Nothing presenterar designfokuserat budgetmärke

Permalänk
Melding Plague

Nothing presenterar designfokuserat budgetmärke

Som separat varumärke ska CMF behålla fokus på design. Både en smartklocka och ett par nya hörlurar är under utveckling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oneplus var en sak som var och är bra, däremot Nothing och dess fortsättning tilltalar föga. Var kanske lite spännande precis i början, men har sen mer blivit något med enbart ett designspråk som inte tilltalar mig då jag föredrar funktion, något som Oneplus ger.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Trodde Nothing var ett budgetmärke redan med tanke på specs…

Permalänk

År 2016 hade jag sagt det som en dum ide. De billiga teleforna då hade tjocka kanter såg lite ut som iPhone se 2022. Bugget telefonerna hade då även usb mini, kass kamera, cpu, batteritid osv. Vanligt folk klagade på budgetmobilerna då.

Idag så fungerar faktisk de billiga mobilerna bra för den stora skaran, kan hända det finns en marknad för folk som vill hellre lägga extra pengar på utseendet än bättre cpu, kamera etc?

Permalänk
Medlem

Den kinesiska taktiken verkar vara starta ett budgetmärke typ oneplus, börja smyga upp priserna i premiumsegmentet och sen starta nytt märke och upprepa.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Trodde Nothing var ett budgetmärke redan med tanke på specs…

Nothing har inte så dålig specifikation:
https://www.inet.se/produkt/2001186/nothing-phone-2-12-256gb-...

Självklart har man offrat några tusenlappar i specifikation för att få Nothings utseende med leds. Men det är ett val köparna gör, man kan inte få allt.

Jag själv som köper datateknik efter specifikation kommer ej välja en Nothing, hade de gjort en som kostar som de dyraste iPhonen för runt 20 000kr. Ja, så mycket pengar lägger jag ej på en ej vikbar telefon. Speciellt inte när jag byter mobil minst vart annat år för att ej köra med gammal bluetouth etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nothing har inte så dålig specifikation:
https://www.inet.se/produkt/2001186/nothing-phone-2-12-256gb-...

Självklart har man offrat några tusenlappar i specifikation för att få Nothings utseende med leds. Men det är ett val köparna gör, man kan inte få allt.

Jag själv som köper datateknik efter specifikation kommer ej välja en Nothing, hade de gjort en som kostar som de dyraste iPhonen för runt 20 000kr. Ja, så mycket pengar lägger jag ej på en ej vikbar telefon. Speciellt inte när jag byter mobil minst vart annat år för att ej köra med gammal bluetouth etc.

Tvåan är fortfarande typ ett år efter de andra och kostar lika mycket

Inte alls dålig prestanda, och jag säger inte att man måste ha mer, men det finns långt billigare telefoner med samma chip

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tvåan är fortfarande typ ett år efter de andra och kostar lika mycket

Inte alls dålig prestanda, och jag säger inte att man måste ha mer, men det finns långt billigare telefoner med samma chip

Instämmer med detta.
Där jag påstår att mobilers utveckling nu har stagnerat till den grad, där det kan finnas en marknad på att prioritera annat än specifikation. Och jag tror det bara kommer bli mer stagnation för varje år.
Kommande iPhone 15 lär ha hur mycket bättre som helst, men version 16? Ja vad tusan ska de hitta på som lockar. Samma sak har Samsung haft länge, det enda är egentligen ultrans kamera.

Så jag tror en marknad kan finnas för dessa mellanpris mer budgettelefonerna där utseende har prioriteras.

Inte för att upprepa mig för mycket. Men år 2016 så hade denna budgettelefon varit en slö telefon med väldigt dålig kamera som typ alla hade tyckt att den ej var bra.
Så tiden kan vara rätt för denna typ av mobil som artikeln handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde Nothing var ett budgetmärke redan med tanke på specs…

Ja o de verkar redan fokusera mer på designen. Så jag antar enda skillnaden blir ett skäligt pris??

Permalänk
Medlem

Tänk vad många potentiella köpare de förlorar direkt på den egenartade designen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Tänk vad många potentiella köpare de förlorar direkt på den egenartade designen.

Typ inga? Nothing har valt att skapa en telefon med ett unikt design och det är därför vissa kunder väljer dem, detta ökar tillverkningskostnaderna. Dessutom säljer de i mindre volymer som ökar kostnaderna på alla sätt.
De har då lite olika val.
1: Ta mycket mer betalt för deras telefon med flaggskepps specifikation.
2: Att inte ha den allra bästa specifikation så deras telefon blir kostnadslikt många andra telefoner.

När det gäller Notting så är de en tillverkare i mängden, de har gjort vissa val. Gillar konsumenterna ej detta val och vill ha en Androidtelefon, så finns det hur många andra tillverkare som helst att välja på som då är bättre för dem på alla sätt och vis.
iOs däremot så måste man välja Apples iPhone, där iPhone 15 lär passa nästan alla. Med undantag de som vill ha en billigare telefon eller vikbar.

Att konkurrera med riktigt budget valda ej Notting att göra, självklart kan ett företag göra det. Men de får det tufft emot Xiaomi och andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den kinesiska taktiken verkar vara starta ett budgetmärke typ oneplus, börja smyga upp priserna i premiumsegmentet och sen starta nytt märke och upprepa.

Nothing är inte kinesiskt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Låter som ett prispåslag för budgetlurar tillsammans med marknadsföring av den kaliber som gett folk vanföreställningen att Nothings telefoner är bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den kinesiska taktiken verkar vara starta ett budgetmärke typ oneplus, börja smyga upp priserna i premiumsegmentet och sen starta nytt märke och upprepa.

OT men samma med WE Knives --> Civivi --> Sencut

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ inga? Nothing har valt att skapa en telefon med ett unikt design och det är därför vissa kunder väljer dem, detta ökar tillverkningskostnaderna. Dessutom säljer de i mindre volymer som ökar kostnaderna på alla sätt.
De har då lite olika val.
1: Ta mycket mer betalt för deras telefon med flaggskepps specifikation.
2: Att inte ha den allra bästa specifikation så deras telefon blir kostnadslikt många andra telefoner.

När det gäller Notting så är de en tillverkare i mängden, de har gjort vissa val. Gillar konsumenterna ej detta val och vill ha en Androidtelefon, så finns det hur många andra tillverkare som helst att välja på som då är bättre för dem på alla sätt och vis.
iOs däremot så måste man välja Apples iPhone, där iPhone 15 lär passa nästan alla. Med undantag de som vill ha en billigare telefon eller vikbar.

Att konkurrera med riktigt budget valda ej Notting att göra, självklart kan ett företag göra det. Men de får det tufft emot Xiaomi och andra märken.

Okej. Menar du att ingen väljer bort denna telefon för sin design utan snarare på grund av andra aspekter?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO