Spruckna kretskort påvisade hos Gigabytes grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mitt 670 dog efter typ 9 månader. Ett Windforce om jag inte minns fel. Oklart varför men fick inget nytt kort då 700-serien anlänt. Pengarna åter ner till varje krona var okej hanterat av ÅF iallafall.

Rapporterna här i forumet om lanseringskort från Gigabyte, 3080 Eagle där stiften i PCIe kontakterna var lösa från fabrik gjorde inte intrycket bättre direkt.

Samma här fast 2 st 680 som dog inom halvåret ca. Fick senare ett EVGA av Inet istället utan bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är inte antalet grafikkort som räknas det är att folk tappat pengarna de har lagt på grafikkort skulle du tycka att det var okej om du ägde kortet?

När de beter sig så emot vissa kunder är det ju svårt att motivera att köpa från dem om man själv inte vill bli lurade eller?
Nä det kommer inte gå på garantin här heller däremot har vi reklamationsrätten i Sverige garantier är helt frivilligt även i Sverige och man sätter sina egna villkor.
Däremot har vi reklamationsrätten som gäller i 3år oavsett vad tillverkaren eller butiken säger, i Sverige har vi alltid rätten att gå tillbaka till butiken och göra en reklamation sedan får butiken driva ett ärende till importören eller tillverkaren.

Men det spelar ju inte så stor roll företag som gör som detta förtjänar inte någon konsuments pengar oavsett lag eller inte.

Som jag skrev så vet vi inte vad som orsakade problemet för 12 st köpare.

Ja, jag vet att garantin är något frivilligt här i Sverige. Gigabyte erbjuder dock 3 år och garanti är bättre än reklamationsrätt då garanti inte kräver bevisbörda. Vid ett garantiärende kommer tillverkaren att antingen reparera eller ersätta varan. Vid reklamation gäller som sagt bevisbörda och tillverkaren kan här lätt påstå att det inte handlar om ett tillverkningsfel eller ursprungsfel då det i dagsläget endast handlar om 12 st grafikkort av miljontals sålda. Under Q2 2018 (april-juni), 3 månader, så sålde Gigabyte 1.000.000 grafikkort. Om vi leker med tanken att man sålde samma antal det året handlar det om 4.000.000 sålda grafikkort. Av dessa har 12 st, eller 0.0003% felat.

Permalänk
Medlem

Mitt X570 Aorus Xtreme är det bästa moderkortet jag någonsin haft, fast det klart moderkortet är mer eller mindre inkapslat i en enda stor metallkylfläns så eventuella brister i kretskortdesignen märks inte eftersom man skulle behöva typ en kofot för att kunna böja på det.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zesty:

Som jag skrev så vet vi inte vad som orsakade problemet för 12 st köpare.

Ja, jag vet att garantin är något frivilligt här i Sverige. Gigabyte erbjuder dock 3 år och garanti är bättre än reklamationsrätt då garanti inte kräver bevisbörda. Vid ett garantiärende kommer tillverkaren att antingen reparera eller ersätta varan. Vid reklamation gäller som sagt bevisbörda och tillverkaren kan här lätt påstå att det inte handlar om ett tillverkningsfel eller ursprungsfel då det i dagsläget endast handlar om 12 st grafikkort av miljontals sålda. Under Q2 2018 (april-juni), 3 månader, så sålde Gigabyte 1.000.000 grafikkort. Om vi leker med tanken att man sålde samma antal det året handlar det om 4.000.000 sålda grafikkort. Av dessa har 12 st, eller 0.0003% felat.

Hur många som upptäckts är inte lika relevant som att ta reda på om det är ett designfel som ligger bakom. Sen ska man ju hålla i bakhuvudet att Rossmann gjort sig ett namn som professionell kverulant, så detta är ju knappast "undergången för Gigabyte".

Permalänk
Medlem

Oavsett hur skadan uppkommit så är denna videon sevärd, både hur man lagar kortet men också hur många känsliga signaler som går där.
Och ett lagat kort är inget jag egentligen velat ha.
Vad jag förstått från Kriss så använder dom ofta kort skadade i frakt (prebuilds, OEM) som donatorkort för ram och gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

eller så skaffar man VGA hållare

@CreativeX

Det verkar som det händer ändå om man kollar vissa användare.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ännnu ett nVidia problem....

Många drar AMD utför stupet så fort det är problem med en partnertillverkare. Så borde även gälla nVidia.

Borde kunna hända med AMD grafikkort också då det är PCBn.

Skrivet av Thesqa:

Samma här fast 2 st 680 som dog inom halvåret ca. Fick senare ett EVGA av Inet istället utan bekymmer.

Segt med bägge två! Minns inget av kortet, är väl nära på 10 år sedan men visst var det i övrigt rätt skapliga kort. Medans de levde.

EVGA saknas som alternativ idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Någon som hört om detta har hänt AMD korten med?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte man drabbas av dethär. Har ganska nyligen skaffat ett 4070Ti från Gigabyte (slog till då det var nedsänkt till 9,9k.) men jag blev förvånad att kortet var extremt lätt i jämförelse mot mitt äldre RTX 2080, även det från Gigabyte, som vägde betydligt mer.
Fick med ett stöd men valde att inte använda det då det känns onödigt med tanke på att den inte vägde i närheten av det förra kortet och dels för att det inte riktigt klaffade i chassit och jag inte kunde få kortet ända ned i PCI-sloten.
Tiden får utvisa om man valt fel kort. Är väldigt nöjd med kortet förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Hoppas verkligen inte man drabbas av dethär. Har ganska nyligen skaffat ett 4070Ti från Gigabyte (slog till då det var nedsänkt till 9,9k.) men jag blev förvånad att kortet var extremt lätt i jämförelse mot mitt äldre RTX 2080, även det från Gigabyte, som vägde betydligt mer.
Fick med ett stöd men valde att inte använda det då det känns onödigt med tanke på att den inte vägde i närheten av det förra kortet och dels för att det inte riktigt klaffade i chassit och jag inte kunde få kortet ända ned i PCI-sloten.
Tiden får utvisa om man valt fel kort. Är väldigt nöjd med kortet förövrigt.

Jag gick från ett 2070 super gigabyte till ett 4070 från gigabyte och mitt 4070 är definitivt mindre och lättare. Mitt 2070 använde 2x8 pins PCI medans mitt nya 4070 använder bara ett 4070. När det kommer till ljudnivåer under load så är mitt 4070 nästan knäpptyst.

Jag tror att vi med "lätta" kort borde kunde ta det lugnt: Köpte ett https://www.deepcool.com/products/Accessories/graphiccardacce...

Eftersom att det var billigt och lätt att installera. Är rätt säker på att jag borde vara ok med det hela.

Permalänk
Medlem

Gigabyte fortsätter att briljera.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Jag gick från ett 2070 super gigabyte till ett 4070 från gigabyte och mitt 4070 är definitivt mindre och lättare. Mitt 2070 använde 2x8 pins PCI medans mitt nya 4070 använder bara ett 4070. När det kommer till ljudnivåer under load så är mitt 4070 nästan knäpptyst.

Jag tror att vi med "lätta" kort borde kunde ta det lugnt: Köpte ett https://www.deepcool.com/products/Accessories/graphiccardacce...

Eftersom att det var billigt och lätt att installera. Är rätt säker på att jag borde vara ok med det hela.

Sjysst tips. Tror dock jag inte kommer behöva något då mitt 4070Ti t.o.m är lättare än mitt förrförra ASUS GTX 1080 lustigt nog. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Hoppas verkligen inte man drabbas av dethär. Har ganska nyligen skaffat ett 4070Ti från Gigabyte (slog till då det var nedsänkt till 9,9k.) men jag blev förvånad att kortet var extremt lätt i jämförelse mot mitt äldre RTX 2080, även det från Gigabyte, som vägde betydligt mer.
Fick med ett stöd men valde att inte använda det då det känns onödigt med tanke på att den inte vägde i närheten av det förra kortet och dels för att det inte riktigt klaffade i chassit och jag inte kunde få kortet ända ned i PCI-sloten.
Tiden får utvisa om man valt fel kort. Är väldigt nöjd med kortet förövrigt.

