Veckans fråga: Hur gammal är din telefon?

Permalänk
Medlem

Har en S20fe 5G, drygt två år gammal nu...

Överväger att byta, men osäker till vad. Allt som är markant bättre känns för dyrt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

14 månader gammal fåne 13 max som ska behållas i minst 6 år till!

Hemtelefonen är i svart bakelit som man snurrar... 1911 på baksidan står som prydnad då jag har ej linan längre.

Permalänk
Medlem

Om apple släpper en iphone med 7,5 tum skärm eller nära där...då blir det köp direkt.

Ipad mini som telefon? Yes please.

Permalänk
Bildexpert

iPhone SE (2nd gen), inköpt på BF 2020 så den blir snart tre år. Tycker den fungerar riktigt bra, men 120Hz OLED lockar så jag håller ett öga på nya iPhones med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Om apple släpper en iphone med 7,5 tum skärm eller nära där...då blir det köp direkt.

Ipad mini som telefon? Yes please.

Då är cargobyxor det enda alternativet 😅
Tur att man är fan själv och kör den stilen så man är förberedd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är väl 12-13 år sen jag köpte mobil.

Kör enbart jobbmobil. S21 för tillfället. Duger gott.

Permalänk
Medlem

Iphone 13 PM.

Ingen plan på att byta ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag köpte iPhone 11 när den kom ut, så den blir fyra år i september. Dess batterihälsa är 77 %.

Ni måste vara väldigt sparsamma med battericyclerna.

Jag har också en iPhone 11, lite nyare än din. Alltför flitigt använd, 88% batterihälsa. Låter den aldrig ladda ur helt, och undviker oftast att ladda den till 100% utan stannar vid 80-85%.

Är man snäll mot batteriet håller det längre, men man kan ju faktiskt också byta om man inte vill bry sig. Ungefär som med partnern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har också en iPhone 11, lite nyare än din. Alltför flitigt använd, 88% batterihälsa. Låter den aldrig ladda ur helt, och undviker oftast att ladda den till 100% utan stannar vid 80-85%.

Är man snäll mot batteriet håller det längre, men man kan ju faktiskt också byta om man inte vill bry sig. Ungefär som med partnern.

Hur undviker du att ladda till 100%? Laddar du aldrig under natten?

Det låter för besvärligt för min del att hålla på och bevaka laddningen så att den aldrig går över 85%.

Permalänk
Medlem

@Iskra nu frågade du inte mig men jag har en 11 pro med 96% batterihälsa köpt 2019. Laddar mellan 20-80% som man ska enligt en professor men visst har det hänt att jag laddat 100%. Pluggar in mobilen på morgonen så hinner den ladda klart när man ätit frukost och duschat. Är den låg 20-30% på kvällen så kanske jag laddar en kort stund då.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hur undviker du att ladda till 100%? Laddar du aldrig under natten?

Det låter för besvärligt för min del att hålla på och bevaka laddningen så att den aldrig går över 85%.

Nej, jag laddar inte över natt. Under frukosten, typiskt. På med kaffebryggaren, telefon och klocka på laddning, fram med mat och dryck. 🙂 Tror alla etablerar sina egna rutiner, men de går att ändra. "Aldrig" och "alltid" är lite för hårda ord, "för det mesta" räcker bra.

Gäller nog det mesta i livet. Goda vanor är bra, men man kanske inte måste låta dem bli tvångströjor.

Permalänk
Medlem

S21an jag har borde vara lite mer än 2 år gammal men har inga planer på ett byte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Ja och sedan nästan all kontakt med sjukvården har jag via 1177. Kräver bankID också.
Så ja du har rätt det är svårt klara sig utan. Minns när jag ringde skatteverkt tror jag det
var och dom vägra svara på något för jag inte kunde legitimera mig med bankID. Så jag
skaffa för slippa bli tok arg varje gång.Teknik och utveckling super kul.Men lik väl ser jag
total övervakat samhälle och censur på nätet och ser bara Musk just nu som verkligen
står i mot. Men vad han han göra. Twitter förbjuds nog snart i EU. Inte så länge sedan
man prata om hemska censuren Kina har på internet och nu är diktatur EU på G göra
detta också.
Nu är ju lagar på G om husransakan utan ens
mistanke om brott. Polisen scannar snart chip du har i kroppen och inte bara din bil.
Förbud mot att vpn är ett förslag S tar till EU just nu. Fan Unabomber må blivit sjuk av
det han utsattes för. Men han hade rätt om tekniken och ja AI är väl bra i början nu och
spännade. Men vad kan ge längre fram är mycket otäcka saker.

Bara se små barn och alla vuxna på stan och till med akutmotagningen sitta stirra
färhäxat i små skärmar gör att jag knappt kan parata med folk. Går fan inte ens flörta
länge med undantag vid minusgrader då någon inte lyssnar på musik eller pod eller samtal vill säga. Skum känsla köra bil i centrum när det är minus grader. Folk tittar på än ha ha
Så jag hatar vara tvingad ha jävla telefon smartphone skit ha ha

Ser fortfarande inte varför du inte kan byta pågrund av denna anledningen det är väll bara att skaffa en ny och behåll din gamla tills bankid fungera som det ska på din nya mobil svårare en så är det inte.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hur undviker du att ladda till 100%? Laddar du aldrig under natten?

Det låter för besvärligt för min del att hålla på och bevaka laddningen så att den aldrig går över 85%.

Ladda aldrig under natten är väl nånting man rekommenderar med telefoner i allmänhet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Iskra nu frågade du inte mig men jag har en 11 pro med 96% batterihälsa köpt 2019. Laddar mellan 20-80% men visst har det hänt att jag laddat 100%. Pluggar in mobilen på morgonen så hinner den ladda klart nät man ätit frukost och duschat. Är den låg 20-30% på kvällen så kanske jag laddar en kort stund då.

Skrivet av EntropyQ3:

Nej, jag laddar inte över natt. Under frukosten, typiskt. På med kaffebryggaren, telefon och klocka på laddning, fram med mat och dryck. 🙂 Tror alla etablerar sina egna rutiner, men de går att ändra. "Aldrig" och "alltid" är lite för hårda ord, "för det mesta" räcker bra.

Gäller nog det mesta i livet. Goda vanor är bra, men man kanske inte måste låta dem bli tvångströjor.

Använder ni snabbladdare då? Iphone 11 kan ladda 50 % på en halvtimme om man använder snabbladdare. Låter ganska opraktiskt, men ni kanske tar lång frukost.

Skrivet av RVX:

Ladda aldrig under natten är väl nånting man rekommenderar med telefoner i allmänhet?

Skulle nog gissa att de allra flesta laddar telefonen under natten. Apple utgår ifrån att man laddar under natten eftersom de skriver att iOS uppdateras "under natten när mobilen laddas".

Permalänk
Medlem

@Iskra ja, man fick med snabbladdare till mobilen. När man vaknar stänger man av larmet och pluggar i mobilen, sedan ska du in till köket och fixa frukost, duscha, borsta tänderna, klä på dig etc. Nu laddade jag från ca 35% till 86% medan vi skrev och det har gått ca 35 min.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Använder ni snabbladdare då? Iphone 11 kan ladda 50 % på en halvtimme om man använder snabbladdare. Låter ganska opraktiskt, men ni kanske tar lång frukost.

Skulle nog gissa att de allra flesta laddar telefonen under natten. Apple utgår ifrån att man laddar under natten eftersom de skriver att iOS uppdateras "under natten när mobilen laddas".

Jo, att dom flesta gör det är ju en sak. Men det är väl ändå ingenting som man normalt rekommenderar, dvs att ha laddaren i när den är fulladdad?
Brukar ta hem uppdateringar under dagen och installera dom innan jag lägger mig.
Ja, min Anker laddar nog min 11:a så som du säger väldigt snabbt. Fullt tillräckligt 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Byter alltid vart tredje år, bara blivit en sån rutin som rullar

Har ett både kontor o fysiskt arbete så blir att det blir rätt lagom på slitage på telefonen att byta ut då !
Ja hämtar ut som företags telefon om det är nåt bra o veta

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Hade första generationen Pixel som jag var kalasnöjd med och hade tänkt ha kvar den länge. Blev dock av med den efter ca 3 år så vart tvungen att köpa en ny. Blev då en Pixel 4a som jag fortfarande har kvar. Lyckades dock tappa den så skärmen sprack förra sommaren. Och att få tag på en ny skärm visade sig vara typ omöjligt. Nu lever den som gps i bilen. Så under black friday blev det en Pixel 7 Pro då Tre hade ett erbjudande jag inte kunde säga nej till. Betalar 449 i 24 månader varar kostnad för mobilen är 150. Så totalt 3500 för luren. Känns ändå helt ok även om jag normalt brukar undvika att binda mig till en operatör. Denna planerar jag att behålla länge. Lite stor kanske men för övrigt en kalasfin lur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är väldigt olika. Hur man använder enheten laddar den och även kvaliten på batteriet verkar spela roll.

Jag har en 10 år gammal macbook med 200 laddcykler som köptes begagnad nyligen. Det är väldigt få laddcykler på 10 år så den har antagligen körts mycket med kontakten i men batterihälsan var bara 74%.

En annan jag känner som ägt sin sedan dag ett i 10 år och har 900 laddcykler så nästan förbrukat enligt Apple som räknar med 1000 cykler som livslängd har ändå hälsa på 93%.

För bästa hälsa ska den aldrig under 60% och inte över 80 men det gör ju att man bara har 20% av batteriet att faktiskt utnyttja. Så nog inte många som håller det.

Man ska absolut inte stirra sig blind på cykler. Att ladda säg 0-50% två gånger är inte detsamma som att ladda 0-100% en gång, men båda räknas som en cykel.

Dessutom så påverkar s.k "calendar aging" mycket. Och då spelar cykler inte alls roll, utan snarare hur låg laddningsprocenten stått på i genomsnitt, och då är lägre % bättre för mindre degradering.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Borde väl vara inne på sitt femte år, en Sony Xperia XZ3 och fungerar fortfarande alldeles ypperligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Iskra nu frågade du inte mig men jag har en 11 pro med 96% batterihälsa köpt 2019. Laddar mellan 20-80% som man ska enligt en professor men visst har det hänt att jag laddat 100%. Pluggar in mobilen på morgonen så hinner den ladda klart när man ätit frukost och duschat. Är den låg 20-30% på kvällen så kanske jag laddar en kort stund då.

Antingen använder du aldrig telefonen eller så är du blessed med bra grundkapacitet…eller båda! ;). Vet du hur många cykler den har gått?

Minns att min Xs brände av typ 8% på hälsan första halvåret. Sved ju lite när man körde 5W laddare och alltid hade den runt 30-90%.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Antingen använder du aldrig telefonen eller så är du blessed med bra grundkapacitet…eller båda! ;). Vet du hur många cykler den har gått?

Minns att min Xs brände av typ 8% på hälsan första halvåret. Sved ju lite när man körde 5W laddare och alltid hade den runt 30-90%.

Vet att jag läste om många som tyckte att deras XS modeller drainade batterihälsan mycket, och det snabbt. Men å andra sidan vet man ju inte vilka användningsmönster dom hade, och hur dom laddade...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Samsung S21 i strax över 2 år nu, så jag valde 2-3 år. Kommer nog hade den kvar så länge den funkar bra. Enda jag känner att jag egentligen vill klaga på är att jag tycker den är lite för stor. Jag hade föredragit nått i klass med S10e. Men alla telefoner är så jäkla stora nu, finns ju inte många som är mindre än S21an precis

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Då har du nog glömt att sätta på 120hz läget natt och dag skillnad jämfört med 60HZ skärm som S9 hade.

Njae, jag menade nog mer färgerna och ljusstyrka.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Xiaomi Redmi Note 10 Pro här sen ganska exakt ett år tillbaka, riktigt nöjd med den. En sak jag verkligen gillar att den har plats för 2 sim-kort och även microSD-kort.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Oneplus 6T som fyller 5 år i höst.

Använt Accubattery för att se till att inte ladda över 80% sedan den var ny. Funkat utmärkt. Enda bittra är att Oneplus slutat släppa säkerhetsuppdateringar, funderar på att dra in Lineage på den vad det lider. Denna mobil får hänga med så länge den lever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Antingen använder du aldrig telefonen eller så är du blessed med bra grundkapacitet…eller båda! ;). Vet du hur många cykler den har gått?

Minns att min Xs brände av typ 8% på hälsan första halvåret. Sved ju lite när man körde 5W laddare och alltid hade den runt 30-90%.

Nej, vet inte cykler. Finns det något lätt sett att ta reda på det? 97% var det visst. I början tittade jag på apples serier i mobilen men nu snittar jag 3h31m per dag ser jag. Fast då har jag i stort sett snickrat från morgon till kväll senaste veckan och inte kollat instagram så mycket som jag brukar. Anser att jag inte använder mobilen jättemycket om man jämför med många andra. Vet ej hur mycket det hjälper men jag har mobilen på en stor viktskiva i rostfritt stål som kyler mobilen under laddning.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Har nu en Sony Xperia 5 II som köptes 2020, har dock råkat skada telefonen så det blir nog en Zenfone 10 i sommar.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har en Note8 som jag köpte ny.
Håller hårt i den då det är den sista som stödjer VR.
Jag har hela ekosystement med 360 kamera och Headset. Det blir en helt annan upplevelse av semesterbilderna i headsetet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu