Gamingpappa behöver ny smygburk

Permalänk
Medlem

Gamingpappa behöver ny smygburk

Jag har två grabbar som sparkat ut mig från datorrummet och tagit över den stationära burken. Jag har inte köpt en ny dator på 7-8år så jag har noll koll på vilken hårdvara som gäller nu.

Jag behöver en laptop som lätt kan tas med runtom i huset, så att jag kan gömma mig för mina barn när jag spelar. Jag älskar visserligen att spela med mina barn, men ibland vill man ha lite egentid och bara fokusera på spelet och inte få tusen frågor, förslag och "pappa kan jag få testa".

Då jag har begränsad med tid till mitt smygspelande så vill jag inte lägge några jätte enorma summor på inköpet. Jag behöver också uppgradera den stationära burken kommande år och ville hellre fläska på ordentligt på den så att grabbarna kan spela sina spel. Då jag blivit gammal och seg på äldre dar så spelar jag enbart singleplayer spel och nästan uteslutande strategi, turbaserat rpg eller andra spel som har lågt tempo med pausknapp.

Spel som jag vill kunna spela på min nya laptop:
Age of Wonders 4
Jagged Alliance 3
Aliens: Dark Descent
Baldurs Gate 3
Total War: Warhammer 3

Går det att hitta en gaminglaptop under tio tusen som klarar den här typen av spel?

Och till alla ni yngre som fortfarande njuter framför datorn. Passa på, för det här är vad som väntar er

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha det där kommer aldrig hålla!
Barn är detektiver utav rang.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av GotiSHin:

Och till alla ni yngre som fortfarande njuter framför datorn. Passa på, för det här är vad som väntar er

Man måste faktiskt inte skaffa barn.

Min rekommendation till andra som läser tråden och inte har några barn är att tänka på hur mycket fetare dator ni har råd med utan barn, plus att ni får ha den alldeles för er själva!

Permalänk
Medlem

Haha jadå, jag tänkte locka med lite nya spel på steam på deras dator så man håller dem på plats i datorrummet. Det gäller att åtla bra med godis och FPS så kan jag nog lura dom.

Permalänk
Medlem

Steam deck kanske? Lätt att gömma om inte annat.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta något vettigt under 10k. Om du kan gå strax över 10k så finns det ett par som är helt OK.

Geforce 3060, Ryzen 5600H, 16GB RAM, 512GB SSD
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-17...

Geforce 3070, Ryzen 5600H, 16GB RAM, 512GB SSD
https://www.komplett.se/product/1245035/gaming/gamingdator/ga...

Jag hade nog köpt den med 3070.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hade kört en ROG Ally, lätt att gömma och spela på i skrymslen och vrår. Gaming laptop tycker jag är våldsamt överskattat. Varma, högljudda och pekplatta är ospelbart så man måste minst ha en mus och då behöver man bord och musmatta. Man kan köra kontroll också men gaming laptop i knät blir svettigt och huka sig över skärmen funkar inte för pappa ryggar/nackar. så då behöver man en större skärm. ROG Ally eller Steam Deck så är man så mycket närmare så skärmstorleken är inte ett issue. Vikten och obekväm faktorn i handhållna konsoler spelar inte så stor roll och inte batteritid heller för mer än 2 timmar är en utopi ändå. Troligen snackar vi 45 minuter, om det går bra

//Gaming pappa med 3 barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Svårt att hitta något vettigt under 10k. Om du kan gå strax över 10k så finns det ett par som är helt OK.

Geforce 3060, Ryzen 5600H, 16GB RAM, 512GB SSD
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-17...

Geforce 3070, Ryzen 5600H, 16GB RAM, 512GB SSD
https://www.komplett.se/product/1245035/gaming/gamingdator/ga...

Jag hade nog köpt den med 3070.

Jag kan tänka mig att gå upp om det är befogat. Det känns som att vad man får för pengarna i förhållande till spelkrav är rätt så likt vad man fick för 10 år sedan. Jag har för mig att en okej spel laptop då kostade strax över 10. Prisbilden verkar vara densamma nu.

Hur är andrahands marknaden? Vågar man köpa begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Jag hade kört en ROG Ally, lätt att gömma och spela på i skrymslen och vrår. Gaming laptop tycker jag är våldsamt överskattat. Varma, högljudda och pekplatta är ospelbart så man måste minst ha en mus och då behöver man bord och musmatta. Man kan köra kontroll också men gaming laptop i knät blir svettigt och huka sig över skärmen funkar inte för pappa ryggar/nackar. så då behöver man en större skärm. ROG Ally eller Steam Deck så är man så mycket närmare så skärmstorleken är inte ett issue. Vikten och obekväm faktorn i handhållna konsoler spelar inte så stor roll och inte batteritid heller för mer än 2 timmar är en utopi ändå. Troligen snackar vi 45 minuter, om det går bra

//Gaming pappa med 3 barn.

Det här med Steam Deck och ROG Ally är helt ny mark för mig. Klarar de där små handenheterna av de spelen jag listat?

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för Steam Deck.
Perfekt spelkonsoll med bra kontroller. Touch kontrollerna funkar riktigt bra för strategispel. Finns flera färdiga konfigurationer att ladda ned till respektive spel om man inte vill/orkar göra egna.
En knapp för att släcka konsollen och tryck igen och du är tillbaka där du var på en sekund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GotiSHin:

Det här med Steam Deck och ROG Ally är helt ny mark för mig. Klarar de där små handenheterna av de spelen jag listat?

Ja, eftersom de kör 720p och lägre inställningar, men på en mindre skärm spelar det liten roll och visst spelar vi för spelens skull och inte grafiken? Speciellt om du kan tänka dig en gaming laptop som inte heller kommer kunna leverera något woow i form av ögongodis

Många som säger att ROG Ally klarar Baldurs Gate 3 bra, dock blir det inga långa sessioner utan laddaren inkopplad, men som sagt.

Permalänk
Medlem

Under 10k är svårt för spellaptop. Då blir det antagligen GTX 1650 eller liknande svagt grafikkort. Jag skulle satsa på RTX 3070 som
Länkades till ovan. Alternativt 3060 men de har ofta sålts för strax under 10k typ 9500-9999kr så skulle inte betala mycket mer än så för dem. De är ju förra generationen då 4000 serien finns nu. Den är tyvärr dyr dock då kronan är svag vilket driver upp priset på all ny elektronik.

Begagnade är ofta inte värt det för priserna är inte så låga och de är mer slitna och sämre batteri. De är också mindre kraftfulla. Men finns undantag där man kan hitta något vettigt för ok pris.

Inte använt steam deck eller liknande men kolla att spelen du vill köra fungerar på den. Kör ju Linux. ROG Ally kostar närmare 10000kr så då känns en laptop bättre om man man inte verkligen vill ha den lilla formfaktorn.

Vill du ha billigare finns denna https://www.webhallen.com/se/product/361291-MSI-GF63-Thin-11S...

Räkna med att spela på låga inställningar dock men klart billigaste laptopen som har dedikerat grafikkort. Bör prestera minst lika bra, antagligen bättre, än Steam Deck även om den är långt från datorerna som länkades ovan. Den är ca halva priset mot den med 3070. Den med 3070 är minst dubbelt så bra dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Under 10k är svårt för spellaptop. Då blir det antagligen GTX 1650 eller liknande svagt grafikkort. Jag skulle satsa på RTX 3070 som
Länkades till ovan. Alternativt 3060 men de har ofta sålts för strax under 10k typ 9500-9999kr så skulle inte betala mycket mer än så för dem. De är ju förra generationen då 4000 serien finns nu. Den är tyvärr dyr dock då kronan är svag vilket driver upp priset på all ny elektronik.

Begagnade är ofta inte värt det för priserna är inte så låga och de är mer slitna och sämre batteri. De är också mindre kraftfulla. Men finns undantag där man kan hitta något vettigt för ok pris.

Inte använt steam deck eller liknande men kolla att spelen du vill köra fungerar på den. Kör ju Linux. ROG Ally kostar närmare 10000kr så då känns en laptop bättre om man man inte verkligen vill ha den lilla formfaktorn.

Vill du ha billigare finns denna https://www.webhallen.com/se/product/361291-MSI-GF63-Thin-11S...

Räkna med att spela på låga inställningar dock men klart billigaste laptopen som har dedikerat grafikkort. Bör prestera minst lika bra, antagligen bättre, än Steam Deck även om den är långt från datorerna som länkades ovan. Den är ca halva priset mot den med 3070. Den med 3070 är minst dubbelt så bra dock.

Tack för tipset. Den från webbhallen verkar intressant och ungefär vad jag tänkt mig. Jag kollade lite youtubes videos på spelen jag listade, med datorns grafikkort och det såg acceptabelt ut. Jag tror den räcker för de behov jag har nu iallafall.

Jag kommer förmodligen kolla vidare på både streamdeck och Rog Ally då jag gillar våran Switch, men jag tror jag avvaktar och ser vad framtiden har att erbjuda där, kanske nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GotiSHin:

Tack för tipset. Den från webbhallen verkar intressant och ungefär vad jag tänkt mig. Jag kollade lite youtubes videos på spelen jag listade, med datorns grafikkort och det såg acceptabelt ut. Jag tror den räcker för de behov jag har nu iallafall.

Jag kommer förmodligen kolla vidare på både streamdeck och Rog Ally då jag gillar våran Switch, men jag tror jag avvaktar och ser vad framtiden har att erbjuda där, kanske nästa generation.

Största problemet med den från Webhallen är att den endast har 8GB RAM. Hade den haft 16GB så hade det varit en no-brainer i din situation.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Avråder från något sämre än RTX3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Man måste faktiskt inte skaffa barn.

Min rekommendation till andra som läser tråden och inte har några barn är att tänka på hur mycket fetare dator ni har råd med utan barn, plus att ni får ha den alldeles för er själva!

Så är det, men å andra sidan så har jag så otroligt roligt när jag spelar med mina tre grabbar, så det skulle jag aldrig vilja byta bort.
Så som alltid så är det inte svart eller vitt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Ta reda på om gpuerna är TDP låsta.

är många laptops som TDP är så pass nedlåsta att 3070/3080 presterar på samma nivå som laptopsen med 3060.

inte under 115W TDP på gpu helst 125-140W

hittar inte exakt den modellen på acer men några av de äldre Acer modellerna med samma modellnummer 5800H och 3070 och de verkar generellt vara 85W TDP låsta på gpu´n dvs grafikkortet kommer prestera marginellt bättre än en laptop med olåst 3060.

lenovon verkar ha ett av de mindre nedlåsta 3060 chippen med 130W TDP

har för mig Acer just var ganska överrepresenterade med modeller under 3000 serien som har väldigt nedlåst TDP medan Lenovo generellt varit en av de bättre på att inte strypa hårdvaran i botten för att kunna hålla sig självt på acceptabla temperaturer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du testat dina spel med Steam remote eller vad det kallas.

Om du kör spel där eventuell fördröjning på 10-50ms inte gör något så kan du spela på en trött laptop eftersom du bara strömmar skärmen.

Värt att notera är att alla spel inte funkar och det kan vara lite buggigt, men om du har en stationär dator där spelet kan köras lite inkognito kan du ha vilken rutten gammal laptop som helst (med bra wifi och kanske bra skärm).

Permalänk
Medlem

Tittar just nu på den här på INET, känns som rätt så prisvärd:

https://www.inet.se/produkt/1974959/msi-thin-gf63-i5-16gb-512...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GotiSHin:

Tittar just nu på den här på INET, känns som rätt så prisvärd:

https://www.inet.se/produkt/1974959/msi-thin-gf63-i5-16gb-512...

Såklart över budget men tror du upplever en enorm skillnad ffa pga de extra pixlarna som man vill ha i strategispel et al.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=11519161

Permalänk
Medlem

jag har inget svar på din fråga men måste få säga att du spelar riktiga "pappa" spel

jag hade dock lagt till något civ spel så hade listan varit komplett