den som inte kan bete sig får leka ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hat skyddas sedan 1991 i tal, men sedan 1766 i skrift:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihetsgrundlagen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsf%C3%B6rordningen#F...

Hot är inte skyddat av yttrandefriheten.

Jag har inte gått med i någon Xbox community.

Det finns även andra lagar som du måste förhålla dig till i Sverige. Nämligen lagar som gör det till ett brott att förtala och förolämpa andra människor.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det finns även andra lagar som du måste förhålla dig till i Sverige. Nämligen lagar som gör det till ett brott att förtala och förolämpa andra människor.

Åter igen slår någon ihop två olika saker för att dom låter lika men är väldigt olika, förtal kan vara olagligt medans förolämpningar är lagligt, då det är en känsla.

Istället för hat & hot kanske vi borde prata om hut & hatt istället.
Hut vore kanske bra att idka, medans en hatt är en huvudbonad.
Att straffa folk som inte vet hut med en dumstrut på huvudet vore mer rimligt än att bannlysa dom från att spela sitt köpta spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Åter igen slår någon ihop två olika saker för att dom låter lika men är väldigt olika, förtal kan vara olagligt medans förolämpningar är lagligt, då det är en känsla.

Istället för hat & hot kanske vi borde prata om hut & hatt istället.
Hut vore kanske bra att idka, medans en hatt är en huvudbonad.
Att straffa folk som inte vet hut med en dumstrut på huvudet vore mer rimligt än att bannlysa dom från att spela sitt köpta spel.

Du har ju verkligen ingen aning om vad du pratar om. Det är absolut olagligt att förolämpa och kränka en annan person.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Du har ju verkligen ingen aning om vad du pratar om. Det är absolut olagligt att förolämpa och kränka en annan person.

Källa på det?

Återigen blandar du ihop 2 olika begrepp.
Jag kan tolka det du skriver som förolämpning:
"Du har ju verkligen ingen aning om vad du pratar om."
Det är inte olagligt och om det är det, gå och polisanmäl dig själv.

Kränkning är en annan sak som kan vara olaglig, men är det oftast inte heller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Källa på det?

Återigen blandar du ihop 2 olika begrepp.
Jag kan tolka det du skriver som förolämpning:
"Du har ju verkligen ingen aning om vad du pratar om."
Det är inte olagligt och om det är det, gå och polisanmäl dig själv.

Kränkning är en annan sak som kan vara olaglig, men är det oftast inte heller.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Varsågod. Läs den tredje paragrafen och återkom sedan med källa på att det är lagligt att förolämpa någon.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Varsågod. Läs den tredje paragrafen och återkom sedan med källa på att det är lagligt att förolämpa någon.

3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

Det där är ett ganska stort OM!
Jag har redan hänvisat till tryckfriheten och yttrandefriheten och är väldigt trött på allt juridiksnack.

§5
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

Det där är ett ganska stort OM!
Jag har redan hänvisat till tryckfriheten och yttrandefriheten och är väldigt trött på allt juridiksnack.

Jag har anmält ett antal inlägg i den här tråden, men moderatorerna verkar vara på semester.

Och vad skulle det finnas för andra skäl till att skrika förolämpningar och nedsättande kommentarer till andra människor när du blir arg på dem i ett online-spel?

Förstår inte vad du har anmält för inlägg eftersom du tidigare i tråden har skrivit att du inte tar åt dig av sånt som riktas mot dig över internet.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Moderator
Forumledare

*uppmaning*

Hörni! Ska ni deltaga i diskussionen så gäller det att man diskuterar sakfrågan och inte angriper personer för att man inte delar varandras åsikter.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Och vad skulle det finnas för andra skäl till att skrika förolämpningar och nedsättande kommentarer till andra människor när du blir arg på dem i ett online-spel?

Förstår inte vad du har anmält för inlägg eftersom du tidigare i tråden har skrivit att du inte tar åt dig av sånt som riktas mot dig över internet.

Du svarade själv på frågan, anledningen är att man kan bli arg och då är ord en bättre ventil än alternativen.
Kommentarer i spel är ofta riktade till spelkaraktären inte personen som håller i spakarna.

Många tycker det är väldigt kul när andra blir arga, det är ibland hela charmen med vissa spel, ska dom inte få ha roligt för att det finns torrbollar?
Har du någonsin spelat ett RPG, tänk om man tog bort alla känslouttryck i dom, det skulle inte bli så bra.

§5
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du svarade själv på frågan, anledningen är att man kan bli arg och då är ord en bättre ventil än alternativen.
Kommentarer i spel är ofta riktade till spelkaraktären inte personen som håller i spakarna.

Många tycker det är väldigt kul när andra blir arga, det är ibland hela charmen med vissa spel, ska dom inte få ha roligt för att det finns torrbollar?
Har du någonsin spelat ett RPG, tänk om man tog bort alla känslouttryck i dom, det skulle inte bli så bra.

Du får inte säga var du vill här på sidan och måste följa reglerna. Hur skiljer det sig mot exemplet i artikeln?
Känns ju fullt rimligt, iaf för mig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du får inte säga var du vill här på sidan och måste följa reglerna. Hur skiljer det sig mot exemplet i artikeln?
Känns ju fullt rimligt, iaf för mig

skillnaden skulle jag säga är att din dator inte blir obrukbar om du blir avstängd ifrån swec, straffen för subjektiva upplevelser är enormt oproportionerligt mot överträdelsen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

skillnaden skulle jag säga är att din dator inte blir obrukbar om du blir avstängd ifrån swec, straffen för subjektiva upplevelser är enormt oproportionerligt mot överträdelsen.

Nu tycker jag visserligen det finns en poäng i det du säger, men för mig är poängen en annan än det du pekar på.

För om jag köpt min dator enbart för ändamålet att skriva på Sweclockers forum så blir det ju typ samma grej, Sweclockers kan göra min dator "obrukbar" genom att slänga ut mig. Ingen direkt skillnad rent principiellt.

Poängen jag ser i det här är snarare att det belyser det dåliga i hur mycket folk väljer att leva i storbolagens egna inlåsta världar, istället för t.ex. ute på det öppna Internet där det nästan alltid existerar alternativ, eller för den delen att man kan starta sitt egna alternativ om man är tillräckligt motiverad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Hade detta funnits under Halo's glansdagar hade det varit tomt online. 🤣

Hahaha så sant 😂

Och det här med näthat hit och dit. Sanningen är ju att man är sjukt anpassningsbar till olika sociala kontexter. Ingen höjde ju på ögonbrynen när någon levererade haranger, om de inte var sällsynt kreativa då. Ingen for illa av det heller. Man köade upp ett nytt game och glömde det efter två minuter Idag är ju man ju äldre och inte lika investerad och skulle inte palla höra på all rage.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Hahaha så sant 😂

Och det här med näthat hit och dit. Sanningen är ju att man är sjukt anpassningsbar till olika sociala kontexter. Ingen höjde ju på ögonbrynen när någon levererade haranger, om de inte var sällsynt kreativa då. Ingen for illa av det heller. Man köade upp ett nytt game och glömde det efter två minuter Idag är ju man ju äldre och inte lika investerad och skulle inte palla höra på all rage.

Det lustiga är att du slår huvudet på spiken. Ingen vuxen idag vill höra tonåringar skrika n-ordet i örat på en bara för att man vann mot dem i en COD-match. Därför tycker jag att vi lämnar skrikande hormonstinna tonåringar på Xbox Live på historiens soptipp och accepterar att otrevligheter online inte längre är ett status quo.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.