[EXCEL]Anpassat format för tid och klockslag.

Permalänk
Medlem

[EXCEL]Anpassat format för tid och klockslag.

Hej!
Håller på att göra ett exceldolument för tidrapportering och automatisk uträkning av olika ob nivåer osv. Allt fungerar som jag önskar så länge man skriver in klockslag enligt hh:mm tex 12:56 men jag vill kunna skriva det som hh.mm tex 12.56 eller rent av hhmm tex 1256.
Går detta att lösa?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det kan du ju styra under datumformat för cellerna det gäller.

https://support.microsoft.com/en-au/office/format-a-date-the-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Det kan du ju styra under datumformat för cellerna det gäller.

https://support.microsoft.com/en-au/office/format-a-date-the-...

Hur blir det i svenska versionen av excel? Samma?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hur blir det i svenska versionen av excel? Samma?

Det du vill göra är ett custom format, så det bör vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Det du vill göra är ett custom format, så det bör vara samma.

Tänker kring om det är samma bokstäver. De har ju tom andra kortkommandon i svenska än i engelska office.🤦‍♂️

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Testa vet jag. Annars tror jag Microsofts supportsida finns på svenska också om du letar lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Testa vet jag. Annars tror jag Microsofts supportsida finns på svenska också om du letar lite

Enda jag lyckas med är att om jag skriver in 13:00 så presenterar den det som 13.00.
Det är inte vad jag vill, jag vill kunna skriva in ett klockslag som 13.00 och sedan få excel att räkna ut baserat på det och ett till klockslag hur mycket tid som förflutit.

Tex:
Cell Värde (kommentar)
A1 07.00 (arbetspassets början)
B1 16.00 (arbetspassets slut)
C1 00.45 (rast)
D1 =B1-A1-C1 (arbetad tid i detta fall 08.15)

Detta funkar om jag använder : istället för . men det är inte möjligt till följd av användare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan nästla formler i varandra, så om du har en som returnerar de första två siffrorna och en som tar de sista två, inuti en formel som sätter ihop båda till en sträng med kolon mellan, och som i sin tur är inuti en formel som konverterar hela strängen till tidsformat.. Så borde du ha något du kan använda i din uträkning, oavsett hur det skrevs.

Välkommen till Excell Hell 😁

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Problemet brukar ju vara det motsatta:

Permalänk
Medlem

Hej,
Såvitt jag vet kan du inte få till det direkt i cellen. Däremot kan du, precis som @Aphex säger, se till att inmatad data behandlas på det sätt Excel vill ha det.

I ditt fall skulle du kunna mata in data på det sätt du önskar i en cell, för att sen skriva formler i en annan cell så att din input tolkas i "korrekt datumformat". Se exempel nedan. Detta går att göra direkt i formler också, så du behöver egentligen inte ha dedikerade celler bara för själva "omformuleringen", men det tenderar att bli lättare i slutändan då du slipper långa, komplexa formler.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Hej,
Såvitt jag vet kan du inte få till det direkt i cellen. Däremot kan du, precis som @Aphex säger, se till att inmatad data behandlas på det sätt Excel vill ha det.

I ditt fall skulle du kunna mata in data på det sätt du önskar i en cell, för att sen skriva formler i en annan cell så att din input tolkas i "korrekt datumformat". Se exempel nedan. Detta går att göra direkt i formler också, så du behöver egentligen inte ha dedikerade celler bara för själva "omformuleringen", men det tenderar att bli lättare i slutändan då du slipper långa, komplexa formler.

<Uppladdad bildlänk>

Delar man upp det så i flera steg kan man göra det i kolumner som man sedan döljer, eller på separata blad som också går att dölja.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion