Varken mus eller tangentbord fungerar

Permalänk

Varken mus eller tangentbord fungerar

Efter en Windows-uppdatering så funkar varken mus eller tangentbord varken i vanligt läge eller alla de andra felsökningslägena. Alltså totalstopp mao. Har kontaktat Microsoft support och det enda alternativet de kunde ge var att ominstallera Windows, men då försvinner alla mina program vilket är uteslutet för då försvinner alla mina tidslinjer från DaVinci Resolve t.ex. Detta är ju i klarspråk skadlig programvara Microsoft har lagt in i min dator. Operativsystemet är Windows 10 och jag har testat att byta mus och tangentbord till trådbundet utan verkan.

Permalänk
Medlem

Prova avinstallera USB-portarna och starta om datorn.

Skulle du behöva installera om Windows får du göra en backup på sånt som är viktigt för dig.
Som man alltid gör.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Prova avinstallera USB-portarna och starta om datorn.

Skulle du behöva installera om Windows får du göra en backup på sånt som är viktigt för dig.
Som man alltid gör.

Hur avinstallerar jag USB-portarna utan mus och tangentbord dock?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan installera om Windows utan att formatera/ta bort dina filer.

Fast att ta backup först är ju en bra idé ändå utifall att det går snett, förslagsvis genom att boota något från USB, t ex en live-Linux-dist. (Bäst ändå är ju att alltid ha backup som gäller.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Hur avinstallerar jag USB-portarna utan mus och tangentbord dock?

Ähum.

Troligtvis har något hänt med drivrutinerna.
Kolla om du kan ta dig in i BIOS, vilket skall fungera.
Kontrollera "Legacy USB support" . Vanligtvis typ Settings/advanced/USB configuration.
Ändra enabled till disabled
Save and exit.

Förhoppningsvis fungerar det nu i Windows.
Men inte i BIOS.
I såna fall får du återställa BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Efter en Windows-uppdatering så funkar varken mus eller tangentbord varken i vanligt läge eller alla de andra felsökningslägena.

Har märkt att Windows numera även kan uppdatera BIOS i extrema fall, vilket i sig slog ut Thunderbolt-portarna på min Dell XPS 13.

Vad är det för någon dator? Funkar allt i BIOS för dig? Har du någon annan dator där du kan skapa ett bootbart USB-minne?

Kan även vara värt att försöka göra en "power reset". På en laptop görs det ofta genom att hålla ned Power-knappen i 10 sekunder efter uppstart. Detsamma gäller på min ThinkCentre M93p.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Ähum.

Troligtvis har något hänt med drivrutinerna.
Kolla om du kan ta dig in i BIOS, vilket skall fungera.
Kontrollera "Legacy USB support" . Vanligtvis typ Settings/advanced/USB configuration.
Ändra enabled till disabled
Save and exit.

Förhoppningsvis fungerar det nu i Windows.
Men inte i BIOS.
I såna fall får du återställa BIOS.

Kom in i BIOS och där funka både mus och tangentbord. Här är screenshot:
https://delafil.se/4b1866860cbbeac2/IMG_4832.jpeg

Permalänk

Nu har jag fått tag på en annan dator och håller på och överför filer från min SSD till min externa hårddisk. Det står att återstående tid är mer än 1 dag, detta kan väl ändå inte stämma?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Estanjoni:

Nu har jag fått tag på en annan dator och håller på och överför filer från min SSD till min externa hårddisk. Det står att återstående tid är mer än 1 dag, detta kan väl ändå inte stämma?

Det bör inte stämma, står det samma konstant?
När den kopierar många småfiler kommer det gå rejält sakta, men snitthastigheten bör vara klart högre än så.

Jag testade lite nya backupprogram förra veckan och tog backup på 450 GB (från blandat SSD/HDD till extern HDD) och det tog typ 3 timmar per program för runt en miljon filer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det bör inte stämma, står det samma konstant?
När den kopierar många småfiler kommer det gå rejält sakta, men snitthastigheten bör vara klart högre än så.

Jag testade lite nya backupprogram förra veckan och tog backup på 450 GB (från blandat SSD/HDD till extern HDD) och det tog typ 3 timmar per program för runt en miljon filer.

De går från t.ex 6 MB/s ner till några få kB/s

Permalänk

Det gick ner till ca 16 timmar för någon mi ut och sedan upp till mer 1 en dag igen.