Högre priser på ingång – återförsäljarna tvingas vika för kemikalieskatten

Permalänk
Melding Plague

Högre priser på ingång – återförsäljarna tvingas vika för kemikalieskatten

När slopade avdrag försvinner ser återförsäljare inget annat val än att höja priserna, där billiga skärmar och TV hamnar i skottgluggen. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

En påminnelse i all vänlighet:

I vanlig ordning är generellt politiksnack utanför SweClockers kärnämnen inte tillåtet. Det är fritt fram att diskutera sakfrågan som presenteras i artikeln. Alltför stora utsvävningar på ett eller annat vis kan komma att modereras. Vilda associationslekar där sakfrågor kopplas till andra politiska områden accepteras inte och regelbrott kan leda till avstängning.

Förhållningsregler för forumet:

Vi förstår att frågor med politiska kopplingar, särskilt sådana som engagerar mycket, kan väcka starka känslor. Därför ber vi om att komma ihåg att vara måna om både varandra och om att behålla en trevlig stämning, där vi kan diskutera med ömsesidig respekt.

Permalänk
Medlem

Jadu. Finns inget mer att säga än allt som redan är sagt kring detta ämne.

En fråga dock, är det gjort eller kommer det någon utvärdering av denna skatt? Har det blivit en märkbar förbättring för det endamålet som den sägs ska "bekämpa"?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av enbom:

Jadu. Finns inget mer att säga än allt som redan är sagt kring detta ämne.

En fråga dock, är det gjort eller kommer det någon utvärdering av denna skatt? Har det blivit en märkbar förbättring för det endamålet som den sägs ska "bekämpa"?

Jag har försökt leta efter det. Jag vet att det riktades ordentligt med kritik mot att det saknades någon ordentlig utvärdering för några år sedan, typ runt 2020 kanske, och därefter gjordes någon typ av utvärdering som presenterades under 2021. Om jag förstår det rätt var det i samband med det man införde tidigare systemet med avdrag, med skillnaden mellan hur kemikalier var tillsatta.

Har inte hunnit kamma igenom riktigt alla sidor ännu, men det har gjorts vissa utredningar åtminstone. Huruvida det faktiskt hjälper känns inte lika tydligt.

Permalänk
Medlem

Tur att den svenska kronan är så stark /s.

Glömde /s
Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jadu. Finns inget mer att säga än allt som redan är sagt kring detta ämne.

En fråga dock, är det gjort eller kommer det någon utvärdering av denna skatt? Har det blivit en märkbar förbättring för det endamålet som den sägs ska "bekämpa"?

Svårt att se att lilla Sverige ska ha någon direkt inverkan i hur elektronik i Asien produceras, kanske skulle det kunna påverka om hela EU skulle gå på med liknande avgifter. Gissningsvis behövs det pengar att stoppa i något annat hål och det här var ett av sätten att skrapa ihop till det.

Permalänk
Medlem

När kommer denna skatt hamna på EU nivå så att det svider för mer än bara lilla Sverige? Gör i så fall mer nytta för produktion i Kina eller annat land kommer ej ändra på sig för lilla Sverige.

Gäller denna skatt på Mountain Dew och Gatorade? Med deras BVO i drycken eller är det bara i den Amerikanska varianten?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har försökt leta efter det. Jag vet att det riktades ordentligt med kritik mot att det saknades någon ordentlig utvärdering för några år sedan, typ runt 2020 kanske, och därefter gjordes någon typ av utvärdering som presenterades under 2021. Om jag förstår det rätt var det i samband med det man införde tidigare systemet med avdrag, med skillnaden mellan hur kemikalier var tillsatta.

Har inte hunnit kamma igenom riktigt alla sidor ännu, men det har gjorts vissa utredningar åtminstone. Huruvida det faktiskt hjälper känns inte lika tydligt.

Yes,

det stämmer Skatteverket och Kemikalieinspektionen gjorde en utvärdering tillsammans i två delar som finns att läsa här:

Del 1
Del 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Svårt att se att lilla Sverige ska ha någon direkt inverkan i hur elektronik i Asien produceras, kanske skulle det kunna påverka om hela EU skulle gå på med liknande avgifter. Gissningsvis behövs det pengar att stoppa i något annat hål och det här var ett av sätten att skrapa ihop till det.

Jo det är lite så jag känner också, därför man skulle vilja få en utvärdering av skatten. Har det lett till något bättre öht?

Skrivet av Shrimpey:

Yes,

det stämmer Skatteverket och Kemikalieinspektionen gjorde en utvärdering tillsammans i två delar som finns att läsa här:

Del 1
Del 2

Ja det var ju inte nå korta dokument precis... 135 + 103 sidor.
TL;DR?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Svårt att se att lilla Sverige ska ha någon direkt inverkan i hur elektronik i Asien produceras, kanske skulle det kunna påverka om hela EU skulle gå på med liknande avgifter. Gissningsvis behövs det pengar att stoppa i något annat hål och det här var ett av sätten att skrapa ihop till det.

Nu argumenterar jag iofs inte emot dig, jag har ingen aning om det är rätt sätt angripa problemet, men liknande kan man ju säga om i princip allt.

”Svårt att säga att lilla jag påverkar (fyll i valfritt ämne)”, så slipper man ju göra eller engagera sig i något typ.

Huruvida det i slutändan har någon effekt eller ej vet jag inte, men allt ska ju börja någonstans…

Permalänk
Medlem

Dags att köpa på sig extra mycket onödig elektronik nu då innan priserna höjs

Permalänk
Medlem

Jag undrar om vanliga medborgare som inte är så insatta i elektronik ens tänker på att denna skatten finns.

Den står inte på kvittot till skillnad från momsen utan är gömd i priset.

Jag är för att använda prylarna längre. Har tex en TV från 2008 i vardagsrummet. Men att göra sakerna dyrare tycker jag inte är bästa lösningen. Speciellt inte då det drabbar fattiga mer än rika. Då skatten är baserad på vikten och inte på kostnaden av varan så betalar en som inte har mycket pengar och måste köpa billigaste telefonen eller datorn lika mycket kemekalieskatt som den som köper dyraste. Men procentuellt blir 500kr på en telefon för 1000kr 50% medan på en telefon för 20000kr är det bara 2,5% så den som har råd att köpa dyrare saker betalar mindre skatt i procent. Så det är en regressiv skatt istället för progressiv skatt som många andra skatter är.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av enbom:

Jo det är lite så jag känner också, därför man skulle vilja få en utvärdering av skatten. Har det lett till något bättre öht?

Ja det var ju inte nå korta dokument precis... 135 + 103 sidor.
TL;DR?

De är lite matiga kan man ju lugnt konstatera Håller på att jobba mig igenom dem, eftersom jag främst skummat tidigare. Får väl återkomma om jag stöter på något världsomvälvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag undrar om vanliga medborgare som inte är så insatta i elektronik ens tänker på att denna skatten finns.

Den står inte på kvittot till skillnad från momsen utan är gömd i priset.

Jag är för att använda prylarna längre. Har tex en TV från 2008 i vardagsrummet. Men att göra sakerna dyrare tycker jag inte är bästa lösningen. Speciellt inte då det drabbar fattiga mer än rika. Då skatten är baserad på vikten och inte på kostnaden av varan så betalar en som inte har mycket pengar och måste köpa billigaste telefonen eller datorn lika mycket kemekalieskatt som den som köper dyraste. Men procentuellt blir 500kr på en telefon för 1000kr 50% medan på en telefon för 20000kr är det bara 2,5% så den som har råd att köpa dyrare saker betalar mindre skatt i procent. Så det är en regressiv skatt istället för progressiv skatt som många andra skatter är.

De som har mycket pengar måste ju präktigt förkunna för fattiga plebejer att man inte ska köpa billigt skräp, och hur man är en bättre människa som minsann köper dyra och hållbara produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Svårt att se att lilla Sverige ska ha någon direkt inverkan i hur elektronik i Asien produceras, kanske skulle det kunna påverka om hela EU skulle gå på med liknande avgifter. Gissningsvis behövs det pengar att stoppa i något annat hål och det här var ett av sätten att skrapa ihop till det.

EU har redan ett organ som jobbar med detta, REACH, som bygger på ordentliga studier. Där förbjuds däremot farliga ämnen. Vår egen implementering är rent straff på försäljare / konsumenter i Sverige utklätt som grön åtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Ja det var ju inte nå korta dokument precis... 135 + 103 sidor.
TL;DR?

Från slutdiskussionen i del 1:

Citat:

Utvärderingen har inte kunnat fastställa att förekomsten av klor, brom och fosfor i flamskyddsmedel har minskat i människors hemmiljö till följd av skatten under den studerade perioden. De kemiska analyserna av varor i utvalda varugrupper visar inte några signifikanta förändringar gällande förekomsten av de kemiska ämnena som skatten syftar till att minska. Med andra ord går det inte att säkerställa statistiskt om graden av substitution har ökat, minskat eller varit oförändrad sedan skatten infördes. Flera företag i olika delar av leverantörskedjan uppger dock att de arbetar med substitution av farliga kemiska ämnen som används som flamskyddsmedel, främst de klorerade och bromerade ämnena. Det är emellertid endast en relativt liten andel av företagen som uppger att skatten har varit substitutionsdrivande och att de anpassat sitt sortiment utifrån skatten.

Värt att notera är att substitutionen av klorerade och bromerade ämnen vad jag läst främst handlat om att ersätta additivt tillsatta ämnen med reaktivt tillsatta, men som artikeln nämner så spelar det inte längre någon roll hur ämnena tillsatts. Så incitamenten för företagen att faktiskt göra förändringar till det bättre minskar nu i.o.m. den förenklade skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jo det är lite så jag känner också, därför man skulle vilja få en utvärdering av skatten. Har det lett till något bättre öht?

Ja det var ju inte nå korta dokument precis... 135 + 103 sidor.
TL;DR?

Det var rätt fina rapporter, där främst del 1 blånerar för behovet att stävja konsumtionen av varor med flamskyddsmedel.

Saxat ur del 1, s 60-62.

Klicka för mer information

9.1 Hälsoeffekter

Många flamskyddsmedel är bioackumulerande samt hormonstörande och kan därför medföra negativa hälsoeffekter. Flamskyddsmedel är dessutom ofta svårnedbrytbara då de är skapade för att hålla under lång tid och därmed stabila i sin molekylära struktur. Flamskyddsmedels immunologiska och hormonstörande effekter samt effekter på cellnivå gör att människor kan exponeras på olika sätt. Exempel är genom inandning, huden eller förtäring av damm och livsmedel.

Vid exponeringsbedömningar av kemikalier studeras om exponeringen sker externt eller internt. Med extern exponering avses den totala belastningen som människan exponeras för. Intern exponering är en bedömning av hur mycket av ämnet som kroppens organ och vävnader tar upp vilket får betydelse för den egentliga påverkan och hälsoeffekten. Det fiktiva värdet som användes i kemikalieskatteutredningen (SOU 2015:30) för hur stora hälsovinster som skulle kunna uppmätas om alla farliga kemiska ämnen i flamskyddsmedel substituerades i hemmiljön var baserad på en svensk hälsoekonomisk studie. Studien analyserade vilka kostnader som en ökning av diabetes- och hjärtsjukdomar resulterar i på grund av exponering av polyklorerade bifenyler, ett nedbrytningsämne av DDT (DDE,2,2-bis (4-chlorophenyl)-1,1-ichloroethyene), en metabolit av ftalater (MMP) och perfluorononansyra (PFNA).

Det fiktiva värdet för de hälsoekonomiska kostnaderna för samtliga diagnoser som exponeringen av farliga kemiska ämnen, inklusive samtliga flamskyddsmedel i viss elektronik orsakar bedömdes ligga mellan en och tio miljarder kronor per år i Sverige. I medelscenariot antogs kostnaden per år vara cirka tre miljarder kronor. Detta utifrån antagandet om att liknande ämnen innebär behov av liknande diagnoser. I kemikalieskatteutredningen (SOU 2015:30) antogs att viss elektronik som inte innehöll reaktiva flamskyddsmedel med brom eller klor bidrog med en fjärdedel så stora hälsokostnader som viss elektronik innehållande additivt tillsatta flamskyddsmedel med brom, klor och fosfor. De hälsoekonomiska kostnaderna för viss elektronik, innehållande additivt tillsatt brom eller klor, antogs bidra med hälften så stora hälsoekonomiska kostnader som viss elektronik innehållande reaktivt tillsatta flamskyddsmedel.

I kemikalieskatteutredningen analyserades kostnader och nyttor med en EU-reglering för fler farliga kemiska ämnen som används som flamskyddsmedel i elektronik än de som då var reglerade inom EU och specifikt genom RoHS-direktivet. Det arbete som berörda svenska myndigheter behöver lägga på arbete med bedömning av hälso- och miljöeffekter, analysera alternativa ämnen samt förhandlingsarbete för att åstadkomma regelutveckling uppskattades till 1,5 miljoner kronor per år under en nioårsperiod. Möjligheten att mäta regelförändringens effekter för hälsa och miljö bedömdes först vara möjligt efter cirka tio år.

I utredningen uppskattades Sverige, genom regelutvecklingsinsatser i EU-arbetet, kunna påverka innehållet av flamskyddsmedel i hemelektronik med fem procent (vilket i sin tur uppskattades leda till en fiktiv hälsovinst på 120 miljoner kronor per år i medelscenariot). I samtal med skattskyldiga företag har 16 procent av företagen uppgivit att skatten har påverkat vilka varor som de väljer att köpa och sälja vidare. Hur mycket denna beteendeförändring medfört i form av en minskad användning eller minskad spridning av negativa och miljö- och/eller hälsoeffekter har inte framkommit i denna utvärdering.

9.2 Miljöeffekter

Spridningen av flamskyddsmedel sker under hela livscykeln från tillverkningen av en produkt till avfallshanteringen. I fokus för den här utvärderingen finns exponeringen via inomhusmiljön. Flamskyddsmedel är ofta fettlösliga, vilket innebär att de lättare kan lagras i levande organismer än de ämnen som är vattenlösliga. Inom forskningsprogrammet Inflame studerades hur stor del av flamskyddsmedlen i varorna som kommer ut i utomhusluften via till exempel ventilationen (Cousins 2015). Studierna visade att varorna som används inomhus också utgör en källa till de koncentrationer av flamskyddsmedel som uppmäts i utomhusmiljön. Exponeringen via inomhusluften förorenar även utomhusmiljön och kan därmed också orsaka miljöeffekter. Vid mätningar av
koncentrationerna av flamskyddsmedel i inomhusluft, ventilationsluft, inomhusdamm, utomhusluft och mark har halterna visats förändras geografiskt samt att koncentrationen av flamskyddsmedel i luft och mark ökar ju närmare stadens centrum man mäter.

9.3 Sammanfattande slutsatser

  • Flera flamskyddsmedel är bioackumulerande, hormonstörande och kan utgöra en fara för människors hälsa.

  • Flamskyddsmedel är dessutom svårnedbrytbara då de är skapta för att hålla under lång tid och därmed är stabila i sin molekylära struktur.

  • Utvärderingen av skatten har inte kunnat visa att halterna av skadliga flamskyddsmedel minskat i hemmen.

  • Relativt den tid det tar att se effekter i miljön eller för människors hälsa så är det inte i nuläget möjligt att bedöma om och i så fall i vilken utsträckning som de negativa hälso och eller miljöeffekterna minskat under perioden som ett resultat av att skatten tillämpats.

Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Nu argumenterar jag iofs inte emot dig, jag har ingen aning om det är rätt sätt angripa problemet, men liknande kan man ju säga om i princip allt.

”Svårt att säga att lilla jag påverkar (fyll i valfritt ämne)”, så slipper man ju göra eller engagera sig i något typ.

Man kan ju också ta sig an allting medan alla andra skiter i det så slutar det med att en själv blir rökt för man ville väl och alla andra kör på som vanligt.

Det rimliga är såklart att man jobbar för förändring via ex EU. Ingen kommer titta på Sverige och önska att de också får köpa dyr elektronik. Kan man istället påverka via hela EU kanske fabrikerna ändrar sina metoder och priserna slipper bli vansinniga. Av någon anledning är det alltid Sverige som ska rädda hela världen.

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Varför kallas "punktskatten på svensk elektronikhandel" för "kemikalieskatten"? Kemikalieskatten får det att låta som om skatten hade haft något med kemikalier att göra...

Permalänk
Medlem

Som redan är sagt: antingen måste detta läggas på EU-nivå (helst globalt), eller så får de döpa om skatten till vad det egentligen handlar om.

Som det är i dagsläget: bara ett jävla hyckleri.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Varför kallas "punktskatten på svensk elektronikhandel" för "kemikalieskatten"? Kemikalieskatten får det att låta som om skatten hade haft något med kemikalier att göra...

Ja det är märkligt. Speciellt när den sätts per kilogram "elektronik". Det är vad jag förstår inte ens vikten på faktisk elektronik som räknas utan på hela produkten. En tyngre dator tillverkad utan kemikalier (eller åtminstone en jämförelsevis liten mängd) åker alltså på en högre skatt än en miljövidrig lättare produkt.

Man verkar dock ha insett att vitvaror har en liten del elektronik per vikt och där sänkt skatten. Men det finns ju annan elektronik som väger mycket men innehåller väldigt lite elektronik. Vad innehåller inte elektronik idag?

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt blir det väl inte kemikalieskatt när man importerar från europeiska elektronikbolag?
Frågan är vilket utfall det får i slutänden om det leder till färre arbetstimmar som utförs i Sverige.

Skrivet av dagas:

Jag undrar om vanliga medborgare som inte är så insatta i elektronik ens tänker på att denna skatten finns.

Den står inte på kvittot till skillnad från momsen utan är gömd i priset.

Trodde det var poängen med punktskatter, att de inte syns på varken lönespecikation eller kvitto.
Punktskatter är ett sätt att motarbeta den progressiva skattesatsen och beskatta låg- och medeklass förhållandevis hårdare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Ja det är märkligt. Speciellt när den sätts per kilogram "elektronik". Det är vad jag förstår inte ens vikten på faktisk elektronik som räknas utan på hela produkten. En tyngre dator tillverkad utan kemikalier (eller åtminstone en jämförelsevis liten mängd) åker alltså på en högre skatt än en miljövidrig lättare produkt.

Man verkar dock ha insett att vitvaror har en liten del elektronik per vikt och där sänkt skatten. Men det finns ju annan elektronik som väger mycket men innehåller väldigt lite elektronik. Vad innehåller inte elektronik idag?

Ja det måttet är inte optimalt. Men det är valt utifrån brist på bättre alternativ. Det går inte att mala ner varje produkt och testa faktisk mängd brandfarligt innehåll för varje revision av allt som finns på marknaden.
Så här har man valt en väg som har brister - men är genomförbar. Det är också ett relevant kriterium ;).

Jag har inte så mycket emot att upplägget blir oprecist - om genomslaget ändå är bra över lag.
Men det finns något brännhett på den fronten hehe. Har det här något faktiskt genomslag?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Haha, det kanske blir lite dyrare i början, men sedan kommer priserna sjunka ännu mer eftersom väldigt få köper nåt just nu. Paradoxalt så känns denna artikeln som att media går säljarnas ärenden eftersom artikeln i sig kan få vissa att "passa på" innan det blir dyrare. Inte för att artikeln i sig var menat så, men ni fattar.

Ha is i magen allihopa så får ni billigare grejer fram emot hösten, det är mitt stalltips 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja det är märkligt. Speciellt när den sätts per kilogram "elektronik". Det är vad jag förstår inte ens vikten på faktisk elektronik som räknas utan på hela produkten. En tyngre dator tillverkad utan kemikalier (eller åtminstone en jämförelsevis liten mängd) åker alltså på en högre skatt än en miljövidrig lättare produkt.

Man verkar dock ha insett att vitvaror har en liten del elektronik per vikt och där sänkt skatten. Men det finns ju annan elektronik som väger mycket men innehåller väldigt lite elektronik. Vad innehåller inte elektronik idag?

Datorer åker inte på någon kemikalieskatt om de inte säljs med både en in- (tex tangentbord) och utenhet (tex skärm) eller en kombinerad in och utenhet (tex en pekskärm), så bärbara datorer har det, men i stort sett aldrig stationära.

Sen finns det även en maxgräns för hur mycket som tas ut på en produkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Trodde det var poängen med punktskatter, att de inte syns på varken lönespecikation eller kvitto.
Punktskatter är ett sätt att motarbeta den progressiva skattesatsen och beskatta låg- och medeklass förhållandevis hårdare.

Nja. Det är är inte riktigt poängen med punktskatter. Att de inte ska synas.
En del punktskatter är utskrivna tydligt. Energiskatten på elfakturan är inte dold exempelvis.
Det stämmer väl inte riktigt heller att alla punktskatter har någon form av gemensam agenda heller.

Vad är det då till för?
Skatteverket har en förklaring som lyder:

Det finns speciella konsumtionsskatter på särskilt utvalda varor och tjänster. Dessa skatter kallas för punktskatter. De flesta punktskatter, som andra skatter, ger staten inkomster men har ofta införts av andra skäl.
Punktskatterna kan till exempel användas för att styra konsumtionen i en riktning som är lämplig för samhället. Exempel på detta är skatten på alkohol, energi och tobak. Dessa tre skatter är också våra äldsta punktskatter. Du kan läsa mer under respektive skatt.

Dold text

https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det måttet är inte optimalt. Men det är valt utifrån brist på bättre alternativ. Det går inte att mala ner varje produkt och testa faktisk mängd brandfarligt innehåll för varje revision av allt som finns på marknaden.
Så här har man valt en väg som har brister - men är genomförbar. Det är också ett relevant kriterium ;).

Jag har inte så mycket emot att upplägget blir oprecist - om genomslaget ändå är bra över lag.
Men det finns något brännhett på den fronten hehe. Har det här något faktiskt genomslag?

En stor nackdel i det upplägget blir ju att man inte motiverar tillverkarna att undvika kemikalier. Det blir ju samma prispåslag på deras varor oavsett. Då kan man lika gärna kräma på med kemikalier för att spara en slant istället för att sikta in sig på dyrare men miljövänligare processer.

Skrivet av filbunke:

Datorer åker inte på någon kemikalieskatt om de inte säljs med både en in- (tex tangentbord) och utenhet (tex skärm) eller en kombinerad in och utenhet (tex en pekskärm), så bärbara datorer har det, men i stort sett aldrig stationära.

Sen finns det även en maxgräns för hur mycket som tas ut på en produkt.

Det här blir ju också konstigt. Då är det alltså inga kemikalier i en stationär dator men på en laptop. Fast om man får med ett tangentbord är den stationära så är den genast full av kemikalier som måste beskattas. Jisses..

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sniglom:

Minns jag rätt blir det väl inte kemikalieskatt när man importerar från europeiska elektronikbolag?
Frågan är vilket utfall det får i slutänden om det leder till färre arbetstimmar som utförs i Sverige.

Trodde det var poängen med punktskatter, att de inte syns på varken lönespecikation eller kvitto.
Punktskatter är ett sätt att motarbeta den progressiva skattesatsen och beskatta låg- och medeklass förhållandevis hårdare.

De har gjort en förändring som omfattar utländska aktörer, men jag vet inte hur väl det faktiskt efterlevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Punktskatter är ett sätt att motarbeta den progressiva skattesatsen och beskatta låg- och medeklass förhållandevis hårdare.

Detta. Bara att titta på vilken regering som tillsatte utredningen om att införa den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Datorer åker inte på någon kemikalieskatt om de inte säljs med både en in- (tex tangentbord) och utenhet (tex skärm) eller en kombinerad in och utenhet (tex en pekskärm), så bärbara datorer har det, men i stort sett aldrig stationära.

Sen finns det även en maxgräns för hur mycket som tas ut på en produkt.

Njää. Konsoler har inte någon skärm. Inte alla tvättmaskiner heller. De åker på den här skatten ändå. Gränsdragningen handlar inte om in/output för elektronik. Det handlar väl snarare om huruvida något är en reservdel eller en "komplett" enhet.
Därför åker konsoler, strykjärn, datormöss och stationära färdiga datorer på kostnaden - medan grafikkort, moderkort och chassin inte har samma avgift.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled