Nu kommer Nvidia RTX IO – snabbar upp laddtider

Permalänk
Melding Plague

Nu kommer Nvidia RTX IO – snabbar upp laddtider

Nvidia lanserar nu offentligt RTX IO, en teknik som kraftigt reducerar laddtiderna och storleken på spel, med stöd inbyggt i två spel som släpps nu under juli.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Avlasta antal cpu kärnor känndes inte direkt hett för pc. Man brukar ha minst 10 idle cores när man spelar.

Permalänk
Medlem

Coolt att se det in action till slut.
Off topic: Typsnitt med seriffer är inte helt fel ibland

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det låter bra och är säkert bra med. Men det hur funkar det här med deras smala minnesbuss på 4000 serien??
Missar jag något eller behöver jag bara mer kaffe?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såg detta i noteringarna till nya drivarna igår men inte hunnit testa. Första spelet jag kan testa med en direct storage liknande lösning.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det låter bra och är säkert bra med. Men det hur funkar det här med deras smala minnesbuss på 4000 serien??
Missar jag något eller behöver jag bara mer kaffe?

Ptja, bussen spelar väl ingen roll så länge bandbredden är tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Avlasta antal cpu kärnor känndes inte direkt hett för pc. Man brukar ha minst 10 idle cores när man spelar.

Brukar man? Nästan 80% av alla på steam har inte ens totalt 10 kärnor...

https://store.steampowered.com/hwsurvey/cpus/

Edit: räknade lite fler, närmare 90% (87,74 %) av alla användare på steam har under 10 kärnor i deras datorer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det låter bra och är säkert bra med. Men det hur funkar det här med deras smala minnesbuss på 4000 serien??
Missar jag något eller behöver jag bara mer kaffe?

Bussen är samma på 4090 och 7900XTX (384 bit) men XTX har långsammare minnen så AMD borde ha mer problem med ditt tänk.

4090 med 1,018 GB/s (stock)
7900XTX med 936.2 GB/s (Stock)

Detta är bra mycket mer än vad DDR5 har som exempel.
DDR5 4800: 38.4 GB x 2 = 76.8 GB/s
DDR5 5200: 43.2 GB x 2 = 86.4 GB/s
DDR5 6000 48,0 GB x 2 = 96 GB/s
DDR5 6400: 51.2 GB x 2 = 102.4 GB/s
DDR5 7000 56,0 GB x 2 = 112 GB/s

Permalänk
Medlem

Vilka RTX kort stöds?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Avlasta antal cpu kärnor känndes inte direkt hett för pc. Man brukar ha minst 10 idle cores när man spelar.

"Man"?

Tror inte de flesta sitter på 12C/24T (eller till och med 16C/32T) vilket du måste ha för att ditt påstående ska vara sant

Att just DU kanske har det är en annan sak, men jag tror de flesta sitter på 4 eller 6 cores (många har nog 8 cores också), men VÄLDIGT få har nog 12 eller 16.

Vet att Intel kör "big/little" så min core-räkning är lite felaktig, men de är å andra sidan lite klenare

EDIT: missade att detta redan tagits upp, samt med länk till Steam Survey som säger exakt vad jag säger ovan

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilka RTX kort stöds?

De tre sista raderna i nyheten.

Microsofts Directstorage-teknik fungerar även med grafikkort från AMD och Intel (kravet är ett DirectX 12-kort med Shader Model 6). Nvidia lade till stöd för Vulkan i december 2022 men AMD och Intel har ännu inte lagt till stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilka RTX kort stöds?

Verkar vara alla. Här är systemkraven. Även gamla RTX 2000-serien får vara med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant har kvar två gamla gtx970 dom ska ha stöd för direkt x12 om jag minns rätt .
Dax att damma av dom 😅😀 och använda dom i en semi låda.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Bussen är samma på 4090 och 7900XTX (384 bit) men XTX har långsammare minnen så AMD borde ha mer problem med ditt tänk.

4090 med 1,018 GB/s (stock)
7900XTX med 936.2 GB/s (Stock)

Detta är bra mycket mer än vad DDR5 har som exempel.
DDR5 4800: 38.4 GB x 2 = 76.8 GB/s
DDR5 5200: 43.2 GB x 2 = 86.4 GB/s
DDR5 6000 48,0 GB x 2 = 96 GB/s
DDR5 6400: 51.2 GB x 2 = 102.4 GB/s
DDR5 7000 56,0 GB x 2 = 112 GB/s

Nu var det inte dom värsta korten jag menade. Skulle varit mer tydlig.
Tex RTX 4060/4060 Ti har 128 bit och RTX 4070 har 192 bit.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Jygge:

Kan bli intressant har kvar två gamla gtx970 dom ska ha stöd för direkt x12 om jag minns rätt .
Dax att damma av dom 😅😀 och använda dom i en semi låda.

Sedan när var ett GTX-kort ett RTX-kort? 😅

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

"Man"?

Tror inte de flesta sitter på 12C/24T (eller till och med 16C/32T) vilket du måste ha för att ditt påstående ska vara sant

Att just DU kanske har det är en annan sak, men jag tror de flesta sitter på 4 eller 6 cores (många har nog 8 cores också), men VÄLDIGT få har nog 12 eller 16.

Vet att Intel kör "big/little" så min core-räkning är lite felaktig, men de är å andra sidan lite klenare

EDIT: missade att detta redan tagits upp, samt med länk till Steam Survey som säger exakt vad jag säger ovan

Just nu sitter jag på 8/16 men har gott om idle cores ändå.
Min poäng handlade mer om att det inte är avsaknad av cpu cores som gör att spel laddar segt på pc, vad jag spelar på är orelevant annat än som exempel.

Edit: Det är just därför jag har 8 cores, eftersom fler är obetydligt för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Just nu sitter jag på 8/16 men har gott om idle cores ändå.
Min poäng handlade mer om att det inte är avsaknad av cpu cores som gör att spel laddar segt på pc, vad jag spelar på är orelevant annat än som exempel.

En CPU kan högst troligt inte packa upp en textur lika fort som en GPU, det är inte en fråga om att ha CPU cores idle. GPU är bara så mycket snabbare på vissa tasks.

Permalänk
Medlem

Då kan utvecklarna lägga till 3 gånger så långa intro-sekvenser, logos och text som man inte kan hoppa över...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Just nu sitter jag på 8/16 men har gott om idle cores ändå.
Min poäng handlade mer om att det inte är avsaknad av cpu cores som gör att spel laddar segt på pc, vad jag spelar på är orelevant annat än som exempel.

Edit: Det är just därför jag har 8 cores, eftersom fler är obetydligt för spel.

Du har med andra ord 8 cores men ditt ordval att säga "10 idle cores" var en rejäl överdrift då du inte ens har 10 cores. Du har däremot 16 threads, vilka inte går att direkt jämställa med 16 cores.

Spel idag använder 2-8 cores (iaf dom spel där cores spelar nån roll - samt finns säkert undantag)
Enligt steam survey har över hälften av alla spelare 6 eller 4 cores, sen en relativt stor del har 8 cores.

Men att vilja överdriva för att få fram sin poäng är väldigt vanligt, så ber om ursäkt att jag är lite kinkig med detaljerna, det var absolut inget illa menat

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en tråd om RTX IO för nästan tre år sedan, skönt att det äntligen kommer upp igen.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1604555-intel-och-gefo...

Vad jag förstått så är väl RTX IO bara Nvidias benämning på tekniken som integreras via DirectStorage.

Permalänk
Medlem

Förstår inte skillnaden mellan detta och DirectStorage. Är det samma sak med en Nvidia-logga på?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Avlasta antal cpu kärnor känndes inte direkt hett för pc. Man brukar ha minst 10 idle cores när man spelar.

Du missförstår, säkert beroende på att den djupare förklaringen inte finns med.

Traditionellt går packade spelresurser via vägen du ser till RAM/CPU, varpå CPUn dekomprimerar och lagrar datan i RAM tills den kan skickas till grafikkortet över PCI-bussen. Ingen av dagens konsument-CPUer har i närheten av tillräckligt många kärnor för att klara av att mätta CPU-behovet (som illustreras med de blåa kvadraterna) om man ska använda PCIe Gen 4-SSDs fulla kapacitet att leverera data.

Man ska också ha i bakhuvudet att grafiken nedan är tre år gammal, och att hastigheterna som finns tillgängliga från SSDs har dubblats sedan dess med de senaste PCIe Gen5-enheterna.

Detta löser RTX IO genom att flytta lasten till GPUn istället, vilket gör att man klarar av att dra nytta av PCIe Gen4-hastigheter med dagens CPUer (d.v.s. "sparar tiotals CPU-kärnor"):

Det är inga trollerier utan bara fråga om att man flyttar ett jobb till en enhet som har enormt mycket större parallell beräkningskraft än någon CPU kommer ha för överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du missförstår, säkert beroende på att den djupare förklaringen inte finns med.

