Lurad på Facebook marketplace

Permalänk
Medlem

Lurad på Facebook marketplace

Jag blev nyligen lurad på 1500kr på Facebook marketplace. Skulle köpa en mobiltelefon men säljaren befann sig i Köping så jag skulle då betala hälften först och sedan skulle han skicka telefonen till mig. Hans Facebook konto såg riktigt ut med flera vänner och familj och han erbjöd till och med att skicka bild på ID (vilket jag sparade) och hans Swish namn stämde. Efter ett par dagar slutade han svara lika fort och nu inte alls. Han tog också bort bilden på sitt ID från chatten men inget annat i före han blockerade mig, så alla charter är sparade. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Du kan och bör polisanmäla. Det är inte alls säkert att det leder till någonting, men om du inte polisanmäler kommer garanterat ingenting hända.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Som @Twit är inne på bör du polisanmäla. Du bör även anmäla till Facebook så att kontot kan spärras i förebyggande syfte.
https://www.facebook.com/help/1295340050874305/?helpref=uf_sh...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vill inte på något sätt sparka på den som redan ligger nere, men något jag måste säga, efter ca 500 affärer på tradera, 40 tal på blocket, och mycket annat, så har jag aldrig stött på en seriös säljare som gått med på hälften innan, och hälften efter. Snarare tvärtom, det har alltid varit en indikation för mig att sortera ut alla oseriösa, och de som har så bråttom, att de är beredda att lura på sig hälften än inget alls. Alla lurendrejer på Facebook, enligt min erfarenhet har alltid haft "hälften innan" som betalningsmetod.

Men mitt tips till dig. Om det verkligen är ett äkta konto, med riktiga vänner och familj, så är det första du skall göra är att skriva till dessa personer och berätta vad som hänt, det kommer garanterat leda till resultat, och sett att en del andra här gjort densamma. Är personen ung, så leta då upp föräldrarna och kontakta dessa, speciellt om du har hans riktiga uppgifter.

Permalänk
Medlem

Vore intressant med namn så man kan flagga för de som är medlem i div. "Köp, Byt & Sälj i Köping" grupper på facebook. Förstår dock om detta bryter mot regler och inte kan skrivas i klartext.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vill inte på något sätt sparka på den som redan ligger nere, men något jag måste säga, efter ca 500 affärer på tradera, 40 tal på blocket, och mycket annat, så har jag aldrig stött på en seriös säljare som gått med på hälften innan, och hälften efter. Snarare tvärtom, det har alltid varit en indikation för mig att sortera ut alla oseriösa, och de som har så bråttom, att de är beredda att lura på sig hälften än inget alls. Alla lurendrejer på Facebook, enligt min erfarenhet har alltid haft "hälften innan" som betalningsmetod.

Men mitt tips till dig. Om det verkligen är ett äkta konto, med riktiga vänner och familj, så är det första du skall göra är att skriva till dessa personer och berätta vad som hänt, det kommer garanterat leda till resultat, och sett att en del andra här gjort densamma. Är personen ung, så leta då upp föräldrarna och kontakta dessa, speciellt om du har hans riktiga uppgifter.

Har själv stött på och använder andel förskottsbetalning när det gäller blocketpacket och har funkat ypperligt åt båda håll.

Permalänk

Har du någon form av konversation med människan sparad som bekräftar försäljningen och betalningen? Du kan ju alltid pröva kontakta kronofogden för hjälp med indrivning utav skulden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vill inte på något sätt sparka på den som redan ligger nere, men något jag måste säga, efter ca 500 affärer på tradera, 40 tal på blocket, och mycket annat, så har jag aldrig stött på en seriös säljare som gått med på hälften innan, och hälften efter. Snarare tvärtom, det har alltid varit en indikation för mig att sortera ut alla oseriösa, och de som har så bråttom, att de är beredda att lura på sig hälften än inget alls. Alla lurendrejer på Facebook, enligt min erfarenhet har alltid haft "hälften innan" som betalningsmetod.

Men mitt tips till dig. Om det verkligen är ett äkta konto, med riktiga vänner och familj, så är det första du skall göra är att skriva till dessa personer och berätta vad som hänt, det kommer garanterat leda till resultat, och sett att en del andra här gjort densamma. Är personen ung, så leta då upp föräldrarna och kontakta dessa, speciellt om du har hans riktiga uppgifter.

