Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Yellowstone har redan gått i 5 sässonger och lär fortsätta ett tag till.

Yellowstone slutar på säsong fem pga av de inte kommer överens med Kevin Kostner, sista avsnitten kommer i November. En månad senare kommer det en sequel, troligvis med Matthew McConaughey.

https://people.com/tv/yellowstone-ending-sequel-series-ordere...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jag skulle säga att det spelar mindre roll eftersom dom egentligen har helt separata handlingar.
1883 var en miniserie, så den skulle jag nog själv tycka var lämplig att börja med. Läste dock
att dom istället rekomenderar att man ser dom i "release order" dvs, Yellowstone->1883->1923
https://screenrant.com/what-order-watch-yellowstone-spinoff-series/
Yellowstone har redan gått i 5 sässonger och lär fortsätta ett tag till. 1923 har hittils bara gått en sässong, men det kommer en ny senare i år eller i början på nästa.

Toppen, tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzeta:

Yellowstone slutar på säsong fem pga av de inte kommer överens med Kevin Kostner, sista avsnitten kommer i November. En månad senare kommer det en sequel, troligvis med Matthew McConaughey.

https://people.com/tv/yellowstone-ending-sequel-series-ordere...

Ah, där ser man. Hoppas att fortsättningsserien håller samma klass.

Permalänk
Medlem

What we do in the shadows (2019): Bättre än jag trodde, skrattade gott många gånger på grund av hur absurd hela upplägget är. Perfekt att se på om man haft en dålig dag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Ska man se dem i ordningen 1883, 1923, Yellowstone? Eller spelar det mindre roll?

Jag tycker man ska se åtminstone 1-2 säsonger Yellowstone innan man tittar på de andra så man förstår vad det är prequel till

Men det viktigaste är väl att inte börja med 1923 förrän man sett 1883.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Black Mirror (Season 6)

Lite varierad kvalitet, uppskattar samtliga avsnitt i någon mån men Loch Henry, Joan is awful samt i mindre mån Demon 79 gillade jag skarpt. Mazey Day föll mig personligen inte i smaken.

Säsongen får nog en 7/10 men tycker det är svårt att ge ett betyg på säsonger. Favoritsäsongen hitills är nog fortfrande säsong 3 men skulle jag plocka specifika avsnitt från hela serien så skulle det nog bli något från varje säsong. Men skulle behöva se om typ rubbet. Kollade halvt parallellt på Playtest från Säsong 3 samtidigt som de två sista avsnitten i säsong 6 då jag ville färska upp minnet av denna. Riktigt bra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har några avsnitt kvar av NCIS:Los Angeles och Blacklist, som båda är slut nu efter den här säsongen.
Återstår sen bara vanliga NCIS och skulle hoppas att den också tar slut snart, är förnyad till ytterligare en säsong som blir nr 21.
Sen är det kanske slut med serier. Inget intresse av att hitta någon ny heller, en onödig sak mindre.

Permalänk
Medlem

Senaste jag såg färdigt var Hijack och just nu är det Silo som rullar på TVn hemma. Hijack fick godkänt även om storyn inte på något vis är direkt unik så var det ändå en underhållande TV-serie. Uppskattar även kortare serier på 7 avsnitt och sen är det slut.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Sahsiyet (Persona): Turkisk "kriminalare" som bland annat handlar om en pensionerad man som tidigare arbetat inom lagen och blir diagnostiserad med Alzeimers och bestämmer för att utöva hämnd mot människor han tycker har förtjänat det.

Otroligt bra serie, välförtjänt av sin 9/10 IMDB-rating.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

39 - en Koreansk serie som handlar om 3 kvinnor i 39-års åldern och hur de lever sina liv. Kan tyckas ytligt och inte speciellt intressant till en början, men en cancerdiagnos ställer till det för alla inblandade. Har inte fällt så mycket tårar på länge då man verkligen känner för karaktärerna, rekommenderas starkt - 12 avsnitt för ovanligheten skull.

King The Land - ännu en Koreansk serie som utspelar sig på ett hotell. Klassiskt koreansk tema där personer från olika sociala skikt stöter på varandra, gillar inte varandra och sedan gillar varandra. Det handlar även om maktpositioner samt har ett gäng sidokaraktärer. Vissa story-lines blir kanske lite utdragna, det kan bli lite larvigt nån gång men det är väldigt lättsamt och uppskattade när det kom nya avsnitt.

Dessa finns på Netflix, om man vill se något utifrån en annan kultur.

Har ni inte hunnit sett The Glory från 2022 så kan jag verkligen rekommendera den också. En Koreansk serie som handlar om hämnd. Väldigt bra.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

39 - en Koreansk serie som handlar om 3 kvinnor i 39-års åldern och hur de lever sina liv. Kan tyckas ytligt och inte speciellt intressant till en början, men en cancerdiagnos ställer till det för alla inblandade. Har inte fällt så mycket tårar på länge då man verkligen känner för karaktärerna, rekommenderas starkt - 12 avsnitt för ovanligheten skull.

King The Land - ännu en Koreansk serie som utspelar sig på ett hotell. Klassiskt koreansk tema där personer från olika sociala skikt stöter på varandra, gillar inte varandra och sedan gillar varandra. Det handlar även om maktpositioner samt har ett gäng sidokaraktärer. Vissa story-lines blir kanske lite utdragna, det kan bli lite larvigt nån gång men det är väldigt lättsamt och uppskattade när det kom nya avsnitt.

Dessa finns på Netflix, om man vill se något utifrån en annan kultur.

Har ni inte hunnit sett The Glory från 2022 så kan jag verkligen rekommendera den också. En Koreansk serie som handlar om hämnd. Väldigt bra.

Ska kolla upp The Glory. Verkar intressant. En annan koreansk serie som jag kan rekomendera är Pachinko

Permalänk
Medlem

The days på Netflix. En serie om Fukushima olyckan i samma stil som Chernobyl.

Överlag en bra serie med mycket dramatik. Mycket fokus på teknologin, även om förloppet förstås är förenklat.

Lite väl mycket hyllning till Japans regering i sista avsnittet. Serien hade blivit bättre om man hade bytt det mot ett avsnitt om rättegångarna mot de ansvariga direktörerna, som de gjorde i Chernobyl.

Permalänk
Medlem

Star Trek Strange New Worlds, säsong 2. Bitvis intressant säsong, med ett par avsnitt som sticker ut (då de är udda även för Star Trek) och med ett par tämligen bra avsnitt i övrigt. De strösslar med att inleda avsnitten i känd Star Trek stil. Typ, leverera medicin till kolonin X, eller undersöka någon rymd-anomali, studera en nebulosa, etc, och så händer något.

Ganska mycket karaktärsutveckling och relationer, något jag själv inte är helt övertygad fantast av. Men bättre gjort än i exempelvis Star Trek Discovery där relationer ofta känns påklistrade för locka tittare som annars inte skulle se på Star Trek, eller för att passa en modern mall på hur en serie bör se ut och vara.

Tycker nog att Strange New Worlds säsong 1 var lite vassare. Kanske. Får nog se om den.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kollar just nu på Legend of the Galactic Heroes (1988).

Definitivt värd sin kultstatus, kan vara den bästa anime jag någonsin sett.

10/10

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem

Warehouse 13
S01-05
Tror det är tredje gången jag kollar igenom denna, gillar den verkligen trots varierande kvalitet på avsnitten.

Permalänk

Secret Invasion
Disney+

Skyhög budget, bra skådisar, bra effekter i paritet med Marvel-filmerna... och trots detta kan jag inte rekommendera den. Samuel L Jackson är ju alltid SLJ, men action-scener är "the young ones game". Ser lite tarvligt ut när de halvhukat försöker ta sig fram under t ex en eldstrid etc.

Men det som gör att jag inte kan rekommendera den är "Pacingen/tempot", ibland är det högoktanig action och ibland är det nästan så att inlandsisen står stilla. Det görs inte bättre av att man redan ganska snabbt förstått vad hela storyn går ut på, vilka som är inblandade och hur allt är tänkt att göras. Ganska många gånger sträckte sig handen efter mobiltelefonen.

Det absolut coolaste, enligt mig, var en viss äldre dam med brittiskt uttal som gled omkring och var allmänt cool ^^ Ja, när serien började bli lite intressant tog den slut... och känner man Disney rätt finns det en rätt stor chans att det bara rinner ut i sanden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Entusiast

Börjat se om serien Fringe igen. Om ni gillar fantasy/sci-fi och missat den så är det nåt jag kan rekommendera (HBO).

En annan serie man verkligen inte får ha missat är "Boardwalk Empire"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Börjat se om serien Fringe igen. Om ni gillar fantasy/sci-fi och missat den så är det nåt jag kan rekommendera (HBO).

En annan serie man verkligen inte får ha missat är "Boardwalk Empire"

Ser på Fringe jag med. Är inne på säsong två just nu och tycker den blir bättre vartefter. Rekommenderas

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sp1k3n:

Ser på Fringe jag med. Är inne på säsong två just nu och tycker den blir bättre vartefter. Rekommenderas

Ja säsong ett är lite mer att bygga upp karaktärerna... som du säger så sätter den fart ordentligt i säsong 2

Permalänk
Medlem

Nightflyers!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Warehouse 13
S01-05
Tror det är tredje gången jag kollar igenom denna, gillar den verkligen trots varierande kvalitet på avsnitten.

Riktigt bra serie som mer än förtjänar att ses regelbundet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Riktigt bra serie som mer än förtjänar att ses regelbundet

Ser på den också, kan bara hålla med. Rekommenderas

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

The Bear. Började från början i veckan och är inne på andra säsongen. Riktigt bra, otroligt stressfull men med väldigt härliga korn av lugnare och fina stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja säsong ett är lite mer att bygga upp karaktärerna... som du säger så sätter den fart ordentligt i säsong 2

Oh, såg den för längesedan men aldrig klart. Avslutades serien som tänkt eller lades den bara ner?

Permalänk
Skrivet av Viper_82:

Warehouse 13
S01-05
Tror det är tredje gången jag kollar igenom denna, gillar den verkligen trots varierande kvalitet på avsnitten.

Skulle definitivt se denna igen om den fanns att streama någonstans Minns att den höll riktigt bra kvalité över lag, utöver vissa effekter då som var rätt typiska för dåtidens tv-serier som inte hade megabudget

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

"Lasermannen" är tillbaka på SVT Play! En av de bästa svenska TV-serierna som gjorts i mitt tycke.
David Dencik är helt otrolig i sin gestaltning av John Ausonius!

Serien har 3 avsnitt som är 90 minuter styck. Serien är från 2005 så ser lite "gritty" ut också vilket bara förstärker intrycket av tidigt 90-tal.

Varm varm rekommendation!

https://www.svtplay.se/lasermannen-1

Permalänk
Medlem

Kollar om säsong 1 av Invasion, säsong 2 börjar idag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

The bear S2, riktigt bra serie för att vara på D+ som är ny.

Kollade de 2 första avsnitten av Ahsoka idag med.
Känns riktigt bra so far, hoppas den håller i sig.

Känns som en bra uppföljare till rebels.

Skrivet av edson:

"Lasermannen" är tillbaka på SVT Play! En av de bästa svenska TV-serierna som gjorts i mitt tycke.
David Dencik är helt otrolig i sin gestaltning av John Ausonius!

Serien har 3 avsnitt som är 90 minuter styck. Serien är från 2005 så ser lite "gritty" ut också vilket bara förstärker intrycket av tidigt 90-tal.

Varm varm rekommendation!

https://www.svtplay.se/lasermannen-1

Hmm ska jag kika på, brukar ha igång liknade på andra skärmen när jag spelar.

Permalänk
Avstängd

Warrior 9/10
Bland de bättre serierna senaste 10 åren

Ahsoka 2 avsnitt 6/10
En del karaktärs-introduktions-trams och återigen rätt stel och tråkig choreo. Ahsoka bör vara i stil med prequels i hennes rörelser men tyvärr så kan inte fallet vara idag.

Och robotar of mass destruction varför använde inte Separatists detta under Prequels? lol

Svårt att känna sig bra när man kikar på Disney star wars när ingenting har någon form av logik eller kontinuitet.

Dold text
Permalänk

Ahsoka Starwars.
Jag har aldrig varit något fan av henne då hon är en nykomling som inte har bidragit med så mycket till storyn.

Mitt betyg, fullt sevärd serie om man är arbetslös, ligger sjukskriven i en bädd etc. Men annars, så blir ofta att ens tid är för dyrbar och jag ansåg ej den var värd min tid.