Skrivet av goralux:

Jag gick från ett 2070 super gigabyte till ett 4070 från gigabyte och mitt 4070 är definitivt mindre och lättare. Mitt 2070 använde 2x8 pins PCI medans mitt nya 4070 använder bara ett 4070. När det kommer till ljudnivåer under load så är mitt 4070 nästan knäpptyst.

Jag tror att vi med "lätta" kort borde kunde ta det lugnt: Köpte ett https://www.deepcool.com/products/Accessories/graphiccardacce...

Eftersom att det var billigt och lätt att installera. Är rätt säker på att jag borde vara ok med det hela.

Ett framtida problem med 4070(TI) och 7900XT/XTX är nog snarare trasiga ram minnen.

RTX 2080TI har minnen mellan GPU och PCI-E slot.
PCB'n böjer sig mest vid PCI-E sloten, (hävstångs effekten), problemet är att minnena inte böjer sig så nåt måste ge sig.
Det blir antigena padsen på minnet eller värsta fall padsen på grafikkortets PCB alternativt spricker kulorna.
Oavsett krävs en rework där minnena vid PCi-E platsen får lödas loss och reballas och lödas dit igen.
Finner man lösa och saknade pads på minnena så får dom bytas.

Väldigt vanligt 2080ti problem, också därför vissa som Buildzoid pekat ut 4070 som ett potentiellt nästa kort att lida av det problemet då minnet sitter vid PCI-E platsen igen på denna generation.
AMD's 7900 serie är ju en potentiell kandidat då minnet också är placerat vid PCI-E platsen.

Så ja jag skulle säg att man bör undvika kort med minnen vid PCI-E platsen för där flexar det mest och det gör att minnen separerar från PCB'n.

Vertikal montering eller vettig bracket som monteras i fronten, Enterprise och OEM har ofta det, Entusiaster, not so much.

Nvidia A6000 så typ RTX4090 med 48GB ram.

Den skenan i framkant på kortet det är en standard nästan lika gammal som PC'n själv.
Jag har 486:or där detta kort tekniskt går in (om jag tar bort mobot för har då inte AT med PCI-E)

Har även ATX lådor där detta går in från 90t alet där jag skulle kunna använda ett modernt ATX mobo och ett modernt Nvidia kort med skenan där fram.

A6000 installerat med skenan och man kan se spåren i fronten som skenan skjuts in.
Inte svårt att montera heller.

Jag har detta kortet, det har samma mått som modderna A6000 med skenan framtill.

Så ja varför problemet på Entusastsidan av PC existerar när OEM och Enterprise använder en lösning som är 30+ med ett standard mått.

Allt vi behövt är adaptern fram i fronten på lådan och skenan med grafikkortet så är problemet löst.

Men antar att en standard som denna är för fin för GFX tillverkarna för Gamers och liknande, kan inte komma på en annan orsak då standarden finns och används i övrigt.
Dom flesta grafikkorten har tom hålen där fram för att skruva dit skenan, i bland med en täckplåt över men alla Nvidia FE kort bör ha det tex.

Nej istället skickas det med vajrar att hänga kortet i eller så skickas det med stödben eller så får man hosta upp 500Kr för ett ben med RGB, igen av dessa lösningar löser transportproblemet men en plåtbit för några kronor löser transportproblem och ser till att PCI-E platsen inte blir belastad.
PCB'n ska INTE hålla upp kortet!

Nej förstår verkligen inte varför ett problem existerar när det inte behövs, och inte gör det utanför "gamer/entusiast" segmentet.

Svarta adaptern nästan lägst fram håller upp kort som Nvidia A6000 eller mitt antika intens3D kort.

Samma typ av adapter i VIT plast som håller ett SCSI kort på plats.

Oavsett lösningen är antik och måttet för kortets totala längd med adapter har inte ändrats vad jag vet, för mig passar alla mina kort i alla mina lådor längdmässigt där skenan går in i spåren i fronten.

Och nej skenan i fronten behöver inte vara plast.
Min ena 486 har en i majoritet plåt sedan är bara själva spåret ett plastinlägg, så ja lär hålla det mesta på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många som upptäckts är inte lika relevant som att ta reda på om det är ett designfel som ligger bakom. Sen ska man ju hålla i bakhuvudet att Rossmann gjort sig ett namn som professionell kverulant, så detta är ju knappast "undergången för Gigabyte".

Antalet är relevant, för skulle det bero på ett designfel så skulle fler än ynka 12 kort vara inblandade.

Skrivet av Elakekocken:

Gigabyte fortsätter att briljera.

Ja, men visst. Såga företaget vid fotknölarna för att 12 st grafikkort har liknande skada, en skada som vi inte vet anledningen till hur den uppkommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zesty:

Ja, men visst. Såga företaget vid fotknölarna för att 12 st grafikkort har liknande skada, en skada som vi inte vet anledningen till hur den uppkommit.

Skit ska skit ha.

Du har inte läst en enda nyhet med start på exploderande nätaggregat från Gigabyte.
Bara senaste året har Gigabyte gått från klarhet till klarhet - undvik detta pajasföretag till max.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Skit ska skit ha.

Du har inte läst en enda nyhet med start på exploderande nätaggregat från Gigabyte.
Bara senaste året har Gigabyte gått från klarhet till klarhet - undvik detta pajasföretag till max.

Jag läser alla nyheter.

Vi vet inte orsaken till det hela, vare sig det gäller nätaggregatet eller 12 st grafikkort. Det kan ha varit allt ifrån att Gigabyte köpt in billigaste möjliga komponenter och att man inte brytt sig om att kvalitetskontrollera komponenterna till att en eller flera underleverantörer underpresterat och inte levt upp till det man kontrakterat om. Jag tror mer på det sistnämnda då ett företag knappast vill såga av sina egna fotknölar.

Felen gör inte Gigabyte till ett skit- eller pajasföretag.

Finns ingen tillverkare som har 100% felfria produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zesty:

Jag läser alla nyheter.

Vi vet inte orsaken till det hela, vare sig det gäller nätaggregatet eller 12 st grafikkort. Det kan ha varit allt ifrån att Gigabyte köpt in billigaste möjliga komponenter och att man inte brytt sig om att kvalitetskontrollera komponenterna till att en eller flera underleverantörer underpresterat och inte levt upp till det man kontrakterat om. Jag tror mer på det sistnämnda då ett företag knappast vill såga av sina egna fotknölar.

Felen gör inte Gigabyte till ett skit- eller pajasföretag.

Finns ingen tillverkare som har 100% felfria produkter.

Stormen angående nätaggregaten handlade ju till viss del om att de smällde av som fyrverkerier men det andra var ju hur Gigabyte initialt hanterade det. Bara att läsa/lyssna på konversationerna Gamers Nexus hade med dem.

Jo det finns massvis med företag som lever på att skicka ut undermåliga produkter och här är ett av dem.

Du och jag tycker olika och så var det med det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Bra med info i det här klippet.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Det är ju för intet dom dom heter gigablä o inte gigabyte.

Kommer aldrig köpa nått från dom överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Uppmanar alla med tyngre gigabyte grafikkort att lägga/ställa datorn så grafikkortet står upp och inte hänger i pci-e porten.

Vid fastskruvning kan det också vara klokt att försiktigt lyfta kortet så att det blir så lite stress som möjligt på kontakterna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Skit ska skit ha.

Du har inte läst en enda nyhet med start på exploderande nätaggregat från Gigabyte.
Bara senaste året har Gigabyte gått från klarhet till klarhet - undvik detta pajasföretag till max.

Jag har aldrig haft problem med Gigabyte eller Msi. Asus däremot (överreklamerad skit, som Tesla), strular frisk och deras armory crate dynga.
Förra burken var i stort sett bara asus och jag har aldrig haft så mycket fel och strul med drivrutiner sedan CROSSHAIR V.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Asus däremot (överreklamerad skit, som Tesla), strular frisk och deras armory crate dynga.

Om du läst moderkortsmanualen (eller bara gått igenom BIOS) så är det en option som kan deaktiveras.