Permalänk

Seg nedladdning

Hej! Har inte så mycket koll på internet, bredband osv så skulle uppskatta lite hjälp.
Har bredband från telia men finner att min nedladdningshastighet är otroligt seg.

lite info:
På bredbandskollen står det att jag har
1,50 Mbit/s
När jag försöker ladda ner spel på steam laddas det ner på 600 KB/s
När jag går på windows inställningar och klickar på ”ethernet” och ”properties”
står det ”Link speed (receive/transmit): 1000/1000 (Mbps)”

Vad kan orsaken vara? Tack!

Permalänk
Medlem

Bör ju i första hand kontakta Telias kundtjänst och felanmäla, förutsatt att hastigheten är lägre än deras garanterade miniminivå.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad har du för typ av bredband och utlovad hastighet? Är din dator kopplad direkt till Telias utrustning med kabel?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ja, att det står på bredbandskollen att du har 1,50 Mbit visar att nåt är fel. Telia har väl 100 Mbit som minst, såvida du inte kör mobilt.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Bör ju i första hand kontakta Telias kundtjänst och felanmäla, förutsatt att hastigheten är lägre än deras garanterade miniminivå.

Skrivet av Daemon:

Vad har du för typ av bredband och utlovad hastighet? Är din dator kopplad direkt till Telias utrustning med kabel?

Finns inga fiber alternativ i fastigheten så använder telejacket. De håller dock på att fixa så att mobilt även kommer vara ett alternativ senare i år. Min dator är kopplad direkt till routern.

Har nu kontaktat Telias kundtjänst och fick i svar att jag måste stänga av tv-boxen för att använda så lite internet som möjligt när jag laddar ner en fil. Då gick det upp till runt 10 Mbit/s men så fort jag sätter på min pc så sänks det till runt 1,50 Mbit/s igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashisland:

Hej! Har inte så mycket koll på internet, bredband osv så skulle uppskatta lite hjälp.
Har bredband från telia men finner att min nedladdningshastighet är otroligt seg.

lite info:
På bredbandskollen står det att jag har
1,50 Mbit/s
När jag försöker ladda ner spel på steam laddas det ner på 600 KB/s
När jag går på windows inställningar och klickar på ”ethernet” och ”properties”
står det ”Link speed (receive/transmit): 1000/1000 (Mbps)”

Vad kan orsaken vara? Tack!

Skrivet av trashisland:

Finns inga fiber alternativ i fastigheten så använder telejacket. De håller dock på att fixa så att mobilt även kommer vara ett alternativ senare i år. Min dator är kopplad direkt till routern.

Har nu kontaktat Telias kundtjänst och fick i svar att jag måste stänga av tv-boxen för att använda så lite internet som möjligt när jag laddar ner en fil. Då gick det upp till runt 10 Mbit/s men så fort jag sätter på min pc så sänks det till runt 1,50 Mbit/s igen.

Vilken hastighet har du på ditt bredband, är det ADSL 8Mbit eller vad pratar vi om här?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vilken hastighet har du på ditt bredband, är det ADSL 8Mbit eller vad pratar vi om här?

ADSL 30Mbit ska det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashisland:

ADSL 30Mbit ska det vara

Det var längesen jag hörde talas om ADSL.
Vad får du betala för det?

Permalänk
Medlem

Kanske laddar du upp något? Då försvinner i princip all din hastighet ner eftersom du har ADSL.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashisland:

Hej! Har inte så mycket koll på internet, bredband osv så skulle uppskatta lite hjälp.
Har bredband från telia men finner att min nedladdningshastighet är otroligt seg.

lite info:
På bredbandskollen står det att jag har
1,50 Mbit/s
När jag försöker ladda ner spel på steam laddas det ner på 600 KB/s
När jag går på windows inställningar och klickar på ”ethernet” och ”properties”
står det ”Link speed (receive/transmit): 1000/1000 (Mbps)”

Vad kan orsaken vara? Tack!

Link speed i windows säger 0 om din internethastighet. Den visar länk-hastigheten mellan din dator och närmsta enhet (switch, router, o.s.v)

Testa speedtest.net

Permalänk
Medlem

Om du kör TV genom samma tjänst så använder den upp till 10mbit. TV genom ADSL är inte att rekommendera. Den hastighet du har är "upp till 30mbit" och beror till del hur långt ifrån telestationen du är.

Låter som att du har runt 10-12mbit totalt men Tvn slukar mesta.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Rent krasst får du nog skaffa annan lösning, Telia håller på och släcker kopparnätet, och det sker i hög takt nu. Är det fel på ledningarna lär de inte fixa något.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Rent krasst får du nog skaffa annan lösning, Telia håller på och släcker kopparnätet, och det sker i hög takt nu. Är det fel på ledningarna lär de inte fixa något.

Antar att det enda jag kan göra är att vänta tills november då mobilt kommer vara tillgängligt i fastigheten, just nu är det inte tillräckligt med täckning här så kopparnät är det enda alternativet.
Kanske hade man kunnat kontakta hyresvärden och ”pushat” lite om fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashisland:

Antar att det enda jag kan göra är att vänta tills november då mobilt kommer vara tillgängligt i fastigheten, just nu är det inte tillräckligt med täckning här så kopparnät är det enda alternativet.
Kanske hade man kunnat kontakta hyresvärden och ”pushat” lite om fiber?

https://www.telia.se/dam/jcr:eceaf18f-468a-4069-8bf8-2d01cacf...

https://www.telia.se/dam/jcr:d78a2eda-ae66-43af-be2b-32929b09...

Är din ort med där?

Permalänk

Japp, vad handlar det om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashisland:

Japp, vad handlar det om?

Då finns det inget mer DSL.

Det är avvecklingen av kopparnätet. Vill du prata med fastighetsägaren använd det som underlag.