Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg ifrån ett GMMK Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Vad är nästa steg ifrån ett GMMK Pro?

Jag funderar på samma. Vad vill du ha för storlek o layout?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag funderar på samma. Vad vill du ha för storlek o layout?

75, alt 80
ISO.
Mitt gmmk pro har jag bytt till deras flexkit som gör att pcb flexar en hel del än vad tidigare så det förändrade bordet en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

75, alt 80
ISO.
Mitt gmmk pro har jag bytt till deras flexkit som gör att pcb flexar en hel del än vad tidigare så det förändrade bordet en del.

Keygem säljer ju Zoom75 nu, vet inte om det bara är ansi eller om de är iso också, eller om de spelar någon roll för dig

https://keygem.com/products/zoom75-special-edition-june-batch...

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag köpte prebuilt keychron q1 pro med bruna brytare nu. Förhoppningsvis tystare än majestouch med cherry blå, lovat sambon att det skulle bli tystare. Annars går det att byta brytare iallafall!

Ganska dyrt, funderade på ett v1 istället. Men tror jag kommer ha användning för den trådlösa funktionen för att byta mellan stationär och laptop. Och ville ha något gediget.

Permalänk
Medlem

En fråga till er experter: vad använder ni för olja när ni smörjer fjädrar till brytare i en påse? Har inte GPL 105 olja till hands. Fungerar symaskinsolja eller använder ni något annat?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

En fråga till er experter: vad använder ni för olja när ni smörjer fjädrar till brytare i en påse? Har inte GPL 105 olja till hands. Fungerar symaskinsolja eller använder ni något annat?

Den här använder jag,
Super Lube

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av maniac:

En fråga till er experter: vad använder ni för olja när ni smörjer fjädrar till brytare i en påse? Har inte GPL 105 olja till hands. Fungerar symaskinsolja eller använder ni något annat?

Om du inte orkar/vill vänta så kommer symaskinsolja att fungera. Vapenolja också.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna bräda som första 65%?

Ser riktigt fina ut

https://modedesigns.com/products/envoy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomico:

Vad tror ni om denna bräda som första 65%?

Ser riktigt fina ut

https://modedesigns.com/products/envoy

Sneglat lite på Envoy, ser väldigt trevligt ut men för ISO support krävs solder pcb och inte hotswap varianten?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Vad är nästa steg ifrån ett GMMK Pro?

Beror på vad som är fel med ditt GMMK Pro. Det är 100% subjektivt vad som är bra eller dåligt så om du inte vet vad du gillar eller inte gillar så är det omöjligt att ge en rekommendation.

Men om du vill ha ett svar ändå så är nästa steg ett Model M. Du bör kunna hitta ett för max 1000kr i bra skick.

Permalänk
Skrivet av Atomico:

Vad tror ni om denna bräda som första 65%?

Ser riktigt fina ut

https://modedesigns.com/products/envoy

Ja de är finfina.

https://www.keebtalk.com/t/what-is-on-your-desk-today/2238/50...

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att testa ansi. Är övergången från iso otroligt jobbig? Jag skulle vilja hitta ett billigt bord för att bara testa om det ens är möjligt att kunna göra den övergången. Någon som har nåt tips?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Är lite sugen på att testa ansi. Är övergången från iso otroligt jobbig? Jag skulle vilja hitta ett billigt bord för att bara testa om det ens är möjligt att kunna göra den övergången. Någon som har nåt tips?

Nej det är helt okej, jag kör Swerty och det funkar utmärkt. Du får ju lära dig om lite var specialtecken sitter men rent allmänt är det ju ingen större skillnad. Mest fördelar om du programmerar eller kör Linux eftersom tecken som används ofta har en egen tangent. Det är väl lite hönan och ägget där antar jag.

Jag har ett DZ60 med novelkey cream som bara ligger och samlar damm om du vill köpa det billigt, jag kommer aldrig använda det igen. Tror jag har en uppsättning keycaps med i DSA men måste dubbelkolla det, eller ja främst var de är någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nej det är helt okej, jag kör Swerty och det funkar utmärkt. Du får ju lära dig om lite var specialtecken sitter men rent allmänt är det ju ingen större skillnad. Mest fördelar om du programmerar eller kör Linux eftersom tecken som används ofta har en egen tangent. Det är väl lite hönan och ägget där antar jag.

Jag har ett DZ60 med novelkey cream som bara ligger och samlar damm om du vill köpa det billigt, jag kommer aldrig använda det igen. Tror jag har en uppsättning keycaps med i DSA men måste dubbelkolla det, eller ja främst var de är någonstans.

Okej! jag har undrat ett tag hur de skulle vara att köra på ansi. Ja swerty har jag hört talas om, då jag inte programmerar osv utan bara använder det hemma, så kommer jag använda det för att traditionellt skriva på och spela med.

Okej! vad hade du tänkt dig för det?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Är lite sugen på att testa ansi. Är övergången från iso otroligt jobbig? Jag skulle vilja hitta ett billigt bord för att bara testa om det ens är möjligt att kunna göra den övergången. Någon som har nåt tips?

Det jag hade svårt för va att träffa rätt på Enter. Utöver det så funkar det jättebra med swerty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det jag hade svårt för va att träffa rätt på Enter. Utöver det så funkar det jättebra med swerty.

Behöver man mappa om keys för att köra Swerty eller är de bara använda keycaps för det? Aldrig grottat mig in i swerty, så jag vet inte, bara hört talas om de

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Sneglat lite på Envoy, ser väldigt trevligt ut men för ISO support krävs solder pcb och inte hotswap varianten?

Jag gillar min Envoy. Köpte en solder PCB som jag gjorde till hot-swap med Mill-max kontakter (3305). Envoy har mer "klack" ljud än ex ett QK65 eller liknande. Väldigt lättbyggt tangentbord dessutom.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag gillar min Envoy. Köpte en solder PCB som jag gjorde till hot-swap med Mill-max kontakter (3305). Envoy har mer "klack" ljud än ex ett QK65 eller liknande. Väldigt lättbyggt tangentbord dessutom.

Snyggt, visst inte att man kunde löda in såna kontakter för att få det hotswapable!
Gör det heltklart ännu mer intressant!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Snyggt, visst inte att man kunde löda in såna kontakter för att få det hotswapable!
Gör det heltklart ännu mer intressant!

Det är lite pilligt men det går bra om man bara har lite vana att löda

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Snyggt, visst inte att man kunde löda in såna kontakter för att få det hotswapable!
Gör det heltklart ännu mer intressant!

Du behöver egentligen inte ens löda fast Mill-max. Har använt det på två tangentbord utan att löda fast och det funkade fint ändå.
Enda anledningen (i min mening) att löda fast dem skulle vara om det är dålig konnektivitet mellan Mill-max och PCB, då kan man löda fast dem för att lösa det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! jag har undrat ett tag hur de skulle vara att köra på ansi. Ja swerty har jag hört talas om, då jag inte programmerar osv utan bara använder det hemma, så kommer jag använda det för att traditionellt skriva på och spela med.

Okej! vad hade du tänkt dig för det?

Kör du Windows är det mindre fördelar med att köra swerty skulle jag säga, men i Linux t.ex. så vill man ju gärna ha enkel tillgång till / bara för att nämna en sak. Iofs är \ också en egen knapp på swerty. Men om du främst använder musen och klickar runt i Explorer så är nog den största fördelen med Swerty att du slipper köpa till ett NorDe-kit för en massa pengar bara för att få ISO-knappar. Dessutom sitter () på 9 och 0 istället för 8 och 9 så även om du saknar ÅÄÖ på tangenthattarna så blir specialtecknen ändå mer korrekta om du kör swerty på ett set ANSI-keycaps.

Och jag vet inte vad jag hade tänkt mig riktigt, men om du vill testa swerty så kan jag sätta ihop ett DZ60 med NK creams och ett set DSA 9009 (ska bara hitta dem först, misstänker att de är på jobbet och jag har semester men kan åka in och kika om du är intresserad) och en enkel plastlåda för, jag vet inte, några hundra? Skambud är okej. Kommer inte använda något av det igen ändå.

