Byta till mindre högtalare

Permalänk

Byta till mindre högtalare

Hej, har just nu 2 Behringer Thruth B2031A men skulle behöva byta till några som är mindre och får plats på skrivbordet utan att täcka skärmarna. Håller på lite med musikproduktion och vill ha några som passar detta, helst vore något liknande som de jag har nu fast bara i en mindre storlek.
Har kollat på iLoud Micro Monitor och audioengine a2+ och gillar storleken och har hört bra saker om dessa. Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Rekordmedlem

Rekommenderar större skrivbord eller separata stativ
Måste du verkligen ha nått så litet som 3" klassen för varje cm i storlek gör mycket för ljudet på de minsta högtalarna så kan du ha 5-6" lär det bli bättre och det gör det också möjligt att hitta nått begagnat som är lite mindre men inte lika pyttesmå som de du skrev typ >
https://hifitorget.se/visa_annons.php/sound_artist_ls3_5a_172...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/kef_101_182540.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/kef_ls50_182219.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Rekommenderar större skrivbord eller separata stativ
Måste du verkligen ha nått så litet som 3" klassen för varje cm i storlek gör mycket för ljudet på de minsta högtalarna så kan du ha 5-6" lär det bli bättre och det gör det också möjligt att hitta nått begagnat som är lite mindre men inte lika pyttesmå som de du skrev typ >
https://hifitorget.se/visa_annons.php/sound_artist_ls3_5a_172...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/kef_101_182540.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/kef_ls50_182219.htm

Mina nuvarande står på stativ nu men pga platsbrist i den nya lägenheten vore det bra om de fick plats på skrivbordet. Sen behöver de inte vara riktigt så små men helst inte större än Mackie cr5x.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Micro monitors. De låter mycket bra, har en tendens att få en rätt överdriven respons runt 100hz vid mitt bord. Men det löste jag smidigt med min minidsp. Vad jag har förstått är Micro monitors MTM betydligt mycket bättre för produktion just pga deras bra room correction. Så om då har råd med det dubbla jmf. med Micromonitors, så skulle jag köpa dem. Men de vanliga micromontiors har ruggit bra linjäritet i både frekvens men framförallt fas. Så jag upplever att de är mycket bra på att reproducera position av ljud. Nästan på samma nivå som hörlurar.

Permalänk

Hur är det med presonus eris e3.5 eller e4.5 eller audioengine a2+. Är dessa något att ha? Tyckte de ändå var ok storlek.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Jag har ett par Micro monitors. De låter mycket bra, har en tendens att få en rätt överdriven respons runt 100hz vid mitt bord. Men det löste jag smidigt med min minidsp. Vad jag har förstått är Micro monitors MTM betydligt mycket bättre för produktion just pga deras bra room correction. Så om då har råd med det dubbla jmf. med Micromonitors, så skulle jag köpa dem. Men de vanliga micromontiors har ruggit bra linjäritet i både frekvens men framförallt fas. Så jag upplever att de är mycket bra på att reproducera position av ljud. Nästan på samma nivå som hörlurar.

Får ta och kika på dem. Tack för tipset.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikos:

Jag har ett par Micro monitors. De låter mycket bra, har en tendens att få en rätt överdriven respons runt 100hz vid mitt bord. Men det löste jag smidigt med min minidsp. Vad jag har förstått är Micro monitors MTM betydligt mycket bättre för produktion just pga deras bra room correction. Så om då har råd med det dubbla jmf. med Micromonitors, så skulle jag köpa dem. Men de vanliga micromontiors har ruggit bra linjäritet i både frekvens men framförallt fas. Så jag upplever att de är mycket bra på att reproducera position av ljud. Nästan på samma nivå som hörlurar.

De borde ha ett mer riktat ljud genom elementplaceringen

så de påverkas nog helt enkelt mindre av rummet men det gör dem också mer känsliga för hur de riktas, 2x 3,5" är också en fördel n'r det är en så liten högtalare för då märker man av även små storleksökningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Adam A3X, som trots namnet är 4,5", om du kan hitta ett par beggade. De ploppar upp på Blocket och Facebook marketplace ganska ofta. Plockade upp ett par för något år sedan för 2500 kr och det finns inget nytt som slår dessa för samma pris. Sitter mestadels med lurar men mixar och referenskollar även på A3X och det fungerar kanon.

Permalänk
Medlem

Det finns skrivbordsstativ som kanske skulle fungera? Jag tänker att om stativen fästs i bakkant av skrivbordsskivan och högtalarna kommer över skärmen/skärmarna. Eller väggstativ för den delen... Ett exempel på skivmonterade stativ:

https://www.maxgaming.se/sv/skrivbordstillbehor/hogtalarstati...

Permalänk
Skrivet av Albin0208:

Hur är det med presonus eris e3.5 eller e4.5 eller audioengine a2+. Är dessa något att ha? Tyckte de ändå var ok storlek.

Har använt Eris 3.5 i rätt många situationer, riktigt bra för storlek och pris. Kan skarpt rekommendera dem som monitorer för en hemmastudio i mindre format. Kör numera Focal Alpha 65, men hade Eris 3.5 i flera år själv innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De borde ha ett mer riktat ljud genom elementplaceringen
https://cgi.ikmultimedia.com/img/library/iloudmtm/ikc-L-6_iLoudMTM_20_sx34.jpg
så de påverkas nog helt enkelt mindre av rummet men det gör dem också mer känsliga för hur de riktas, 2x 3,5" är också en fördel n'r det är en så liten högtalare för då märker man av även små storleksökningar.

MTM gör inte en högtalare mer riktad i det horisontella planet, men mer i det vertikala vilket inte är något större problem då människans förmåga att höra skillnader av vertikala fasskillnader är mycket sämre än horisontella. MTM leder till att man kan i princip se de två mid-drivers som en som spelar från mitten av diskanten, vilket gör faskompensering mycket mycket enklare.

Permalänk

Lutar nog åt presonus eris men då är frågan om man ska välja e3.5 eller e4.5 och varför?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albin0208:

Lutar nog åt presonus eris men då är frågan om man ska välja e3.5 eller e4.5 och varför?

Den största, med så små högtalare ger även små ökningar av storleken en relativt stor förbättring av ljudet. Även om ingen av dem är stor nog så skiljer det ändå 10 Hz i nedre gränsfrekvens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Lutar nog åt presonus eris men då är frågan om man ska välja e3.5 eller e4.5 och varför?

Många som rapporterat störande brum på Eris 4.5 vilket kan vara värt att ha i åtanke. Tipsar återigen om ett par begagnade Adam A3X. Otroligt mycket bättre än Eris 4.5.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den största, med så små högtalare ger även små ökningar av storleken en relativt stor förbättring av ljudet. Även om ingen av dem är stor nog så skiljer det ändå 10 Hz i nedre gränsfrekvens.

En kompis rekommenderade Edifier MR4, hur skulle dessa stå sig mot Presonus eris e4.5?

Skrivet av Fetskaft:

Många som rapporterat störande brum på Eris 4.5 vilket kan vara värt att ha i åtanke. Tipsar återigen om ett par begagnade Adam A3X. Otroligt mycket bättre än Eris 4.5.

Hittar inga begagnade tyvärr.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Många som rapporterat störande brum på Eris 4.5 vilket kan vara värt att ha i åtanke. Tipsar återigen om ett par begagnade Adam A3X. Otroligt mycket bättre än Eris 4.5.

Det är sällan brum beror på bara en apparat utan det är hopkopplingen mot andra apparater som brukar ge upphov till brum om det sker på fel sätt, Jag antar att 3.5 och 4.5 har samma elektronikdel, de ser i vart fall lika ut och har samma effekt och egenskaper och det vore ologiskt för ett företag att då ha 2 olika förstärkarpaket för 2 väldigt snarlika produkter i lägre prisklass eftersom det gör produktionen dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är sällan brum beror på bara en apparat utan det är hopkopplingen mot andra apparater som brukar ge upphov till brum om det sker på fel sätt, Jag antar att 3.5 och 4.5 har samma elektronikdel, de ser i vart fall lika ut och har samma effekt och egenskaper och det vore ologiskt för ett företag att då ha 2 olika förstärkarpaket för 2 väldigt snarlika produkter i lägre prisklass eftersom det gör produktionen dyrare.

Brum är väl fel ord iofs. Missljudet är brus. Ingen egen erfarenhet av detta men flera som haft båda modellerna, och andra märken och modeller, hemma och bara upplevt brus på 4.5. Detta både med och utan utan några enheter kopplade till högtalarna.
Exempel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Brum är väl fel ord iofs. Missljudet är brus. Ingen egen erfarenhet av detta men flera som haft båda modellerna, och andra märken och modeller, hemma och bara upplevt brus på 4.5. Detta både med och utan utan några enheter kopplade till högtalarna.
Exempel
https://youtu.be/2691IX7HGPc

Ök det där var ju helt klart brus, det vore dock tekniskt intressant att veta om det var med en kortsluten eller öppen ingång eller om de hade nått ansluten till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Brum är väl fel ord iofs. Missljudet är brus. Ingen egen erfarenhet av detta men flera som haft båda modellerna, och andra märken och modeller, hemma och bara upplevt brus på 4.5. Detta både med och utan utan några enheter kopplade till högtalarna.
Exempel
https://youtu.be/2691IX7HGPc

Skrivet av mrqaffe:

Ök det där var ju helt klart brus, det vore dock tekniskt intressant att veta om det var med en kortsluten eller öppen ingång eller om de hade nått ansluten till den.

Kanske jag står över på dem isåfall. Min kompis rekommenderade Edifier MR4 är dessa ett bra alternativ?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albin0208:

Kanske jag står över på dem isåfall. Min kompis rekommenderade Edifier MR4 är dessa ett bra alternativ?

Har inte hört dem själv men de verkar vara det man kan förvänta sig av en liten högtalare i den prisklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Kanske jag står över på dem isåfall. Min kompis rekommenderade Edifier MR4 är dessa ett bra alternativ?

För priset verkar de vara riktigt bra. En jämförelse med Eris 3.5 där Edifier MR4 låter mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har inte hört dem själv men de verkar vara det man kan förvänta sig av en liten högtalare i den prisklassen.
https://www.youtube.com/watch?v=k9T1-JMTJLI

Skrivet av Fetskaft:

För priset verkar de vara riktigt bra. En jämförelse med Eris 3.5 där Edifier MR4 låter mycket bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=pZqLVCBXgyw

Då får det nog bli dem och så får man släppa fram de stora om man ska göra något seriöst :p. Tack för hjälpen

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk