Därför håller Nvidia tyst om RTX 4060 Ti 16GB

Permalänk
Melding Plague

Därför håller Nvidia tyst om RTX 4060 Ti 16GB

MSI liveströmmade en prestandajämförelse mellan de två modellerna av RTX 4060 Ti, och resultatet avslöjar varför inga recensionsexemplar har skickats ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Av det jag sett, så ökar prestandan avsevärt i bla 4K pga att minnet tar slut.
När jag menar ökar, så menar jag den prestandan det bör vara egentligen.

Permalänk
Medlem

Det är väl endast i de scenarion där 8GB inte räcker där datorn måste "låna" minne från Ram minnet som det blir snabbare.

Annars blir det som att ge en lastbil större flak, den går inte snabbare för man kan lasta på mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nozomi:

Av det jag sett, så ökar prestandan avsevärt i bla 4K pga att minnet tar slut.
När jag menar ökar, så menar jag den prestandan det bör vara egentligen.

Med tanke på att inga tillnärmelsevis pålitliga recensioner ännu finns att tillgå eftersom Nvidia inte skickat ut några kort för recensionsändamål undrar man ju lite var du "sett" detta? Våta drömmar och fantasier räknas inte riktigt.

Det stora problemet i högre upplösningar är, som påtalats gång efter annat, inte enbart minnesmängden utan även den kraftigt begränsade minnesbandbredden - där ingen förändring gjorts i versionen med 16GB. Några större förbättringar i 4K kommer vi inte se, och absolut inga som gör 4060 Ti till ett användbart spelkort i den upplösningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Av det jag sett, så ökar prestandan avsevärt i bla 4K pga att minnet tar slut.
När jag menar ökar, så menar jag den prestandan det bör vara egentligen.

Fast 2160p är ju halvt ointressant på detta kortet, på tok för klent för majoriten av spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Detta är som de gamla AMD kort som hade 8gb minne för att slå nVidia på fingrarna, när kortets CPU inte klarade av saker som var tyngre än 3gb. R290 om jag inte missmins

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare inlägg om att artikeln är lite väl sensationssökande/dramaqueen. Inte hade jag förväntat mig att gpun blir snabbare av mer minne.

Personligen tycker jag 16gb 4060 är välkommet tillägg för den som både vill spela lite och hålla på och hobbypula med deep learning där 8gb snabbt blir begränsande (till den som inte har budget till mer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phromo:

Håller med tidigare inlägg om att artikeln är lite väl sensationssökande/dramaqueen. Inte hade jag förväntat mig att gpun blir snabbare av mer minne.

Personligen tycker jag 16gb 4060 är välkommet tillägg för den som både vill spela lite och hålla på och hobbypula med deep learning där 8gb snabbt blir begränsande (till den som inte har budget till mer).

Artikelns tema var inte avsaknaden av hastighetsökning, utan att kortet tvärtom verkar LÅNGSAMMARE.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av phromo:

Håller med tidigare inlägg om att artikeln är lite väl sensationssökande/dramaqueen. Inte hade jag förväntat mig att gpun blir snabbare av mer minne.

Personligen tycker jag 16gb 4060 är välkommet tillägg för den som både vill spela lite och hålla på och hobbypula med deep learning där 8gb snabbt blir begränsande (till den som inte har budget till mer).

Håller inte med.

Artikeln är inte sensationell överhuvudtaget, det är ju exakt på det viset som artikeln gör gällande. Att se detta släpp som något altruistiskt sätt för Nvidia att ge oss konsumenter valmöjligheter är ju cyniskt.

4000-serien kostar på tok för mycket och har tänjt på gränserna kring hur höga marginaler man kan ta ut. Det finns ingen annan förklaring till denna konsumentfientliga generation av grafikkort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Att se detta släpp som något altruistiskt sätt för Nvidia att ge oss konsumenter valmöjligheter är ju cyniskt.

Naivt snarare än cyniskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

4000-serien kostar på tok för mycket och har tänjt på gränserna kring hur höga marginaler man kan ta ut.

Är det objektiv fakta eller en subjektiv åsikt baserad på din ekonomi?

1000kr extra för 8gb känns helt rimligt, och helt i linje med vad Apple, Lenovo och andra tillverkare/åf tar, och även om skillnaden i spel möjligtvis är liten, så för en content creator så kan det göra en enorm skillnad.

Skrivet av Dinoman:

Att se detta släpp som något altruistiskt sätt för Nvidia att ge oss konsumenter valmöjligheter är ju cyniskt.

Om du tror att någon kommersiell verksamhet är altruistisk så är ju det en illusion du får hantera själv.
Varför ens dra in det begreppet här?

Vad det däremot gör är ju att det ger, igen, content creators en ingång till (RTX/CUDA) kort med 16gb, tusenlappar billigare än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Artikelns tema var inte avsaknaden av hastighetsökning, utan att kortet tvärtom verkar LÅNGSAMMARE.

Med några få fps, ja. Inom felmarginalen skulle jag säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För att se någon skillnad får man väl titta på laster där minnet kan påverka.

Däremot är det ju i princip samma PCIe-motor som man kopplar sig mot så rimligen borde inte prestandan skilja sig ett skvatt förutsatt att värmeutvecklingen är densamma på korten. (Turbo, energiutrymme etc).

Drivers borde inte påverka nämnvärt iom mer eller mindre samma enhet i som sitter på bussen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast 2160p är ju halvt ointressant på detta kortet, på tok för klent för majoriten av spel.

Det är ju inte halvt intressant då kortet säkert skulle kunna driva det om man sätter det i performance och stänger av allt vad bildförbättring, kantutjämning med mera med mera heter.

En gnutta ironi

Dold text
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att de får ut 10% mer i CS:Go?

Permalänk
Medlem

1440p performance hade ju var intressant nu när kortet visar sig helt värdelöst som köp över 8gb versionen för 1080p gaming.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Problemet stavas 4070 och kostar 7690:- just nu för ett Asus. Om någon tänker snåla in den penga skillnaden så är där ingen räddning för den personen endå.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lite märkligt att de får ut 10% mer i CS:Go?

Mer runt 6% högre prestanda. Nu vet jag inte hur testet såg ut men kan inte fås:en variera ganska mycket i CS beroende på vad som händer på kartan eller finns det en benchmarkslinga?

Permalänk
Medlem

Vad gäller spel är det man vinner på det här kortet att du kan gå från high till ultra i några få spel. Alternativt behålla ultra men dumpa raytracingen + att det är mera framtidssäkert.

Om jag leker med scenariot att grabbens 3070 skulle gå sönder idag och jag var tvungen att fixa något snabbt så han kommer igång igen. Skulle jag kunna tänka mig att köpa något av dessa istället? Nej, och absolut inte 16GB modellen. Då kan man lika gärna köpa ett 4070. Troligen skulle det bli ett 3070 på tradera.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är tänkt som en storsäljare, men håller man på med deep learning så hade jag köpt detta kort.

Det borde rimligtvis finnas andra områden där man behöver mycket minne. Alla applikationer där jag använder mycket minne, så skulle det bli extremt långsamt om jag inte fick plats med hela modellen i grafikminnet.

Det hade varit mer lagom än att köpa ett 3090 för ett par år sedan.

Skiter i spelprestandan

Skrivet av phromo:

Håller med tidigare inlägg om att artikeln är lite väl sensationssökande/dramaqueen. Inte hade jag förväntat mig att gpun blir snabbare av mer minne.

Personligen tycker jag 16gb 4060 är välkommet tillägg för den som både vill spela lite och hålla på och hobbypula med deep learning där 8gb snabbt blir begränsande (till den som inte har budget till mer).

Skrivet av dannesthlm:

Artikelns tema var inte avsaknaden av hastighetsökning, utan att kortet tvärtom verkar LÅNGSAMMARE.

Skrivet av Dinoman:

Håller inte med.

Artikeln är inte sensationell överhuvudtaget, det är ju exakt på det viset som artikeln gör gällande. Att se detta släpp som något altruistiskt sätt för Nvidia att ge oss konsumenter valmöjligheter är ju cyniskt.

4000-serien kostar på tok för mycket och har tänjt på gränserna kring hur höga marginaler man kan ta ut. Det finns ingen annan förklaring till denna konsumentfientliga generation av grafikkort.

Skrivet av FierceBrosnan:

1440p performance hade ju var intressant nu när kortet visar sig helt värdelöst som köp över 8gb versionen för 1080p gaming.

Skrivet av AkUs:

Problemet stavas 4070 och kostar 7690:- just nu för ett Asus. Om någon tänker snåla in den penga skillnaden så är där ingen räddning för den personen endå.

Skrivet av Chibariku:

Mer runt 6% högre prestanda. Nu vet jag inte hur testet såg ut men kan inte fås:en variera ganska mycket i CS beroende på vad som händer på kartan eller finns det en benchmarkslinga?

Permalänk
Medlem

Ganska väntat.
Med tanke på hur många det är som tjatar om att "wuaaaa, 8gig räcker inte, 16gig är snabbare" , så kanske det är på sin plats att Swec gör en jämnförelse av 8gig och 16gig modellerna för att en gång för alla försöka klura ut om mer minne ens gör nån skillnad alls?
(jag förutser möjligtvis nån fps, då kortet kan preloada assets mer med mer minne,, annars samma.)

Permalänk
Medlem

Bättre att kortet finns för de som har behov av det extra grafikminnet än att den inte finns alls. Att mer VRAM skulle öka prestandan var det, som många redan påpekat, nog få som faktiskt förväntade sig.

Samtidigt så ska de RTX 3070 minnesbyten som gjorts gett intressanta resultat. Ganska färskt exempel men finns fler som gjort detta tidigare: https://www.tomshardware.com/news/3070-16gb-mod

Mer minne kommer inte göra att den klår ett bättre kort i samma generation. Men lindrar en del problem som kan uppstå om minnet inte räcker, eller utöka användningsområdet för kortet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Britt-Marie, köp 16 gig för fa-an!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ganska väntat.
Med tanke på hur många det är som tjatar om att "wuaaaa, 8gig räcker inte, 16gig är snabbare" , så kanske det är på sin plats att Swec gör en jämnförelse av 8gig och 16gig modellerna för att en gång för alla försöka klura ut om mer minne ens gör nån skillnad alls?
(jag förutser möjligtvis nån fps, då kortet kan preloada assets mer med mer minne,, annars samma.)

Det finns absolut spel idag man inte kan maxa med 8GB utan att det blir negativa konsekvenser, sen kanske det inte är så viktigt. Speciellt inte om man håller till i 1080p.

Nu ser jag ju inte det som negativt att man inte kan maxa alla spel på alla kort. Får gärna komma spel som suger ur 24 GB från mitt 4090, så länge som spelen fortfarande fungerar bra på ett 8GB kort. Det är så det skall fungera på PC. Och de spel som startade allt det här har blivit patchade och fungerar nu bra med mindre minne.

Huruvida 8GB räcker under hela detta korts livslängd vet jag inte. Det finns många som säger sig veta att så är absolut inte fallet, men det är ju gissningar. Man var ju övertygad om att det skulle komma massa spel som såg ut som Launch versionen av Last of us, och att det var det nya normala, men istället fixade dom spelet.

Permalänk
Medlem

Det här kommer väl ganska olägligt då Direct storage bör ha möjlighet att sänka behovet av VRAM ganska markant?
Första spelet släpps den 26:e!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Detta är som de gamla AMD kort som hade 8gb minne för att slå nVidia på fingrarna, när kortets CPU inte klarade av saker som var tyngre än 3gb. R290 om jag inte missmins

290 hade 4GB minne, och det var verkligen det minsta man kunde sätta på det kortet med tanke på busbredden. Du tänker nog på 390. 390 var en facelift av 290 med nytt minne - 1GHz högre klockfrekvens och dubbel kapacitet - för AMD hade inget nytt på gång där och de behövde kontra 970. Det var väl ganska tveksamt användbart ja, men säkert inte så dyrt att fixa (ingen dubbelmacka) och nåt fick de väl göra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

290 hade 4GB minne, och det var verkligen det minsta man kunde sätta på det kortet med tanke på busbredden. Du tänker nog på 390. 390 var en facelift av 290 med nytt minne - 1GHz högre klockfrekvens och dubbel kapacitet - för AMD hade inget nytt på gång där och de behövde kontra 970. Det var väl ganska tveksamt användbart ja, men säkert inte så dyrt att fixa (ingen dubbelmacka) och nåt fick de väl göra.

Ja, och dessutom var 290/290X om jag minns rätt konkurrenskraftiga mot 970/980. Det diffade inte många procent och 390/390X lappade i stort igen det glappet och mängden VRAM skadade verkligen inte. En av mina polare använder fortfarande mitt gamla 390X som jag köpte 2015.

Hawaii var senast AMD faktiskt kunde konkurrera innan RDNA 2 i faktisk prestanda mot Nvidia.

Permalänk
Medlem

Kan vi lugna ner oss med VRAM hetsen nu? Betala 1000kr mer och få lite sämre prestanda känns ju inte jättesmart...

Skrivet av aradove:

Det kanske inte är tänkt som en storsäljare, men håller man på med deep learning så hade jag köpt detta kort.

Det borde rimligtvis finnas andra områden där man behöver mycket minne. Alla applikationer där jag använder mycket minne, så skulle det bli extremt långsamt om jag inte fick plats med hela modellen i grafikminnet.

Det hade varit mer lagom än att köpa ett 3090 för ett par år sedan.

Skiter i spelprestandan

Ver inte hur det är med deep learning men för produktivitet så bör du hoppa allt under 4070 Ti och istället titta på 20/30-serien.
https://youtu.be/hvQHeaFPdKo

Spelar du bara så rockar fortfarande 40-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Mer runt 6% högre prestanda. Nu vet jag inte hur testet såg ut men kan inte fås:en variera ganska mycket i CS beroende på vad som händer på kartan eller finns det en benchmarkslinga?

He, ja va nog inte vaken när jag räknade...

Om CS:Go är en opålitlig benchmark, vilket skulle kunna vara förklaringen här, kan man ju ifrågasätta användningen av det i huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

290 hade 4GB minne, och det var verkligen det minsta man kunde sätta på det kortet med tanke på busbredden. Du tänker nog på 390. 390 var en facelift av 290 med nytt minne - 1GHz högre klockfrekvens och dubbel kapacitet - för AMD hade inget nytt på gång där och de behövde kontra 970. Det var väl ganska tveksamt användbart ja, men säkert inte så dyrt att fixa (ingen dubbelmacka) och nåt fick de väl göra.

Skrivet av Novdid:

Ja, och dessutom var 290/290X om jag minns rätt konkurrenskraftiga mot 970/980. Det diffade inte många procent och 390/390X lappade i stort igen det glappet och mängden VRAM skadade verkligen inte. En av mina polare använder fortfarande mitt gamla 390X som jag köpte 2015.

Hawaii var senast AMD faktiskt kunde konkurrera innan RDNA 2 i faktisk prestanda mot Nvidia.

R9 290X OC 8 GB

R9 290 korten var snabbare än något nvidia hade på den tiden.
Bara att kolla på gamla tester samt att dom blev snabbare och snabbare med nya drivrutiner ganska lång tid.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.