Mjo måste delvis instämma, jag minns "hälften i förhand" var relativt vanligt innan mobiltelefoner hade "smart" funktioner och innan internet blev så.. "annorlunda" (ville säga "bättre" eller "mer lättnavigerat för privata affärer" men kom snabbt på tänka hur lavinartat bluffhandel, bedrägerier och sånt också växte),, men säg t.ex ifall man hade gått med på "hälften i förhand" och betalat/fått betalt via swish eller liknande service som kräver band-ID/legitimering?, I mean, sure om man blir blåst och polisanmäler så har dom något att gå efter, för även om den misstänkte försöker skylla ifrån sig med säg "en vän frågade om de kunde låna min mobil för att skicka pengar bla bla bank-id" så är det ändå den misstänkte som legitimerat sig, och därmed lär ha svårt att neka brottet..

(Till original Poster/OP; Polisanmäl säljaren, kontakta facebook också, tvekar på att du lär få se dina 1500kr igen tyvärr, men det finns något hopp iom att du har något för Polisen att gå efter med bilderna/ID och sånt, facebook lär göra frak-all tbh)

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Ta pengarna som lärdom tyvärr lär inget hända för en sån liten summa, men betala aldrig i förskott, gör helst affärer face to face det är på tok för många som lurar andra för dom vet polisen kommer ändå lägga ner ärenden...

Permalänk
Medlem

Reagerade också på att säljaren ville ha förskottsbetalning på hälften, detta är enligt mig ett varningstecken.
Lätt att vara efterklok, kan bara hoppas på dålig karma för säljaren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

OM du i framtiden skall köpa mobiltelefon på "skumma" sidor som market mm

Be säljaren ladda mobilen fullt, installera en "find my phone" app,
aktivera batterisparfunktionen, och dela inloggningen till appen.
så kan du tracka telefonens väg via vald speditör.

skicka inte över pengar förrän du ser att luren befinner sig vid en post/speditör terminal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

OM du i framtiden skall köpa mobiltelefon på "skumma" sidor som market mm

Be säljaren ladda mobilen fullt, installera en "find my phone" app,
aktivera batterisparfunktionen, och dela inloggningen till appen.
så kan du tracka telefonens väg via vald speditör.

skicka inte över pengar förrän du ser att luren befinner sig vid en post/speditör terminal.

Det där var riktigt smart och inte något som jag har tänkt på. Tack för tipset!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att Facebook kan se bilden om du polisanmäler det och samtidigt gör en anmälan på Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

OM du i framtiden skall köpa mobiltelefon på "skumma" sidor som market mm

Be säljaren ladda mobilen fullt, installera en "find my phone" app,
aktivera batterisparfunktionen, och dela inloggningen till appen.
så kan du tracka telefonens väg via vald speditör.

skicka inte över pengar förrän du ser att luren befinner sig vid en post/speditör terminal.

Blir det inte ganska svårt att följa telefonens väg när den varken har WiFi eller aktivt SIM-kort med datatrafik om det inte råkar vara en iPhone?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Inte bara det. Ingen normal säljare kommer att göra sig så stort besvär för att sälja en telefon när det finns andra köpare. Som vanligt så är det tyvärr så att det bästa sättet att handla saker på är att köpa på plats, men inte ens då är det säkert att man inte blir lurad.
Marketplace är generellt ett näste för lurendrejare och bedragare. Jag har köpt och sålt där ett par gånger men också blivit lurad och råkat ut för ett gäng scam-försök som jag genomskådat. Det är tråkigt givetvis att det är så men det största problemet är faktiskt facebook, som trots att man anmäler bedragare om och om igen, ändå låter de fortsätta att härja. Det är i princip bara när nån hängs ut och fler personer kommer fram och berättar att de blivit lurade som kontona stängs. Här borde man bli bättre.

För ts så är det du kan göra att polisanmäla, vilket iofs inte ger något men ger dig en möjlighet att sen gå vidare med ditt ärende till kronofogden då de ofta vill att man gjort detta innan de driver ens ärende. Kolla upp personen på ratsit innan så att du vet om den har skulder(högst troligen har den skulder över öronen, de flesta bedragare har detta).

Ett enklare sätt att få tillbaka sina pengar är att kontakta personens vänner & bekanta via facebook. Ibland funkar det, ibland inte.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.