Lenovo ryktas jobba på Steam Deck-klon

Permalänk
Melding Plague

Lenovo ryktas jobba på Steam Deck-klon

Lenovos “Legion Go” ska använda sig av AMD:s processorfamilj Ryzen 7040 och ha en skärm på 8 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd bara att alla kloner kör Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Synd bara att alla kloner kör Windows.

Antar att det är det folk ”vill ha”? Företagen gör säkert undersökningar innan de väljer OS, inte så att de vill betala microsoft för sakens skull.
Högst personlig spekulation: andelen användare som vill ha andra OS är försvinnande liten och de brukar ändå hitta sätt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att det är det folk ”vill ha”? Företagen gör säkert undersökningar innan de väljer OS, inte så att de vill betala microsoft för sakens skull.
Högst personlig spekulation: andelen användare som vill ha andra OS är försvinnande liten och de brukar ändå hitta sätt.

Tror dom vill ha snarare. Windows är styltigt och enligt påståenden en av Asus RoG Allys stösta "fel"

Förstår inte varför dom inte väljer SteamOS tex den fin s ju där, fritt att använda.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att det är det folk ”vill ha”? Företagen gör säkert undersökningar innan de väljer OS, inte så att de vill betala microsoft för sakens skull.
Högst personlig spekulation: andelen användare som vill ha andra OS är försvinnande liten och de brukar ändå hitta sätt.

"Problemet" med exempelvis Steam OS (eller vad det Steam Deck kör) är att hårdvarusäljaren får låga marginaler, produkten/hårdvaran blir dyr men kan inte tjäna tillbaks pengarna likt Valve gör med just Steam Deck. Asus hade säkert sålt Ally billigare om de kunde tjänat tillbaks prissänkningen på annat vis. Valve får pengarna oavsett då de i det närmaste har monopol.

Iallafall tidigare gällde andra licensieringsvillkor och kostnader beroende på storlek på skärm om det också hjälper till. Men då både Asus och Lenovo redan säljer datorer med Windows-licenser så lär nog dessa inte kosta något nämnvärt.

Steam Deck i grundutförande är rätt enkel att komma igång med, bara logga in med sitt vanliga konto i princip. Men att komma igång med andra launchers och få ordning på sina spel blir krångligare för de flesta. En minoritet av datoranvändarna är Linux-användare. Medans med Windows så är det ett operativsystem de flesta i någon mån kan hantera. Och man har redan kompatibiliteten och kan använda de spel man redan har.

Nu har jag inte testat Windows på min Steam Deck, när det senast var aktuellt hade Valve inte några drivrutiner tillgängligt (det var ett bra tag sedan alltså) och väl handhållet så hade det nog fungerat lika bra. Ska jag konfigurera något på min Steam Deck så dockar jag ändå med USB-C för att få tillgång till en större skärm och mus+tangentbord.

Hoppas vi får se fler modeller presenteras. Gillar verkligen dessa lösningar personligen. Vi hade nog fått se Dells Alienware UFO igen men antar att det är samma problem här, priset.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Lenovo proppar bara sina produkter fulla med skräp ingen bett om. Har utöver det lite dåligt förtroende för dem fortfarande efter skandalen med förinstallerad malware på sina datorer.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lenovo proppar bara sina produkter fulla med skräp ingen bett om. Har utöver det lite dåligt förtroende för dem fortfarande efter skandalen med förinstallerad malware på sina datorer.

Gör dom? Inget jag sett på de 3 lenovo datorerna jag använt (haft 1 ThinkPad samt hjälpt 2 vänner med två olika Lenovo modeller). Varit väldigt, väldigt rent Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror dom vill ha snarare. Windows är styltigt och enligt påståenden en av Asus RoG Allys stösta "fel"

Förstår inte varför dom inte väljer SteamOS tex den fin s ju där, fritt att använda.

Tror dom i så fall behöver göra mycket själva

Välfungerande drivrutiner och annat tänker jag inte är givet

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt att Valve kör med Linux och att ASUS och Lenovo kör Windows.

Valve kör inte med Linux för att de vurmar för OS:et eller för användarna, de gör det för att de vill ha en utväg om Microsoft någonsin skulle få för sig att låsa Windows och bara tillåta installationer genom sin "app store".

ASUS och Lenovo kör med Windows för att de är hårdvaruföretag och tjänar noll på att sälja mjukvara till hårdvaran. De har inget intresse för att lägga ner tid och pengar på att anpassa SteamOS för deras hårdvara, enklare att köra med windows.

Handlar noll om vad användare vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror dom vill ha snarare. Windows är styltigt och enligt påståenden en av Asus RoG Allys stösta "fel"

Förstår inte varför dom inte väljer SteamOS tex den fin s ju där, fritt att använda.

Hur stor skillnad tror du det är på att installera steamos och få det att fungera helt felfritt med alla spel jämfört med Windows? Sure dom skulle säkert kunnat köra steamos men det hade nog ökat deras framtida support ärenden ENORMT!

Får tänka på att vi här på sweclockers är en minoritet, och även allt fler och fler här på sweclockers är helt lost när det kommer till att felsöka, ändra inställningar och en så banal sak som att ladda ner och installera drivrutiner kan va ett problem. Windows är i dagens läge det ända vettiga valet om man inte som valve kan kompensera med andra inkomster.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur stor skillnad tror du det är på att installera steamos och få det att fungera helt felfritt med alla spel jämfört med Windows? Sure dom skulle säkert kunnat köra steamos men det hade nog ökat deras framtida support ärenden ENORMT!

Får tänka på att vi här på sweclockers är en minoritet, och även allt fler och fler här på sweclockers är helt lost när det kommer till att felsöka, ändra inställningar och en så banal sak som att ladda ner och installera drivrutiner kan va ett problem. Windows är i dagens läge det ända vettiga valet om man inte som valve kan kompensera med andra inkomster.

Jag vill påstå att steam deck är en 95% av en konsolupplevelse.
Helt klart mer tjorv med Windows.
Att gå in i desktop mode med Steam deck.
Tja... det är inte Windows men den med minsta lilla dator intresse fixar det också mer eller mindre med lite googling/Youtube.
Den som är helt "nollställd" kan hålla sig till "gamemode" och ha det som börbar spelkonsol.
Nått som inte är lika självklart med en Windows enhet.

Jag vill mena attden som bara vill spela handhållet får en bättre upplevelse med Steam deck

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur stor skillnad tror du det är på att installera steamos och få det att fungera helt felfritt med alla spel jämfört med Windows? Sure dom skulle säkert kunnat köra steamos men det hade nog ökat deras framtida support ärenden ENORMT!

Får tänka på att vi här på sweclockers är en minoritet, och även allt fler och fler här på sweclockers är helt lost när det kommer till att felsöka, ändra inställningar och en så banal sak som att ladda ner och installera drivrutiner kan va ett problem. Windows är i dagens läge det ända vettiga valet om man inte som valve kan kompensera med andra inkomster.

Farför skulle det öka deras supportärenden? Det är lite som att säga att nintendo och playstation uppenbart har gler supportärenden än xbox för att de inte har ett operativsystem baserat på windowskärnan.

Ja, sweclockers är en minoritet. Men jag skulle påstå att vi är mer av en minoritet än du tror. Majoriteten kommer inte vara bekväma att pilla i windows heller. Och hela kritiken mot rog ally var att det var en osmidig upplevelse 'out of the box'.Det är precis här steamos skiner. Ska du bara spela spel från steam i game mode är upplevelsen supersmidig, även för de tekniskt ointresserade.

Windows på handhållet känns, för tillfället, som en konsig mellanväg där den passar de hyffsat tekniskt intresserade, men varken de som är orädda för linux eller de helt ointresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte så konstigt att Valve kör med Linux och att ASUS och Lenovo kör Windows.

Valve kör inte med Linux för att de vurmar för OS:et eller för användarna, de gör det för att de vill ha en utväg om Microsoft någonsin skulle få för sig att låsa Windows och bara tillåta installationer genom sin "app store".

ASUS och Lenovo kör med Windows för att de är hårdvaruföretag och tjänar noll på att sälja mjukvara till hårdvaran. De har inget intresse för att lägga ner tid och pengar på att anpassa SteamOS för deras hårdvara, enklare att köra med windows.

Handlar noll om vad användare vill ha.

Fast det är just detta jag inte förstår. Windows är inte anpassat för handhållet, så det måste också anpassas. Om än lite olika typer av anpassning. Jag antar att det skulle kunna hara då enkelt som att de har mer interna resurser för utveckling mot windows dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast det är just detta jag inte förstår. Windows är inte anpassat för handhållet, så det måste också anpassas. Om än lite olika typer av anpassning. Jag antar att det skulle kunna hara då enkelt som att de har mer interna resurser för utveckling mot windows dock.

Helt möjligt att Microsoft hjälper till, det ligger i deras intresse att inte förlora segmentet.

Permalänk
Medlem

Jag som drömmer om en ny surfplatta med Windows på 8 tum. Tänk om man kunde ta loss handkontrollerna från denna.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Helt möjligt att Microsoft hjälper till, det ligger i deras intresse att inte förlora segmentet.

Det är en möjlighet, absolut. Men ska man fömma av rog ally så verkar det inte jättelovande.

Tror nog inte de bryr sig så mycket om det handhållna segmentet i sig, men kan vara så att de är tillräckligt oroliga att det sprider sig till desktop för att prioritera det.

Permalänk
Medlem

Det hettar till på handhållna PC marknaden. 7840u är grymt bra chipp mellan 15-25W så hoppas på en biffig batteri och bra fläktar så att högre energibruk kan utnyttjas.

Permalänk
Medlem

om den inte kan köra steamos så tror jag den floppar tyvärr.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.