Traditionellt går packade spelresurser via vägen du ser till RAM/CPU, varpå CPUn dekomprimerar och lagrar datan i RAM tills den kan skickas till grafikkortet över PCI-bussen. Ingen av dagens konsument-CPUer har i närheten av tillräckligt många kärnor för att klara av att mätta CPU-behovet (som illustreras med de blåa kvadraterna) om man ska använda PCIe Gen 4-SSDs fulla kapacitet att leverera data.

Man ska också ha i bakhuvudet att grafiken nedan är tre år gammal, och att hastigheterna som finns tillgängliga från SSDs har dubblats sedan dess med de senaste PCIe Gen5-enheterna.
<Uppladdad bildlänk>

Detta löser RTX IO genom att flytta lasten till GPUn istället, vilket gör att man klarar av att dra nytta av PCIe Gen4-hastigheter med dagens CPUer (d.v.s. "sparar tiotals CPU-kärnor"):
<Uppladdad bildlänk>

Det är inga trollerier utan bara fråga om att man flyttar ett jobb till en enhet som har enormt mycket större parallell beräkningskraft än någon CPU kommer ha för överskådlig framtid.

I artikeln nämns ju specifikt ram/arbetsminne, antar att det är en felskrivning eller jag som läser fel

Citat:

Med RTX IO kan komprimerad data läsas in från NVME-baserad lagring till datorns arbetsminne…

Hela poängen är ju som du säger att datan ska gå direkt från ssd till gpu och sen packas upp där (det är ju det direct storage handlar om, detta lägger på ett lager komprimering också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Då kan utvecklarna lägga till 3 gånger så långa intro-sekvenser, logos och text som man inte kan hoppa över...

I Final Fantasy 16 på PS5 går du från systemmenyn till att starta spelet, ladda din spelfil och spela på under 10s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du har med andra ord 8 cores men ditt ordval att säga "10 idle cores" var en rejäl överdrift då du inte ens har 10 cores. Du har däremot 16 threads, vilka inte går att direkt jämställa med 16 cores.

Spel idag använder 2-8 cores (iaf dom spel där cores spelar nån roll - samt finns säkert undantag)
Enligt steam survey har över hälften av alla spelare 6 eller 4 cores, sen en relativt stor del har 8 cores.

Men att vilja överdriva för att få fram sin poäng är väldigt vanligt, så ber om ursäkt att jag är lite kinkig med detaljerna, det var absolut inget illa menat

Du har rätt. Vad jag menade var att även om man har 10 idle cores vilket är lätt att uppnå på PC så gör det ingen skillnad i spel. Det är precis därför ingen har så många cores om dom inte gör annat än spela på PC eller är köpgalna.

Permalänk
Avstängd

jag är sa trött pa att spel tar 150gb med bara meme texturer. ska bli skönt att komma ner till 50gb igen med gdeflate
folk tror man är gjord av pengar har bara en m2 plats o 2tb är ca 10 spel idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Förstår inte skillnaden mellan detta och DirectStorage. Är det samma sak med en Nvidia-logga på?

skilnaden är väl gdeflate? ist för att bara streama data fran nvme sa kompressar du det lite mer overhead men mkt mindre vram användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Bussen är samma på 4090 och 7900XTX (384 bit) men XTX har långsammare minnen så AMD borde ha mer problem med ditt tänk.

4090 är en klass högre än 7900XTX dock. Du får jämföra med 4080 (256bit) i så fall.

Klockfrekvensen spelar mindre roll. Jag tror inte att någon påstår att Nvidia levererar kort med för dålig minnesbandbredd. Problemet är att med smalare minnesbuss så blir det mindre minne än vad konsumenterna tycker sig behöva för att vara framtidssäkra.

(Sen kan det vara rätt eller fel att man behöver ha så eller så mycket minne. Min personliga åsikt är att 3070/Ti med 8GB är den som sticker ut i att den nog får förkortad livstid just på grund av minnet, men i övrigt är det nog ingen större kris.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I artikeln nämns ju specifikt ram/arbetsminne, antar att det är en felskrivning eller jag som läser fel

Hela poängen är ju som du säger att datan ska gå direkt från ssd till gpu och sen packas upp där (det är ju det direct storage handlar om, detta lägger på ett lager komprimering också)

Tror det är en förvirring kring hur det funkade med de tidiga iterationerna av DirectStorage, vet att jag svarade i en tråd för flera år sedan och länkade detta videoklipp (relevant info vid 13:45):

Implementeringen av RTX IO tar det nästa steg, att inte passera RAM på vägen, som i grafiken ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad jag menade var att även om man har 10 idle cores vilket är lätt att uppnå på PC så gör det ingen skillnad i spel.

Om du läser svaret på ditt inlägg ovan så slipper du upprepa missförståndet.