Permalänk
Medlem

Övervakningskameror

Hej!

Vill sätta upp lite kameror runt huset och undrar om ni kan tipsa om något vettigt system? Har testat Arlo, men det var, utöver dyrt, väldigt dåligt: tog lång tid att få notiser (om nånsin), långsamma, etc.

Jag har en vind jag kan lägga upp grejer i, men det bästa hade varit om de fungerade via Wifi. Behöver en 4-5 kameror totalt.

Ingen klar budget, men gärna runt 5000kr. Om det är helt omöjligt får ni gärna tillrättavisa mig!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du något krav på video och ljudkvalitet moln/ej moln, ansiktsigenkänning osv? Vi har en väldigt enkel TP Link C200 som kostar dryga 250-300kr som notiser fungerar bra på, men medan videokvalitet är ok för pengarna så är ljudet rent bedrövligt. ansiktsigenkänning finns om man prenumererar på deras tjänst men är inget vi har ett behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har du något krav på video och ljudkvalitet moln/ej moln, ansiktsigenkänning osv? Vi har en väldigt enkel TP Link C200 som kostar dryga 250-300kr som notiser fungerar bra på, men medan videokvalitet är ok för pengarna så är ljudet rent bedrövligt. ansiktsigenkänning finns om man prenumererar på deras tjänst men är inget vi har ett behov av.

Spontant inget fan av någon moln-prenumeration, var väl inte så länge sen det kom ut att eufy sparade kundernas filmer utan godkännande…

Jag vill framförallt ha tydlig och bra bild med tillförlitlig rörelsedetektering. Helst ett system som inte tjuter så fort det blåser lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Hej!

Vill sätta upp lite kameror runt huset och undrar om ni kan tipsa om något vettigt system? Har testat Arlo, men det var, utöver dyrt, väldigt dåligt: tog lång tid att få notiser (om nånsin), långsamma, etc.

Jag har en vind jag kan lägga upp grejer i, men det bästa hade varit om de fungerade via Wifi. Behöver en 4-5 kameror totalt.

Ingen klar budget, men gärna runt 5000kr. Om det är helt omöjligt får ni gärna tillrättavisa mig!

Tack på förhand!

pris prestanda enligt mig = dahua, du har även deras budget märke imou båda går köra helt lokalt, obs dock att imou vanligen endast har människor detektering om man inte kör deras Cloud tjänst, samt saknar dom vanligen web interface dvs du ställer in dom med program i datorn eller telefonen om du inte har en nvr. (bild/krona är dom väldigt svårslagna)

Dahua har riktig Ai i kamerorna. skulle du ha fler kameror skulle jag föreslagit att du köpt en ai-nvr i stället och sedan kört billigare kameror mot den och låtit nvr sköter ai delen.(dom är dock dyra) jag kör en blandning av dahua och imou mot en ai-nvr och får närmast aldrig falsklarm, (har hänt på "katt kameran" dock)
OBS dock att ställa in AI i produkter för proffsmarknad är inte super smidigt och man behöver göra en hel del tester.
imou har fördelen att där klickar du bara i rörelse och människa medans dahua har mycket mer saker som ska ställas in, dock får du mycket mer val, tex kan du köra bilder på personer och bilar/regnummer färg osv på dom som ska ha tillgång så du slipper larm var gång någon i familjen kommer hem. eller tex att grannen är på tomtgräns vill man inte ha larm om kanske, men skulle han gå in vill du bli notifierad osv. tänk också på att det skiljer mellan olika kameror rätt markant även om dom har snarlika namn

Personligen försöker jag köra PoE åtminstone på kamerorna som är ute, kan du dra upp en tp kabel eller fiberpach till vinden och sedan grena ut från en liten poe switch är ju det klart bättre än wifi.

kolla på dahua på deras officiella aliexpress butik, priser har ju dock ökat rätt mycket i med inflationen, tex imou kan du nog köpa billigare i sverige. samma sak skulle jag råda dig att tala med personer på dom olika kamera forumen och grupper för att få fram vilka linser och mp du behöver för varje kamera. Smidigast brukar vara att helt enkelt mäta med måttband för dom olika avstånden och sedan bestämma vad du vill kunna se på dom olika platserna.
stirra dig inte blind på antalet mp, tex kan du få en bättre bild på en 2mp från ett märke vs en 4mp kamera från ett annat, viktigare än hög mp är att man sätter rätt kamera på rätt plats.

Ett annat märke som väldigt många privatpersoner kör på är reolink, jag har inte använt som på rätt lång tid, då var det mycket strul och min kamera kille vägrade ta i dom. (gick sönder men även ghostade) Men som sagt många kör dom idag så det bör ju blivit bättre.

anki är med ett som är rätt poppis, dock har dom haft säkerhets problem senast jag läste om dom.
samma sak här har det varit problem med ghosting (ghosting är att bilden inte ändras dvs trots att du går framför kameran ser inte kameran detta utan fortsätter visa samma bild)

sedan har du naturligtvis-hike vision, dom tycker jag är mer inriktade på proffsmarknaden, myndigheter,flygplatser osv medans dahua är mer mot privatmarknaden eller rättare proffsmarknaden som monterar hos företag och privatpersoner ,(dahua och hike är dom största i världen på kameror) något annat att tänka på, det har varit väldigt mycket ful kameror som hävdar dom är hike-vision men det har då varit piratkopior dvs du vet inte vad du har för mjukvara som rullar i dom.
jag gillar dock hike´s dörrklocka, dahuas door station är klumpig jämfört.

Sedan har du dyrare kameror som axis, dock väldigt dyra för vad du får men bra kameror är det, även dessa är helt klart mer för proffsmarknaden.

personligen föredrar jag färg 24/7 för att slippa ir, dels tycker jag man mycket lättare ser detaljerna med färgkameran men man slipper även underhållet dvs att rensa bort småkryp som älskar ir. du har även nyare kameror med avskräcknings system dvs strobe-ljus och siren, du kommer dock se kortare avstånd, tex kör jag idag ir på kamerorna för översikt medans dom där jag vill se detaljer kör färg.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Reolink funkar grymt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör 2 Netatmo rörelsevakt/ljus med 1080p kamera. Inbyggd AI som utvecklats bra över de åren jag haft dem. Nu förstår han till och med skillnad på människor och 'Spindelmannen' när han firar sig ner framför linsen.
Går på Wifi och 230v. Sparar på micro-sd men låter dig ställa in uppladdning via FTP eller mot moln. Ingen prenumeration, men något dyra. Fick fast 5 tjuvar med systemet så kan ju inte klaga.

Permalänk
Medlem

Jag använder Frigate NVR för att koppla samman mina kameror (och slippa blanda in en tredje part). Det är en hel del meck för att få igång Frigate men efter några dagars insvängningsperiod har min installation tickat på OK. I början fanns lite barnsjukdomar och jag behövde starta om Frigate någon gång i veckan, men det har inte varit ett problem senaste månaderna.

För notifieringar i mobilen använder jag Frigates integration med Home Assistant.

Kameramässigt kör jag med Reolink RLC-810A. Det är ingen höjdarkamera, men den är "good enough" och jag har hittat en config som fungerar för mig. Kvalitétsmässigt har jag inget att klaga på. Ljud och bild är OK och de platser jag övervakar är belysta så jag kör "vanligt färgläge" hela tiden.

Jag förstår om det här är en setup som är ett ganska stor kliv över vad du tänkt. För egen del lyckades jag inte hitta en bättre self-hosted open-source-lösning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Spontant inget fan av någon moln-prenumeration, var väl inte så länge sen det kom ut att eufy sparade kundernas filmer utan godkännande…

Jag vill framförallt ha tydlig och bra bild med tillförlitlig rörelsedetektering. Helst ett system som inte tjuter så fort det blåser lite.

Du får gärna länka källa på Eufys fall, har bara hört att det var ögonblicksbilden, alltså notifikations stillbilden som sparades.
Men allt som är tillgängligt via internet via levernatörer som Arlo eller Eufy så finns en risk att data sparas.

TIttar man på Eufy och även Arlo så handlar mkt om att ställa in känsligheten rätt, det är lite trixande men det är något man måste göra på samtliga kameror för att dom ska fungera optimalt. Samma gäller ju även placering.