Diablo IV slår Blizzard-rekord – 10 000 års speltid de första dagarna

Permalänk
Medlem

20% billigare och helt utan level scaling så hade det varit köp även för denna story och single player gubben.

Permalänk
Medlem

Ett mediokert spel som högst. Hur många år tog detta fiasko att framställa? Hur många år har bra mycket sämre studios gjort bra mycket bättre titlar på?

Jag förväntat mig faktiskt att ett så stort bolag som blizzard faktiskt levererar nästintill fläckfria titlar. Speciellt när det är ett av deras grundpelare till spel vi pratar om. Att spelet blev så populärt har ju stor del till Streaming att göra tyvärr, får flocken tar emot allt man kastar på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afra:

Spelet är grymt bra 10/10. Lätt mitt nya favoritspel. Så kul att läsa att det går bra!

Tar tid på mig och spelar igenom allt. Ska precis börja akt 2 och är level 40. Även side quests är bra gjorda och riktigt kul.

Grafiken är väldigt bra och lyfter med HDR aktiverat med .

Du kommer låsa dig själv ute från massa gratis XP från kampanjen om du fortsätter göra side quests innan kampanjen är slut. Tier 2 stryper XP något otroligt efter level 50, så försök få klart kampanjen innan du är level 50 så du kan göra alla side quests för fin XP på Tier 3 sedan när du låst upp det.

Älskar spelet än så länge men det är en otrolig designmiss dom gjort där.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Usch usch, att konsumenterna fortfarande köper Blizzards produkter. De kommer bli rejält mjölkade på sina stålar :D.

Gamers lär sig aldrig.

Activision-Blizzard är idag ett företag som inte har några moraliska hämningar att utnyttja och underblåsa människors svagheter/psykiska problem för att öka sina vinster.

Men ser man bakåt i tiden har de också producerat en del riktigt bra, genredefinierande spel, spel som engagerade människor så starkt att de vill följa den fortsatta utvecklingen. ActiBlizz utnyttjar naturligtvis det, men i gengäld kan man låta bli flera av detas mjölkningsmetoder. Tyvärr blir det närmast omöjligt när spelet som Diablo Immortal är skapat som ett skal runt pengastrategierna. Var Diablo 4 lägger sig på den skalan är ännu lite oklart, och kommer antagligen att ändras över tid.

Permalänk
Medlem

Började igår, har väl kommit till lvl 31 eller nått. Känner redan nu att efter jag är klar med campaign så är det nog slut spelat.
Vad är end game? Springa till olika/samma dungeon om och om igen? Går inte att Tradea? Finns väl lite crafting iallafall.

PoE känns långt mer givande i end game, Olika maps(utan att behöva springa till en dungeon). Vet inte ens hur många olika bossar det finns just nu, En jävla massa crafting, Tradeing. Massa olika sätt att farma där man nästan kan välja vilket sett man vill farma på.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Bestämde mig, efter att kört den öppna betan, att jag inte skulle köpa spelet på ett bra tag.
Såg lite streams och läste lite recensioner och jag trillade dit i lördags.. Väldigt roligt spel, även fast jag kört den lite trötta barbaren. Otroligt snyggt och härligt mörkt.

Permalänk
Sötast

Jag valde att inte köpa spelet för att activisions sätt att mjölka pengar ur sitt community med fomo, shop och extremt högt biljettpris retar mig.

Är inte helt vän med scaling heller.

Men det sagt så spelar min bästa vän diablo, har alltid gjort, så jag svalde all min stolthet, köpte spelet för att spela med honom och redan på en kväll så var det värt vartenda öre..

Blizzard är borta, det får jag acceptera, men so what. Man får ta det man får

Såhär långt har det varit riktigt skoj. Roligare än något annat Diablo spel tror jag.

Nu när spelet är släppt, de hade en superb release, har redan tjänat in alla spenderade pengar, kotick får sin bonus på 200 miljoner kronor etc...

Nu kanske de kan släppa mac versionen, då alla andra diablospel finns till mac.... tack! Så slipper jag dra igång dieselmotorn för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Usch usch, att konsumenterna fortfarande köper Blizzards produkter. De kommer bli rejält mjölkade på sina stålar :D.

Gamers lär sig aldrig.

Fantastiskt spel, hade gärna betalat €200 också om det vore så. Gaming är typ den billigaste hobbyn jag kan komma på, man får många timmars nöje på en dator och några bra spel.

Animationerna, känslan, musiken, grafiken och flytet är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul och välpolerat spel. Även första Blizzard spelet med en bra story.

Enda negativa jag har hittils är att man inte kan gå till world state 3 (svårighetsgrad) innan man klarat mainstoryn. Detta gör att folk som jag som gillar att göra side quests och explora blir sjukt överlevlade mot slutet av storyn vilket förstör immerson lite när man ska slåss mot helvetet.

Man hade gott och väl kunnat få öka svårighetsgraden när man når rätt level för det istället för att låsa det bakom main storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Började igår, har väl kommit till lvl 31 eller nått. Känner redan nu att efter jag är klar med campaign så är det nog slut spelat.
Vad är end game? Springa till olika/samma dungeon om och om igen? Går inte att Tradea? Finns väl lite crafting iallafall.

PoE känns långt mer givande i end game, Olika maps(utan att behöva springa till en dungeon). Vet inte ens hur många olika bossar det finns just nu, En jävla massa crafting, Tradeing. Massa olika sätt att farma där man nästan kan välja vilket sett man vill farma på.

Låter inte alls skoj.
Samma visa om och om igen.

Är väl grinding som folket betalar för då antar jag 😆

Avvaktar och se hur länge mina vänner står ut med att springa i loopar 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fantastiskt spel, hade gärna betalat €200 också om det vore så. Gaming är typ den billigaste hobbyn jag kan komma på, man får många timmars nöje på en dator och några bra spel.

Animationerna, känslan, musiken, grafiken och flytet är riktigt bra.

Bara att köpa lite horseskins i affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Ett mediokert spel som högst. Hur många år tog detta fiasko att framställa? Hur många år har bra mycket sämre studios gjort bra mycket bättre titlar på?

Jag förväntat mig faktiskt att ett så stort bolag som blizzard faktiskt levererar nästintill fläckfria titlar. Speciellt när det är ett av deras grundpelare till spel vi pratar om. Att spelet blev så populärt har ju stor del till Streaming att göra tyvärr, får flocken tar emot allt man kastar på dom.

Det gamla Blizzard är borta. Tacka Activision för det.

Permalänk
Medlem

Jag är än så länge bara level 32 eller 33. Började spela igår. Är inte jätteimponerad men känns som en bra bas till spel, vilket är en fördel för ett liveservice-spel. Men ska inte dra en hel slutsats ännu. Nedanför lite av mina första intryck.

Det är väääldigt mycket springa fram och tillbaka, och ganska låg monster density överlag.
Events känns inte värt att köra (än så länge, kanske blir mer rewarding på högre WT och level?).
Dungeons är väldigt snarlika varandra, döda 2-3 specifika mobs för att låsa upp bossrummet eller hitta 2-3 items för att placera ut dessa för att låsa upp bossrummet. Jobbigt om man måste backtracka.
De där minidungeons / cellers är alla likadana.
Jag hade otroligt mycket lagg ute i openworld igår, kanske drivers eller så var det överbelastning på servern.
Jag spelar sorcerer och mana är ett stort problem ännu, kanske går att lösa endgame med väldigt specifikt rollade items? Inte speciellt kul att använda sin "main-skill" 3-4 ggr sen behöva använda sin basic-skill rätt mkt för att få upp manan för att spendera den mycket snabbare än du reggar. Varför inte ha mana potions också tills man fått sig bättre gear?
Lilith-shrines är väldigt tråkiga att leta, även om man har en karta på andra skärmen som visar vart allt är.
Är ännu inte överens med UI:t, känns gjort för konsol istället för PC i första hand.

Spelet känns ändå smooth på nåt sätt, själva gameplay:et, och blir nog bättre ju bättre gubbe man får ihop.
Skillsen känns rätt bra än så länge, men har ju såklart bara testat Sorc och kör någon lightningvariant så har ju inte testa alla möjliga kombinationer precis. Finns rätt fina interaktioner känns det som så det är inte super basic.

Än så länge 6/10. Godkänt men efter jag kört klart storyn och försökt komma lite mer in på end-game så kommer jag nog inte spela igen innan det kommit några större uppdateringar som ändrar / lägger mer saker att göra men som inte känns som en chore.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

I helhet rätt nöjd med köpet,
Hade trott att fler vänner skulle lira det än vad som faktiskt blev vilket har varit lite tråkigt då jag är en väldigt social spelare så klarar inte av att lira spel själv oavsett hur bra de är - För mig är helt enkelt den sociala delen viktigare än själva spelet.

Kan väl tycka att majoriteten av event/bossar har lite väl repetitiva och enkla mekaniker så trots att jag kör HC och inte tittat på hur någon boss/event funkar i förhand så har jag inte lyckats dö ännu, men är bara level 50 än så länge.

Fruktar däremot världsbossarna något enormt då jag körde mot dem en del under betan och dog väldigt många gånger, haha

Permalänk
Medlem

Riktigt bra spel. Längesedan jag satt som klistrad i storyn (måste varit kotor-spelen sist)
Sista cutscene var riktigt j*vla bra!

Otroligt bra röstskådisar. Kul att Ralph Ineson spelade Lorath (för er som sett Eggers filmer The Northman och The Witch)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Inge PC utgåva går ju att köpa i fysiskt utgåva? Vafan är det där?

Permalänk

800 kr för basversionen är lite väl saftigt. Fortsätter med Diablo III ett tag till 😊

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Välförtjänt, riktigt roligt spel och väl genomförd lansering. Kul att det flyter på även mobilt på steam deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Usch usch, att konsumenterna fortfarande köper Blizzards produkter. De kommer bli rejält mjölkade på sina stålar :D.

Gamers lär sig aldrig.

Eller så bestämmer man själv och spelar det man tycker är kul istället för att bli styrd av folk på Reddit?
Har haft grymt kul med DF, OW och nu Diablo. Hoppas att jag aldrig "lär mig".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Riktigt bra spel är det, värt varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Eller så bestämmer man själv och spelar det man tycker är kul istället för att bli styrd av folk på Reddit?
Har haft grymt kul med DF, OW och nu Diablo. Hoppas att jag aldrig "lär mig".

En kompis blev tyst igår på Discord efter att ha länkat och berättat om hur dåligt spelet är.
Jag berättade att jag skiter fullständigt i hur det fungerar med items, scaling osv.
Är spelet roligt medans jag spelar så är det ett roligt spel, och det är det viktigaste för mig.

Jag vet att Blizzard gjort mycket skit senaste åren och en del skandaler. De förtjänar inte riktigt mina pengar längre.
Men det är ett spel jag är intresserad utav och recensioner var lovande. Så jag gav det chansen helt enkelt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Årets spel för mig iaf, har verkligen skitkul! Sen finns det definitivt ett djup i spelet med alla synergier mellan builds och gear, fattar förfarande långt från allt.

Dock är spelet inte perfekt och det som för tillfället är lite jobbigt är mob scaling och att jag knappt får upgrades längre. Min DPS är låg och mobs har mycket hälsa/gör ont pga. kass gear. Känns synd att behöva jaga Lilith-statyer bara för att få det att "flyta på".

Jag är framförallt glad för det tekniska, D3 hade stora stutterproblem, något som D4 inte har (lite i storstäderna men inte alls farligt i det stora hela). Motorn i D4 känns bra mycket mer kompetent och den mycket bättre Art direction gör hela spelet så mörkt som man önskar från ett Diablospel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afra:

Spelet är grymt bra 10/10. Lätt mitt nya favoritspel. Så kul att läsa att det går bra!

Tar tid på mig och spelar igenom allt. Ska precis börja akt 2 och är level 40. Även side quests är bra gjorda och riktigt kul.

Grafiken är väldigt bra och lyfter med HDR aktiverat med .

Du verkar ju ändå ha varit med ett tag. Kanske spelat ganska mycket innan till och med? Tycker du verkligen det är så bra? 10/10? Perfekt alltså? För mig är det helt främmande.

Permalänk
Medlem

Jättekul än så länge är level 60 försöker klättra i nightmare tier på dungeons får se hur länge jag tycker det är roligt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

10000 års speltid? Gud va jobbigt!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Du kommer låsa dig själv ute från massa gratis XP från kampanjen om du fortsätter göra side quests innan kampanjen är slut. Tier 2 stryper XP något otroligt efter level 50, så försök få klart kampanjen innan du är level 50 så du kan göra alla side quests för fin XP på Tier 3 sedan när du låst upp det.

Älskar spelet än så länge men det är en otrolig designmiss dom gjort där.

Tack men bryr mig inte personligen om gratis xp. Tycker det är roligare att göra sido quests längs med vägen.

Permalänk
Medlem

Har hunnit spela en hel del sen early access i fredags. Tagit mig till level 70 med min sorc och cruisar på rätt bra i WT4.

I min mening ett fantastiskt spel. Härlig story med mycket bra cutscenes och voice acting. Spelet flyter på bra och gameplay känns väldigt smidigt. Möjligen ett undantag för den något lågbegåvade hästen..

Tyckte hela kampanjen kändes intressant. Mycket intressanta side quests och historier om folket runt omkring. Tråkigt att man ej kan gå upp till world tier 3 (nightmare) innan man är klar med kampanjen då man väldigt lätt överlevlar om man gör mycket side content på vägen.

I endgame tycker jag att det flyter på relativt bra. Känner som många säger ingen större skillnad i powerlevel från level till level men det var en tydlig skillnad när man gått upp i WT(world tier) och farmat sina första items på den nya nivån.

Jag tycker själv om dem flesta endgame systemen just nu. Tree of whispers, helltides och nightmare dungeons. Framförallt om man försöker kombinera world events och tree of whispers med helltide. Annars kan helltide kännas lite mållöst. Att konstant springa till nightmare dungeons kan, som många påpekat, i längden bli rätt tröttsamt men är ännu inte ett problem för mig.

Sett en del klagomål kring att det är väldigt jobbigt att man "måste" ta alla Lilith statyer men kan snabbt konstatera att detta inte är något man har behov av. Man får mer kraft av att grinda paragon levels på samma tid som man samlar statyer. Åtminstone upp till min level, antar att det saktar ner efter ett tag.

Vad gäller kostnad och monetization gillar jag personligen den modellen dem har nu. Att köpa basspelet är klart värt det bara för storyn och gameplay att dem utöver det har ett bra endgame är ett stort plus. Vad gäller cosmetic store ser jag som ett bra sätt för dem att tjäna mer pengar utan att det påverkar mig. Så länge allt är kosmetiskt och inte påverkar gameplay. Samma sak med kommande battlepass. Att betala för lite extra mål att göra för att få cosmetics och dyl känns helt okej i min mening. Skulle dem emot vad dem har sagt börja med microtransactions som påverkar gameplay så är det ett helt annat problem.

Har själv inte märkt av några större problem varken vid EA release eller riktigt release. Det enda har varit lite stutters när man laddade nya zoner igår vid riktigt release. Milslångt smidigaste releasen av ett så pass stort spel jag har sett på flera år.

Överlag är jag mycket nöjd med spelet och känner att det är mer än värt pengarna jag har spenderat. Ser fram emot seasons och se vad detta innebär, även om förväntningarna på Season 1 inte är höga. 9/10 poäng såhär långt. Sista poängen hade varit om det fanns fler bossar att kämpa mot i slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har folk tagit ut tidig semester i år?

Skrivet av tjobbo:

Jag har tagit ut en vecka semester just för detta spel : )

Japp tog ut en vecka med så då fick jag fredagen när det släpptes efter som tisdagen var en röddag.

Har inte suttit och spelat hela tiden har man hus och familj finns det annat att göra med men det har blivit mycket spelande är bara på level 62.
Men jag gör väldigt mycket sidoquests så går inte för att levla for utan ha kul.

Så måste säga 9/10 för mig många sidoquests är bara samma sak.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Love it kill it smoke it time, what time? its time for DIABLO 4!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag tycker MrLlamaSC gör rätt bra diablo-content. Förstås fokus på d2 och d2r då det är hans grej. Han gjorde en recension så här långt och tycker han har många bra poänger. Den (recensionen) kanske mest passar personer som tycker väldigt mycket om d2 och inte lika mycket om d3.

https://youtu.be/RY4vS3E05tc

Förtydligande: jag menar att recensionen kanske träffar bättre för folk som tycker mer om d2 än d3, vilket jag insåg var otydligt skrivet.

Mjo, MrLlamaSC är ett genuint Diablo-fan. I positiv mening.