Skrivet av sINsen:

Behöver man mappa om keys för att köra Swerty eller är de bara använda keycaps för det? Aldrig grottat mig in i swerty, så jag vet inte, bara hört talas om de

Hur menar du? Keymappen ser ju ut som den gör och om du sätter ANSI-keycaps på så lär ju specialtecknen stämma åtminstone, däremot har de ju så klart inte ÅÄÖ skrivet på plasten men förhoppningsvis har du väl muskelminne nog att hitta dem utan hjälp

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Behöver man mappa om keys för att köra Swerty eller är de bara använda keycaps för det? Aldrig grottat mig in i swerty, så jag vet inte, bara hört talas om de

Tycker "uppfinnaren" förklarar det rätt bra.

https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tycker "uppfinnaren" förklarar det rätt bra.

https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Har kikat lite på de nu.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Brorsan säger att jag ska spana efter tangentbord på banggood.com. Är dom tangentbord som säljs där bra?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Skrivet av maniac:

Det är lite pilligt men det går bra om man bara har lite vana att löda

Du verkar kunna din grej så jag chansar och ställer ett par dumma frågor och passa även på att bekänna lite färg.
Inne på mitt fjärde tangentbordsbygge som blev ett Mode Sonnet som jag verkligen sett fram emot att hugga tänderna i. Hade lite för många enheter i kroppen när beställningen gick iväg och idag när leveransen kom och jag öppnade upp allt så ser jag att hotswap PCB:n som följt med inte är ISO (det står väldigt klart och tydligt i deras konfigurator att endast solder PCB är ISO.)

Så nu sitter jag här besviken och smått irriterad och beställer ett solder PCB till den så jag kan fortsätta. Jag har aldrig använt en lödkolv, är inte jättenyfiken på att göra det heller men kan om jag "måste" :). Känner du eller ni andra i tråden till om det finns några bra mech keyboard ställen, vendors, personer som säljer "solder service" inom EU, det mesta jag hittar är gamla poster på reddit eller så är det på andra sidan Atlanten i USA.

TIPS mottages!

Permalänk
Skrivet av JagDogAvGarv:

Du verkar kunna din grej så jag chansar och ställer ett par dumma frågor och passa även på att bekänna lite färg.
Inne på mitt fjärde tangentbordsbygge som blev ett Mode Sonnet som jag verkligen sett fram emot att hugga tänderna i. Hade lite för många enheter i kroppen när beställningen gick iväg och idag när leveransen kom och jag öppnade upp allt så ser jag att hotswap PCB:n som följt med inte är ISO (det står väldigt klart och tydligt i deras konfigurator att endast solder PCB är ISO.)

Så nu sitter jag här besviken och smått irriterad och beställer ett solder PCB till den så jag kan fortsätta. Jag har aldrig använt en lödkolv, är inte jättenyfiken på att göra det heller men kan om jag "måste" :). Känner du eller ni andra i tråden till om det finns några bra mech keyboard ställen, vendors, personer som säljer "solder service" inom EU, det mesta jag hittar är gamla poster på reddit eller så är det på andra sidan Atlanten i USA.

TIPS mottages!

Det blir ju lite saker till att köpa men jag tycker du borde löda själv. Det är både lätt och ger dig en härlig känsla av att detta har jag byggt själv.

Men vill du inte så kan du ju joina den svenska discorden där jag och några andra erbjuder tjänsten du söker. https://discord.gg/mekaniska-tangentbord-sverige-411642983767...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det blir ju lite saker till att köpa men jag tycker du borde löda själv. Det är både lätt och ger dig en härlig känsla av att detta har jag byggt själv.

Men vill du inte så kan du ju joina den svenska discorden där jag och några andra erbjuder tjänsten du söker. https://discord.gg/mekaniska-tangentbord-sverige-411642983767...

TACK för den disc länken, har letat efter likasinnade keyboard nördar som jag själv
Hur mycket jag än vill lära mig och göra det själv så inser jag att den tiden inte finns just nu. Jag slänger ut den frågan i discens #köp kanal direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagDogAvGarv:

TACK för den disc länken, har letat efter likasinnade keyboard nördar som jag själv
Hur mycket jag än vill lära mig och göra det själv så inser jag att den tiden inte finns just nu. Jag slänger ut den frågan i discens #köp kanal direkt.

Mycket bra community det där. Fick hjälp med att laga en PCB där jag råkat bryta av USB kontaken

Men som @StuntmanMike säger tycker jag att du kan testa själv. Kjell.com har billiga byggsatser som man kan träna att löda på innan man ger sig på ett tangentbord

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagDogAvGarv:

TACK för den disc länken, har letat efter likasinnade keyboard nördar som jag själv
Hur mycket jag än vill lära mig och göra det själv så inser jag att den tiden inte finns just nu. Jag slänger ut den frågan i discens #köp kanal direkt.

En bra tennsug eller en avlödningsfläta vill jag också rekommendera.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition