Operatörer måste sluta erbjuda begränsad fri surf

Permalänk
Medlem

Jag köpte Telias mobilt bredband obegränsad surf till föräldrarna när dom hade erbjudande 399kr/månad eller om det var 349kr under en begränsad tid. Sen införde tv-leverantören IP-tv så jag hamnade osökt in i träsket att försöka utreda om telias abb hade någon "begränsning" bakom skalet. Och ja det hade dom visade det sig efter några mailvändor med deras support men det aktiverades bara vid onormal användning....typ. För att förhindra att man ligger o tankar filmer osv olagligt. Så det låg nån slags gräns på 100gb download per tidsperiod.
Så då kom nästa problem...att räkna ut hur många GB som går åt per dygn, vecka, månad för IP-tv strömningen som sänder i HD och/eller 4k. Samt den vanliga surfen som går åt från datorerna/mobilerna...

Men i slutänden så har det gått bra. Dom har klagat lite ibland på att tv sändningarna strular med beskrivning som kan tolkas som långsam/låg bandbredd eller att 4g/wifi dongeln är trött men det brukar lösas med omstarter av "allting".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Eller så förbjuder man begränsning av datamängd på mobila abonnemang oavsett vilket tjänst som används, och istället öppnar upp för abonnemang med olika hastigheter – precis som vanligt bredband.

Det är för mig helt sinnessjukt att det fortfarande är en grej med begränsad mängd surf på det mobila nätverket år 2023. Det kanske inte är gångbart på EU-nivå, men i Sverige vore det fullt rimligt då vårt nätverk är såpass utbyggt.

Chili mobil har den modellen, ingen surfpott utan begränsad hastighet efter pris istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Chili mobil har den modellen, ingen surfpott utan begränsad hastighet efter pris istället

Jag själv skulle inte föredra den modellen då den nuvarande är mycket billigare för mig. Deras "upp till 100Mbit" skulle vara mest likvärdigt med vad jag får ut i dagsläget och det är 349 kr i månaden. Jag betalar 145kr för 21GB surf (plus en buffert på 25GB av det man inte använt), gratis sms och samtal. Får ut så snabbt 4G-nätet kan ge mig var jag nu är, vilket oftast är mellan 50-100Mbit här. Min snittförbrukning per månad över de senaste 6 månaderna är 11GB.

Kommer inte göra mig av med det här abonnemanget på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Chili mobil har den modellen, ingen surfpott utan begränsad hastighet efter pris istället

Tele2 har också såna abonnemanger nuförtiden

Skrivet av Xyberly:

Jag själv skulle inte föredra den modellen då den nuvarande är mycket billigare för mig. Deras "upp till 100Mbit" skulle vara mest likvärdigt med vad jag får ut i dagsläget och det är 349 kr i månaden. Jag betalar 145kr för 21GB surf (plus en buffert på 25GB av det man inte använt), gratis sms och samtal. Får ut så snabbt 4G-nätet kan ge mig var jag nu är, vilket oftast är mellan 50-100Mbit här. Min snittförbrukning per månad över de senaste 6 månaderna är 11GB.

Kommer inte göra mig av med det här abonnemanget på ett bra tag.

Vad för operatör kör du med?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för operatör kör du med?

Fello. Jag slog till när de hade en deal där man fick priset för 7GB, vilket då var 145 kr, fast 3 gånger surfen. Den dealen hade ingen begränsning på typ 12 eller 24 månader heller, så har kvar det så länge jag är kvar som kund. Har sett att de haft liknande deals någon gång ibland, men har för mig det bara varit dubbel surf som bäst då.

Har i övrigt inga klagomål på dem. De har inte 5G ännu, men det är förväntat för det priset. Aldrig behövt kontakta kundservice, så vet inte hur bra den delen är.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Men att operatörerna (Telia, Tele2, Telenor, Tre. Ej Bahnhof) förhindrar folk att få en mångfacetterad bild av omvärlden genom att läsa nyheter från länder man inte tycker om går tydligen bra.

Borde man inte stoppa alla nyhetssidor från alla länder som bedriver, eller har bedrivit, krig? Om man vill vara konsekvent tänker jag.

https://www.nyteknik.se/nyheter/svenska-operatorer-blockerar-...

Det är skönt att se att Bahnhof håller på sina principer, även om de i detta fallet troligen kommer att gå på pumpen i rätten.

Nu handlar det ju iofs inte om nyheter som vi är vana vid utan ren propaganda, de få kvarvarande ryska nyhetsförmedlare som inte är propagandamegafoner är ju inte förbjudna även om de är svårt begränsade sett till vad kan publicera och många av deras vassaste journalister tyvärr strukit med de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Fello. Jag slog till när de hade en deal där man fick priset för 7GB, vilket då var 145 kr, fast 3 gånger surfen. Den dealen hade ingen begränsning på typ 12 eller 24 månader heller, så har kvar det så länge jag är kvar som kund. Har sett att de haft liknande deals någon gång ibland, men har för mig det bara varit dubbel surf som bäst då.

Har i övrigt inga klagomål på dem. De har inte 5G ännu, men det är förväntat för det priset. Aldrig behövt kontakta kundservice, så vet inte hur bra den delen är.

Då kan jag meddela dig att Fello har en hastighetsgräns på ca 100 Mbit/s i nedladdningshastighet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Förändringen har inget att göra med mobilmaster, roaming eller liknande.
Förändringen förhindrar inte heller mobilabonnemang med obegränsad surf, så länge det innebär obegränsad surf på hela internet.

Vad förändringen innebär att en operatör inte får ge fri surt till en eller ett par specfika tjänster. T.ex. får Telia inte ge "fri surf" på Netflix och Facebook, samtidigt som de tar normal surftaxa för Viaplay och Twitter. Anledningen till det är att det skulle innebära snedvriden konkurrent, där Netflix och Facebook får en fördel gentemot konkurrerande tjänster, eftersom mobiloperatören har bestämt det.

***

On topic - jättebra att EU tar tag i problemet. Väldigt slippery slope när vissa jättar får/kan köpa sig gräddfil på nätet.

De tog ju tag i det 2015, då kom direktivet om nätneutralitet som reglerar detta, de tycker väl bara att länderna har varit dåliga på att hålla efter detta.

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Att använda A-GPS har väl ingen större betydelse för dataanvändning? Fixen nås ju av movilnät och andra faktorer än datatrafik i stor utsträckning. Rör det sig ens om MB/månad?

Installera någon fin offlinekartetjänst aå borde biffen vara löst!

Korrekt, det allra mesta av den data som behövs påverkar inte din databudget på abonnemanget, den ingår i den data som mobilen behöver ladda ned och uppdatera kontinuerligt för att ansluta till mobilnätet.
Den data som en del program använder för publika och ”kända” Wi-Fi-när laddas ned av appen själv tex Google Maps och den påverkar iofs databudgeten men är med moderna abonnemang negligerbar.

Permalänk
Skrivet av klein:

Problemet är att mobilleverantörerna måste tjäna pengar annar har vi inga mobilnät.

Jag tycker personligen att t.ex visa samhälles tjänster borde kanske gå under någon slags "freesurf" ratning även för den som bara har ett kontantkort utan pengar i telefonen. Alla är beroende av internet idag. Att då frå komma åt basic tjänster kostnadsfritt borde vara en självklarthet.

Vad skall då defineras som samhälles tjänster? Typ Sjukvård upplysning, polis, kanske i viss mån även radio stationer, eftersom DAB radio inte blev någon succé och FM är brus, brus ..

Vi kommer nog dit, och troligtvis kommer EU vara först med att fastslå en liknande funktion/miniminivå.

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Du får kanske flytta ur EU då?

Ja lämpligtvis till USA, speciellt på vischan där du bara har Comcast som val av leverantör, skulle tro att han flyttar tillbaka rätt kvickt.

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Du har absolut en poäng.

Men...

Det känns bara som en naturlig utveckling.
Tidigare betalade man avgift per tid man pratade i telefonen, och per sms man skickade...
Vem sitter med ett abonnemang utan "fria samtal och fria sms" idag?
Jag minns tiden med ADSL hemma i pojkrummet, morsan var vansinnig när man blockerade linjen timmar i sträck och räkningen tickade på.... Vem skulle acceptera något liknande på en fast uppkoppling idag?

Jag ser inte poängen eller nyttan med att göra skillnad på avgiftsmodellen för en fast och en mobil tjänst gällande just detta med internetanslutning.
Vi har bara accepterat att det är på detta sätt, på fiberanslutning hemma så betalar vi beroende på vilken hastighet vi önskar, men när det kommer till mobiltelefonen så har alla samma hastighet och betalar olika beroende på trafikmängden? Hur kommer det sig att inte fler ifrågasätter detta, varför upplevs detta som naturligt?

För att det är stor skillnad på fiberuppkoppling och mobilnät, begränsningen på mobilnätet är just överföringskapaciteten eftersom varje operatör är begränsad till de frekvenser de har licens för.
På en fiber är överföringskapaciteten i förhållande till en normal kund i princip obegränsad, eftersom du har en dedikerad fiber till varje kund.
Så det inte bara upplevs som naturligt utan det är naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då kan jag meddela dig att Fello har en hastighetsgräns på ca 100 Mbit/s i nedladdningshastighet

Vilket verkligen inte spelar någon som helst roll. Så länge jag får tillräckligt för att strömma videor så är jag nöjd. Så får jag 20 eller 100 gör det ingen skillnad, använder inte den bandbredden för att tanka saker. Det har man gigabit till hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Vi kommer nog dit, och troligtvis kommer EU vara först med att fastslå en liknande funktion/miniminivå.

EU gör inte många rätt.. Men vi lever på hoppet.

Permalänk
Medlem

Behöver ha mycket surf i arbetet, sedan har 3 en möjlighet att klona abbodemang , så har någon släkting som lever på samhällets utkant som får möjlighet till fri data för 100:- i månaden. Skulle denne köpa denna datatrafik ifrån kontantkort , så skulle de kosta en mindre förmögenhet.

Grejen är att DAB skulle bli något, då skulle man behöva släcka FM nätet. Jag tro inte det är så begåvat ur beredskap synvinkel att avveckla FM nätet förnärvande. Det är så, att folk kommer inte köpa DAB radio.. Utan folk kommer använda mobiltelefon som radio FM nätet stängs...

Den dagen stadsmän sitter på rad och reser säger sej att det fred på jorden, kanske man hitta på såna saker.

Skrivet av b-earl:

Förstår inte vad ni gör som gör att ni behöver obegränsad surf? Har själv 4 GB/mån och hunnit bygga upp en pott på 27 GB redan. Har man wifi hemma och på arbetet så räcker det gott och väl om man inte har nyllet i mobilen hela tiden?

Att DAB inte blev någon succé beror ju på våra fega politiker. Kolla Norge där bestämde de att det ska vara DAB och de har släckt hela FM. Som tur har jag DAB i Stockholm så min nya CD Spelare från Teufel funkar utmärkt.

Smakar det så kostar det. Jag kopierar över mins Mp3 från datorn till mobilen och så räcker det. Får ju också lära sig att hushålla med resurser.

Tycker det är bra om det finns olika. Jag har gärna fri hastighet men begränsad mängd då jag kan hushålla med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Vilket verkligen inte spelar någon som helst roll. Så länge jag får tillräckligt för att strömma videor så är jag nöjd. Så får jag 20 eller 100 gör det ingen skillnad, använder inte den bandbredden för att tanka saker. Det har man gigabit till hemma.

Var mer att du skrev "Får ut så snabbt 4G-nätet kan ge mig var jag nu är" vilket då inte helt stämmer, då nätet mycket väl kan ge dig högre än 100 Mbit/s men att du har en gräns på 100

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var mer att du skrev "Får ut så snabbt 4G-nätet kan ge mig var jag nu är" vilket då inte helt stämmer, då nätet mycket väl kan ge dig högre än 100 Mbit/s men att du har en gräns på 100

Haha, må vara sant. Så snabbt det kan ge mig är dock oftast under 100 ändå, ligger för det mesta mellan 60-80 när jag testat. Körde ett test här hemma just nu och då la den sig faktiskt precis på 100, så hade säkert nått högre utan spärr här, men är sällan jag sett den gå så högt.